Kuinka olla itkemättä hautajaisissa?
Viikonloppuna olisi hautajaisiin osallistuminen edessä ja mietin miten olisi mahdollista hillitä itkua jotenkin. Ymmärrän tietenkin, että hautajaisissa on ok näyttää tunteita, mutta olen todella tunteellinen ihminen ja alan herkästi vollottaa kunnolla. Kokemuksesta tiedän, että on noloa itkeä enemmän kuin lähiomaiset. Onko jotain vinkkejä?
Kommentit (43)
Minulla on sama ongelma. Itken ihan kaikkialla missä vähänkin surua on ilmassa. Kaupassa pidettiin minuutin hiljaisuus Kirsti Paakkaselle ja niin minä siellä itkin vaikka en ole koskaan edes häntä tavannut. Mistä se kaikki itku tulee ja miksi? Ei voi ymmärtää.
Joten pahoittelut, en voi auttaa kun sanomalla, että tiedän tunteen tumman.
Olen tosi herkkä ja herkästi liikuttuva, mutta olen selvinnyt yli kymmenet hautajaiset sillä, että pyrin olemaan kuuntelematta pappia ja keskityn ajattelemaan ihan muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en osaa auttaa. Itse totesin, että on vielä pahempi vaihtoehto kuin hikotteleva kovaääninen itku. Nimittäin hysteerinen naurukohtaus. Täysin järjenvastaista mutta niinpä vain onnistuin melkein tukehtumaan nauruuni, kun papin käsittämättömät puheet alkoivat elää omaa elämäänsä päässäni.
Ja vielä nolompaa tai oikeastaan hämmästyttävämpää on kun näin saattaa käydä oli uskovainen tai tiukasti uskon vastainen. Elämä on tosinaan aika ihmeellistä.
Ei kai tavoite voi olla ettei hautajaisissa itke. Itku on terve tapa purkaa tunteita. Ei kannata hävetä kyyneleitään.
Minä itken herkästi ja nykyään en peittele. En itse hysteerisesti mutta silmät kostuvat herkästi ihan vaikka vaan musiikkia kuunnellessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama ongelma. Itken ihan kaikkialla missä vähänkin surua on ilmassa. Kaupassa pidettiin minuutin hiljaisuus Kirsti Paakkaselle ja niin minä siellä itkin vaikka en ole koskaan edes häntä tavannut. Mistä se kaikki itku tulee ja miksi? Ei voi ymmärtää.
Joten pahoittelut, en voi auttaa kun sanomalla, että tiedän tunteen tumman.
Olen myös tällainen. Eikä tarvitse olla edes surua, myös ilo riittää. Esimerkiksi mieheni serkun häissä oli todella vaikeaa kun itketti kirkossa kamalasti. En edes ollut aikaisemmin tavannut koko serkkua kuin vissiin pari kertaa, sen miestä en ollenkaan. Itkettää myös jos keväällä menee muuttolintuparvi, esim. valkoposkihanhia, tai jos näen kuvan söpöstä koirasta. Vähän aikaa sitten olin kaupassa ja sellaisia pieniä lasten ostoskärryjä työntävä taapero kaatui niiden kärryjensä kanssa ja alkoi itkemään. Ei sille mitään käynyt edes, mutta mua alkoi kauheasti itkettämään kun se itki. Piti purra huulta ja siirtyä toiseen hyllyväliin.
Vinkit hautajaisiin: pure huulta, ajattele jotain ihan muuta, laske vaikka kirkon penkkejä tai lattiassa olevia laattoja. Ikävää tietysti jos on kovin läheisen hautajaiset, kun niissä haluaisi kuunnella puheetkin ja olla läsnä, mutta ehkä läheisen hautajaisissa voikin itkeä. Jos itkeminen on noloa, ei ole kyseessä niin läheinen ihminen että muiden asioiden ajatteleminen haittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tavoite voi olla ettei hautajaisissa itke. Itku on terve tapa purkaa tunteita. Ei kannata hävetä kyyneleitään.
Minä itken herkästi ja nykyään en peittele. En itse hysteerisesti mutta silmät kostuvat herkästi ihan vaikka vaan musiikkia kuunnellessa.
kaikesta muusta samaa mieltä, mutta en kieltäisi itkemättömyystavoitetta niiltä, joille se on oman imagon kannalta tärkeä
Yleinen kipulääke Parasetamoli saattaa turruttaa tunteita. Tutkimusten mukaan se voi ainakin heikentää empatiakykyä.
Mä mietin viimeksi hautajaisissa seuraavan viikon ruokia ja kauppalistaa, kun alkoi itkettää ihan kamalasti.
Sillä sain hetkeksi rauhoitettua pahimman hetken. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikesta muusta samaa mieltä, mutta en kieltäisi itkemättömyystavoitetta niiltä, joille se on oman imagon kannalta tärkeä
Mutta millaisen ihmisen tulsii olla niin kova, ettei saisi itkeä edes hautajaisissa ja pystyä säilyttämään kasvot peruslukemilla. - Tarkoitan nyt siis yleisesti itkemistä sen "määrä" (miten sitö sitten itse kukin mittaakin) on toien juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta millaisen ihmisen tulsii olla niin kova, ettei saisi itkeä edes hautajaisissa ja pystyä säilyttämään kasvot peruslukemilla. - Tarkoitan nyt siis yleisesti itkemistä sen "määrä" (miten sitö sitten itse kukin mittaakin) on toien juttu.
kyse ei ole siitä, millainen ihmisen "tulisi" olla, vaan siitä, miten hän itse suhtautuu tunteidensa näyttämiseen
- se jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nainen voit itkeä rauhassa kaikkialla. Se on vain seksikästä, kun nainen osoittaa luonnollista herkkyttään ja näyttää tunteita kuten heikomman sukupuolen kuuluukin. MIES taas sen sijaan ei itke KOSKAAN. Ainakaan oikea mies siis. Homot ja viherpipipertäjät ovat asia erikseen
Mies ei myöskään uhriudu, ei koskaan, ei ikinä eikä milloinkaan.
Lapsena, kun piti osallistua kyläläisten hautajaisiin vanhempien mukana, laskin mielessäni kappelin ikkunaruutuja ja penkkirivejä. Aika mielenkiintoista toisaalta, että jo niin pienenä osasi kiinnittää huomiota tällaisiin asioihin ja kehittää niihin selviytymiskeinot.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen kipulääke Parasetamoli saattaa turruttaa tunteita. Tutkimusten mukaan se voi ainakin heikentää empatiakykyä.
Kiitos tästä pienestä tiedonjyvästä. Kävin asian heti googlaamassa ja laitankin tähän pienen siteerauksen:
"Tutkimusten mukaan parasetamoli helpottaa kipua vaikuttamalla tiettyihin aivoalueisiin. Nämä aivoalueet ovat myös osallisina siihen, että tunnemme myötätuntoa ja empatiaa. Mischkowski viittaa useaan tutkimukseen, joiden mukaan parasetamoli voi hämärtää sekä positiivisia että kielteisiä tunteita.11 Jan 2020"
Pilleristi taas asialla, oliko ap:lla viimeeksi yrittänyt 16 eri lääkäriltä resepteja. Aina menossa ”hautajaisiin”
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten hillitä itkua. Itse olen samanlainen. Vieraampienkin ihmisten hautajaisissa olen itkenyt hyvin vuolaasti, mutta lähiomaisen hautajaisissa itkin niin, etten meinannut saada henkeä. Oli aivan kauheaa. Eli en valitettavasti osaa neuvoa, mutta ymmärrän tilanteesi.
En ymmärrä miksi edes pitäisi yrittää hillitä itkua. Naama voi tietysti näyttää vähän kurjalta itkemisen jälkeen. Mutta jos ajattelee toisesta näkökulmasta, niin onhan tavallaan mukavaa ja herttaista, että joku oikeasti suree vainajan poismenoa ja kaipaa tätä. Äitini hautajaisista on jo aikaa, mutta itkin siellä valtoimenaan. Hän oli joittenkin mielestä hieman hankala ihminen. Kuitenkin hautajaisissa eräs nuori sukulainen itki avoimesti ja äitini kaksi tuttavaa kertoi jälkeenpäin saaneensa lääkäriltä rauhoittavia lääkkeitä, he olivat pelänneet romahtavansa täysin. Ajattelen nykyään lämmöllä näitä ihmisiä, jotka oikeasti välittivät äidistäni.
Mun yksi tuttu saa aina kauhean hysteerisen kohtauksen, siis ihan tilanteissa, jossa joku kertoo että harvoin nähdyn pikku serkun tyttöystävä odottaa lasta tai joku puoli tuttu on eronnut, saati läheisensä hautajaisissa, vollotti naama irveessä alusta loppuun mukanaan rulla talouspaperia. Tilanne oli enemmän irvokas kuin harras, saattoväki lähinnä häkeltyi ihmettelemään tarvitseekö ihminen lääkärin apua.
Jos tilanne on tuo suosittelen kyllä rauhoittavia, normaalit itkut ovat ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyse ei ole siitä, millainen ihmisen "tulisi" olla, vaan siitä, miten hän itse suhtautuu tunteidensa näyttämiseen
- se jolle vastasit
Ohis Tuo kommenttisi saa, jotenkin mietteliääksi.... Mutta kiitos kuitenkin kun kommentoit. Tuo ei kieltämättä ollut ensimmäinen asia, joka itselläni käy tai kävi mielessä.
Rauhottavia tietenkin ja joku vahtimaan että pysyt pystyssä. Näin selvisin itse miehen hautaisista. Ja tiedän monia muitakin jotka toimineet samoin.