Kun niin paljon käydään lukio vastaan ammattikoulu -sotaa, niin....
Jäin tässä nyt pohtimaan kulunutta kesäkuuta. Olen itse ammattikoulun käynyt ja opiskelen nyt ammattikorkeassa. Kesän työskentelen kaupassa, ja työkavereina on monia lukion juuri päättäneitä.
Jo alussa menin hieman hämmilleni, kun ulkomaalaisen asiakkaan kohdalla pyydettiin minua apuun. En ole kielinero, mutta ymmärrän ja puhun ymmärrettävästi, joten asiakaspalvelutilanteet turistien kanssa eivät ole ollenkaan ongelma. Sen sijaan työkaverit eivät puheidensa mukaan ymmärrä eivätkä puhu sanaakaan englantia. Ajattelin heidän ensin aliarvioivan itseään, mutta nyt lähes kuukauden jälkeen on pakko myöntää heidän puheensa todeksi. Edes helpot tilanteet eivät onnistu.
Vähän nyt vaan ihmettelen, että onko lukioiden taso romahtanut näin paljon? Kun luulisi nyt lukionsa juuri päättäneiden osaavan edes auttavasti, kerran minäkin ammattikoulupohjaisena suht ok:sti osaan.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:21"]
Hanki itsetunto, ap, niin ei tarvii luokitella ihmisiä koulutustaustan perusteella.
[/quote]
Luokitella? Missä?
Olet varmasti itsekin törmännyt monesti tähän väitteeseen, että lukion suorittaneet ovat automaattisesti osaavampia ja sivistyneempiä kuin ammattikoulutaustaiset, joten siksi nyt hämmästyttää jos jo pelkkä kielitaito on niin huono.
Ja samalla ihmettelen, että eikö eikä lukiossa tosiaan tarvitse osata englantia sanaakaan ja päästä silti läpi? Miten se on mahdollista?
[/quote]
Keskimäärin varmasti ovatkin "sivistyneempiä" ja "osaavampia", mutta ei se aina automaattisesti päde kun verrataan lukion ja ammattikoulun suorittaneita. Lukiossakin on nippanappa ylioppilaaksi pääseviä tyyppejä, kun taas amiksessa on moitteettomat paperit saavia. Mikä sua siis hämmentää?
[/quote]
Täysi osaamattomuus hämmentää. Se, ettei kolmen opiskeluvuoden jälkeen osata sanaakaan, vaikka englannin pitäisi vissiin olla pakollista ainakin jossain muodossa ja lukion englannin olla vaikempaa kuin ammattikoulussa, jossa keskitytään pääsääntöisesti ammattisanastoihin.
[/quote]
Ehkä lukiolaisten ja amisten ero on siinä, että lukiolainen ei tuhlaa aikaansa toisten osaamisen tai osaamattomuuden hämmästelyyn.
[/quote]
Lisätään vettä myllyyn: lukiolaisten ja amisten erona on varmasti myös se, että lukiolainen ymmärtää ettei muutama lukiosta valmistunut ei ole kattava otos tekemään päätelmään kaikista lukiolaisista/lukioista.
[/quote]
Melko samat opetussuunnitelmat luulisi lukioissa olevan, joten onko Suomessa siis lukioita, joissa ei tarvitse osata englantia edes itsensä esittelyn verran ja silti saada valkolakin?
Jännästi kyllä näyttää kiukuttavan joitakin tämä keskustelualoitus.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:51"]
No lukioita ja lukiolaisia on melkoisen laaja skaala. Osa ei millään opi englantia ja osa ei taas opi matematiikkaa. Varmaan siellä ammattikoulussakin oli eritasoisia opiskelijoita. Se että on päässyt lukiosta ei takee kielitaitoa, todistushan voi olla täynnä englannin kursseista vitosia ja/tai englanti kirjoitettu rimaa hipoen läpi, mutta ylioppilas voi ihminen silti olla.
Mitä tulee ylipäätänsä amis vs. lukio -keskusteluun niin olen aina ajatellut että "amis se vaan tienaa enemmän", "lukiosta siwan kassalle", "lukio on parempi" yms. keskusteluja käyvät peilaavat vain omaa epävarmuuttaan tällä.
[/quote]
Mutta voiko tosiaan saada vitosia lähes nollatason osaamisella?
Jos sanon nyt esimerkkinä esim. asiakas kysyy missä on wc, haluaa vaihtaa rahaa, tai kysyy mitä tupakkamerkkejä löytyy ja nämä kaikki tilanteet ovat sellaisia, missä on pyydetty apuun kun ei ole ymmärretty mitä asiakas sanoo.
[/quote]
Kyllä nyt tuommoiset pitäs jo osata ihan alkeisenkullakin ymmärtää ja jotenkin neuvoa.. voi olla että ovat epävarmoja ja siten eivät uskalla itse yrittää vaan kehtaavat pyytää toista apuun...
Lukiolaiset täällä itkee päänsä halki? Yhyy
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:56"]
Hanki itsetunto, ap, niin ei tarvii luokitella ihmisiä koulutustaustan perusteella.
[/quote]
Luokitella? Missä?
Olet varmasti itsekin törmännyt monesti tähän väitteeseen, että lukion suorittaneet ovat automaattisesti osaavampia ja sivistyneempiä kuin ammattikoulutaustaiset, joten siksi nyt hämmästyttää jos jo pelkkä kielitaito on niin huono.
Ja samalla ihmettelen, että eikö eikä lukiossa tosiaan tarvitse osata englantia sanaakaan ja päästä silti läpi? Miten se on mahdollista?
[/quote]
Keskimäärin varmasti ovatkin "sivistyneempiä" ja "osaavampia", mutta ei se aina automaattisesti päde kun verrataan lukion ja ammattikoulun suorittaneita. Lukiossakin on nippanappa ylioppilaaksi pääseviä tyyppejä, kun taas amiksessa on moitteettomat paperit saavia. Mikä sua siis hämmentää?
[/quote]
Täysi osaamattomuus hämmentää. Se, ettei kolmen opiskeluvuoden jälkeen osata sanaakaan, vaikka englannin pitäisi vissiin olla pakollista ainakin jossain muodossa ja lukion englannin olla vaikempaa kuin ammattikoulussa, jossa keskitytään pääsääntöisesti ammattisanastoihin.
[/quote]
Ehkä lukiolaisten ja amisten ero on siinä, että lukiolainen ei tuhlaa aikaansa toisten osaamisen tai osaamattomuuden hämmästelyyn.
[/quote]
Kylläpä oli nyt sohaisu muurahaispesään!
Minkä määrittelet ajan tuhlaamiseksi?
[/quote]
Varmaan tälläisestä asiasta AV:lla kirjoittelun. Ketä kiinnostaa? Mitä väliä? Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa esimerkiksi se, kun lääketieteen lisensiaatti tietää jostain asiasta minua, sairaanhoitajaa, vähemmän. Opitaan toisiltamme.
[/quote]
No jos nyt oikein tarkkoja ollaan, niin jo sinun av:lle kirjoittelusi on ajan tuhlaamista. Ja kun luet täältä muita aloituksia, niin ovatko nekin ajan tuhlaamista?
Miten kukakin oman aikansa käyttää, eikös niin?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:54"]Mä olen käynyt lukion ja mä kyllä pärjään kauppatilanteessa sillä englannilla. Veikkaan, että ne lukiolaiste jännittävät ja juuri sitä kauppasaartoa ei ole kenties opeteltu. Voisihan ne sisäänajossa käydä läpi. Ei ole lukiolaiselle vaikea juttu.ei varmaan kenellekään muullekaan, joka englantia osaa. Se on se konteksti, mikä nyt vaan hukassa niillä uusilla.
ehkö se kieli ei vielä elä vaan on teoriaa.. Oppia ta kyllä, koska lähtö teoria pohja. Ei kielten lukeminen tai osaaminen ole mitään hepreaa. Englantia kuuleejoka päivä. Kannusta vaan ite tekemään ja se spesiaali sanasto kantsii kannustaa lukemaan.
[/quote]
Ei kyllä tekstin perusteella voi uskoa että olisit lukion käynyt.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:54"]Mä olen käynyt lukion ja mä kyllä pärjään kauppatilanteessa sillä englannilla. Veikkaan, että ne lukiolaiste jännittävät ja juuri sitä kauppasaartoa ei ole kenties opeteltu. Voisihan ne sisäänajossa käydä läpi. Ei ole lukiolaiselle vaikea juttu.ei varmaan kenellekään muullekaan, joka englantia osaa. Se on se konteksti, mikä nyt vaan hukassa niillä uusilla.
ehkö se kieli ei vielä elä vaan on teoriaa.. Oppia ta kyllä, koska lähtö teoria pohja. Ei kielten lukeminen tai osaaminen ole mitään hepreaa. Englantia kuuleejoka päivä. Kannusta vaan ite tekemään ja se spesiaali sanasto kantsii kannustaa lukemaan.
[/quote]
[/quote]
Miten niin? Ei tänne vapaa-ajan keskustelupalstalle jaksa kirjakielellä tabletilla kirjottaa.
Meni tunteisiin. :/ T. lukiolainen
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:54"]Mä olen käynyt lukion ja mä kyllä pärjään kauppatilanteessa sillä englannilla. Veikkaan, että ne lukiolaiste jännittävät ja juuri sitä kauppasaartoa ei ole kenties opeteltu. Voisihan ne sisäänajossa käydä läpi. Ei ole lukiolaiselle vaikea juttu.ei varmaan kenellekään muullekaan, joka englantia osaa. Se on se konteksti, mikä nyt vaan hukassa niillä uusilla.
[/quote]
[/quote]
Miten niin? Ei tänne vapaa-ajan keskustelupalstalle jaksa kirjakielellä tabletilla kirjottaa.
[/quote]
Sori kommentti lipsahti väärään paikkaan :D
Pikkukylän lukiosta valmistunut, puhun sujuvasti englantia ja ruotsia laajalla sanavarastolla, ääntämisen olen olen opetellut itse esim. matkoilla, elokuvista. Tyydyttävästi puhun näiden lisäksi ranskaa, saksaa, norjaa, tanskaa ja espanjaa, mutta olen aivan surkea esim. matikassa ja fysiikassa, toiset ovat lahjakkaita jossain tietyssä aineessa, toiset kaikissa ja jotkut eivät missään.
Todennäköisesti nämä lukiolaiset ovat juuri näitä, jotka eivät opi kieliä, mutta ovat lahjakkaita vaikka matikassa ja biologiassa? Itse en tosin tunne yhtään lukiolaista joka ei osaisi edes auttavasti puhua englantia :D Ainakin omassa lukiossani kielten opetus oli omasta mielestäni laadukasta, heikot pärjäsivät ja osaavammat kehittyivät. Olen havainnut tosin, että amikset eivät ainakaan omassa kaveripiirissäni ole lahjakkaita kielissä, mutta meitä on moneen junaan :) Eikä kielen opiskeluun tarvitse aina koulua, tärkeintä on oma motivaatio!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:54"]Mä olen käynyt lukion ja mä kyllä pärjään kauppatilanteessa sillä englannilla. Veikkaan, että ne lukiolaiste jännittävät ja juuri sitä kauppasaartoa ei ole kenties opeteltu. Voisihan ne sisäänajossa käydä läpi. Ei ole lukiolaiselle vaikea juttu.ei varmaan kenellekään muullekaan, joka englantia osaa. Se on se konteksti, mikä nyt vaan hukassa niillä uusilla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo ei kirjakieltä tarvitsekaan kirjoittaa, mutta tuossa sun pätkässä on aika monenlaisia virheitä. Puhelimella itse kirjoitan, joten tabletti on aika surkea tekosyy.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:07"]
[/quote]
Luokitella? Missä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lisätään vettä myllyyn: lukiolaisten ja amisten erona on varmasti myös se, että lukiolainen ymmärtää ettei muutama lukiosta valmistunut ei ole kattava otos tekemään päätelmään kaikista lukiolaisista/lukioista.
[/quote]
Melko samat opetussuunnitelmat luulisi lukioissa olevan, joten onko Suomessa siis lukioita, joissa ei tarvitse osata englantia edes itsensä esittelyn verran ja silti saada valkolakin?
[/quote]
Opetussuunnitelmat ovat varmasti samoja, mutta toteutus on eri. Yhtä lukiota ei voi ottaa otokseksi vastaamaan kaikkia Suomen lukioita.
Todennäköisesti opettaja päästää opiskelijan lopulta kurssista läpi, mikäli istuu paikalla tunnollisesti ja edes yrittää, vaikka sillä alimmalla arvosanalla. Voisin kuvitella että asia on sama jokaisessa koulussa, lukiossa tai ammattikoulussa Suomessa. Jopa yliopistossa tiedän että virkamiesruotsi on päästetty läpi ihan vain että tarpeeksi monta kertaa yritetty mutta ei olla päästy läpi. Valkolakki on myös mahdollista saada ilman että kirjoittaisi yo-tutkinnossa englantia.
Minusta taas on jännää että ammattikoululainen edes tekee tämmöistä keskustelua kun luulisi olevan itsestäänselvää että Suomen oppilaitoksiin mahtuu erilaisia opiskelijoita ja niistä valmistuvia, ilman että siitä tehtäisiin jonkinlaisia johtopäätöksiä lukioiden tasosta.
Muistan kun itse 18-vuotiaana olin ensimmäistä kesää kassalla töissä niin kyllä siinä välillä jännitti ihan suomeakin puhua, jos jolle kulle englanti on heikkoa niin ei ole korkea kynnys pyytää toista paikalla olevaa siihen apuun kun kerta sellainen kaupassa on paikalla. Itsehän olen jokaisessa työpaikassani joutunut keskustelemaan englantia, kun ammattikoulun käyneet kollegani eivät ole sitä osanneet mutta itselleni ei tullut mieleenkään tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä Suomen ammattikoulujen tasosta tai opetuksesta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:54"]Mä olen käynyt lukion ja mä kyllä pärjään kauppatilanteessa sillä englannilla. Veikkaan, että ne lukiolaiste jännittävät ja juuri sitä kauppasaartoa ei ole kenties opeteltu. Voisihan ne sisäänajossa käydä läpi. Ei ole lukiolaiselle vaikea juttu.ei varmaan kenellekään muullekaan, joka englantia osaa. Se on se konteksti, mikä nyt vaan hukassa niillä uusilla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo ei kirjakieltä tarvitsekaan kirjoittaa, mutta tuossa sun pätkässä on aika monenlaisia virheitä. Puhelimella itse kirjoitan, joten tabletti on aika surkea tekosyy.
[/quote]
Hah joo, en tiedä miksi ton kommentin kirjoittaja kirjoitti noin. Nopeesti vaan vilkasin että ois ollu mun kommentti muttei ollutkaan. :P Ja on se puhelin/tabletti hyvä syy kirjoitusvirheisiin :D
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:14"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:54"]Mä olen käynyt lukion ja mä kyllä pärjään kauppatilanteessa sillä englannilla. Veikkaan, että ne lukiolaiste jännittävät ja juuri sitä kauppasaartoa ei ole kenties opeteltu. Voisihan ne sisäänajossa käydä läpi. Ei ole lukiolaiselle vaikea juttu.ei varmaan kenellekään muullekaan, joka englantia osaa. Se on se konteksti, mikä nyt vaan hukassa niillä uusilla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hah joo, en tiedä miksi ton kommentin kirjoittaja kirjoitti noin. Nopeesti vaan vilkasin että ois ollu mun kommentti muttei ollutkaan. :P Ja on se puhelin/tabletti hyvä syy kirjoitusvirheisiin :D
[/quote]
Joo joku pieni virhe kuten siellä täällä sormi lipsahtanu viereiseen kirjaimeen on ihan ymmärrettävää, mutta tossa alkuperäisessä tekstissä ei kyllä enää mene läpi :D
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:18"]
[/quote]
Luokitella? Missä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Opetussuunnitelmat ovat varmasti samoja, mutta toteutus on eri. Yhtä lukiota ei voi ottaa otokseksi vastaamaan kaikkia Suomen lukioita.
Todennäköisesti opettaja päästää opiskelijan lopulta kurssista läpi, mikäli istuu paikalla tunnollisesti ja edes yrittää, vaikka sillä alimmalla arvosanalla. Voisin kuvitella että asia on sama jokaisessa koulussa, lukiossa tai ammattikoulussa Suomessa. Jopa yliopistossa tiedän että virkamiesruotsi on päästetty läpi ihan vain että tarpeeksi monta kertaa yritetty mutta ei olla päästy läpi. Valkolakki on myös mahdollista saada ilman että kirjoittaisi yo-tutkinnossa englantia.
Minusta taas on jännää että ammattikoululainen edes tekee tämmöistä keskustelua kun luulisi olevan itsestäänselvää että Suomen oppilaitoksiin mahtuu erilaisia opiskelijoita ja niistä valmistuvia, ilman että siitä tehtäisiin jonkinlaisia johtopäätöksiä lukioiden tasosta.
Muistan kun itse 18-vuotiaana olin ensimmäistä kesää kassalla töissä niin kyllä siinä välillä jännitti ihan suomeakin puhua, jos jolle kulle englanti on heikkoa niin ei ole korkea kynnys pyytää toista paikalla olevaa siihen apuun kun kerta sellainen kaupassa on paikalla. Itsehän olen jokaisessa työpaikassani joutunut keskustelemaan englantia, kun ammattikoulun käyneet kollegani eivät ole sitä osanneet mutta itselleni ei tullut mieleenkään tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä Suomen ammattikoulujen tasosta tai opetuksesta.
[/quote]
Niin, pointtipa tässä nyt oli enemmän se, että jos lukioissa oletusarvoisesti on suurempi vaatimustaso kuin ammattikoulussa, niin lukion läpäisy täysin kielitaidottomana on hieman omituista.
Ja kun kyse ei ole vain yhdestä henkilöstä, vaan useammasta, kuten aloituksessa mainitsin.
Ja mielenkiintoista, kaikenlaisia keskusteluja av:lta löytyy, mutta tämä oli nyt kova sohaisu muurahaispesäänjota ei olisi saanut kirjoittaa?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:49"]
Niinpä! Ammattikoulun englanti on tietenkin niin paljon paremmin opetettu kuin lukiossa opetettava englanti, onhan sen tuntimääräkin paljon pienempi kuin lukiossa opiskeletavien kurssien määrä.
Iso osa yliopisto-opinnoista on egnlanniksi, joten eiköhän ne ole tarkoitettu ap:n kaltaisille kielineroille.
[/quote]
Heh, liikuttavaa kun halutaan riidellä väittämällä, että on ymmärretty oikein päin mäntyä.
Niin, yliopistossa on paljon englannin kielisiä kursseja, joten miten siellä pärjätään jos ei kauppatilanteessakaan?
[/quote]
Tai sitten ap on provo, joka haluaa herättää keskustelua siitä, miten älyttömän paljon parempaa on amiksen kieltenopetus. Paikallisessa amiksessa englantia opetetaan siten, että oppilaat saat kotitehtäviä, joita tehdä etäpäivinä. Kukaan ei tarkista, tehtiinkö ne.
Miksei muuten ammattikoulussa ole valtakunnallisia loppukokeita, joissa osoittaisivat osaamisensa? Ylioppilaat on koulutettu ja sen jälkeen kirjoitusten avulla lajiteltu. Miksi ei amiksilla ole samanlaista osaamisen tason tarkastelua?
Ohis. Olin yhden kesän tarjoilijana ja kokeneempi tarjoilija veti mulle kilarit, kun en osannut kääntää kaikkia ruokia englanniksi. Varmasti olisin osannut, jos olisin käynyt ravintolapuolen, mutta kun olin käynyt rakennuspuolen amiksessa, niin oli ihan eri alan sanastoa tullut opiskeltua.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 19:18"]
[/quote]
Luokitella? Missä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, pointtipa tässä nyt oli enemmän se, että jos lukioissa oletusarvoisesti on suurempi vaatimustaso kuin ammattikoulussa, niin lukion läpäisy täysin kielitaidottomana on hieman omituista.
Ja kun kyse ei ole vain yhdestä henkilöstä, vaan useammasta, kuten aloituksessa mainitsin.
Ja mielenkiintoista, kaikenlaisia keskusteluja av:lta löytyy, mutta tämä oli nyt kova sohaisu muurahaispesäänjota ei olisi saanut kirjoittaa?
[/quote]
No siis tännehän saa kirjoittaa mitä vaan, mutta silloin pitää olla valmis ottamaan palautetta vastaan. Kyllä minäkin saan antaa täällä palautetta ilman että muka "sohaiset muurahaispesää".
Minä mainitsinkin että opettajat Suomessa _kaikissa_ oppilaitoksissa päästävät lähes nollatasoisia opiskelijoita läpi kursseista, kunhan vaan osoittaa että edes yrittää. Ei kenenkään valmistuminen jää kiinni yhdestä kurssista/aineesta. Ja lukiokin on yleissivistävä oppilaitos, niin sieltä pääsy ei varmastikaan ole yhdestä oppiaineesta kiinni.
Ja niin kuin jo sanoin, minusta on enemmän outoa tehdä päätelmiä lukiotason heikentymisestä muutaman ihmisen perusteella. Varsinkin kun kaupassa itsekin työskennelleenä olen nähnyt miten ammattikoulutaustaiset henkilöt pyytävät minua auttamaan englanniksi asiakaspalvelutilanteessa, koska puhuvat auttavasti englantia. Jos oma englantini olisi heikkoa niin pyytäisin itsekin toisen asiakaspalvelijan paikalle, myös senkin takia että asiakas saa parasta palvelua eikä tule väärinkäsityksiä kielikysymyksen takia.
Kylläpäs on paljon moittivia asiattomia kommentteja.. Olen käynyt kaksoistutkinnon ja kirjoittanut englannin. Lukiossa kyllä opiskellaan englantia paljon syvällisemmin (kielioppia yms), joten ihmettelen myös tätä asiaa suuresti että sieltä voi valmistua kielitaidottomia. Nykyään englantia on kumminkin joka puolella. Ja amiskan englanti on käytännönläheisempää, käydään ammattisanoja ja palvelutilanteita. Se voi olla dyy parempaan enkun taitoosi ihmisten luontaisten oppimiserojen lisäksi.