Mikä on sinulle ihannelämpötila?
Kuvittele, että kaikkialla mihin menetkin (sisällä, ulkona, yöllä, päivällä, kesällä, talvella, kotona, koulussa, työpaikalla, hotellissa, sairaalassa jne.) olisi koko ikäsi aina sama lämpötila.
Mikä lämpötila olisi sinulle mieleisin? Missä sinun olisi mukavin olla? Saat valita yhden ainoan.
Kommentit (65)
Kylmä alkukesä, ehkä joku 15-18 astetta ihanne. Melkein kevättalvi parasta aikaa lenkkeilyn kannalta. Kovalla helteellä ei jaksa muuta kuin istua tuulettajan vieressä.
Ehkä joku +17-18. Nukkumislämpötilana ainakin itselleni se sopivin, enkä voi sietää jos yöllä on kuuma.
No, missä on nyt ne kaikki joiden mielestä +35 astetta on ihan paras lämpötila?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:41"]Avasin tämän ketjun nähdäkseni, kuinka moni vastaa +30 tai enemmän.
Mulle on nimittäin niin monta kertaa vakuutettu, että helle on ihana ja mitä nautittavin asia- Mitä kuumempaa, sen parempi, ja mitä kauemmin hellettä kestää, sen parempi. (Hyvin moittivaan sävyyn, koska itse olen viileän ystävä, jolle tulee helteestä tosi paha olo.)
Löytyykö siis ketään, jonka ihannelämpötila olisi sen +30?
Ap
[/quote]
Tuskin kukaan haluaa tuollaisessa elää koko elämäänsä, Suomessa superhelteisiin sisältyy olennaisesti se, että se on väliaikaista. Itsekin tykkäisin, mutta kysymyksenasettelu on sellainen, että vastaisin +24°C. Ärsyttää kyllä vähän, kun huomiselle on luvattu YKSI hellepäivä, ja AV täyttyy valituksesta kuinka kamalaa helle on ja helteestä pitävät ovat perseestä.
+5 Minulla on 2-tyypin diabetes ja olen aika lihava, kärsin kuumuudesta, olen vaaleaihoinen, talvellakin pidän ikkunoita auki, kesä on sietämätön, palan herkästi
Ajoin takaa sitä, että eikö jokainen toivoisi saavansa aina oleskella itselleen mahdollisimman sopivassa lämpötilassa. Ainakin mä toivoisin sellaista ihannemaailmaa, jossa ei ikinä olisi liian kylmä eikä liian kuuma. Siis ikuista +18:aa astetta.
Käytännössä kaikkien (no, tähän ketjuun vastanneiden) mielestä paras lämpötila itselle on vähän alle tai yli 20 astetta.
Sitä siis ihmettelen, miksi ihmiset niin laajalti kuitenkin toivovat helteiden alkua. Jos "oma paras" on esimerkiksi 19 astetta, miksi toivoa kuumempaa? Ja etenkin: miksi hokea, että "nyt nautitaan, ei saa valittaa" silloin, kun lämpötila selvästi ylittää sen oman ihannelämmön?
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:26"]Ajoin takaa sitä, että eikö jokainen toivoisi saavansa aina oleskella itselleen mahdollisimman sopivassa lämpötilassa. Ainakin mä toivoisin sellaista ihannemaailmaa, jossa ei ikinä olisi liian kylmä eikä liian kuuma. Siis ikuista +18:aa astetta.
Käytännössä kaikkien (no, tähän ketjuun vastanneiden) mielestä paras lämpötila itselle on vähän alle tai yli 20 astetta.
Sitä siis ihmettelen, miksi ihmiset niin laajalti kuitenkin toivovat helteiden alkua. Jos "oma paras" on esimerkiksi 19 astetta, miksi toivoa kuumempaa? Ja etenkin: miksi hokea, että "nyt nautitaan, ei saa valittaa" silloin, kun lämpötila selvästi ylittää sen oman ihannelämmön?
Ap

[/quote]
En mä ainakaan toivo saavani oleskella aina samassa lämpötilassa! Nautin vuodenaikojen vaihtelusta. Kyllä, ihmiselle biologisesti paras lämpötila on parinkympin kieppeillä, mutta itse nautin silti myös hellejaksoista täysin rinnoin. Pidän myös kuulaista syyskeleistä ja välillä pakkasestakin.
+18 olisi valintani.
Tykkään viileistä ilmoista ja nautin syksystä ja talvesta, silloin on ihana lenkkeillä. Pakkasia tulisi kyllä ikävä, jos täytyisi olla aina +18 asteessa. Mutta aurinkoinen ja tuulinen n. +18-20 astetta on kesällä oikein kiva kesäsää, kuten nyt on pitkälti ollutkin. Helteistä en tykkää, mutta en koskaan niistä kyllä valitakaan. Yleensäkin olen sitä mieltä, että vallitsevassa säässä mennään ja valitukset pois, oli kesä tai talvi, sade tai paiste. Se ei siitä parane suuntaan eikä toiseen, vaikka kuinka nillittäisi.
+26 ja pilvinen.