Mikä elämässäni on pielessä (miksi en laihdu)
Tänään aamupala 2 viipaletta jälkiuunileipää, päällä vegaanista valkosipulilevitettä, 1 banaani, 1 mandariini ja 1% viili, 2 kuppia kahvia.
Lounas pieni sämpylä margariinilla ja vuohenjuustosalaatti kastikkeena balsamico ja oliiviöljy.
Päivällinen luultavasti tonnikalasalaatti. Illalla ehkä voileipä, muutama lasillinen kuivaa valkoviiniä.
Painan 115 kiloa ja olen 170 cm pitkä. Liikun liian vähän, koska teen istumatyötä. Nyt olen alkanut käydä salilla 1-3 kertaa viikossa. Koiran kanssa kolme lyhyttä kävelylenkkiä päivässä.
Arkena syön suurinpiirtein näin, salaatteja, normi kotiruokaa (aina puolet lautasesta kasviksia tai salaattia) . Ongelmani eivät ole herkut eikä napostelu. Syön karkkia tai suklaata max kerran kuussa, sipsejä tai leivonnaisia en syö (joskus juhlissa). En juo muita kuin light-limsoja, koska sokeroidut ällömakeita.
Ainoa ruoka/juomapaheeni on alkoholi ja siitä seuraava roskaruoan syöminen. Juon joka viikonloppu ainakin lauantaina n. pullollisen valkoviiniä. Silloin tulee sorrutttua tilaamaan pizzaa tai kebabia. Mutta kun aina sanotaan, että yksi ns. herkkupäivä viikossa ei vaikuta mitenkään, niin ilmeisesti minulla vaikuttaa. Samoin toki liikunnan vähyys. Leipää syön aika paljon, 1-3 viipaletta päivässä. Mitä tehdä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksi herkkupäivä todellakin vaikuttaa, jos sillä nollaa koko viikon kalorivajeen. Pizza ja kebab on täynnä kaloreita, kokonainen viinipullo on vähintään viitisen sataa, mutta voi olla enemmänkin.
Jos salaateissa on öljyä tai salaantinkastiketta, niissä voi olla paljon kaloreita vaikka vaikuttaisi että annos on terveellinen. Toki se voi ollakin terveellinen, mutta juusto ja öljy tuovat kalorit samalle tasolle tai ylemmäs kuin jossain tavallisessa ruoka-annoksessa. Koita joskus laskea paljonko niitä kaloreita oikeasti on ja ylläty, viikon kalorivajeesi saattaa olla pienempi kuin luulet tai jopa olematon.
Millaista leipää syöt? Mitä laitat päälle? Leipä ei sinänsä välttämättä ole huono juttu, mutta jos siitä tulee paljon kaloreita, sitä voisi vähentää ja syödä ehkä jotain muuta tilalla.
Miksi minä en sitten liho ja BMI pysyy siellä 20 koko ajan? Olen 35-vuotias, ettei mene minkään nuoruuden piikkiinkään. Arkisin syön n. 2000 kcal ja/tai sen mukaan mitä liikun (kuntosalia, juoksua, hiihtoa). Lauantaisin pidän herkkupäivän ja löhöilen ja menee mm. pussillinen sipsia ja/tai tilataan pizzaa, juodaan viiniä, suklaata ja karkkia olohuoneen pöydällä koko ehtoon tarjolla ja kalorit menee sinne +3000 kcal. Ja herkkupäivänä tulee myös syötyä tuhti aamupala ja kunnon lounaskin. Sunnuntaina ei niin paljon mässyä ja tulee yleensä liikuttuakin, mutta kevyesti menee vaikka hiihtolenkin jälkeen ruuan päälle laskiaispullaa, kaakaota, puolikas levy suklaata tms.
"No entäs kun minä......!?!???" Oikeestiko tämä on taas niin ihmeellinen asia, että ihmiset on erilaisia.
Alkoholista ja rasvasta vielä anekdootti tai pari.
Minulla oli hoikka kaveri, joka alkoi juoda joka päivä oluen tai kaksi. Ei mennyt kauhean kauaa kun muuten hoikalla oli kaljavatsa, eli rasvaa kertynyt nimenomaan vyötärölle.
Toinen hoikka kaveri söi muuten pääosin terveellisesti, mutta joi aika runsaasti alkoholia viikonloppuisin. Hänelle kävi ihan sama juttu, muuten hoikka mutta vatsaan kertynyt rasvaa.
Alkoholia sinänsä voi juoda laihduttaessa, mutta en itse suosittelisi noin usein jos ei halua vaikeuttaa prosessia huomattavasti ja vähentää muut kalorit nollaan.
Viinien sokerimäärissä on todella isot erot. Alkon sivuilla löytyy tuotetiedoista. Vaihda vähäsokeriseen. Kyllä se vaan niin menee, että jos ei kuluta enempää kuin syö, niin ei laihdu. Nimimerkillä viime keväänä 2 vaatekokoa pudottaneena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile sitä alkoholin vähentämistä/pois jättämistä. Mulla alkoholi tekee jotain.. sotkee aineenvaihduntaa? Kerää nesteitä? Joku muu, mikä? En tiedä... mutta jotenkin se saa painon nousemaan muulla tavalla kuin kaloreiden lisääntymisenä. Ja se näkyy yleensä pitkään. Sit on niitä, joilla alkoholi ei vaikuta millään tavalla painoon, oli sitten tuhdimpi tai hoikempi... Sinuna kokeilisin.
Välittömämpi vaikutus on ainakin todennäköisesti se nesteiden kerääntyminen joka voi näkyä vaa'alla seuraavana aamuna. Toki alkoholi myös vähentää rasvan palamista ja kerääntyy helposti rasvaksi vyötärölle.
"Alkoholista saatu energia kertyy rasvakudokseksi etenkin vyötärön seudulle. Alkoholin laadulla ei ole merkitystä, vaan kaikki alkoholijuomat aiheuttavat vyötärölihavuutta."
Alkoholi toimii siinä mielessä eri lailla kuin rasva, hiilari ja proteiini.
Toisaalta alkoholi kuivattaa. Itsellä just nimenomaan seuraavana päivänä on pienempi luku mittarissa just varmaan kun on vähä nestevajetta.
Vierailija kirjoitti:
Viinien sokerimäärissä on todella isot erot. Alkon sivuilla löytyy tuotetiedoista. Vaihda vähäsokeriseen. Kyllä se vaan niin menee, että jos ei kuluta enempää kuin syö, niin ei laihdu. Nimimerkillä viime keväänä 2 vaatekokoa pudottaneena...
Tai juo? ;)
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hoikka kaveri, joka alkoi juoda joka päivä oluen tai kaksi. Ei mennyt kauhean kauaa kun muuten hoikalla oli kaljavatsa, eli rasvaa kertynyt nimenomaan vyötärölle.
Toinen hoikka kaveri söi muuten pääosin terveellisesti, mutta joi aika runsaasti alkoholia viikonloppuisin. Hänelle kävi ihan sama juttu, muuten hoikka mutta vatsaan kertynyt rasvaa.
Alkoholia sinänsä voi juoda laihduttaessa, mutta en itse suosittelisi noin usein jos ei halua vaikeuttaa prosessia huomattavasti ja vähentää muut kalorit nollaan.
Mut mullapa on hoikka kaveri joka vetää ku merimies eikä näy missään
Nämäpä on näitä juttuja joita "syö vähemmän kuin kulutat" uskovaiset ei pysty selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkupäivä ei saa olla pitsan mättämistä ja pullo valkkaria. Ainakaan jos laihtua meinaa. Mieti nyt. 6 päivää salaattia ja 1 päivä paskaa. Kaikki hyvä työ menee siinä hukkaan. Ota vaikka kerran päivässä proteiinivanukas, valion profeel on hyvää. Menee makeanhimo. Saat proteiinia, hyvä.
No tuota... Aika monikin hoikka/normaalipainoinen pitää sen yhden pizzapäivän viikossa ja käyttää myös alkoholia. Mielestäni ap syö kuitenkin aika vähän. Onko kilpirauhasarvot tutkittu? Missä ajassa ylipaino on kertynyt?
Aivan niin. Ap:n ei missään tapauksessa kannata jättää pitsaa ja viinaa pois. Ihmisoikeusasia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkupäivä ei saa olla pitsan mättämistä ja pullo valkkaria. Ainakaan jos laihtua meinaa. Mieti nyt. 6 päivää salaattia ja 1 päivä paskaa. Kaikki hyvä työ menee siinä hukkaan. Ota vaikka kerran päivässä proteiinivanukas, valion profeel on hyvää. Menee makeanhimo. Saat proteiinia, hyvä.
Just. Minä olen hoikka ja todellakin kerran viikossa on herkkupäivä ja mättään viikonloppuisin varmasti +3000 kcal edestä herkkuja (pizzaa, sipsejä, suklaata). Jos keho toimii kuten pitää ja arkena syö terveellisesti ja liikkuu, niin ei mikään mene hukkaan yhdellä herkkupäivällä.
Sinä et olekaan ap, joka on liikalihava ja haluaa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut mullapa on hoikka kaveri joka vetää ku merimies eikä näy missään
Paitsi ehkä sisäisesti rasvamaksana. Tosin jos vuosia vetää tuolla linjalla, kyllä useimmille jonkinlainen vatsakumpu syntyy, paitsi ehkä jos ei syö oikein mitään.
Jos et laihdu syöt värin ja väärän aikaan!Laita hakun netti sairaalan ruoka ajat. Noudata niitä.Siinä onmyös hyvät ohjet mitä syädä kellon ajatkin koko päivälle.Eli vikon vai 2 ruuat. Noudata kelon ajat samat ruat,on koti ruokaa lahdut hitasti noin 10 kg. vuosi ylipainostasi pois. Nainen laihdutti sillä 3 vuodessa 30kg. ylipainonsa pois. Toinen nainen 5 vuodessa 40 kg.ylipainoa.Klon mukaan syömisellä ja normalia koti ruokaa.Hyöty likunta päälle.Paino heille ei ole tulut takas koska noudatavat ruka rytmiä hautan asti. Ainoa kaiki sokeri pois.Ei edes keinotekoista maketusainetta.Mikä estä syödä kelon aikoja noudataen aina: amiainen,lounas, välipala,päivälinen,iltapala?.Ruoka on polttoainen aineen vaihdunalle!LAIHDUTAMINEN LIHOTAA.KOSKA KUN LAIHDUT LOPETAT SEN PALAAT VANHAA ELI LIHOAT KAKSIN KERTAISESTI LISÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Nämäpä on näitä juttuja joita "syö vähemmän kuin kulutat" uskovaiset ei pysty selittämään.
Kaloreita on enemmän kuin on arvioitu tai kulutus on alempi kuin on arvioitu.
Nämä selitykset sopivat jokaiseen tilanteeseen.
Et tule ikinä laihtumaan tuolla alkoholin käytöllä, ellet sitten vähennä viinipullon kalorimäärää syömisistä (= elät nälässä).
Mulle herkkupäivä merkitsee esim. karkkipussia tai roskaruokaa, mutta jos siihen lisäisi viinipullon, ihan loogisesti lihoisin. Ei oo kovin monimutkaista matikkaa.
Ja tosiaan alko pilaa yöunet. Kertomasi mukaan et nuku koskaan kunnolla, jos viikolla nukut vain muutaman tunnin ja sitten viikonloppuna koiranunta.
Itse lopetin dokaamisen muista syistä, mutta laihduin huomaattani yli 10 kg eli lievästä ylipainosta lähelle alipainoa (olen lyhyt).
Jos juominen on sulle kaikki kaikessa, sitten sun kai pitää valita se. Lihavuus tulee samassa paketissa. Kyllä, on laihojakin juoppoja, mutta sinä et ole sellainen.
Jaa..
Laske AP ihan rehellisesti, mitä ne viikoittaiset herkuttelupäivät ja alkoholinkäyttö merkitsevät nautittuna energiana.
Autan vähän:
Valkoviinipullollisessa on n. 600kcal
Pizzassa n. 1000kcal (Kotipizzan lätty), mahdolliset dipit siihen vielä lisäksi à ~250kcal .
Kebabissa vielä pizzaa enemmän (soosit, ranskalaiset)
Nämä mätöt yhdistettynä liikkumattomuuteen ja heikosti suunniteltuihin aterioihin arkena = et laihdu, koska aineenvaihduntasi on sekavassa tilassa. Syöt arkena liian kevyesti ja juodessasi taas liikaa.
Tasainen ja oikein koostettu ateriointi toimisi polttoaineena kehosi oikeanlaiselle energia-aineenvaihdunnalle.. Tähän kun lisäät SÄÄNNÖLLISEN ja sykettäkin nostavan arkiliikunnan saat varmasti pysyviä tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Et tule ikinä laihtumaan tuolla alkoholin käytöllä, ellet sitten vähennä viinipullon kalorimäärää syömisistä (= elät nälässä).
Mulle herkkupäivä merkitsee esim. karkkipussia tai roskaruokaa, mutta jos siihen lisäisi viinipullon, ihan loogisesti lihoisin. Ei oo kovin monimutkaista matikkaa.
Ja tosiaan alko pilaa yöunet. Kertomasi mukaan et nuku koskaan kunnolla, jos viikolla nukut vain muutaman tunnin ja sitten viikonloppuna koiranunta.
Itse lopetin dokaamisen muista syistä, mutta laihduin huomaattani yli 10 kg eli lievästä ylipainosta lähelle alipainoa (olen lyhyt).
Jos juominen on sulle kaikki kaikessa, sitten sun kai pitää valita se. Lihavuus tulee samassa paketissa. Kyllä, on laihojakin juoppoja, mutta sinä et ole sellainen.
Juuri näin! Laihat juopot ovat laihoja, koska eivät syö oikein mitään dokaamisen lisäksi..
Kun käyt koiran kanssa lenkillä, kävele niin reippaasti kuin voit. Älä anna koiran pysähdellä jatkuvasti. Vain tarpeilleen. Normaali, hidas kävely ei auta laihtumaan. Pidennä hiukan lenkkiä, edes joku niistä kolmasta kerrasta.
Kokeilepa edes yksi viikonloppu olla juomatta. Saatat hämmästyä, miten helppoa elämä on ilman krapulaa ja muita jälkivaikutuksia. Väitänpä, ettet edes tiedosta, kuinka viinipullollinen vaikuttaa koko seuraavaan viikkoon.
Kokemusta on. Eka maanantai raittiin viikonlopun jälkeen tuntui ihmeelliseltä: oli niin reipas olo, ei ahdistanut yhtään! Jäin koukkuun tähän tunteeseen.
Jos kyseessä on alkoholismi, niin muutos ei ole tietenkään noin helppo. Kokeilemalla juomattomuutta yhden ainoan viikon ajan saat hyvän käsityksen siitä, oletko riippuvainen vai onko viini vain turha tapa. Mitään et kokeilulla menetä!
Vierailija kirjoitti:
Kun käyt koiran kanssa lenkillä, kävele niin reippaasti kuin voit. Älä anna koiran pysähdellä jatkuvasti. Vain tarpeilleen. Normaali, hidas kävely ei auta laihtumaan. Pidennä hiukan lenkkiä, edes joku niistä kolmasta kerrasta.
Hyvä vinkki. Ja hyvä olisi asettaa vähitellen kasvavia tavoitteita. "Tänään tuonne asti, ensi kerralla vähän pitemmälle" jne.
Lopeta jatkuva mässyttäminen ja aloita pätkäpaasto. Vähemmän leipää ja enemmän rasvaa ja protskua.
Sokeri ja vaalea vehnä ovat syövän ruokkijoita. Jo ihan sen takia ei kannattaisi syödä sellaisia...