Miksi ihmiset on täällä niin katkeria / vihaisia?
Niin, olen nyt tovin seurannut tätä palstaa, ja harva se päivä ihmettelen että miksi ihmiset on niin ilkeitä tällä palstalla toisilleen? Huorittelua, vähättelyä, haukkumista ja epäilyä melkein joka lanka täynnä. Mikä teitä ahdistaa noin paljon että puratte sitä tuntemattomiin internetissä? Vai onko se anonyymiteetin tuoma suoja jonka varjosta voi purkaa sitä pahaa oloaan muihin pelkäämättä että menettää naamansa?
Koitan katsoa tätä sellaisen " 90 % varmasti provoavat" lasien lävitse, mutta välillä epäilen. Että voiko oikeasti olla niin, että suurin osa ihmisistä ei ole onnellisia elämässää ja saa hyvää mieltä toisten onnesta, vaan katkeria valittajia jotka ovat tyytyväisiä kuin muilla menee vähintään yhtä huonosti mitä itsellä?
Itse olen aina osannut myötäelää toisten onnesta vaikka itellä menisi vähän penkin alle sillä hetkellä, joten en oikein osaa edes simuloida tuota ajatusmallia aivoissani. Selittäkää ihmiset, koitan ymmärtää.
Kiitos.
-M32-
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:57"]Tyhmä ei ole se joka kirjoittaa, vaan se joka antaa sen anonyymin nettikirjoittajan viestin itseensä kolahtaa. Miksi provosoitua?
[/quote]
Kyllä se huonossa kunnossa olevaan ihmiseen voi joskus kolahtaa liikaakin kun 150 ihmistä yhtäkkiä kirjoittaa lannistavia viestejä ja haukkuu. Ainakin noita tarinoita liikkuu että tullut täältä hakemaan tukea ja päätynyt yrittämään itsaria.
[/quote]
No silloin jos on todella huonona pitäisi ymmärtää että onkohan se av oikea paikka hakea sympatiaa. Erilaisia kriisiryhmiä sun muita kyllä löytyy. Ei voi kirjoittajia syyllistää kenenkään itsari aikeista, kuten nettipoliisikin on täällä sanonut.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:57"]Tyhmä ei ole se joka kirjoittaa, vaan se joka antaa sen anonyymin nettikirjoittajan viestin itseensä kolahtaa. Miksi provosoitua? [/quote] Kyllä se huonossa kunnossa olevaan ihmiseen voi joskus kolahtaa liikaakin kun 150 ihmistä yhtäkkiä kirjoittaa lannistavia viestejä ja haukkuu. Ainakin noita tarinoita liikkuu että tullut täältä hakemaan tukea ja päätynyt yrittämään itsaria.
[/quote]
Koitan ymmärtää että miksi jollain on tarve vittuilla internetissä tuntemattomalle. Mä olen viettänyt sen 20 vuotta kohta netissä, enkä vieläkään ymmärrä. Jos joku provosoi todella heikosti niin siinä nyt sentään syytä, mutta meinaan eniten noita spontaaneja vihan purkauksia jos joku esimerkiksi kertoo jostain hyvästä jutusta elämässään.
Kai se on se peri-suomalainen kateus joka siellä paistaa lävitse.
-M32-
Olen ihmetellyt samaa. Samalla olen tyytyväinen että olen tarkka siitä kenet "päästän lähelleni". Jos oikeastikin ihmiset ovat tälläisiä, niin ei kannatakaan..
jokainen lukee kirjoitettua tekstiä ja tekee tulkintansa omista lähtökohdistaan. Miksi niin moni tulkitsee katkeraksi ja kateelliseksi tekstin, jota ei ole sellaiseksi kirjoitettu?
ne huoritteluviestit yms on lasten kirjoittamia. Voin hyvin kuvitella jonkun 12v kaveriporukan yllyttämässä toisiaan että kirjoita siihen "läski huora" ja nauravan päälle, kuvitellen olevana jotenkin aikuisia.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:57"]
Tyhmä ei ole se joka kirjoittaa, vaan se joka antaa sen anonyymin nettikirjoittajan viestin itseensä kolahtaa. Miksi provosoitua?
[/quote]
Aha. Ja samalla logiikalla vika ei ole koulukiusaajissa vaan kiusatussa joka loukkaantuu. Kyllä minä pidän tyhmänä ihmistä joka antaa itse itsestään tyhmän ja ruman vaikutelman, suullisesti tai kirjallisesti, anonyymisti tai nimellä.
Hyvä kysymys! Siihen ei todennäköisesti ole yhtä selkeää vastausta, mutta yritetään jotain.
- Nimettömyyden sivutuotteena tuleva pidäkkeettömyys. Nyt on mahdollisuus sanoa kaikki ne asiat, joita ei kehtaa työpaikan kahvipöydässä sanoa!
- Ymmärtämättömyys siitä, että ilkeät sanat ja jyrkät mielipiteet voivat oikeasti satuttaa. Tässäkin ketjussa jo joku ehti kummastella, miten voi olla, että joku loukkaantuu internetin trolleista. Tätähän monet koulukiusaajatkin ihmettelevät: ihan huumorillahan me.
- Pahan olon purkaminen. Kuvitellaan, että toisen maahan painaminen parantaa omaa oloa.
- Puutteelliset sosiaaliset taidot. Kuvitellaan, että jos joku toimii minun mielestä väärin, siihen auttaa se, että moittii ja solvaa tätä väärin toiminutta. (Ei auta, se saa aikaan vain puolustusreaktion.)
- Viimeiseksi ne, joiden persoonallisuudessa on enemmän tai vähemmän sosiopaattisia tai narsistisia piirteitä. He tietävät, mitä tekevät. Näitä on kuitenkin todella vähän, niin kuin väestössä yleensäkin.
#10 lisää listaan yhden hyvän neuvon: kannattaa miettiä kommenttia kirjoittaessaan, voisiko allekirjoittaa kommentin sanoman siinäkin tapauksessa, että tänne pitäisi kirjoittaa omalla nimellä. Näin kirjoitti joku AV-mamma palstailuni alkuaikoina, ja mä otin neuvosta vaarin.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:13"]
ne huoritteluviestit yms on lasten kirjoittamia. Voin hyvin kuvitella jonkun 12v kaveriporukan yllyttämässä toisiaan että kirjoita siihen "läski huora" ja nauravan päälle, kuvitellen olevana jotenkin aikuisia.
[/quote]
Siis tiedät että ne ovat lasten kirjoittamia vai kuvittelet?
Tämä on anonyymi palsta, joten tänne kirjoitetaan se mitä ei omalla nimellä kohdata kirjoittaa.
Tämä palsta siis toimii paskatunkiona, jonne on helppo purkautua tarvittaessa.
Sama koskee kaikkia anonyymejä foorumeita.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:57"]Tyhmä ei ole se joka kirjoittaa, vaan se joka antaa sen anonyymin nettikirjoittajan viestin itseensä kolahtaa. Miksi provosoitua? [/quote] Kyllä se huonossa kunnossa olevaan ihmiseen voi joskus kolahtaa liikaakin kun 150 ihmistä yhtäkkiä kirjoittaa lannistavia viestejä ja haukkuu. Ainakin noita tarinoita liikkuu että tullut täältä hakemaan tukea ja päätynyt yrittämään itsaria. [/quote] No silloin jos on todella huonona pitäisi ymmärtää että onkohan se av oikea paikka hakea sympatiaa. Erilaisia kriisiryhmiä sun muita kyllä löytyy. Ei voi kirjoittajia syyllistää kenenkään itsari aikeista, kuten nettipoliisikin on täällä sanonut.
[/quote]
Ehkä se todella huonona oleva ei siinä tilanteessa jaksa miettiä ja ymmärtää että onko tuolla palstalla vittuilevia idiootteja vaan tarvitsee jonkun paikan jonne voi todella anonyymisti esim keskellä yötä avautua. "Kriisiryhmiä sun muita" ei ole niin helposti saatavilla ja niihin menemiseen voi olla todella iso kynnys, kuten jo yleensä ongelmistaan avautumiseen. Ns. normaalien, terveiden aikuisten pitäisi tajuta ettei toisille voi sanoa ihan mitä tahansa, vaikka oltaisiinkin anonyymisti internetissä. Omaa idiotismiaan ei voi kääntää toisten syyksi.
Osattomuus eristää ihmisen kotiin, ja tarve olla toisten ihmsiten kanssa yritetään täyttää netin kautta. Kuitenkaan sitä omaa katkeruutta ja pettymystä ei osata käsitellä täälläkään. Täällä on paljon kirjoituksia, joista näkee että ihminen ei ole tasapainossa, ja hänellä on joko masennusta, riittämättömyyden tunnetta tms. tai sitten hän purkaa ne omat pettymyksensä toisiin.
Mutta. Jo pari vakkarikirjoittajaa, joilla on siis mt-ongelmia vähän enemmäkin, tekevät tänne usein kymmeniä aloituksia. Jos aamulla ennen aamuvuoroa vilkaisen palstaa, näen että jaaha, taas on eräs ryypsikellyt yön ja kirjoittanut tänne. Ja useimmat näistä vastenmielisistä pedarialoituksista, seksialoituksista ja elänrääkkäysaloituksista tulee yhden ja saman sairaan nuoren naisen näppäimistöltä. Kun ei ole muuta tekemistä kuin hakea reaktiota muilta ihmisiltä tekemällä näitä aloituksia, niin niitähän saa päivän aikana aikaiseksi melkoisen määrän. Ja kun heillä on sitä aikaa vastailla muillekin, niin hehän vastaavat. Tyyli on niin tuttu että heidät jo tunnistaa. Ei siitä loukkaannu. Tietää että jos he osaisivat enemmän tässä elämässä, heillä ei olisi sellaista patoutunutta vihaa sisällään.
Eli mulla on se tyyli, että kun avaan palstan, selaan sivukaupalla aloituksia taaksepäin ja vastaan asiallisiin. Jos käy yhtään tuuri, vakkarihäiriköt on tutimassa sen ajan ja etusivulla on mielenkiintosia keskusteluja edes sen vartin ajan.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:21"]
[/quote]
[/quote]
lapsi tai lapsen tasolle jäänyt...onko sillä eroa?
itseäni ainakin nauratti tuollainen toiminta siinä 35 vuotta sitten. Ja kyllä, tämäkin tulkinta oli tehty ihan omista lähtökodistani.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 08:57"]Tyhmä ei ole se joka kirjoittaa, vaan se joka antaa sen anonyymin nettikirjoittajan viestin itseensä kolahtaa. Miksi provosoitua? [/quote] Kyllä se huonossa kunnossa olevaan ihmiseen voi joskus kolahtaa liikaakin kun 150 ihmistä yhtäkkiä kirjoittaa lannistavia viestejä ja haukkuu. Ainakin noita tarinoita liikkuu että tullut täältä hakemaan tukea ja päätynyt yrittämään itsaria. [/quote] No silloin jos on todella huonona pitäisi ymmärtää että onkohan se av oikea paikka hakea sympatiaa. Erilaisia kriisiryhmiä sun muita kyllä löytyy. Ei voi kirjoittajia syyllistää kenenkään itsari aikeista, kuten nettipoliisikin on täällä sanonut.
[/quote]
Jos ei ole halua vastata empaattisesti, voi jättää vastaamatta kokonaan. Mikään pakko ei ole vittuilla ihmiselle, jolla on hätä. Kukaan ei ole vastuussa toisen itsemurha-aikeista, mutta jokainen on ihan itse vastuussa sitä, mitä toiselle ihmiselle sanoo tai kirjoittaa.
[/quote]
[/quote]En kirjoittanut viestiä johon vastaat, mutta kommentoin sivusta: jos eivät fyysisesti lapsia olisikaan, niin ainakin henkisesti ovat erittäin epäkypsiä.
Mä ajattelen kanssa että suuri osa sydämettömistä ja ilkeistä viesteistä ovat joidenkin kersojen uhittelua. Kun eivät jaksa lähteä ihmisten ilmoille testaamaan aikuisten sietokykyä, testaavat sitä sitten netissä. Vähän sama kuin jossain torinreunalla huutelisivat ohikulkijoille ilkeyksiä ja odottaisivat reaktiota.
Käytännössä siis laiskanpulskeita lapsellisia muka-kapinallisia. Osa on tietysti henkisesti tuolle tasolle jääneitä aikuisia, mutta annan kaikille ilkeyksille saman arvon: höyrynpäästöä sellaiselta joka ei tosielämässä osaa kohdata toista ihmistä. Aika surullisia tapauksia siis, mutta eivät säälin arvoisia. Eikä sen arvoisia, että kannattaisi antaa heidän sanomisiensa vaikuttaa millään tavalla. Yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos vaan.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:22"]
Tämä on anonyymi palsta, joten tänne kirjoitetaan se mitä ei omalla nimellä kohdata kirjoittaa. Tämä palsta siis toimii paskatunkiona, jonne on helppo purkautua tarvittaessa. Sama koskee kaikkia anonyymejä foorumeita.
[/quote]
Olen pyörittänyt palstaa, jonka tarkoitus on olla sensuroimaton anonyymi alusta, missä ihminen itse päättää paljonko itsestään kertoo ja minkälaisen roolin luo. Mielenkiintoista seurata, se oikeastaan on aikapitkälle miniatyyri normaalista sosiaalisesta rakenteesta: Isoin osa jengistä tipahtaa siihen keskimediaaniin jotka on ilmeisesti niin netissä kuin omassa elämässään aika tasaisia kaikella tapaa. Sitten on ne gaussin käyrän ylä ja ala kärki, joista toinen tuntuu olevan menestyjä-tyyppiä ja toinen ei niin menestyjää.
Mitä luulette, minkälainen ihminen kokee eniten tarvetta arvostella muiden tekemisiä?
Toinen mitä koitin tässä sanoa, on että anonyymius ei tarkoita automaattisesti perseilyä ja ilkeyttä. Kyllä, se palsta on henkireikä, mutta silti väittelyt käydään sivistyneessä hengessä, vaikka ihan suoraan sanotaankin että "paskapuhetta" jos sitä mieltä on.
[/quote]
[/quote]
No minä ainakin tiedän, koska oma kummipoikani avoimesti surffaili kavereidensa kanssa täällä pari vuotta sitten. Se on sitä kehitykseen kuuluvaa testaamista, että sanotaan pillu ja katsotaan miten kalkkikset reagoi. Se ilmiö tulee olemaan tällä palstalla aina ja ikuisesti niin kauan kuin Suomessa riittää nuorisoa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:30"]
[/quote]
Jos ei ole halua vastata empaattisesti, voi jättää vastaamatta kokonaan. Mikään pakko ei ole vittuilla ihmiselle, jolla on hätä. Kukaan ei ole vastuussa toisen itsemurha-aikeista, mutta jokainen on ihan itse vastuussa sitä, mitä toiselle ihmiselle sanoo tai kirjoittaa.
[/quote]
Tämä!!!!
Jo pelkästään Henna ja Hänninen on kirjoitelleet tälle palstalle niin aktiivisesti että jos näille kahdelle saataisiin pysyvät estot palstalle niin kummasti muutuis yleinen ilmapiiri positiivisemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:32"]
[/quote]
[/quote]
No minä ainakin tiedän, koska oma kummipoikani avoimesti surffaili kavereidensa kanssa täällä pari vuotta sitten. Se on sitä kehitykseen kuuluvaa testaamista, että sanotaan pillu ja katsotaan miten kalkkikset reagoi. Se ilmiö tulee olemaan tällä palstalla aina ja ikuisesti niin kauan kuin Suomessa riittää nuorisoa.
[/quote]
Nyt vissiin puhutaan hieman eri asiasta. On eri asia kirjoittaa pillu-kakka-viestejä jotka jokainen tunnistaa jonkun teinin tai jälkeenjääneen kirjoittamiksi kuin haukkua muita ihmisiä, varsinkin ketjuissa joissa joissa on joku apua tarvitseva. Jos kehitykseen kuuluu muiden ihmisten haukkuminen niin taitaa olla kehitys menossa väärään suuntaan.
Kaunis, viehättävä ja mukava nainen aiheuttaa kateutta. Siitä taas seuraa panettelua, vihaa ja piikittelyä.