Viikkoja kestävä kuukautisvuoto 50 v naisella
Onko normaalia 50 v naisella jonka kuukautiset pyörineet normaalisti, että yhtäkkiä vuoto kestää pari viikkoa, sitten muutaman päivän tauko ja taas vuotaa runsaasti.
Vain vaihdevuosiin liittyvää?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin hormonikorvaushoitoa käytetään?
Jos ei ole häiritseviä oireita, ei kai kannata käyttää?
Nimenomaan, jos ei oireita niin ei todellakaan korvaushoitoja. Hormonikorvauspillerit loistava apu jos vaihdevuosioireet hirveät ja sietämättömät, mutta haittapuolena rintasyöpäriski. Nykyhormonituotteilla sekin suhteellisen vähäinen, mutta silti olemassa. Ole tyytyväinen jos pärjäät vaihdevuodet ilman hormonikorvaushoitoa. Itse käyttänyt jo 11 vuotta eikä loppua näy.
Eikös nykyään käytetä voidetta, eikä pillereitä? Voide+kierukka on vähemmän vaarallinen.
Itse en enää halua Mirenaa, koska siitä tuli todella kivuliaat rinnat. Kokemuksia Kyleenasta kenelläkään?
Minulla oli runsaita vuotoja pitkään, mutta en oikein tajunnut miten runsaita ne oikeasti oli, kun joka paikassa luki että runsaat vuodot on ihan tavallisia. Sitten luin jostain, että runsas vuoto on 80ml ja tajusin, että minullahan tulee ensimmäisenä vuotopäivän sen verran jo kahdeksan tunnin aikana. Sitten ynnäsin, että kierron lyhentymisen ja runsaiden vuotojen yhdistelmä tarkoitti samaa kuin olisin käynyt verenluovutuksessa kerran kuukaudessa.
Näiden vuotojen takia menin gynelle, mutta siellä paljastui myoomia täynnä oleva kohtu, joka oli kasvanut melkein napaan saakka. Verikokeesta ilmeni, että hemoglobiini oli 73 ja ferritiini 5. Sain ensi hätään pari pussia verta ja myös rautaa tykitettiin suoraan suoneen. Minut laitettiin myös leikkausjonoon ja kohtu poistettiin. Siihen loppui se jäätävä vuotaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kuspää ämmältä, jolla tosiaankin voi olla vaihdevuosiongelmia.
Kiitos diagnoosista.
Luulen itsekin, että kyse tosiaan on vaihtareista. 🤣
Lähinnä olen kiinnostunut kuulemaan muiden ehkä vastaavaa kokeneiden samanikäisten naisten kommentteja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pitäisi olla avoin kaikille mahdollisuuksille eikä alkaa puhua höröilystä? Apuahan sinä olet täällä etsimässä, joten miksi haluat sulkea tietyt suunnat?
Koska en ole ottanut rokotetta. Heti on covididiootit ulisemassa.
Et ole ap.
Joo. Olen nettikiusaaja ja spämmään palstan töyteen koronavalheita hivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pitäisi olla avoin kaikille mahdollisuuksille eikä alkaa puhua höröilystä? Apuahan sinä olet täällä etsimässä, joten miksi haluat sulkea tietyt suunnat?
Koska en ole ottanut rokotetta. Heti on covididiootit ulisemassa.
Et ole ap.
Joo. Olen nettikiusaaja ja spämmään palstan töyteen koronavalheita hivistä.
👍
Jaa se Ylen juttu kuukautishäiriöistä sensuroitiin 🖕😅
Rupsahtaako helpommin, jos ei käytä hormonikorvaushoitoa?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat kuspää ämmältä, jolla tosiaankin voi olla vaihdevuosiongelmia.
Kiitos diagnoosista.
Luulen itsekin, että kyse tosiaan on vaihtareista. 🤣
Lähinnä olen kiinnostunut kuulemaan muiden ehkä vastaavaa kokeneiden samanikäisten naisten kommentteja.
Ap
Minä jätin tuon kohdun limakalvonäyte -kommentin.
Mulla oli siinä reilu viiskymppisenä, kun varsinaiset kuukautiset oli jo loppuneet, sellaisia pieniä vuoteluita muutamaan otteeseen vuodessa. Pikkuhousunsuojalla pärjäsi. Menin gynelle ihan rutiinikäynnille ja satuin mainitsemaan näistä vuoteluista, gynehän kauhistui. Kohdun limakalvo oli paksuuntunut ja kohdun limakalvonäyte otettiin samalla käynnillä ja lähete patologille kiireellisenä. Syöpää epäili, mutta sitä ei sitten kuitenkaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kysellä mitään, jos on noin rajoittunut ottamaan tietoa vastaan.
Taidat puhua itsestäsi.
Jäikö levy jumiin?
Vierailija kirjoitti:
No mene sinne gynelle selvittämään asiaa, ettei kaikenmaailman hörhöt yritä selittää mitä sattuu. Hittoako kysyt täältä mitään, jos vain tietynlaiset vastaukset kiinnostaa.
Ei siellä gynelläkään aina asia selviä.
Vaimolla tuollaista vaivaa, aina seksin jälkeen alkaa vuotaa, tutkimuksen(sisätytkimus ja ultra) kaikki ok.
Sisätutkimuksen vuotanut 2 viikkoa.
Hormonikierukka käytössä, ikää kohta 49.
Siis tutkimuksen jälkeen vuotanut 2 viikkoa.
Vaihdevuodet. Eikä todellakaan tarvitse mennä gynelle. Huvittavia nämä, jotka ovat raijaamassa TÄYSIN tervettä ihmistä erikoislääkärille.
Mulla kesti 3 kk putkeen, myoomia kohtu täynnä. Loppui hormonikierukalla. Ei rokotuksia.
Menkää lääkäriin, tuttavalla oli eikä mennyt lääkäriin, sattui työn takia verikokeiden otto, oli labrasta soitettu, että heti sairaalaan, oli hemoglobiini vaarallisen matala. Leikattiin kohtu pois oli täynnä jotain kasvannasia, en muista enää tarkasti. Eikoskaan tullut enää oikein kuntoon ja kuoli kadulle aivoverenvuotoonoarin vuoden päästä oli lasten kanssa kävelyllä, siis hoitolasten, onneksi oli muutakin aikuisia joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet. Eikä todellakaan tarvitse mennä gynelle. Huvittavia nämä, jotka ovat raijaamassa TÄYSIN tervettä ihmistä erikoislääkärille.
Mistä ihmeestä sinä tiedät ettei siellä ole vaikka myoomia ja polyyppeja? Miten voit sanoa, että kyseessä on täysin terve ihminen? Ei todellakaan välttämättä kuulu vaihdevuosioireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Avoin mille mahdollisuuksille?
Sille, että kuukautiset jatkuu samanlaisina 90-vuotiaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Juu voi olla täysin terve tai ei täysin terve. Mullakin oli vaihdevuodet, mutta oli myös uksi myooma ja joitakin pienempiä, jotka aiheuttivat erilaisia vaivoja alkaen hillittömän runsaista vuodoista. Ikinä ennen ei ollut ollut mitään runsaita vuotoja, mutta ne myoomat.
Et ole ap.