Sukulaistyttö ysin keskiarvolla jäi taas ilman opiskelupaikkaa, mutta...
Oma "vähän tyhmempänä pidetty" muksu, tämän kevään ylioppilas, pääsi suoraan yliopistoon. Hänellä siis c:n paperit ja juuri ja juuri seiskan keskiarvo, serkkutytöllään vuosi sitten pari ällää ja se ysin keskiarvo. Kyllä kaikki sukulaiset muistivat verrata ja tuoda esille hänen menestystään lapseni ylioppilasjuhlissa...
No mutta olenko aivan kamala, kun hehkutan lapseni menestystä Facebookissa niin, että varmasti koko suku näkee??
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:16"]
Öh, eihän ole mitään muuta opettaja-vaihtoehtoa kuin se luokanopettaja... Ap on kyllä pihalla kuin lumiukko!
[/quote]
Luokanopettaja, lastentarhanopettaja, käsityönopettaja, köksänope... Näitä ainakin Helsingin OKL:lla on.
Hakee teidekuntiin joihin on todella vaikea päästä. Luulen että oma lapsi jää ylioppilaaksi, koska on vähän turhan suuret luulot itsestään. Väheksyy AMK:ta ja saati ammattikouluja, mutta ei pääse lääkkikseen tai oikkikseen.
Puhuuko ap nyt siis lastentarhaopettaja-koulutuksesta? Heh. Ei se ole opettaja, eikä psykasta ja siitä voi puhua samana päivänäkään.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:16"]
Öh, eihän ole mitään muuta opettaja-vaihtoehtoa kuin se luokanopettaja... Ap on kyllä pihalla kuin lumiukko!
[/quote]
Aineenopettajat.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:17"]
Mitä "suoraan lukiosta"? Mitä tarkoitat???
[/quote]
En ole ap, mutta itse ainakin ymmärrän sen niin, että on päässyt opiskelemaan ilman välivuosia eli suoraan lukiosta. Valtaosalle uusista ylioppilaista kun se välivuosi on nykyään edessä, vain 1/3 pääsee heti korkeakouluun.
Lastentarhanopettaja ei ole, vaan työskentelee päiväkodissa. Ja nuo muut on aineenopettajia, ja siihen koulutukseen haetaan niin, että ensin pyritään lukemaan sitä ainetta ja sitten myöhemmin opinnoissa pyritään opiskelemaan pedagogiikkaa. Eli kukaan ei voi päästä heti lukion jälkeen yhtään mihinkään aineenopekoulutukseen.
T. Aineenope
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:20"]
Puhuuko ap nyt siis lastentarhaopettaja-koulutuksesta? Heh. Ei se ole opettaja, eikä psykasta ja siitä voi puhua samana päivänäkään.
[/quote]
Ootpa pihalla, olen itse luokanopettajaksi opiskelemassa ja ihan yhteisillä luennoilla käydään lastentarhanopettajaksi opiskelevien kanssa. Paljon yhteisiä opintoja meillä ja nykyään varhaiskasvatus on opetusministeriön alaisuudessa, osa koulutusjärjestelmäämme siis!
En ole pihalla. Lastentarhanopettaja ei ole opettaja, vaan työskentelee päiväkodissa. Aikas harhaanjohtavaa väittää häntä opettajaksi... Lastenhoitajakin on terminä lähempänä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:22"]
Lastentarhanopettaja ei ole, vaan työskentelee päiväkodissa. Ja nuo muut on aineenopettajia, ja siihen koulutukseen haetaan niin, että ensin pyritään lukemaan sitä ainetta ja sitten myöhemmin opinnoissa pyritään opiskelemaan pedagogiikkaa. Eli kukaan ei voi päästä heti lukion jälkeen yhtään mihinkään aineenopekoulutukseen.
T. Aineenope
[/quote]
Väärää tietoa, Helsingissä ainakin haetaan suoraan kotitalous- ja käsityönopettajaksi. Tiedän tämän, koska köksänope oli varavaihtoehtonani vuosi sitten. Ja lastentarhanopettajat ovat ihan opettajia, ei kannattais vähätellä pienten lasten opetusta, koska se näkyy suoraan oppimisvaikeuksina yms. ongelmina teillä yläasteella viimeistään, jos varhaiskasvatus on laiminlyöty...
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:25"]
En ole pihalla. Lastentarhanopettaja ei ole opettaja, vaan työskentelee päiväkodissa. Aikas harhaanjohtavaa väittää häntä opettajaksi... Lastenhoitajakin on terminä lähempänä.
[/quote]
Ja lääkäri on sama kuin lähihoitaja? :D
Mun mies on maisteri sanoi ettei se todistus ole merkittävä tekijä vaan pääsykokeet. Siellä tarvitaan sitä oikeaa älyä eikä ulkoota pänttäämistä. Eikä mun miehenkään paperit ihmeelliset olleet ja Tampereelle pääsi opiskelemaan, minne moni ei pääsekkään. Että kyllä mammat nyt vaan on väärässä.
Hehkuta ap minkä kerkiät sillä ilkeitä ovat olleet pojallesi.
LTO on joka tapauksessaalempi korkeakoulututkinto. Siitä ei pääse mihinkään. Sitä ei voi mitenkään verrata ihmiseen, joka lukee psykaa pääaineena...
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:54"]
Kiinostaisi kyllä tietää, että mihin yliopistoon ja mille alalle serkkutyttö haki ja minne puolestaan omasi pääsi. Yliopistoissa ja aloissa on nimittäin ihan valtavasti eroja, joten nuo keskiarvot ja ällät nyt ei vielä paljon kerro. Mutta ei ovi serkkutyttö kyllä aivan tyhmä olla, jos oli yli ysin keskiarvo.
[/quote]
Mun koulussa oli yksi tyttö, jolla oli kaikki lukuaineet kymppejä, lukuunottamatta kieliä ja matikkaa. Ei hän kovin välkky ollut, mutta hyvämuistinen ja ahkera. Sanoisin, että aika keskinkertainen.
[/quote]
Mitä kuvittelet sen välkkyyden sitten olevan? Ei fiksuilla ihmisilläkään ole mitään sisäsyntyistä tietopankkia päässä, josta asiat vaan haetaan tarvittaessa. Kyllä se kaikki omaksuttu tieto on joskus opeteltua ja muistiin tallennettua tietoa.
[/quote]
Sitä, että osaa soveltaa tietoa. Pelkästään ulkoaopiskeleva voi kyllä tietää että a->b ja b->c, mutta ei silti tajua että a->c kun taas "välkylle" se on itsestäänselvää. Tietopankin kerääminen ja sen soveltaminen ovat kaksi eri asiaa.
Itse opiskelen kässänopeksi ja ihan kyllä suoraan tätä hain opiskelemaan, en minkään aineenopettaja-erillisväylän kautta! Ja lastentarhanopettajat tulevat nykyään samasta tiedekunnasta.
Tarkistakaa tietonne, "asiantuntijat".
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:54"]
Kiinostaisi kyllä tietää, että mihin yliopistoon ja mille alalle serkkutyttö haki ja minne puolestaan omasi pääsi. Yliopistoissa ja aloissa on nimittäin ihan valtavasti eroja, joten nuo keskiarvot ja ällät nyt ei vielä paljon kerro. Mutta ei ovi serkkutyttö kyllä aivan tyhmä olla, jos oli yli ysin keskiarvo.
[/quote]
Mun koulussa oli yksi tyttö, jolla oli kaikki lukuaineet kymppejä, lukuunottamatta kieliä ja matikkaa. Ei hän kovin välkky ollut, mutta hyvämuistinen ja ahkera. Sanoisin, että aika keskinkertainen.
[/quote]
Itse tunnen myös tällaisia, eli ulkoa osataan opetella ja kymppejä satelee. Sitten yliopistoon hakiessa pitäisi osata soveltaa tietoa ja tähän ulkoa opettelemalla pärjänneet eivät kykene ja jäävät ilman opiskelupaikkaa.
[/quote]
Kyllä yliopistoon haettaessa yleensä edelleen mitataan nimenomaan kykyä opetella asioita ulkoa. Monipuolisempaa omaksutun tiedon käyttökykyä vaaditaan lähinnä sitten myöhemmin opinnoissa.
En oikein ymmärrä, mistä kumpuaa tämä hirveä tarve dissata kympin oppilaita. Tai niin, kateutta ja vahingoniloahan se.
Lääkäri ei vastaa lastentarhanopettajaa, koska lääkäri on lisensiaatti, Lto on alempi kk-tutkinto. Terveydebhuollon maisteri on lähimpänä lääkäriä.
Ap:han se tässä taitaa runoilla kuin lähäritasolle päässyt mukelo muka opiskelisi lääkäritasolla...
Mihin se lapsesi siis pääsi?
Ei ole myöskään lastentarhanopettaja. Nyt en enempää anna vihjeitä! T: ap
Taidealoille ei pääse myöskään "kympin tytöt ja pojat". Sinne pääsee vain lahjakkaat eikä sitä osaamista voi ulkolukea etukäteen.
terveisin eräs lahjakas, seiskan keskiarvolla lukiosta ulos putkahtanut laiska taiteilija
Eli mikä? Ei jää muuta kuin köksä ja käsitaito. Onpa tosiaan huippusaavutus, heh.. Jos pääsi opiskelemaan jotain humanistista, ei hän vielä päässyt opettajaksi opiskelemaan.
Mitä "suoraan lukiosta"? Mitä tarkoitat???