Miksi taloyhtiööt ei perustaiisi omaa yhteistä kasvihuonetta? SIinä säästäisi.
Kommentit (59)
Taloyhtiöissä harvoin on niin yksituumaista väkeä, että päästään sopimuksiin kaikkia hyödyttävistä yhteisten alueiden käytöstä. Omassa taloyhtiössäni ainakin on aina yhtiökokouksissa ihmisiä, jotka riitelevät pikkuasioista. Ja tosiaan talkoisiin tulee aina ne samat ihmiset, nuorempia harvemmin näkee mukana, vaikka talkoot järjestetään ilta-aikaan.
Taloyhtiö ei säästäisi siinä mitään. Eihän sen vastuulla ole asukkaiden ruuanhankinta.
Olen ammatiltani puutarhuri ja ikävä kyllä ampumassa aina alas tällaisia yhteisviljelyideoita, kun mielipidettä kysytään.
Ensinnäkin, se on yleensä taloudellisesti tappiollista puuhastelua, jolla tosin saadaan jotain luonnosta vieraantuneen luontosuhdetta ylläpidettyä. Toiseksi, yleensä uupuu sellainen henkilö, joka jaksaa kantaa vastuun viljelyprojektista koko kasvukauden, ja vielä seuraavina vuosina.
Eiköhän ole paras, että jokainen vastaa itse omista viljelyistään.
Ei onnistu, jotkut luulevat että vihannekset kasvavat itsekseen ja odottavat vain suurta satoa ja ilmaista ruokaa.
Niinhän jotkut kuvittelevat maanviljelijänkin vain sohvalla syljeksivän ja koneet hoitaa työn ja tukiaiset juoksevat.
Pieni nälänhätä tekisi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
En usko että kasvihuone toimii. Kasvilava-alueet kyllä. Siellä voi jokaisella vaikka antaa ihan nimikkolaatikon.
Seurasin kerran tuttavani ikkunasta erään taloyhtiön tuommoista kasvilava-aluetta. Joku nuori nainen aamuyöllä nousi lavan nurkalle ja pissi lavaan. Kävi vielä poimimassa lasten pikkulapiolla (otti läheisestä hiekkalaatikosta) jotain tien vierestä (koiranpaska?) ja paiskoi sitä laatikoihin.
Minä valvoin aamuyöllä kun en osannut nukkua kerrostalometelissä, siksi ikkunasta katselin.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö ei säästäisi siinä mitään. Eihän sen vastuulla ole asukkaiden ruuanhankinta.
Olen ammatiltani puutarhuri ja ikävä kyllä ampumassa aina alas tällaisia yhteisviljelyideoita, kun mielipidettä kysytään.
Ensinnäkin, se on yleensä taloudellisesti tappiollista puuhastelua, jolla tosin saadaan jotain luonnosta vieraantuneen luontosuhdetta ylläpidettyä. Toiseksi, yleensä uupuu sellainen henkilö, joka jaksaa kantaa vastuun viljelyprojektista koko kasvukauden, ja vielä seuraavina vuosina.
Eiköhän ole paras, että jokainen vastaa itse omista viljelyistään.
En usko, että he jotka alkavat taloyhtiöissä harrastaa laatikkoviljelyä tekevät sitä säästösyistä.
Se on vaan harrastus ja mukavaa puuhailua. Noin moni yksilöin kokee kun viljelee jotain parvekkeellaan. Kiva nähdä miten kasvit kasvavat puhumattakaan kukista, jos niiden kasvattaja.
Aloitetaan idean alasampuminen vaikka siitä, että kuka ylipäätään jaksaa asua kerrostalohelvetissä?
Rivi- ja omakotitalon pihaan voi jokainen laittaa itselleen kasvimaan tai mitä ikinä tahtookaan.
Asutko taloyhtiössä tai oletko ollut mukana missään harrastustoiminassa? Etkö ole huomannut miten nihkeästi ihmiset suhtautuu talkoisiin? Eihän taloyhtiöissä enää saada edes lumitöitä ja nurmikoita ajettua omin voimin, vaan ostetaan ne palveluina.
Jos taloyhtiö haluaa saada maineen riitaisana taloyhtiönä niin yhteinen kasvihuone lienee yksi keino tavoitteen saavuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saataisiinko siihen työhön kaikki mukaan ? Uskon , että ei, koska eihän taloyhtiöiden talkoisiinkaan kaikki tule mukaan. Samat ihmiset niitä pihoja aina siistii.
Minä hoidan vain oman rivaripihani, sillä maksan vastiketta yleisten alueiden kunnossapidosta. Siksi en osallistu talkoisiin ym.
Ok, itse asun kerrostalossa, missä keväisin siivotaan talon ympäristöä talkoilla. Vieressä on myös pieni kaupungin metsälämpäre, mitä yhdessä on tavattu siivota.
Yhteisenä on myös muita alueita, mitä huoltoyhtiö ei hoida ns puolivilliä aluetta, mitä raivataan talkoilla.
Huoltoyhtiöhän tekee vain pakolliset jutut, ei koske esim istutuksiin. Nyt korona-aikana, kun talkoopäiviä ei ole järjestetty, huomaa kyllä, miten talojen ympäristön kunto on repsahtanut.
Huoltoyhtiö tekee sen, mistä on sovittu ja mistä maksetaan.
Korona-aika on meillä parantanut ympäristön kuntoa, kun eläkeläiset, joita meidän taloyhtiössä on paljon, ovat rapsuttaneet ja kuoputtaneet paikkoja, kun koronan myötä eivät ole pihaa kauemmaksi uskaltautuneet. Sitä vähän ihmettelen, että miksi piti istuttaa joku koristeomenapuu, eikä oikeaa kunnon omenapuuta. Mitä väliä, jos joku syökin omenat.
Puistolavaviljelijänä voin sanoa, että satoa katoaa. Voisi ehkä ehdottaa, että laitettaisiin noita lavoja pihallekin, tilaa olisi. Mietinkin mitä laittaisi ensi kesänä kasvamaan. Ehkä kukkia ja yrttejä ja ehkä jotain vihanneksia, minkä siemeniä on omassa varastossa jäljellä. Jokainen voi lasitellu parvekkeellaan kasvatella omiaan, turha sitä on mitään yhteistä kasvihuonetta pihalle laittaa, joka on kuitenkin ilkivallan kohteena ja riitoja tulisi siitä, mitä siellä kasvatetaan ja kuka hoitaa ja kuka saa sadon, jos sitä ylipäätään saa ja on jäljellä varkaiden jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten tulee naapuri, tehnyt 0h talkootöitä ja vie sadon mennessään. Kolhoosit olivat idän viritelmiä eikä ne toimineet sielläkään vaikka oli piippu ohimolla. Joten ehkä parempi unohtaa ja hakea valinnasta vihannekset, suosi toki kotimaista jos on tarjolla.
Kasvihuoneviljelyssä talvella sähkövalolla ja öljylämmöllä ei ole mitään järkeä. Itse en ainakaan osta kotimaisia tomaatteja, kurkkuja ja salaatteja talvella, eikä pitäisi kenenkään muunkaan ostaa.
Kuka ottaa vastuun kun innolla aloitettu kasvatustouhu syystä tai toisesta lopahtaakin kesken kaiken ja pihassa on kasvihuone täynnä hoitamatonta ja pilaantuvaa satoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja saataisiinko siihen työhön kaikki mukaan ? Uskon , että ei, koska eihän taloyhtiöiden talkoisiinkaan kaikki tule mukaan. Samat ihmiset niitä pihoja aina siistii.
Minä hoidan vain oman rivaripihani, sillä maksan vastiketta yleisten alueiden kunnossapidosta. Siksi en osallistu talkoisiin ym.
Ok, itse asun kerrostalossa, missä keväisin siivotaan talon ympäristöä talkoilla. Vieressä on myös pieni kaupungin metsälämpäre, mitä yhdessä on tavattu siivota.
Yhteisenä on myös muita alueita, mitä huoltoyhtiö ei hoida ns puolivilliä aluetta, mitä raivataan talkoilla.
Huoltoyhtiöhän tekee vain pakolliset jutut, ei koske esim istutuksiin. Nyt korona-aikana, kun talkoopäiviä ei ole järjestetty, huomaa kyllä, miten talojen ympäristön kunto on repsahtanut.
Huoltoyhtiö tekee ne jutut mistä sille maksetaan. Käyvät vaikka hammasharjalla putsaamassa päivittäin teidän kulkuväylät jos siitä niille maksatte.
Vierailija kirjoitti:
Asutko taloyhtiössä tai oletko ollut mukana missään harrastustoiminassa? Etkö ole huomannut miten nihkeästi ihmiset suhtautuu talkoisiin? Eihän taloyhtiöissä enää saada edes lumitöitä ja nurmikoita ajettua omin voimin, vaan ostetaan ne palveluina.
Se, että palvelut ostetaan, on oikeudenmukainen ratkaisu. Nuoret on nykyään laiskoja, nehän ulvoo koko ajan, että lumityöt on kauheita, joten työt jäisivät vanhuksille tehtäväksi. Toivottavasti ei tule sotaa, nykyihmiset, siis sotaväki-ikäiset, tuupertuisivat väsymyksestä ja rasituksesta ekan tunnin aikana. Nopsaan loppuu sellainen sota.
😉
Vierailija kirjoitti:
Piha-alueilla kyllä voisi olla viljelylaatikoita, missä voisi kasvattaa esim salatteja.
Laatikoiden pitäisi olla vain riittävän korkeita, ettei koirat pääse nostamaan niihin jalkaansa.
Hyvä idea, periaatteessa. Tiedän taloyhtiön, jossa noin on. Jokaisella asunnolla on oma viljelylaatikko pihassa. Osa nyt vaan ei vaivaudu hoitamaan laatikkoaan, johon ideana voisi vaikka joku laittaa kukkasekoituksen. Ja toki ne perhosen toukatkin tarvii ruokaa.
Onnistuisi ehkä siten, jos jokainen osallistuva maksaa jonkun nimellisen summan tästä harrastuksesta ja se on lukkojen takana muilta (joka ei onnistu).
Kasvihuoneesta olisi varmaan julkisella pihalla lasit paskana alta aikayksikön.
Itse oon miettinyt, josko ottais autopaikan ja laittais siihen pienen kasvarin. Olisko tuo sallittua?
Vierailija kirjoitti:
Jos taloyhtiö haluaa saada maineen riitaisana taloyhtiönä niin yhteinen kasvihuone lienee yksi keino tavoitteen saavuttamiseen.
😂
Niin totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että palvelut ostetaan, on oikeudenmukainen ratkaisu. Nuoret on nykyään laiskoja, nehän ulvoo koko ajan, että lumityöt on kauheita, joten työt jäisivät vanhuksille tehtäväksi. Toivottavasti ei tule sotaa, nykyihmiset, siis sotaväki-ikäiset, tuupertuisivat väsymyksestä ja rasituksesta ekan tunnin aikana. Nopsaan loppuu sellainen sota.
😉
Päivän isoin vitsi. Täällä Pakilassa jouduttiin muuttamaan, kun ne kaikki vanhukset oletti meidän nuorempien aina tekevän lumityöt ja hoitavan taloyhtiötä. En kerro kumpi Pakila, ettei paljastuta.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisi ehkä siten, jos jokainen osallistuva maksaa jonkun nimellisen summan tästä harrastuksesta ja se on lukkojen takana muilta (joka ei onnistu).
Kasvihuoneesta olisi varmaan julkisella pihalla lasit paskana alta aikayksikön.
Itse oon miettinyt, josko ottais autopaikan ja laittais siihen pienen kasvarin. Olisko tuo sallittua?
Eipä taida olla.
Kyllä siinä saisi olla kurkku poikineen, että alkaisi rahaa säästämään. Ensin pitää investoida rakentamiseen ja sitten pitäisi löytyä taloyhtiöstä ihmisillä tahtoa hoitaa sitä kasvihuonetta. Vähän vaikea nähdä moista kun suurimmassa osassa ei löydy kuin samat vakionaamat pihatalkoisiinkaan.
Etenkin kun kyse on ilmeisesti vihanneksista jotka kypsyttävät satoa koko kauden ajan, juureksia kun ei yleensä kasvarissa kasvateta. Niiden jako olisi helpompi jos oletetaan että kaikki osakkaat osallistuvat työhön yhtäläisellä innolla, niillä on ns sadonkorjuuaika kasvukauden päättyessä. Tomaatti, kurkku, herneet yms. tuottavat satoa vaihtelevia määriä pitkin kesää.