Mikä elämässäni on pielessä (miksi en laihdu)
Tänään aamupala 2 viipaletta jälkiuunileipää, päällä vegaanista valkosipulilevitettä, 1 banaani, 1 mandariini ja 1% viili, 2 kuppia kahvia.
Lounas pieni sämpylä margariinilla ja vuohenjuustosalaatti kastikkeena balsamico ja oliiviöljy.
Päivällinen luultavasti tonnikalasalaatti. Illalla ehkä voileipä, muutama lasillinen kuivaa valkoviiniä.
Painan 115 kiloa ja olen 170 cm pitkä. Liikun liian vähän, koska teen istumatyötä. Nyt olen alkanut käydä salilla 1-3 kertaa viikossa. Koiran kanssa kolme lyhyttä kävelylenkkiä päivässä.
Arkena syön suurinpiirtein näin, salaatteja, normi kotiruokaa (aina puolet lautasesta kasviksia tai salaattia) . Ongelmani eivät ole herkut eikä napostelu. Syön karkkia tai suklaata max kerran kuussa, sipsejä tai leivonnaisia en syö (joskus juhlissa). En juo muita kuin light-limsoja, koska sokeroidut ällömakeita.
Ainoa ruoka/juomapaheeni on alkoholi ja siitä seuraava roskaruoan syöminen. Juon joka viikonloppu ainakin lauantaina n. pullollisen valkoviiniä. Silloin tulee sorrutttua tilaamaan pizzaa tai kebabia. Mutta kun aina sanotaan, että yksi ns. herkkupäivä viikossa ei vaikuta mitenkään, niin ilmeisesti minulla vaikuttaa. Samoin toki liikunnan vähyys. Leipää syön aika paljon, 1-3 viipaletta päivässä. Mitä tehdä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäiseen postaukseen niin muutamaan juttuun kiinnitin huomiota. Olen seurannut vierestä puolison laihdutusurakkaa kokeen Personal Trainerin opissa ja nähnyt miten homma tapahtuu. Tässä muutama huomio ja vinkki.
Aamupalan banaanissa on järkyttävästi hiilareita ja sokereita, viili on aika turha, vegaanilevite voi sisältää huonoja rasvoja, laita oliiviöljyä leivälle. Sitten nuo vuohenjuustosalaatti ja tonnikalasalaatti. Korvaa vuohenjuusto jollain vaalealla lihalla tai kalalla. Juustossa on hirveästi tyydyttynyttä rasvaa. Sitten on olennaista se kaikki muu salaatissa. Lehtisalaatti on todella köyhää ravitsemuksellisesti eikä vie nälkää. Parempi olisi syödä sekalaisia kuitupitoisia kasviksia, helpoiten vaikka pakastepussista pannulle.
Yleensäkin pitäisi painottaa hyviä rasvoja, paljon kuitupitoisia kasviksia (ei pelkästään salaattia), runsaskuituista 100% täysjyväleipää, kalaa ja kanaa. Juustoa ei kannata syödä kovin paljon, korkeintaa pari siivua joskus leivällä. Siinä on paljon maitorasvaa ja suolaa, ei hyvä.
Jos tosissaan haluaa laihtua, niin ruokapäiväkirja ja kaloreiden tarkka seuranta kannattaa. Ja jos talous antaa myöden, niin kokenut ja hyvä PT auttaa. Sitten vielä se valitettava totuus, laihtuminen vaatii sitkeyttä, aikaa, tiukkaa ruokakuria, nälän tunteen sietämistä ja aktiivista liikuntaa. Tsemppiä!
Kehotat painottamaan hyviin rasvoihin ja samalla torppaat ne oikeasti hyvät rasvat. Surkea esitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa jättää kuukaudeksi hiilarit pois niin jo lähtee 4-5kg kuukaudessa. Lupaan! Eli se tummakin leipä ja pasta nyt ensimmäisenä kokonaan pois ja vihanneksia tilalle.
Itse laihduin 12kg normipainon ylärajalta tällä yhden syksyn aikana. En lisännyt edes liikuntaa yhtään. Helppoa ja vaivatonta. Leipää syömällä en ole ikinä laihtunut, vaikka en söisi kuin pari siivua ruisleipää päälisineen enkä muuta.
Samalla mieli virkistyy ja väsymys haihtuu.
Ruuansulatus tarvii kuituja ja siksi täysjyväruista olis hyvä syödä edes pari viipaletta aterian ohessa päivän aikana. Kuidut auttaa pitämään myös nälkää, koska luovuttavat energiaa hitaasti.
Älä höpsi.
Ruuansulatus tarvii kuituja ja siksi täysjyväruista olis hyvä syödä edes pari viipaletta aterian ohessa päivän aikana. Kuidut auttaa pitämään myös nälkää, koska luovuttavat energiaa hitaasti.