Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä auttaa jatkuvaan väsymykseen? En lillään jaksa opiskella tentteihin, kun väsyttäänkoko ajan niin paljon?

Vierailija
17.02.2022 |

Verikokeet kunnossa. Tarvitsen vähintään 10 h yöunia, että jaksan jotenkin ja silti minun on pakko nukkua päikkäreitä joka päivä. Koitan käydä joka päivä edes pienellä kävelylenkillä ja kolme kertaa viikossa juoksulenkillä tai hiihdän.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästin opiskeluaikaan ruokakuluissa ja väsymys oli jatkuva "ilman syytä". Kun valmistuin ja rahaa oli enemmän käytettävissä niin ruokakulut tuplaantuivat ja väsymys hävisi.

Vierailija
22/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötköhän sä sitten muuten riittävästi? Koska esimerkiksi kehossa energia saadaan pääasiassa rasvasta. Mistähän sun keho saa nyt energian jos et juurikaan syö hiilareita?

Rasvaa ja proteiinia lisäisin ja reilusti kasviksia sekä jonkin verran marjoja, esim mustaherukkaa ja puolukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kuntoon. Ihan mieletön muutos ollut omaan jaksamiseen ja energisyyteen ketoruokavaliolla.

En edes omasta mielestäni syönyt mitenkään erityisen epäterveellisesti tai paljon esimerkiksi hiilareita, mutta kyllä silmät on avautuneet.

Lisäksi kun saan paljon hyviä rasvoja, oliiviöljy, avokado, oikea voi, pähkinät, siemenet, kookosöljy ja reilusti kasviksia niin tämä tottakai vaikuttaa.

Olen niin kiitollinen et sain elämäni takaisin. Suosittelen kokeilemaan.

Tai ehkä sinulla jaksaminen parani, ja siitä syystä jaksoit pistää ruokavalion kuntoon, ja se onnistuminen edelleen paransi mielialaa. En sano, että ruokavalio on merkityksetön, varsinkin jos oli joku piilevä puutostila, mutta ehkä todennäköisesti tapahtui joku usean asian lumipalloefekti.

Vierailija
24/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötköhän sä sitten muuten riittävästi? Koska esimerkiksi kehossa energia saadaan pääasiassa rasvasta. Mistähän sun keho saa nyt energian jos et juurikaan syö hiilareita?

Rasvaa ja proteiinia lisäisin ja reilusti kasviksia sekä jonkin verran marjoja, esim mustaherukkaa ja puolukkaa.

Kehossa= ketossa

Vierailija
25/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilua paljon jos ei mahdolisuus hyötylikuntaa ulkona aina kaikin tavoin.Ruoka rytmi.diki maailmasta pois viimeistään kello 18. Dikimaailman eli puhelimen täyssulku. Tv voi alkuiltaa samutaa,kerkiit ilta lenkille.Ilra palat suihku peiton alletylsä kirja mukaan nukahdat helposti ajoissa. Rauta kuuri useaman väsymyksen syy.osta vaikka sana sol rauta pore tabletit. Kirja siis paperi kirja ei ääni kirja.Hyv yötä..

Vierailija
26/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kuntoon. Ihan mieletön muutos ollut omaan jaksamiseen ja energisyyteen ketoruokavaliolla.

En edes omasta mielestäni syönyt mitenkään erityisen epäterveellisesti tai paljon esimerkiksi hiilareita, mutta kyllä silmät on avautuneet.

Lisäksi kun saan paljon hyviä rasvoja, oliiviöljy, avokado, oikea voi, pähkinät, siemenet, kookosöljy ja reilusti kasviksia niin tämä tottakai vaikuttaa.

Tai ehkä sinulla jaksaminen parani, ja siitä syystä jaksoit pistää ruokavalion kuntoon, ja se onnistuminen edelleen paransi mielialaa. En sano, että ruokavalio on merkityksetön, varsinkin jos oli joku piilevä puutostila, mutta ehkä todennäköisesti tapahtui joku usean asian lumipalloefekti.

Mun lumipalloefekti on ollut se, että jättämällä viljat pois (koska ne ei selvästi mulle sovi) sain suolistoni kuntoon, jonka ansiosta ravinteet ja vitamiinit imeytyy nykyään.

Suolistossa on muutenkin niin hirveästi kaikkea mikä vaikuttaa ihan todella moneen asiaan (hormonit, mieliala,ravinnon imeytyminen, jaksaminen) Kannattaa tutkia esimerkiksi lukemalla kirjoja "Suolisto, toiset aivomme " ja ylipäänsä tutkittua tietoa ja artikkeleita.

Sen vuoksi ajattelin, että myös aloittajan kohdalla suolistosta voi löytyä syy ja se korjataan löytämällä sopiva ruokavalio.

Vierailija
27/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos urheilee niin aina pitää muistaa ottaa hiilaria. Muuten palautuminen kärsii tosi pahasti.

Tulee rasituksia ja pitkäkestoista väsymystä sekä sairastelua.

Jos houlestuttaa lihominen, niin ne hiilarit voi laskea kalorilaskimellakin. Urheillessa ja kuntoa sekä voimaa lisätessä aina mieluummin syödään niin että tarvittaessa tulee ylipainoa kilo kuukaudessa.

Urheilu ja laihdutus on huono yhdistelmä.

Kevyttä urheilua kävelyä ja korkeintaan kolmesti pieni hölkkälenkki viikossa on sellasta että voi tarkkaillen kokeilla pienillä hiilareilla.

Nykyään tosi moni heikentää kuntoaan ja voimatasoaan syömällä heikosti hiilareita. Etenkin kamppailu-urheilussa näkee vinkuheiniä jotka syö heikosti ja näyttää malleilta. Ne on mallia nyrkillä tapettavia kehässä. Vain ammattiurheilijat pudottaa rasvaa tarkkaan urheilulääkärin tarkkailun alaisena. Mukana on myös valmentaja ja sykkeet mitataan tosi tarkkaan.

Suuri riski tuhota elimistö on vetää jollain ketodieetillä ja urheilla kovaa.

Turha itkeä myöhemmin kun tuntuu olo vanhalta ja heikolta. Sitten tulee niitä sairastumisia jatkuvasti, kun kroppa on ihan säleenä.

Syökää aina kuin sumopainijat jos liikutte kovaa.

Vierailija
28/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet onnekas, että ylipäänsä pystyt nukkumaan. :(

Sanos muuta. Pääsee edes hetkeksi pois tästä synkästä maailmasta.

Koetko itsesi masentuneeksi? Masennus voi aiheuttaa ihan tolkutonta väsymystä.

Vierailija
29/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos urheilee niin aina pitää muistaa ottaa hiilaria. Muuten palautuminen kärsii tosi pahasti.

Tulee rasituksia ja pitkäkestoista väsymystä sekä sairastelua.

Jos houlestuttaa lihominen, niin ne hiilarit voi laskea kalorilaskimellakin. Urheillessa ja kuntoa sekä voimaa lisätessä aina mieluummin syödään niin että tarvittaessa tulee ylipainoa kilo kuukaudessa.

Urheilu ja laihdutus on huono yhdistelmä.

Kevyttä urheilua kävelyä ja korkeintaan kolmesti pieni hölkkälenkki viikossa on sellasta että voi tarkkaillen kokeilla pienillä hiilareilla.

Nykyään tosi moni heikentää kuntoaan ja voimatasoaan syömällä heikosti hiilareita. Etenkin kamppailu-urheilussa näkee vinkuheiniä jotka syö heikosti ja näyttää malleilta. Ne on mallia nyrkillä tapettavia kehässä. Vain ammattiurheilijat pudottaa rasvaa tarkkaan urheilulääkärin tarkkailun alaisena. Mukana on myös valmentaja ja sykkeet mitataan tosi tarkkaan.

Suuri riski tuhota elimistö on vetää jollain ketodieetillä ja urheilla kovaa.

Turha itkeä myöhemmin kun tuntuu olo vanhalta ja heikolta. Sitten tulee niitä sairastumisia jatkuvasti, kun kroppa on ihan säleenä.

Syökää aina kuin sumopainijat jos liikutte kovaa.

Vaarallista yleistämistä tämä sun teksti pullollaan.

Jokainen on yksilö ja treeni ja ruokavalio täytyy muokata omiin tarpeisiin. Mikäli ap:lle hiilihydraatit sopii niin silloin ehdottomasti mitään estettä ei ole niitä syödä, kuitenkin urheileminen esimerkiksi keliaakikkona tai ketoruokavaliolla on ihan yhtä mahdollista ja tehokasta.

Ap:n viestistä ei käy ilmi että urheilee erityisen kovaa tai pyrkii vaikka painonnoston ammattilaiseksi tai harrastaa aktiivisesti kamppailu-urheilua.

Vähän nyt harkintaa, et mitä tänne suoltaa.

Vierailija
30/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lumipalloefekti on ollut se, että jättämällä viljat pois (koska ne ei selvästi mulle sovi) sain suolistoni kuntoon, jonka ansiosta ravinteet ja vitamiinit imeytyy nykyään.

Suolistossa on muutenkin niin hirveästi kaikkea mikä vaikuttaa ihan todella moneen asiaan (hormonit, mieliala,ravinnon imeytyminen, jaksaminen) Kannattaa tutkia esimerkiksi lukemalla kirjoja "Suolisto, toiset aivomme " ja ylipäänsä tutkittua tietoa ja artikkeleita.

Sen vuoksi ajattelin, että myös aloittajan kohdalla suolistosta voi löytyä syy ja se korjataan löytämällä sopiva ruokavalio.

Mistä alapeukku? Siitä että selvisi viljojen sopimattomuus ja että nyt voin hyvin, jaksan, olen terve ja suolisto on kunnossa?

Muistetaan, että jokaisen täytyy itse selvittää syyt oman terveyden ja sairauden taustalla.

Täällä on tullut hyviä kommentteja , joista on varmasti apua monelle jotka kamppailee väsymyksen ja jaksamisen kanssa.

Yleispäteviä ohjeita ei ole, mutta esimerkiksi itse voi paljon kokeilla esimerkiksi jättämällä viljat pois ja kokeilla ketoruokavaliota. Ei siitä mitään haittaakaan ole, että koittaa.

Vierailija
31/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi keto-ruokavalio mainittu. kokeile ihmeessä! Antaa tosi paljon energiaa ja vähentää aivosumua.

Tosin itse toteutan sitä vain pakosta silloin kun pitää olla skarppina tai luen tentteihin. En siis siitä "elämäntapaa" halua. Siitä ja sen terveysvaikutuksista on muutenkin aika ristiriitaisia tietoja lehdissä.

Sopis varmaan mulle ihan elämäntapanakin mutta olen liian laiska.

Se ei tosin sovi kaikille.

Jos aloitat sen, niin pari ekaa päivää on ihan helvettiä. Sitä kutsutaan "keto-flunssaksi". Se on tila kun elimistö huutaa sokeria ja leipää tai gluteenia? Siis ne vierotusoireet voi olla yhtä kovia, kun nikotiinin vieroitusoireet eli allekirjoitan, että sokeri ja sokeristuvat hiilarit on jollain lailla kuin huumeita. Aivan käsittämätöntä.

Sen jälkeen tulee kevyt ja energinen olo. nukut paremmin ja kymmenen tunnin yöunet ja päikkärit on muisto vain. itse ketoilen juurikin tuon nuuntuneen olon ja aivosumun takia.

Jotkut sanoo, että se sokeri ja sokeristuvat hiilarit on se pahis ja jotkut sanoo, että riittää, kun syö gluteenittomasti. En tiedä, kumpi on se "pääpahis".

Eli ketoillessa syöt paljon vähähiilarisia vihanneksia: lanttu, parsa- ja kukkakaali ja valkokaali, kurkku ym. Sitten 10% rasvaista luonnonjugurttia, marjoja pähkinöitä ( kohtuudella) kyllästymiseen asti kananmunia, juustoa, lihaa, kalaa ym.

Vierailija
32/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti,katoppa mitä syöt,liikaa pastaa,leipää,pullaa,ym semmosta,perunaa ja kaikkee

En syö ollenkaan pastaa, pullaa enkä leipää.

Sitte sulla on muuta äkkiä sokeristuvaa!

TAI uniapnea,voi olla nuorellakin!

Vierailija
33/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä laboratorioarvot kannattaa ainakin selvittää: paastoverensokeri, hemoglobiini, ferritiini, d-vitamiini, B12-vitamiini, TSH (tyreotropiini)- ja T4-V (vapaa tyroksiini) -kilpirauhasarvot.

Voi tilata laboratoriotutkimukset ilman lääkärin lähetettä Puhdin (puhti.fi) ja Synlabin (synlab.fi) kautta.

Vierailija
34/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla kevätväsymystä. Joillekin tulee se valon määrän lisääntyessä. Helpottaa yleensä muutamassa viikossa.

Vierailija
35/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin kanssa ehdottaa kevätväsymystä. Olen itse huomannut nyt kolmena vuonna peräkkäin että näin helmikuun lopussa kun valo lisääntyy niin tulee ihan armoton väsy. Nukahdan päivällä jos yhtään lepäilen ja silti väsyttää aamuin illoin. Olen joka vuosi aivan säikähtänyt kunnes muistan että viime vuonna kävi täysin sama juttu.

Se on jotenkin epäintuitiivista että se väsy tulee nyt kun pahin pimeys on jo takana.

Vierailija
36/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöjähän olette, jos jätätte hiilihydraatit ruokavaliostanne. Sehän se väsyttää, jos mikä.  Terveisin urheilija.

Vierailija
37/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ferritiini katosottu? Sitä ei rutiinilla katsota.

Olen yrittänyt useamman kerran päästä siihen testiin, mutta ei ole kuulemma tarvetta, koska hemoglobiini on hyvä, vaikka olen ymmärtänyt, että feeritiini ei liity hemoglobiaan.

Mulla oli hb 120 ja ferritiini 5. Eli ferritiini voi tosiaan olla matala vaikka yb olisi ok.

Vierailija
38/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöjähän olette, jos jätätte hiilihydraatit ruokavaliostanne. Sehän se väsyttää, jos mikä.  Terveisin urheilija.

No sinulle ne sitten sopii, mutta ei kaikille. Toisille hiilihydraatit aiheuttaa nimenomaan sitä väsymystä.

T: toinen urheilija

Vierailija
39/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ylipainoa?

Vierailija
40/46 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko syvää unta? Hengitys? Uniapnea?