synnytys, esikoiselle lapsenvahti?
Olemme uusioperhe johon kuuluu minun tyttäreni, 5,5v. Ensimmäinen yhteinen lapsemme syntyy nyt heinäkuussa, ja kovin stressaa tuo että esikoiselle ei ole hoitajaa synnytyksen ajaksi että mies pääsisi mukaan.. Lastenvahtien hintoja kun olen katsellut niin tuntipalkkaa ottaavat 8,50-11e tunnilta, ei todellakaan ole varaa tuollaiseen koska synnytyskin voi kestää kauan. Isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ilman autoa, ja muuta tukiverkkoa meillä ei ole joista olisi lastenhoidossa apua. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Onko esim perhetyön tms kautta mahdollista saada apua?
Kommentit (41)
Mikset kysy apua neuvolasta? Eiköhän ne järjestä sieltä kunnallisen kodinhoitajan.
Yleensä työpaikoilla huomioidaan lomatoiveet, joten keskustelemalla isovanhemmilla olisi varmasti mahdollisuus lomaa saada, jos niin haluaisi.
Jos sulle tehdään suunniteltu sektio, en näe minään ongelmana sitä, että mies ei olisi paikalla. Ei leikkaukseenkaan kukaan omainen tule mukaan. Sektiolla synnytys tapahtuu nopeasti ja hallitusti, enemmän sitä miestä kaipaisi, jos synnytys venyy ja kestää päiväkausia. Mieshän voi sitten tyttäresi kanssa tulla vauvan synnyttyä sairaalaan häntä katsomaan.
Provo? Ensin valittelet että synnytys voi kestä kauan sitten se onkin sektio. Suunniteltu sektio ei kestä kauan ja päiväkin on tiedossa etukäteen. Kysypä nyt isovanhemma, saisivatko sovittua yhden lomapäivän sillon.
Ai se on vaan sektio! No mikä ongelma siinä sitten on...?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:04"]Aina vaan piti lisääntyä vaikka nyt jo on vaikeata.... [/quote] Niin, joillakin synnytyshommat voi olla vaikeita, mutta ei lapsiperhearki. Ennemmin tällainen ongelma, kuin ongelma arjessa. Ap
[/quote]
Älä ystävä hyvä enää hanki lapsia, jos ei ole varaa palkata lapsenvahtia tuollaiseen tilanteeseen. Eikö sulla tosiaankaan ole ketään ystävää tmv. joka voisi olla sen lapsen kanssa tai sillä miehellä, joka on tän tulevan isä?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:17"]
Mitä se doula tekee synnytyksessä? Höpöttelee mukavia, vaikkei tunne mua? Mulla tulee siis sektio, ja edellisessä sektiossa sain pahan paniikkikohtauksen niin jotenkin oon epäuskonen että tuntematon doula siinä mua saisi rauhoiteltua. Millasia kokemuksia teillä on noista doulista? Tottakai vaihtoehtona on että mies ei tule mukaan synnytykseen, en mä sitä kysynyt. Kysyinkin aloituksessani lapsenvahtitoiminnasta. Vanhempani eivät itse lomiaan päätä, harmi vaan. Ap
[/quote]
ja silti päätit taas pukata uutta pullaa uuniin, vaikka olet tuollainen hysteerikko. Taitaa olla porvoolainen perhe taas kerran.
Jos sulle kerran tulee suunniteltu sektio, niin miksi lastenhoitajan pitäisi teillä yötä olla?
Selitäpä ap nyt tää sektiokuvio. Jos tiedät, että synnytät sektiolla, niin silloin on sektiopäiväkin tiedossa. Ainoastaan jos lapsi päättää syntyä jo ennen sovittua päivää, niin silloin sulle tehdään päivystyssektio. Eli epätodennäköisempää on. Ja jos päiväkin tiedossa, niin luulis sen lastenhoitajankin järjestyvän. Sen verran rahaa täytyy saada säästöön. Myy vaikka jotain. Tai lainaa rahaa tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:13"]
Meillä tehtäisiin niin, että isovanhemmat sopisivat työpaikallaanpitävänsä lomaa sitten, kun synnytys alkaa ja tulisivat niin pian kuin pääsisivät.
Jos tämä ei onnistuisi, mies jäisi kotiin hoitamaan lasta.
Goglaa doula, jos haluat itsellesi tukihenkilön synnytykseen.
[/quote]Ei se doulakaan ilmaiseksi niitä hommia tee:
Sektio on päivällä ja päiväkin kerrotaaan hyvällä varoajalla ja se lapsikin on liki koululainen joten mikä ihme on ongelma?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 09:40"]
Olemme uusioperhe johon kuuluu minun tyttäreni, 5,5v. Ensimmäinen yhteinen lapsemme syntyy nyt heinäkuussa, ja kovin stressaa tuo että esikoiselle ei ole hoitajaa synnytyksen ajaksi että mies pääsisi mukaan.. Lastenvahtien hintoja kun olen katsellut niin tuntipalkkaa ottaavat 8,50-11e tunnilta, ei todellakaan ole varaa tuollaiseen koska synnytyskin voi kestää kauan. Isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ilman autoa, ja muuta tukiverkkoa meillä ei ole joista olisi lastenhoidossa apua. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Onko esim perhetyön tms kautta mahdollista saada apua?
[/quote]
Mutta lisääntyä päätit. HIENOA!
Ja heinäkuussa on mitä helpointa saada joku kesätyöpaikkaa vaille jäänyt nuori palkattua! Mikä on ongelma?????
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:48"]Ja heinäkuussa on mitä helpointa saada joku kesätyöpaikkaa vaille jäänyt nuori palkattua! Mikä on ongelma?????
[/quote]
Se, ettei Ap halua maksaa kuin kympin tai pari monen tunnin työstä.
Pyydä vanhemmiltasi lainaksi se 80€ niin saat sen lapsenvahdin...
Mulle tehtiin kiireellinen sektio. 5 minuutissa vauva oli ulkona, kokoon minua karsittiin puoli tuntia.
Milläs rahalla ajattelit maksaa sairaalakulut synnytyksestä ja vuodeosastoajasta? Ota pankista käyttölainaa, jos et muuten saa maksettua lastenhoitajan kuluja, koska et kyllä selviä siitä sairaalalaskustakaan joka on takuulla yli 80 euroa.
Siis kakaraa odottaa pariskunta jolla ei ole edes 80 euroa???
Isovanhemmat ovat töissä, eivätkä pääse tänne odottelemaan synnytystä. Kavereita lapsella on pari, joiden luona ei ole kuin pari kertaa ollut koska kaverit on yleensä aina meillä, kun tuntuuvat viihtyvän. Itse olen opiskelija, ja opiskelukaverini ovat 15-16 vuotiaita (opiskelen nuorisopuolella, kun en aikuispuolelle päässyt) joten ei ole oikein niin läheisiksi muodostuneet että haluaisin heitä lapselleni vahdiksi pyytää. Miehen työssä ei ole työkavereita, tekee duunit yksin (firma, jossa yksi työntekijä hoitaa oman kaupungin työt). Tytön isä ei ole ollut tytön elämässä yli neljään vuoteen enkä edes tiedä missä nykyään asuu. Miehen vanhemmat ovat kuolleet. Oma sukuni asuu 650km päässä, miehellä asuu sisarukset 250-350km päässä, ja on yksi täti elossa joka on todella vanha ja huonokuntoinen. Naapureita ei ole sellaisia joita pyytää, ellei halua tytön leikkikaverin isää pyytää joka kiskoo kaljaa hiekkalaatikon reunalla - joten ei kiitos. Ystävät ovat lapsettomia, siis ne jotka asuvat alle 200km säteellä meistä. Lähin ystävä joka voisi olla lapsenvahtina asuu 250km päässä, mutta on töissä eikä pääse vaan soitosta. Muut ystävät viettävät kesää reissaten, ryypäten ja bailaten, meillä ei ole sellasia lapsiystävällisiä ystäviä vaan kaikki vähän karsastaa lapsia, niin ystävien kun sukulaistenkin
.
Tästä tukiverkostosta on tosiaan vähän hankala ollut koskaan apua hakea, omillaan on pitäny pärjätä niin jaksamisen kannalta kun rahallisestikkin :) Kateeksi käy niitä joilla on suuri tukiverkosto joka kykenee auttamaan. Luulin että opiskelijat tulisivat edullisesti pienellä könttäsummalla lastenhoitohommiin, mutta ei - samaa tuntipalkkaa vaatiivat kuin jo aiemmin kirjoitin tai esim yöltä 80e, itse aikanani teininä ollessani lapsenvahtina riitti se kymppi tai kaksi ja olin ikionnellinen..
Ap
Missä päin? Meille voit tuoda lapsen.