48h valvottu, en pysty nukkumaan
Voiko unettomuuteen kuolla?
Itkettää, oksettaa, ahdistaa, sydän hakkaa... mutten saa unta :) stressaan niin paljon sitä etten nukahda niin tässä sitä ollaan. Pyörin vaan ahdistuneena sängyssä ja oon täysin varma etten enää koskaan nukahda. Itkettää
Menenkö lääkäriin aamulla?
Kommentit (41)
Kyllä siinä aikanaan nukahtaa. Elä vielä huolestu, vaikka liika valvominen on toki vaarallista ja haitallista terveydelle, jos se on toistuvaa. Ite oon kanssa näitä joille semmonen 24-48 h hereillä on aika arkipäivää ja on yritetty terapoida/lääkitä/"uhkailla" laitoksella.
Itselläni joskus toimii musiikin kuuntelu, joskus kirjan lukeminen, tai piirtäminen. Podcastit ja Yle puhe toimii kanssa hyvin ja youtubesta löytyy aika paljon rentoutumiseen tarkotettuja äänitteitä. Yleisesti semmosta rauhallista tekemistä ja vaikka suihkussa käynti + tarkistaa että ne nukkumistilat on hyvät: puhtaat lakanat, ilmanvaihto ja tarpeeksi pimeää.
Jos ongelma ei lähde korjaantuun, niin lääkärille, mutta älä odota liian kauan! Parempia unia sinne.
Kiitän paljon! ♡ onnistuim hyvin mahdollisesti torkahtamaan tunnin ajaksi (en yhtään osaa sanoa, heh) ja nyt pitäisi tää päivä selvitä. Ajattelin että kannattaisiko minun kumota tänään viinipullo että saisin unta? Ei toki terveellistä mutta väsymys niin hirveä ettei oikein jaksa välittää :D
Hae youtubesta ASMR-videoita. Toimii monilla. Tsemppiä! :)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 06:12"]Kiitän paljon! ♡ onnistuim hyvin mahdollisesti torkahtamaan tunnin ajaksi (en yhtään osaa sanoa, heh) ja nyt pitäisi tää päivä selvitä. Ajattelin että kannattaisiko minun kumota tänään viinipullo että saisin unta? Ei toki terveellistä mutta väsymys niin hirveä ettei oikein jaksa välittää :D
[/quote]
Jos olet lääkkeitä ottanut, tai ottamassa niin alko ei varmaan paras vaihtoehto siinä tapauksessa. Tee voi auttaa koska siinä on rentouttavia ainesosia (mutta myös piristäviä). Kannattaa kyllä syödä jotain, koska valvoessa alkaa verensokerit herkästi heittään + nälkäsenä uni ei tuu.
Mikset vain hae niitä nukahtamislääkkeitä? Vai haluatko aina yhä uudestaan huomiota?
Mä oon kärsinyt kroonisesta unettomuudesta lapsesta asti. Mä olen kokeillut aivan kaiken, mitä unettomuuteen voi kokeilla. Joskus vuorokausien valvomisen jälkeen menin lääkäriin, joka passitti heti psyk. Osastolle. Siitä asti syönyt enemmän tai vähemmän unilääkkeitä, eli nyt n. 10-15 vuotta.
Tässä pari vinkkiä jotka mulla joskus auttaa eli pois sängystä, tyyny ja peitto kainaloon ja vaikka sohvalle / lattialle. Älä ees yritä nukahtaa vaan oot siinä vaan retkellä. Sit vaikka jotain kirjaa kynttilän valossa / just jotain candy crushia himmeimmällä näyttöasetuksilla. Sit vaan chillaat, ei mitään hätää. Kelloa ei oo edes olemassa koska kyllä sä pärjäät. Ihmisen keho ja mieli jaksaa ja suojaa monelta. Luota siihen.
Terkut täältä sohvalta :D jos tänään ei tuu uni, kyllä se sit joku toinen päivä.
Kun olet tarpeeksi kauan hereillä alat mikronukkua. Vaikka kuinka luulisit olevasi koko ajan hereillä niin oikeasti nukut lyhyitä pätkiä. Jotkut pelästyvät tätä kun näkevät hallusinaatiota unimaailman kuvien tullessa todellisen maailman päälle.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00052
http://www.tiede.fi/keskustelu/7735/ketju/kuinka_kauan_ihminen_selviaa_ilman_unta
Voi kuolla helpostikin ja muutakin pahaa unettomuudesta voi tulla.
Suosittelen katselemaan jotain tylsää leffaa ja lukemaan niitä tekstejä makuulta.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 03:12"]Voi kuolla helpostikin ja muutakin pahaa unettomuudesta voi tulla.
[/quote]
No nyt kyllä lohdutti, heh :D
ap
Liiasta valvomisesta saattaa mennä psykoosiin.
Valvoin kerran 36tuntia putkeen. 30 tunnin kohdalla alko jo pää hajoomaan. Lähdin useamman tunnin kävelylle ja kotona pyörin sängyssä vielä tunnin pari. Kyllä oli helpotus kun heräsin seuraavan kerran n. Vuorokauden nukkumisen jälkeen
Voimia saman käyneeltä ja nyt ok. nukkuvalta. Pahin kokemus eläissäni, vaikka oma valvomisennätykseni jäi 37 tuntiin.
Voitko kertoa miten päädyit tilanteeseen?
http://www.tiede.fi/keskustelu/7735/ketju/kuinka_kauan_ihminen_selviaa_ilman_unta
"Itse valvoin aikanaan armeijassa maanantaista perjantaihin (sotaharjoituksissa talvella, märissä vaatteissa, viikon räntäsateessa) siten, että jälkikäteen laskien torkuin noiden 5 vrk:n aikana pätkittäin yhteensä ehkä kolme tuntia.
Kun sitten perjantaina hiihdimme kokoontumispaikalle, näin harhoja; nukahtelin seisaaltani hiihtojonon pysähdellessä; pienet kuuset näyttivät hämärässä metsässä peikoilta tai eläimiltä. Kavereillani oli vastaavia tuntemuksia."
Valvomisen maailmanennätys 11 vuorokautta
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/10/07/valvomisen-ennatys-suomeen
Kannattaisko ostaa melatoniini tabl.? Tulee paremmin uni ;)
Päätä alkaa opiskelemaan jotain tappavan tylsää ja hiukan liian monimutkaista. Sitten yrität päntätä sitä päähäsi Kuukauden päässä häämöttävää tenttiä varten.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 03:16"]Kannattaisko ostaa melatoniini tabl.? Tulee paremmin uni ;)
[/quote]
Unohdinkin laittaa että otin jo, ei mitään vaikutusta :D
Nää psykoositarinat saa mut ainakin ihan paniikkiin... apua
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 03:15"]Voimia saman käyneeltä ja nyt ok. nukkuvalta. Pahin kokemus eläissäni, vaikka oma valvomisennätykseni jäi 37 tuntiin.
Voitko kertoa miten päädyit tilanteeseen?
[/quote]
On ollut nukkumisongelmia kuukausia ja huono unirytmi = en saanut unta
Laita ainakin tietokone ja puhelin pois. Niiden valon on todettu estävän uneen pääsyä joillakin ihmisillä.
Et kuole. Nouse heti sängystä ja ala tehdä jotain muuta. Älä yritä nukahtaa. Käy suihkussa, syö vähän, käy ulkona. Älä turhaan pyöri sängyssä, jos itkettää, ahdistaa ja oksettaa! Hae heti aamulla sairauslomaa. Kerro lääkärille kuinka kauan olet valvonut, että saat kunnon lääkkeet. Kierre pitää saada poikki.
Kokeile nukkua lattialla (siinä on jotain taikaa), laita ikkuna raolleen, kuuraa itsesi suihkussa karkealla harjalla niin, että huokoset hengittävät ja vaihda kahisevan puhtaat lakanat. Laita hiljaa taustalle vaikka Ylen Ykkönen tai A-Studio