"Hyville tyypeille löytyy aina töitä"
Mutta mitäs me, jotka ollaan ihan tavallisia työntekijöitä? Eikö meitä tarvitse palkata lainkaan?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:04"]
Raaka fakta on että elämässä luoviminen pää-asiassa onnistuu parhaiten sosiaalisesti älykkäiltä eikä työpaikka ole poikkeus. Sosiaalisia eläimiä kuin olemme. Joten tavikset on aina nuoralla kävelijöitä. Monet eivät tiedäkään miten pieni merkitys koulutuksella on jos omaa hyvän verkoston ihmisiä.
[/quote]
Ja sitten vielä väitetään että Suomi ei ole korruptoitunut maa.
[/quote]
Hei, ei verkostoituneen ihmisen palkkaaminen ole korruptiota, ellei se tapahdu julkisella sektorilla jossa rekrytointiprosessi on säännelty. Yksityiset puljut saavat palkata työntekijänsä ihan mitä kautta haluavat. Usein yksi työntekijän arvokkaimmista piirteistä on se että hänellä on paljon hyviä kontakteja!
Itse olen huomannut että verkostoitumisesta on ollut todella suuri hyöty työelämässä, mutta lisäksi täytyy tietysti olla ahkera ja hyvä siinä mitä tekee.
Hyvät tyypithän on narsisti-kiusaajamulkkuja. Joo en tiiä, typerä hokema tuokin. Mut mä oon älynny että niitä kuuluisia"verkostoja" mulla on silti samalla alalla toimivissa kavereissa ja kaikenlaisissa tutuissa vaikken tuommonen "hyvä tyyppi" ookaan.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:17"]Mutta kuinka sit luokitellaan ne hyvät tyypit? Millaisia ne on? Musta on aina tykätty harjottelupaikoissa ja kehuttu ja pieniä sijaisuuksiakin oon päässyr vanhoille harjottelupaikoille tekemään, mutta oikeita töitä en ookkaan sitten saanut mistään...
[/quote]
Niin ja en edes ole mikään huomaamaton hissukka, tosin en mikään hölösuukaan, sillä just viikko sitten kävin ostoksilla entisessä harjottelupaikassa (iso tavaratalo) ja yksi paikan "pääjehuista" moikkasi ja sanoi ettei melkein tunnistanut, kun en ollut työvaatteissa, mutta muuten olin kyllä jäänyt mieleen.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:04"]
Raaka fakta on että elämässä luoviminen pää-asiassa onnistuu parhaiten sosiaalisesti älykkäiltä eikä työpaikka ole poikkeus. Sosiaalisia eläimiä kuin olemme. Joten tavikset on aina nuoralla kävelijöitä. Monet eivät tiedäkään miten pieni merkitys koulutuksella on jos omaa hyvän verkoston ihmisiä.
[/quote]
Ja sitten vielä väitetään että Suomi ei ole korruptoitunut maa.
[/quote]
Ei kyse ole korruptiosta vaan ihmisten perusvieteistä. Kuinka moni vanhempi haluaa auttaa jälkikasvuaan elämässä eteenpäin esim. suosittelemalla tätä omassa työpaikassaan. Kuinka moni auttaa ystäviään ja sukulaisiaan samalla tavalla? Suurin osa, koska ihmiset jakautuu käytännössä pienempiin laumoihin joissa yritetään pitää toisistaan huolta. Mikä moderni yhteskunta ei irrota ihmisestä näiden peruskäytöstä.
Noh, Suomessa on paljon työttömiä. Jostain syystä jotkut työttömäksi jääneet ihmiset työllistyvät heti salamannopeasti. Toiset taas pysyvät työnhakijoina, vaikka "heillä on hyvä koulutus eikä heissä ole mitään vikaa".
Työpaikan saannissa ja sen pitämisessä henkisillä ominaisuuksilla on todella suuri rooli.
Erilaiset hommat vaativat erilaisen työntekijän. Jotkut työt rakentuvat täysin esim. asiakassuhteiden hankkimiselle ja vaalimiselle. Tottakai sellainen homma kannattaa antaa tyypille joka on luonnostaan sosiaalinen ja tuntee porukkaa jo valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:43"]
Noh, Suomessa on paljon työttömiä. Jostain syystä jotkut työttömäksi jääneet ihmiset työllistyvät heti salamannopeasti. Toiset taas pysyvät työnhakijoina, vaikka "heillä on hyvä koulutus eikä heissä ole mitään vikaa".
Työpaikan saannissa ja sen pitämisessä henkisillä ominaisuuksilla on todella suuri rooli.
[/quote]
Kyllä se suurin ero on tuurissa, kun monen tuttavapiirin työuraa seuraa sivusta.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:52"]
[/quote]
Kyllä se suurin ero on tuurissa, kun monen tuttavapiirin työuraa seuraa sivusta.
[/quote]
Näinhän se usein on. Mutta tutkitusti ihmisen psykologian perusilmiö on, että oma menestys lasketaan ansaituksi ja ihan puhtaasti omaksi ansioksi. Tällöin ne, joilla on syystä tai toisesta ongelmia, ovat tietysti itseä heikompaa ainesta.
Mun kokemuksen mukaan hyvä tyyppi on sellainen, jolla on jonkunverran kokemusta, joka on mukava ja ahkera. Sellainen, joka on työuransa varrella tehnyt myös niitä "paskaduuneja", eikä ensimmäisenä ole vaatimassa vapaapäiviä ja erityisetuja, tai kitise kun pyydetään poikkeuksellisiin ylitöihin pariksi tunniksi. -tiimiesimies
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 10:52"]
[/quote]
[/quote]
Näinhän se usein on. Mutta tutkitusti ihmisen psykologian perusilmiö on, että oma menestys lasketaan ansaituksi ja ihan puhtaasti omaksi ansioksi. Tällöin ne, joilla on syystä tai toisesta ongelmia, ovat tietysti itseä heikompaa ainesta.
[/quote] Itseasiassa psykologian kannalta on katsottuna on olemassa sellainen ilmiö kuin älykkyyden näkeminen joko synnynnäisenä ominaisuutena, tai itse hankittuna/kehittyvänä ominaisuutena. Ne jotka uskovat ihmisen syntyneen tietyllä älykkyysosamäärällä varustettuna eivät yleensä ole valmiita tekemään töitä päästäkseen elämässä eteenpäin. Jos jotakin (esim. kieliä tai matematiikkaa) ei osata niin todetaan vain, että no en mä ole lahjakas matemaattisesti, en mä opi eikä siis kannata tuhlata aikaa aiheen opiskeluun. Niillä taas joilla on käsitys älykkyydestä kehittyvänä ominaisuutena tuo sama tilanne nähtäisiin haasteena, ajateltaisiin että okei tää ei ole mulle helpoin juttu, mun tarvitsee siis tehdä entistä enemmän hommia oppiakseni nuo asiat. Tällöin oma menestys nähdään itse ansaittuna ja saavutettuna, asiana jonka eteen on tehty töitä. Toisella tavalla ajattelevat taas kokevat saaneensa elämässä tietyt kortit, eivätkä koe kannattavaksi tehdä töitä tilanteen muuttamiseksi.
Järkevä ihminen muuten ymmärtää myös sen, että aina se heikompi menestyminen ei ole siitä kiinni että toinen olisi "heikompaa ainesta". Toisinaan ihmisillä on myös huonompi tuuri.
Opiskelin alalle jossa on runsaasti ylikoulutusta. Suurin osa opiskelukavereistani on jo vaihtanut alaa, ja vain kourallinen on oman alan töissä. Ja näistä yhtä lukuun ottamatta yksikään ei ole päässyt työpaikkaan avoimen hakuprosessin kautta. Ehdottomasti suurin osa on päässyt töihin joko uskonnollisen tai poliittisen taustansa luoman verkoston kautta. Kaksi on ollut työpaikassa aiemmin harjoittelijana.
Eli kannattaa nyt ihan ensiksi miettiä, mokasiko koko homman jo siinä, että syntyi perheeseen joka kannattaa väärää puoluetta, ja joka ei kuulu lahkoon tai kuuluu väärään lahkoon. Jos tällaisen virheen meni tekemään, niin siinä on tsäänssit jo menneet.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:27"]
Opiskelin alalle jossa on runsaasti ylikoulutusta.
[/quote]
Miksi ihmeessä?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:27"]
Opiskelin alalle jossa on runsaasti ylikoulutusta.
[/quote]
Miksi ihmeessä?
[/quote]
TÄMÄ! Ja sitten valitetaan, kun ei oääse töihin ku suhteilla. On se vaan niin väärin. Eiku...
Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Mä olen ajatellut tätä sananlaskua nyt jäädessäni työttömäksi. Vaikka en maallista mammonaa saakaan runsain määrin kerättyä niin elän silti riittävän mukavasti. Ehkei kaikkien tosiaan tarvitsekaan tehdä töitä. Tämä täytyy nyt ajatella näin. Ihmisarvo kun ei kuitenkaan ole työhön sidottua.
Niin ja jos haastattelija onkin ns.huonotyyppi eikä löydä kemiaa tämän hyvän tyypin kanssa? Minäkään en ole erityisen hyvä tyyppi vaan ihan tavallinen. Pelottaa jos jäisin työttömäksi.
Ne hyvät tyypit lähettää usein myös kymmeniä ja kymmeniä hakemuksia, soittaa perään, ja pysyy positiivisena. Käyttävät senkin ajan cv:n hiomiseen, hakemusten viilaamiseen ja muiden vaihtoehtojen tutkimiseen.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:45"]
Ne hyvät tyypit lähettää usein myös kymmeniä ja kymmeniä hakemuksia, soittaa perään, ja pysyy positiivisena. Käyttävät senkin ajan cv:n hiomiseen, hakemusten viilaamiseen ja muiden vaihtoehtojen tutkimiseen.
[/quote]
Tuota tekee kaikki muutkin. Nekin, jotka ovat ylipainoisia, finninaamaisia, ujoja, huonohampaisia 7 ällän ylioppilaita.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:45"]
[/quote]
Tuota tekee kaikki muutkin. Nekin, jotka ovat ylipainoisia, finninaamaisia, ujoja, huonohampaisia 7 ällän ylioppilaita.
[/quote]
Enpä usko. Tai sit he lähettelee hakemuksia vääriin paikkoihin. Esim eräs av-mamma ei pysty seisomaan pitkiä aikoja eikä hänellä ole työkokemusta, silti hän haki sisustusliikkeeseen töihin, ja ihmetteli kun ei paikkaa saanut.
Menestyyhän sipilät soinit ja stubbitkin joten on teillä perusurpoillakin mahdollisuus muut perusjiit teitä valkkaa taitaa ennemmin päteä samasta lihapiirakasta pitäminen tms.. Itse valitsen mitä teen, muillekko töihin muka, hah ei kovin kyvykästä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:59"]
Mutta mitäs me, jotka ollaan ihan tavallisia työntekijöitä? Eikö meitä tarvitse palkata lainkaan?
[/quote]
Teidät palkataan sitten sen jälkeen, kun hyvät tyypit on ensin palkattu. Pitikö tuota todella kysyä edes?