Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musta on tullut sairaalloisen pihi

Vierailija
02.07.2015 |

Mies ehdottelee lomareissuja ja minä tyrmään kaikki, koska maksaa liikaa. Ostin kaupasta valmissalaattia 3,90 ja nyt on kamala morkkis siitä kuten myös yhdestä jäätelöstä. Ei puhettakaan että terassille lähtisin ja tarvitsisin housut, mutta en raski ostaa. Minulla on vain yhdet ehjät ja en raski pitää niitä nyt, että säästyy töihin. Kuljen kaupungilla pelkästään pyörällä, ettei bensaa mene, vaikka olisi tavaraakin. Ruuanjämiä ei jää, koska vitkuttelen kauppaan menoa. 

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:01"]

Mä niin tiedän tunteen. Palkka tulee tilille ja iskee nuukuusbuumi. Katson kaupasta alelapputuotteet ja pihistelen vaatteiden ostossa. Jännintä, että tienaan kuitenkin aika hyvin.

[/quote]

Heitäpä villi arvaus, minkä takia kotimarkkinatkaan ei vedä?
[/quote]

Heittele itse arvauksiasi, mulla on säästämiselle validi syy. Mm. asuntoa varten. Mutta jos sinä haluat viedä laskut ulosottoon ja elää ilman hätävaraa, se on ikävä kyllä sun oma ratkaisu.

Vierailija
22/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:11"]

Ja tuotakin viestiä plussapeukutetaan. Only in Finland.

[/quote]joidenkin on vaan pakko kun pakollisten asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää 50e/kk elämiseen. 

[/quote]

No nyt ei puhuttu niistä ihmisistä.

[/quote]

siinä olen samaa mieltä että jos olisi oikeasti rahaa, niin voisi jättää ne laputetut ruuat ostamatta jos sitten joku oikeasti niitä tarvitseva saisi ne...

[/quote]

Kenen kanssa olet tuosta samaa mieltä?

[/quote]

ilmeisesti sinun (?) koska ei puhuttu niistä ihmisistä (mun tulkinnan mukaan pienituloisista) joilla olisi varaa ostaa esim normaalihintaisia ruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostelen laputettuja ruokia silti, koska miksi maksaisin täyden hinnan jos tarjolla on halvempaa? Tätä kutsutaan talouden hallinnaksi l. budjetoinniksi.

Vierailija
24/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:30"]

Ostelen laputettuja ruokia silti, koska miksi maksaisin täyden hinnan jos tarjolla on halvempaa? Tätä kutsutaan talouden hallinnaksi l. budjetoinniksi.

[/quote]

Eikä ne osalle kelpaa vaikka olisi tiukkaakin, päätellen kyselyistä tyyliin "kauraryyneistä meni päiväys tunti sitten, voiko syödä". 

Vierailija
25/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:30"]

[/quote]

Eikä ne osalle kelpaa vaikka olisi tiukkaakin, päätellen kyselyistä tyyliin "kauraryyneistä meni päiväys tunti sitten, voiko syödä". 
[/quote]

Juuri tämä.

Vierailija
26/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tarkalleen ottaen tuota ei kutsuta budjetoinniksi, sillä et voi etukäteen tietää löytäväsi jotain tiettyä tuotetta laputettuna, eli suunnitella ostoksiasi siltä osin.

Vierailija
27/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:25"]

[/quote]joidenkin on vaan pakko kun pakollisten asumiskulujen ja laskujen jälkeen jää 50e/kk elämiseen. 

[/quote]

[/quote]

siinä olen samaa mieltä että jos olisi oikeasti rahaa, niin voisi jättää ne laputetut ruuat ostamatta jos sitten joku oikeasti niitä tarvitseva saisi ne...

[/quote]

[/quote]

ilmeisesti sinun (?) koska ei puhuttu niistä ihmisistä (mun tulkinnan mukaan pienituloisista) joilla olisi varaa ostaa esim normaalihintaisia ruokaa. 

[/quote]

En ole tuota mieltä. Kaikkien joille kelpaa, kannattaa ostaa laputettuja ruokia. Jos tuolla sinun periaatteellasi kukaan ei-köyhä ei ostaisi laputettuja tuotteita, niitä menisi hävikkiin. Kun niitä menee jo nytkin hävikkiin.

Vierailija
28/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:30"]

[/quote]

Tarkalleen ottaen tuota ei kutsuta budjetoinniksi, sillä et voi etukäteen tietää löytäväsi jotain tiettyä tuotetta laputettuna, eli suunnitella ostoksiasi siltä osin.
[/quote]

Voi elämä sun kanssa....

Vierailija
29/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:34"]

[/quote]

[/quote]

Minä ainakin suunnittelen ruokalistani siten että jotain ruokaa ja sitten kaupassa katson, mitä olisi tarjouksessa tai lapulla. Ap. Aina sieltä jotain edullista löytyy.

Vierailija
30/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole tuota mieltä. Kaikkien joille kelpaa, kannattaa ostaa laputettuja ruokia. Jos tuolla sinun periaatteellasi kukaan ei-köyhä ei ostaisi laputettuja tuotteita, niitä menisi hävikkiin. Kun niitä menee jo nytkin hävikkiin.

[/quote]

täällä on ainakin laputettujen tuotteiden "hinnat" nousseet, ennen sai -50%, sitten 30% ja nyt on -15%. Eli niistäkin osataan kiskoa hintaa katteella ja silti löytyy ostajia...

Vierailija
31/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:01"]

Mä niin tiedän tunteen. Palkka tulee tilille ja iskee nuukuusbuumi. Katson kaupasta alelapputuotteet ja pihistelen vaatteiden ostossa. Jännintä, että tienaan kuitenkin aika hyvin.

[/quote]

Heitäpä villi arvaus, minkä takia kotimarkkinatkaan ei vedä?
[/quote]
Koska suomessa on kaikki niin saatanan kallista että kaikki tilataan ulkomailta.

Vierailija
32/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on laskenut ruokabudjetiksi viikolle esim. 70€ ja laputettujen tuotteiden vuoksi meneekin vain 58€, katsoisin että budjetointini ei ole epäonnistunut. Joskus voi käyttää soveltamiskykyään, jos sellainen on.

Vierailija
33/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:34"]

[/quote]

[/quote]

Minä ainakin suunnittelen ruokalistani siten että jotain ruokaa ja sitten kaupassa katson, mitä olisi tarjouksessa tai lapulla. Ap. Aina sieltä jotain edullista löytyy.

[/quote]

Meneekö kauankin tuollaisen ruokalistan suunnitteluun?

Vierailija
34/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 20:01"] Mä niin tiedän tunteen. Palkka tulee tilille ja iskee nuukuusbuumi. Katson kaupasta alelapputuotteet ja pihistelen vaatteiden ostossa. Jännintä, että tienaan kuitenkin aika hyvin. [/quote] Heitäpä villi arvaus, minkä takia kotimarkkinatkaan ei vedä? [/quote] Koska suomessa on kaikki niin saatanan kallista että kaikki tilataan ulkomailta.

[/quote]

Kotimarkkinat ei tarkoita sitä, että tuote olisi kotimainen...

Suomessa on kallista verojen takia, ja verot on siksi niin korkeat, että niin pieni osuus työikäisistä on töissä. Heille taas ei ole töitä ap:n kaltaisten kitujen takia.

Vierailija
35/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:42"]

Jos on laskenut ruokabudjetiksi viikolle esim. 70€ ja laputettujen tuotteiden vuoksi meneekin vain 58€, katsoisin että budjetointini ei ole epäonnistunut. Joskus voi käyttää soveltamiskykyään, jos sellainen on.

[/quote]

Onhan se iloinen asia, että kulut jäävät vähäisemmiksi, mutta ei se silti tarkoita budjetoinnin onnistumista.

Vierailija
36/74 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 22:42"]

[/quote]

Onhan se iloinen asia, että kulut jäävät vähäisemmiksi, mutta ei se silti tarkoita budjetoinnin onnistumista.
[/quote]

Annapa sitten esimerkki, mikä on onnistunut budjetointi jos tuo ei kelpaa. Odotan suurella mielenkiinnolla.

Vierailija
37/74 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko talven elänyt säästeliäästi, varautunut siihen että työpaikka on ehkä menossa alta. Nyt lomalla huomaan, että on vaikea ottaa rennommin rahankäytön suhteen, vaikka olen antanut siihen luvan. Soimaan itseäni mm. siitä, että kävin peräkkäisinä päivinä ulkona syömässä (huom. molemmat annokset noin 10 e).

Pihistely jää päälle, vaikka en ole mitenkään erityisen pihi luonne. Tai sitten olen vain varautunut tulevaan eli pitkään työttömyyteen. 

Vierailija
38/74 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:48"] Ai, minusta tietty nuukuus on hyve. [/quote] Suomessa sitä on aina pidetty hyveenä, kun on maamme köyhä (ja köyhäks jää). Nuuka ajattelee, että on pakko olla nuuka, kun on niin köyhä. Yhtä totta se on toiseen suuntaan: kansakunta on köyhä, kun kansa on niin pihiä. [/quote] Kyllä minusta on ihan tervettä joskus kyseenalaistaa omia tarpeitaan!

[/quote]

Nimenomaan omia tarpeitaan, sellainen on myös tarve saada nautintoa omasta piheilystä.

Anteliaisuus ei tietenkään ole pihiä, vaikka siinä ei ole kyse omista tarpeista. Usein kyllä kitsas ihminen käyttää tekosyynä eettisyyttä ja ekologisuutta, vaikka on vain itsekäs ja ahne. Mielestäni ei kannata sotkea eettisyyttä ja pihiyttä. Todellisen pihiyden motiivi on vain oma hyöty, ei yleinen hyvä.
[/quote]
No kyllä minä olen tarjonnut muille osaltani aineellista hyvää. Esim. Hyväntekeväisyys, vaikka elänkin itse aika askeettisesti. Kuluttaminen ei ole minulle itseisarvo!

Vierailija
39/74 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 11:41"]

Mulle ihan sama jos keskenäs pihistelet. Kaveripiirissä vaan löytyy yks pihi akka joka on oikea riesa. Puheenaiheet on aina tavatessa siinä, mitä on saanut mistäkin ilmaiseksi tai halvalla nyhdettyä, oli kyse tavarasta tai palveluksista muilta ihmisiltä.

Tämä lähtee kyllä baariin jne MUTTA joka ikinen kerta pummii juomia kavereilta tai haluaa ottaa pullon illanistujaisista käsilaukkuun mukaan ja sitä lämmintä litkua sitten pitää salaa vessassa ryypätä. Tai pummii juomaa kavereilta, että ai kun hyvännäköinen drinkki, saanko maistaa? Muuten juo vettä tai sen halvimman siiderin tai oluen jos oikein ranttaliksi heittää.Kotiin pitää päästä kimppataksilla, hän tietysti sanoo maksavansa osuutensa myöhemmin, eli niitä rahoja et näe.

Toisaalta en tiedä onko pihi loppujen lopuksi, välillä nimittäin saattaa käyttää omiin juttuihin, matkoihin tms paljonkin rahaa. Siis ei ole mikään köyhä mutta osaa toisilta pummimisen taidon. 

[/quote]

Tuossa ei ole kyse pihiydestä vaan käytöstapojen puutteesta, itsekkyydestä ja muiden hyväksikäytöstä...

Vierailija
40/74 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu poro on hyvä ja edullinen: alle kympillä saa aivan mahtavan buffetin. Hullu poro sijaitsee koskikeskuksessa. Myös salud hyvä ja Harald. Mutta hullu poro olis ehkä minun valinta, buffet on niin laaja että löytyy jokaiselle jotakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän