2 kuukauden päästä työtöntä hemmotellaan: Uusi asiakaspalvelumalli käyttöön toukokuusta alkaen samanaikaisesti kaikissa TE-toimistoissa ja ...
Muutoksen myötä työnhakijoille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua. Tämä vaikuttaa asiakkaan arkeen useammalla tavalla: kasvokkain tapaamiset oman vastuuvirkailijan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu.
Työtön on Suomessa kuningas.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Haluaisinpa olla kärpäsenä katossa kun elämätapatyöttömät kömpivät aamu kahdeksalta silmät punoittaen työkkäriin
Jossain luki, että vain ensimmäinen tapaaminen työkkärissä, ja jatkossa sitten joko Zoomissa tai puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisinpa olla kärpäsenä katossa kun elämätapatyöttömät kömpivät aamu kahdeksalta silmät punoittaen työkkäriin
Jossain luki, että vain ensimmäinen tapaaminen työkkärissä, ja jatkossa sitten joko Zoomissa tai puhelimessa.
En mene ensimmäiseenkään tapaamiseen koska ei ole autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten virkailijat on ohjeistettu? Häpäistäänkö työttömiä ensisijaisesti kettuilemalla vai huutamalla?
ON ohjeistettu kysymään, mitä työtön aikoo tehdä saadakseen töitä. Mitä työpaikkoja hakee seuraavan kuukauden sisällä, millä tavalla hakee, onko jo katsonut työpaikkailmoitusta ja miettinyt hakua, onko soittanut ja kysynyt tarkennuksia jne. Enää ei harkita sitä, josko hakisin vaan pitää näyttää, millainen hakemus on.
Ja jos ei kykene työnhakuun, niin katkaisuhoitokin voi olla velvoittava toimi.
Katkaisuhoitoon kun sopivia työpaikkoja ei ole lähimaillakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten virkailijat on ohjeistettu? Häpäistäänkö työttömiä ensisijaisesti kettuilemalla vai huutamalla?
ON ohjeistettu kysymään, mitä työtön aikoo tehdä saadakseen töitä. Mitä työpaikkoja hakee seuraavan kuukauden sisällä, millä tavalla hakee, onko jo katsonut työpaikkailmoitusta ja miettinyt hakua, onko soittanut ja kysynyt tarkennuksia jne. Enää ei harkita sitä, josko hakisin vaan pitää näyttää, millainen hakemus on.
Niin. Jos ei kykene työnhakuun, niin ei sillä ole merkitystä vaikka asuisi työpaikan yläkerrassa.
Mä olen ollut nyt tosi tyytyväinen tähän kuntakokeiluun, pääsin sen asiakkaaksi, sain psykologin, ammatinvalintapsykologin ja sen "oman" työntekijän apua. Nyt olen töissä 60% työajalla vaikka olen mielenterveyskuntoutuja ja nuo psykologin palvelut eivät ole sen vuoksi katkenneet. Oma työntekijä kysyy välillä kuulumisia ja tsemppaa jatkoa kohti.
Ei yritetty koulutettua ihmistä työntää pupukursseille ja apua on saanut kun sitä on pyytänyt. Toisaalta menin sinne itse asenteella "otetaan tästä kaikki irti" enkä "lol mitä paskaa". Syksyllä toivottavasti opiskelemaan uutta alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaapa, kun saadaan oikeistohallitus. Kokoomuksella on jo suunnitelma työttömyystukien tiukennuksiin. Luulenpa vain, että 10 vuoden päästä Suomessa ei makailla työttömänä. Kun lukee Euroopan muiden maiden sosiaaliturvan kehittymisestä, niin voi kuvitella kuinka Suomessa käy. Kun verotulot vähenee, tulee väistämättä vähennyksiä.
Mitä nykyisen järjestelmän tilalle sitten tulisi? Vaihtoehtojahan on monia:
- Työttömyystukien korvaaminen toimeentulotuilla
- Ilmaistyön edellyttäminen työttömiltä eli käytännössä työttömyystuen muuttaminen palkaksi
- Työttömien palkkaaminen normaaleihin työsuhteisiin (ei realistista korkeiden kulujen vuoksi)
- Työttömien asuttaminen asuntoloihin missä on petipaikka ja soppaa (ei todennäköisesti tulisi halvemmaksi kuin nykyinen järjestelmäkään koska laitokset ovat kalliita)
- Työttömien ajaminen ulos pakkaseen (vaatisi perustuslain muutoksen)
Myös työttömien asuttaminen asuntoloihin on perustuslain vastaista, taitaisi olla myös YK:n ihmisoikeusperiaatteiden vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi kaikki puoli miljoonaa työtöntä mennä katkaisuhoitoon, terveyskeskuksissahan on ihan liikaa tilaa ja henkilökunnalla tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut nyt tosi tyytyväinen tähän kuntakokeiluun, pääsin sen asiakkaaksi, sain psykologin, ammatinvalintapsykologin ja sen "oman" työntekijän apua. Nyt olen töissä 60% työajalla vaikka olen mielenterveyskuntoutuja ja nuo psykologin palvelut eivät ole sen vuoksi katkenneet. Oma työntekijä kysyy välillä kuulumisia ja tsemppaa jatkoa kohti.
Ei yritetty koulutettua ihmistä työntää pupukursseille ja apua on saanut kun sitä on pyytänyt. Toisaalta menin sinne itse asenteella "otetaan tästä kaikki irti" enkä "lol mitä paskaa". Syksyllä toivottavasti opiskelemaan uutta alaa.
Kuntakokeilulla ei kuitenkaan ole mitään annettavaa korkeasti koulutetulle, jonka oma ala on sellaista, mitä työkkärin virkailijat eivät edes kunnolla ymmärrä, ja jolla ei ole mitään mielenterveydellisiä tai terveydellisiäkään ongelmia.
Itse olen työni luonteesta johtuen osan vuotta käytännössä työttömänä. Luultavasti saan olla aika rauhassa, koska työttömyysjaksoni jäävät sen verran lyhyiksi, mutta jos joskus tulisi sellainen ajanjakso, jolloin olisin työttömänä pitempään, olisi tuo kuntakokeilu ja yleensä kaikki työkkärin toimet lähinnä vitsi omalla kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepä äänestitte nykyisiä puolueita. Sitä saa mitä tilaa eli nyt aktiivimalli kakkosta.
Mitä hölötät. Ennen sipilän hallitusta (kepu,kok,persut) ei mitään aktiivimallia edes ollut. Työministeri Linströmin mukaan (PS) se oli hänen elämänsä suurin virhe. Kirjoitti kirjankin. Paljon on tietämättömiä täällä. Työnteko on kuitenkin asia joka pitäsi tajuta. Ilman töitä ja työntekoa ei yhteiskunta pysy pystyssä. On meillä kantasuomalaisia isojakin ryhmiä jotka saavat tukia miljarditolkulla. Tähän otetaan ulkomailta lainaa.
Jos työntekoa tarvittaisiin lisää, niin siinä tapauksessa lähes kaikki työttömät olisi jo haalittu työkkärin listoilta työelämään. Sehän ei vaadi muuta kuin sen, että työnantaja lähettää viestin työkkäriin missä hän kysyy itselleen työntekijää, jonka jälkeen työkkäri lähettää sopiville työntekijöille työtarjouksen.
Työkkäristä ei saa työntekijöitä kuin sattumalta. Pitäisi olla yksinkertaisesti sellainen systeemi, että 2v työttömyyden jälkeen ei olisi enää työtön, vaan yhteiskunnan ulkopuolella eikä enää saisi euroakaan. Sossusta saisi kupongin, jolla maksaa majoitus ja toisen, jolla saisi kaksi ateriaa päivässä. Työnhaku päättyisi ja saisi pärjätä omillaan.
Mihin työtön tarvitsee majoitusta jos on oma talo? Tai ruokakuponkeja jos on puoliso?
Ei mihinkään, mutta työssäkäyvälle puolisolle elatusvelvollisuus. Se on niitä parisuhteen taloudellisia riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt jo hyvissä ajoin työkkärin työterveydessä ja terapiat odottaa joihin jonot on pitkät. Työkunto häämöttää kaukana tulevaisuudessa. Siinähän aktivoivat.
Jos sinut on todettu työkyvyttömäksi, aktiivimalli ei koske sinua, mutta et sinä ole oikeutettu työttömyysetuisuuksiinkaan. Silloin Kela maksaa sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin pienilukuinen elämäntapatyöttömien joukko ei työkkärin aktivointiyrityksiin reagoi tulevaisuudessa uuden mallin myötä yhtään sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan. Kääntävät kylkeä ja hakevat kaljarahat sossusta jollei työkkäristä irtoa mitään. Kaikki tehottomat, hyödyttömät ja turhat toimet kohdistuvat niihin, jotka jjo tekevät parhaansa päästäkseen töihin. Siinä vaan ei mikään pupukurssi kun töitä ei ole tai työnantaja ei palkkaa. Esimerkiksi, viiskymppiset on ihan hylkiöitä työmarkkinoilla. Monella toistakymmentä vuotta työuraa jäljellä, työhaluja ja työkykyä sekä osaamista riittäisi. Ikärasismin takia he eivät pääse töihin. Tämä ei ole oikein ja kaikki toimet pitäisikin kohdistaa työnantajiin, ei työttömiin.
Tää on kyllä hyvin alakohtaista. En oo kuullut sairaanhoitajista, joilta loppuisi työt 50 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaapa, kun saadaan oikeistohallitus. Kokoomuksella on jo suunnitelma työttömyystukien tiukennuksiin. Luulenpa vain, että 10 vuoden päästä Suomessa ei makailla työttömänä. Kun lukee Euroopan muiden maiden sosiaaliturvan kehittymisestä, niin voi kuvitella kuinka Suomessa käy. Kun verotulot vähenee, tulee väistämättä vähennyksiä.
- Ilmaistyön edellyttäminen työttömiltä eli käytännössä työttömyystuen muuttaminen palkaksi
- Työttömien palkkaaminen normaaleihin työsuhteisiin (ei realistista korkeiden kulujen vuoksi)
- Työttömien asuttaminen asuntoloihin missä on petipaikka ja soppaa (ei todennäköisesti tulisi halvemmaksi kuin nykyinen järjestelmäkään koska laitokset ovat kalliita)
Myös työttömien asuttaminen asuntoloihin on perustuslain vastaista, taitaisi olla myös YK:n ihmisoikeusperiaatteiden vastaista.
Ei ole. Esimerkiksi varusmiehetkin on luvallista asuttaa asuntoloihin (kasarmi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt jo hyvissä ajoin työkkärin työterveydessä ja terapiat odottaa joihin jonot on pitkät. Työkunto häämöttää kaukana tulevaisuudessa. Siinähän aktivoivat.
Jos sinut on todettu työkyvyttömäksi, aktiivimalli ei koske sinua, mutta et sinä ole oikeutettu työttömyysetuisuuksiinkaan. Silloin Kela maksaa sairauspäivärahaa.
Minä olen oman lääkärin mielestä työkyvytön.
Kelan mielestä terve ja en saa sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että asumistuki poistetaan. Sen jälkeen kiinnostaa asuntola-asuminenkin, jos ei ole perhettä, joka majoittaa.
Tuollainen kädestä pitäen töihin tai kouluun-ohjausmalli olisi pitänyt luoda jo 90-luvun alussa, kun minä ensimmäisen kerran työttömäksi ilmoittauduin. Silloin tällöin ollut lyhyessä pätkätyössä, eikä siinä välissä ole mitään ohjailtu, leima pahvilappuun ja uusi aika 6kk päähän. Sitten jossain vaiheessa lopettivat kasvokkain tapaamiset, ja piti ilmoittautua vain netin kautta. Tässä on melkein 30 vuotta mennyt ihan harakoille. Nytkö ne meinaa minusta tehdä haluttua työvoimaa työmarkkinoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntakokeilulla ei kuitenkaan ole mitään annettavaa korkeasti koulutetulle, jonka oma ala on sellaista, mitä työkkärin virkailijat eivät edes kunnolla ymmärrä, ja jolla ei ole mitään mielenterveydellisiä tai terveydellisiäkään ongelmia.
Itse olen työni luonteesta johtuen osan vuotta käytännössä työttömänä. Luultavasti saan olla aika rauhassa, koska työttömyysjaksoni jäävät sen verran lyhyiksi, mutta jos joskus tulisi sellainen ajanjakso, jolloin olisin työttömänä pitempään, olisi tuo kuntakokeilu ja yleensä kaikki työkkärin toimet lähinnä vitsi omalla kohdallani.
Rauhassa miltä? Jos edellisen työttömyysjakon alkamisesta on yli 6 kk, sinut alkuhaastatellaan ja sen jälkeen tapaat omaa asiantuntijaasi 2 vko välein 3 kk ajan. Eli saat olla rauhassa, jos työttömyysjakso on alle 2 vko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että asumistuki poistetaan. Sen jälkeen kiinnostaa asuntola-asuminenkin, jos ei ole perhettä, joka majoittaa.
Miksi perheen pitäisi majoittaa kun on oma maksettu talo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä edistä työnhakua mitenkään, jos ei ole omaa kotia, josta käsin hakea.
Itse meinasin lähteä parin vuoden opiskelu-urakkaan työttömyystuella. En siis pääse tuota valitettavasti kokemaan omalla kohdallani.