Ateismi on sivistyksen mittari
.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:30"]
Onhan se totta, työelämässä kun tapaa jonkun uskovaisen, niin hänen joulupukkiuskonsa estää ihmisiä ottamasta häntä vakavasti, vaikka olisikin jossain asiassa ihan oikeassa.
[/quote]
No kiva kuulla, että tämä mitätöi aika monen suuren tiedemiehenkin saavutukset ;)
[/quote]
Tuskin
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:49"]
Realimaailman sadun ero on huima vaikka et sitä näe, tämä on surullista. Perustelut on ap:llä selvät uskonnot on harhoja joita ei todeksi voi todistaa. Uskonnot ovat aiheuttaneet aina vain sotaa ja väkivaltaa. Uskovaiset ovat olleet historiassa raaimpia valloittajia uskontojensa nimissä. Elät epä-älyllisessä kuplassa joka vanha kuin teoriat maapallonlitteydestä tai tähdet on valoja taivaalla, ei nykypäivää... nukut ruususen unta sadussasi
[/quote]
Ihan vain ohiksena:
1. Mitä enemmän mennään kvanttitasolle, sitä enemmän "reaalimaailma" ja sen lait ovat uskon asioita, vaikka kyseessä onkin erilainen usko kuin varsinainen uskonto. Kuten fyysikko Richard Feynman sanoi: "On mahdoton löytää vastausta, jota ei joskus tultaisi toteamaan vääräksi."
2. Historiankäsityksesi on todella naiivi, jos luulet, että uskonnot ovat aiheuttaneet vain sotaa ja väkivaltaa. Uskonto on yhtä lailla ollut sivistävä voima kautta maailmanhistorian. Sodalle ja väkivallalle löytää aina oikeutuksen, ilman uskontoakin.
[/quote]
Ei ole uskoa tiede. Itse luon enkä teorioi ennen kuin huomaan yhtäläisyyden, huomaan ettet itse luo asiota vaan filosofoit gurujesi oppeja(seuraat). Keksinnöt harvoin syntyvät uskon avulla ne syntyvät kokemuksista kiinnostuksista prosesseihin. Vänkäämisesi osoittaa vain solmun sinun ajatuksissasi. Et voi alkaa soittamaan kitaraa ajatuksena uskon osaavani soittaa. Et voi valmistaa hyvää ruokaa uskomalla vaan kokemuksilla. Nuoruutesi paistaa läpi sekä lukemattomuutesi historiasta. Saat pitää minua naivina olen sinulle mielelläni naiivi jos se helpottaa ahdasta mieltäsi ja nostattaa sinua jalustalle.
Et ole niin mielenkiintoinen että vastaisin sinulle toiste, mieti tätä jos oikeasti kiinnostaa oppia asiota selittelyjen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:29"]
Ei mielestäni sivistyksen mittari vaan rationaalisuuden.
[/quote]
Juu ei, ainakaan kristinusko ei ole järjenvastainen, jos vaikka kristittyjen tiedemiesten filosofiaa tutkii niin se on hyvin rationaalista. Naturalismi on jumaluskon kanssa ristiriidassa, mutta se johtuu siitä että naturalismi lähtökohtaisesti määritelläänn niin ettei mitään "yliluonnollista" voi olla olemassa.
[/quote]
Tuota kutsutaan kehäpäätelmäksi. Kristinusko ei ole järjenvastaista, koska kristityt ovat sitä mieltä.
[/quote]
Tietysti kristityt tiedemiehet ovat sitä mieltä, että kristinusko ei ole järjenvastainen oppi. Sehän on itsestäänselvyys.
Kristinuskon järkevyyttä/järjenvastaisuutta pitää kuitenkin kysyä ulkopuolisilta tiedemiehiltä, ei niiltä, jotka ovat itse uskonnon sisällä. Aivan sama kuin muslimitiedemieheltä kysyttäisiin, onko islam järjenvastainen oppi. Oikean tieteen perusta on puolueettomuus.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:49"]
Realimaailman sadun ero on huima vaikka et sitä näe, tämä on surullista. Perustelut on ap:llä selvät uskonnot on harhoja joita ei todeksi voi todistaa. Uskonnot ovat aiheuttaneet aina vain sotaa ja väkivaltaa. Uskovaiset ovat olleet historiassa raaimpia valloittajia uskontojensa nimissä. Elät epä-älyllisessä kuplassa joka vanha kuin teoriat maapallonlitteydestä tai tähdet on valoja taivaalla, ei nykypäivää... nukut ruususen unta sadussasi
[/quote]
Ihan vain ohiksena:
1. Mitä enemmän mennään kvanttitasolle, sitä enemmän "reaalimaailma" ja sen lait ovat uskon asioita, vaikka kyseessä onkin erilainen usko kuin varsinainen uskonto. Kuten fyysikko Richard Feynman sanoi: "On mahdoton löytää vastausta, jota ei joskus tultaisi toteamaan vääräksi."
2. Historiankäsityksesi on todella naiivi, jos luulet, että uskonnot ovat aiheuttaneet vain sotaa ja väkivaltaa. Uskonto on yhtä lailla ollut sivistävä voima kautta maailmanhistorian. Sodalle ja väkivallalle löytää aina oikeutuksen, ilman uskontoakin.
[/quote]
Ei ole uskoa tiede. Itse luon enkä teorioi ennen kuin huomaan yhtäläisyyden, huomaan ettet itse luo asiota vaan filosofoit gurujesi oppeja(seuraat). Keksinnöt harvoin syntyvät uskon avulla ne syntyvät kokemuksista kiinnostuksista prosesseihin. Vänkäämisesi osoittaa vain solmun sinun ajatuksissasi. Et voi alkaa soittamaan kitaraa ajatuksena uskon osaavani soittaa. Et voi valmistaa hyvää ruokaa uskomalla vaan kokemuksilla. Nuoruutesi paistaa läpi sekä lukemattomuutesi historiasta. Saat pitää minua naivina olen sinulle mielelläni naiivi jos se helpottaa ahdasta mieltäsi ja nostattaa sinua jalustalle.
Et ole niin mielenkiintoinen että vastaisin sinulle toiste, mieti tätä jos oikeasti kiinnostaa oppia asiota selittelyjen sijaan.
[/quote]
Just :D No, minä jään täällä nöyränä miettimään, miten voisin muuttua niin, että olisin mielenkiintoisempi juuri Sinulle. Aurinkoista päivänjatkoa!
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:08"]
[/quote]
Juu ei, ainakaan kristinusko ei ole järjenvastainen, jos vaikka kristittyjen tiedemiesten filosofiaa tutkii niin se on hyvin rationaalista. Naturalismi on jumaluskon kanssa ristiriidassa, mutta se johtuu siitä että naturalismi lähtökohtaisesti määritelläänn niin ettei mitään "yliluonnollista" voi olla olemassa.
[/quote]
Tuota kutsutaan kehäpäätelmäksi. Kristinusko ei ole järjenvastaista, koska kristityt ovat sitä mieltä.
[/quote]
Tietysti kristityt tiedemiehet ovat sitä mieltä, että kristinusko ei ole järjenvastainen oppi. Sehän on itsestäänselvyys.
Kristinuskon järkevyyttä/järjenvastaisuutta pitää kuitenkin kysyä ulkopuolisilta tiedemiehiltä, ei niiltä, jotka ovat itse uskonnon sisällä. Aivan sama kuin muslimitiedemieheltä kysyttäisiin, onko islam järjenvastainen oppi. Oikean tieteen perusta on puolueettomuus.
[/quote]
Ah, puolueettomuus. Tuo ihmisluonteelle niin tyypillinen ominaisuus.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ah, puolueettomuus. Tuo ihmisluonteelle niin tyypillinen ominaisuus.
[/quote]
Ja kun niitä väärällä tavalla puolueettomiakin on niin paljon...
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:23"]
Omien ajatustapojen tuputtaminen on vain niin junttia. Oli sitten jehovantodistaja, mormoni, ateisti tai islamisti.
Sivistynyt tajuaa, että maailmassa on joka tapauksessa miljardeja ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavoin, joten on typerä lähteä kiihkoilemaan omista näkemyksistään.
Maailma ei olisi parempi jos kaikki olisivat ateisteja.
[/quote]
Sivistynyt tajuaa, että mikäli ihminen näkee/kuulee/kokee mielikuvitusolentoja, on ks. ihmisen paikka pöpilässä.
[/quote]
Minä en ainakaan tunne yhtään uskovaista, joka näkee tai kuulee mielikuvitusolentoja.
Uskon kokeminen on ihan eri asia kuin harhaisuus. Tietysti sitä on vaikea ymmärtää, jos ei ole kokenut, mutta yrittäisit olla edes vähän vähemmän ylimielinen.
[/quote]
Aivosähkömittausten mukaan se on itseasiassa täysin sama asia kuin skitsofrenia.
[/quote]
Mikä "se"? Viittaatko johonkin uskonnolliseen hurmostilaan? Valtaosa uskovista ihmisistä ei mitään hurmostiloja koskaan koe.