Seksistisin kommentti, jonka olet kuullut?
Omalla kohdallani ehkä pahin oli urheilupiireistä, naisporukka pelaa huvikseen hikistä ja raakaa lajia ja aluekokouksessa oltiin sopimassa ottelukäytännöistä. Ehdotin muista kausista poikkeavasti hiukan pidempää taukoa ns. erätauolla, että ehdimme hiukan vetämään henkeä ja syömään jotain pientä energiansaannin turvaamiseksi. Liiton vastuuhenkilö sanoi nikaten silmää, että ehtisimme meikata ja laittaa tukan kuntoon? Hienoa yrittää saada lajin naispuolta enemmän arvostetuksi, kun liitossakin väheksytään.
Ja tähän ketjuun saavat tietysti myös miehet osallistua, mitä seksististä olet kuullut naisen suusta?
Kommentit (195)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:03"]
Naisasialiikkeen kommentti raiskauksista ja miten ne johtuvat patriarkaatista. Hyvin patriarkaalisista kulttuureista tulevien kohdalla ja tilastoissa merkittävästi yliedustettujen kohdalla kyllä, kantaväestön kohdalla ei. Hyvin seksististä jättää tuo ero mainitsematta ja tietenkään ei selitä naisten miehiin kohdistamaa väkivaltaa jota on ihan (tai melkein ainakin) yhtä paljon.
[/quote]
Tää ei ole mikään vertailuketju, että kokevatko miehet vai naiset enemmän seksismiä. Tässä saa kertoa oman kokemuksensa seksismistä, oli sitten mies tai nainen. Ja tätä kulttuurieroavaisuuskeskustelua ei tarvitse tuoda edes tähän ketjuun.
Armeijassa esiteltiin puhelinta ennen kännykkäaikaa lauseella: Tällä voitte sitten illalla soittaa karvaperseillenne.
"Löytyyköhän näistä ukkojen mallin vaatteista sopivia housuja noille lapsentekijän lanteille."
Yliopistolla laitoksen professori: "Miehethän opiskelemassa diplomaateiksi. Ja naiset etsimässä rikasta miestä."
Yliopistolla taloustieteen massaluennolla: "Tässä näitä kaavioita pojille. Tyttöjen on turha tehdä muistiinpanoja, ette te tästä mitään ymmärrä".
Tapahtui 90-luvun lopulla.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:30"]
Uskooko joku täällä seksismittömään maailmaan?
[/quote]
Ihanteita pitää olla.
Työkaveri sai lapsen ja jäi isyyslomalle. Tuli sitten vauvan kanssa toimistolle yhtenä päivänä ja tuli luokseni ja nosti vauvan eteeni ja sanoi pienelle poikavauvalleen "Kato noita rintoja" huoh olin järkyttynyt! Paljon muutakin kokenut, mutta tuo oli aika paha. Olen 40 v. monen muksun läskitissimamma...
Autokoulussa aikoinaan kun olin 17 niin miesopettaja käski ottamaan vaihdekepistä kiinni niinkuin miehen elimestä, hämmennyin ja olin sanaton.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:03"]
Naisasialiikkeen kommentti raiskauksista ja miten ne johtuvat patriarkaatista. Hyvin patriarkaalisista kulttuureista tulevien kohdalla ja tilastoissa merkittävästi yliedustettujen kohdalla kyllä, kantaväestön kohdalla ei. Hyvin seksististä jättää tuo ero mainitsematta ja tietenkään ei selitä naisten miehiin kohdistamaa väkivaltaa jota on ihan (tai melkein ainakin) yhtä paljon.
[/quote]
Tää ei ole mikään vertailuketju, että kokevatko miehet vai naiset enemmän seksismiä. Tässä saa kertoa oman kokemuksensa seksismistä, oli sitten mies tai nainen. Ja tätä kulttuurieroavaisuuskeskustelua ei tarvitse tuoda edes tähän ketjuun.
[/quote]
Minusta seksismiä eikä mikään yksittäinen kommentti vaan ns. virallinen kannanotto ja kanta. Syyllistää miehiä joilla ei ole patriarkaatin kanssa yhtikäs mitään tekemistä. Ei sekoiteta kulttuureja joissa hunnutetut naiset ympärileikataan ja usein eivät saa edes ulos mennä ilman miesseuraa ja Suomea jossa nainen voi kieltää mieheltä isyyden selvityksen ja vain miehillä on asevelvollisuus.
"Kaikki ämmät sais upottaa suohon ja jättää vain reikä näkyviin"
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:30"]
Uskooko joku täällä seksismittömään maailmaan?
[/quote]
Ihanteita pitää olla.
[/quote]
Seksismi käytännössä on konteksti- ja tulkintasidonnainen ilmiö, eikö? Ihanteiden kanssa kannattaa olla varovainen sillä tie helvettiin on kivetty hyvillä aikeilla.
Vihreän liiton nuori naiskansanedustajaehdokas kutsui TV-haastattelussa tiettyjen oikeistopuolueiden tiettyjä mieskansanedustajia "taloussediksi" koska ovat huolissaan vain Suomen taloudellisesta tilanteesta eikä esim köyhyydestä ja humanitäärisestä maahanmuutosta. Kyllä särähti pahasti korvaan tuollainen seksismi ja ikärasismi (menemättä lainkaan ko ehdokkaan argumentoinnin asiasisällön heppoisuuteen).
Ollessani biljardissa reilusti voitolla itseäni 30v vanhempaa mieshenkilöä (olen hyvä pelaamaan):
"Osaa tyttö näköjään käytellä keppejä.."
Vastasin: "No ilmankos sinullakin on taito hallussa"
"Suomalaiset naiset on niin tarkkoja tavarastaan. Köpiksessä kun kävin, niin heti sai kun iski rahat tiskiin."
sanoi suomalainen mies minulle ja ystävälleni diskossa. Olimme silloin jotain 18 v. emmekä olleet kiinnostuneita kyseisestä keski-ikäisestä miehestä.
"Pojat mitä työkaluja tai autonosia tiedätte englanniksi? Tytöiltä ei tarvitse kysyä, kun ei ne tiedä muuta kuin vain muotiin ja meikkamiseen liittyviä sanoja." Lukion englanninopettaja, minusta kommentti oli seksisitinen poikiin ja tyttöihin nähden..
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:46"]
"Pojat mitä työkaluja tai autonosia tiedätte englanniksi? Tytöiltä ei tarvitse kysyä, kun ei ne tiedä muuta kuin vain muotiin ja meikkamiseen liittyviä sanoja." Lukion englanninopettaja, minusta kommentti oli seksisitinen poikiin ja tyttöihin nähden..
[/quote]
Kai osoitit opettajan luulon vääräksi?
Kun joku haluaa seksismittömän maailman, niin eikö se ole vähän yksinkertaistavaa?
Apuopettaja yläasteella; "mitä yhteistä on miehillä ja siittiöillä? Vain yksi miljoonasta selviytyy."
Sitten aikuisena erässä maksullisessa oppilaitoksessa opettaja alkoi ensimmäisenä päivänä tutustuessa hörisemään yhdelle tytölle, joka sai puhelun poikaystävältä väärään aikaan jotakin "poika pitää osata laittaa ojennukseen. Meillä on täällä sellainen pieni nainen, joka näyttää miten mies pistetään ojennukseen" ja tulevina päivinä satunnaisia "miehet ovat sikoja" kommentteja. Opettaja oli itse mies ja varmaan jonkinlainen vihervasuri ja ehkä jonkinlainen fetisisti.
-Mies 29v + 1v-
En muista yksittäisiä kommentteja tästä tilanteesta, mutta olimme mieheni kanssa hakemassa autoa korjaamosta ja korjaajaukko puhuin vain ja ainoastaan miehelleni (joka ei tiedä siis hölkäsen pöläystäkään autoista, vähemmän kuin minä). Jos kysyin kysymyksen tai totesin jotakin, ukko keskeytti, katsoi minua hetken säälivästi ja jatkoi miehelleni puhumista ja käänsi jopa selän minulle...
Työpaikalla keskusteltiin kahvitauolla imettämisestä, johon miespuolinen pomo tokaisi:
"Kyllä siinä on miehellä sanottavansa, jos nainen meinaa imettää. Avioliitossa tissit ovat miehen omaisuutta."
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:58"]En muista yksittäisiä kommentteja tästä tilanteesta, mutta olimme mieheni kanssa hakemassa autoa korjaamosta ja korjaajaukko puhuin vain ja ainoastaan miehelleni (joka ei tiedä siis hölkäsen pöläystäkään autoista, vähemmän kuin minä). Jos kysyin kysymyksen tai totesin jotakin, ukko keskeytti, katsoi minua hetken säälivästi ja jatkoi miehelleni puhumista ja käänsi jopa selän minulle...
[/quote]
Tuota muuten tapahtuu! Olen insinööri ja ymmärrän nykytekniikkaa. Kodinkoneliikkeessä, nettiliikkeessä ja imurikauppias puhuivat miehelleni, vaikkei hän niin paljoa tiedä laitteiden toimimisesta. Aina kuitenkin keskustelu kääntyy siihen, että minä juttelen myyjälle ja valitsen sopivimman tuotteen, isäntä vain kuuntelee ja maksaa :D Ongelmia myyjien kanssa ei sentään ole ollut mutta onkin tärkeää osoittaa edes pientä tietämystä aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:27"]Olen töissä autokorjaamolla, missä kaikki muut ovat miehiä. Muutaman kuukauden jaksoin kuunnella sitä tytöttelyä. Eniten ärsytti tytöttely miehiltä, jotka olivat minua max muutaman vuoden vanhempia. Jotenkin sellaisilta vanhoilta miehiltä sitä siedättää paremmin, vaikka ärsyttääkin. Lopulta kun ärähdin pahimmalle tytöttelijälle palaverissa niin että kaikki kuulivat, minua alettiin puhutella ihan nimellä.
[/quote]
On se jännä... olen sähköalalla ja kiertänyt tehtailla kunnossapidossa, ikinä ei ole tytötelty ja ottavat näkökantani huomioon palavereissa. Usein kysyvät neuvoa ja lupaa tehdä jotain, muiden arvostus on kyllä tärkeä asia josta saan motivaatiota. Hyvä että ärähdit, niin sitä pitää!