No niin. Mies meni pyykkäämään mun 200€ villaneuleen 60 asteessa.
Kommentit (227)
En tiedä onkohan tämän joku jo maininnut, kun en jaksa selata läpi sivukaupalla kostofantasioita miestä kohtaan. Tuskin teki tahallaan ja jos teki, on suhteessa varmasti isoja ongelmia muutenkin.
Mutta asiaan: joissain tapauksissa kutistuneen vaatteen saa venytettyä takaisin entisiin mittoihinsa liottamisen ja hoitoaineen tai huuhteluaineen avulla.
Meillä on nykyisin niin että hienopesupyykki lajitellaan erilliseen pyykkikoriin niin tuollaisia vahinkoja ei käy.
Nimim. Kokemuksesta oppineena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesu ja lajittelu opetetaan kotitaloustunneilla. Jokaisen peruskoulun käyneen pitäisi kyllä hallita perusteet ja tietää että esim. villaa ei pestä 60 asteessa. Tunneilla käytiin läpi myös se, että vaatteissa on lappu, josta näkee pesuohjeet. On aika surkeaa, jos joku ei tämän vertaa ole koulussa oppinut. Herää kysymys, että onko ihan normaaleilla älynlahjoilla varustettu yksilö ja miten muuten elämänhallinta on kunnossa, jos ei ymmärrä miten vaatteita pestään.
Haluan nähden sen ihmisen, joka lapsiperheessä katsoo jokaisen vaatteen lapusta pesuohjeet. Voi mennä jokunen hetki vaatteidenpesussa.
Äkkiä ne oppii ulkoa. Tai sitten tekee niinkuin minä, meillä lajitellaan likaiset vaatteet suoraan eri koneellisiin meneviin koppiin värin ja pesulämpötilan mukaan, yksi on epämääräisille, kuten villavaatteille. Lapsetkin on sen verran isoja, että osaavat katsoa pesulapusta, mihin menee. Kyllästyin ainaiseen ison pyykkikopan kaiveluun. Nyt kun koppaan ei enää mahdu, niin on aika pestä se koneellinen.
Oma mies taas rikkoi pesukoneen kun tunki sinne kaarituelliset liivit " No kun ne oli pyykkikorissa!" No niin olivat rakas, mutta kun on katsos sellainen asia olemassa kuin pesupussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesu ja lajittelu opetetaan kotitaloustunneilla. Jokaisen peruskoulun käyneen pitäisi kyllä hallita perusteet ja tietää että esim. villaa ei pestä 60 asteessa. Tunneilla käytiin läpi myös se, että vaatteissa on lappu, josta näkee pesuohjeet. On aika surkeaa, jos joku ei tämän vertaa ole koulussa oppinut. Herää kysymys, että onko ihan normaaleilla älynlahjoilla varustettu yksilö ja miten muuten elämänhallinta on kunnossa, jos ei ymmärrä miten vaatteita pestään.
Haluan nähden sen ihmisen, joka lapsiperheessä katsoo jokaisen vaatteen lapusta pesuohjeet. Voi mennä jokunen hetki vaatteidenpesussa.
Äkkiä ne oppii ulkoa. Tai sitten tekee niinkuin minä, meillä lajitellaan likaiset vaatteet suoraan eri koneellisiin meneviin koppiin värin ja pesulämpötilan mukaan, yksi on epämääräisille, kuten villavaatteille. Lapsetkin on sen verran isoja, että osaavat katsoa pesulapusta, mihin menee. Kyllästyin ainaiseen ison pyykkikopan kaiveluun. Nyt kun koppaan ei enää mahdu, niin on aika pestä se koneellinen.
Tämähän se ihanteellinen systeemi on. Kaikilla ei vaan mahdu montaa pyykkikoria kylppäriin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi laittaa muun pyykin joukkoon koriin.
Eli likapyykkejä säilytetään pyykkikorin lisäksi siellä, täällä ja tuolla? Mikä järki tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Ensin valitetaan jos mies ei pese pyykkiä ja sitten jos pesee sen tekee kuitenkin väärin ja taas tulee valitus niin olisiko parempi naisten hoitaa itse vaatehuolto tai olisiko parempi hommata vaatteita mitä ei saa pilattua pesemällä?
Miestenkö on siis sula mahdottomuus opetella pesemään pyykkiä? Eikö miesten aivokapasiteetti riitä kaiketi vaatteessa olevien pesuohjeiden ymmärtämiseen ja noudattamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjän omalla vastuulla. Jos et pese itse, niin sitten pitää olla valmis, että muun pesemänä menee vi*uiksi. Mun puoliso saattaisi tehdä ihan saman mokan ja olen siten opetellut, että jos haluan jonkun asian varmuudella menevän kuten haluan, niin teen sen itse haluamallani tavalla.
200eur neuleita ei muutenkaan kannattaisi paljoa edes pestä pesukoneessa. Tuuletusta, nukanpoistoa, yksittäisten tahrojen siistimistä, äläkä säilytä pitkiä aikoja henkarissa.
M35
Eihän ap ollut pyytänyt miestä sitä neuletta pesemään. Mies oli ottanut sen pyykkikorista ja pistänyt pyykkikoneeseen ihan omin luvin.
No mä sain läjän vaatteita lapselle ja heitin ne koneeseen. Vasta kun otin kuivumasta, näin et siellä oli yks villa-aluspaita. Onneks pesin 40 asteessa, pesuaine ei sopinut villalle, mut ei se pilalle mennykkää.. Huh.
En mäkään huomannu.
Ja puolisolle sanoin, et laittaa erilleen villasukkansa, eikä normi pyykin sekaan. Muuten en niitä huomaa. Meillä on 4 pyykkikoria.
Anoppi on pessyt jo kaksi armeijamallin villapaitaa ja kuivanut valkopesuohjelmalla. En eronnut anopista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän turhan selvä täky.
Kun oliskin provo. Mutta ei. Niin ja oli vielä kuivausrumpuunkin laittanut. Itku ei ollut kaukana kun tajusin mitä sieltä ulos tuli kun tyhjensin.
Ostat uuden.
Sehän oli 200€, ei 200 000€.
Mikä ongelma?
Ei vaan mies ostaa ap:lle uuden. Mies mokasi niin ei ap:n siitä tarvitse maksaa.
Jos ap päättäisi ilahduttaa miestä putsaamalla tämän auton ja tulisi vahingossa naarmuttaneeksi sitä, tulisiko hänen korvata vahinko?
No ei tietenkään, "herrasmies" ymmärtäisi että kyseessä oli vahinko eikä todellakaan sikamaisesti vaatisi naiselta rahaa.
Miksi se oli pyykkikorissa vaan muiden seassa? Itse en koskaan laita mitään herkkiä materiaaleja tavallisten pyykkien sekaan, ettei satu vahinkoja. Tuollainen nimittäin saattaisi sattua itsellekin, jos olisi vaan tavallisen pyykin seassa.
Meillä pyykit lajitellaan jo päältä pois ottaessa värien mukaan ja kaikki huolehtii omat vaatteet oikeaan pyykkikoriin. Värien lisäksi myös villavaatteille on oma korinsa. Ei ole mennyt vaatteita pilalle, vaikka 10v lapsikin hoitaa pyykkejä välillä.
Ensimmäisessä avioliitossani tein sen virheen, että miehen söhlätessä pyykinpesun, kielsin häntä enää ikinä pesemästä pyykkiä.
Eikä hän sitten ikinä pessyt. Mitään pyykkejä, koskaan. Ja juuri tähän miehet pyrkivät.
Tässä avioliitossa olen rajoittanut kieltoni omiin vaatteisiini. Mies ei saa koskaan missään olosuhteissa pestä vaatteitani eikä ripustaa niitä kuivumaan.
Nykyinen söhlää ajoittain silti. Esimerkiksi tuikkaa vaaleat paremmat pyyhkeet juuri ostettujen tummansinisten kaveriksi. Mutta kyllä hän sitten vaatimuksestani käy hakemassa korvaavat kaupasta.
Miehissä on myös hämmästyttävää se, että nykyisenikään ei ollenkaan tiedä, missä meidän huushollissa on lakanoiden ja pyyhkeiden paikat. Ne ovat mysteeriomaisesti minun piilossani, mistä syystä hän viikattuaan ko. pyykit kerättyään ne kuivaustelineelle jättää ne pakastimen päälle pinkkaan. Sitkeästi siirrän ne hänen vuoteensa päätyyn, kunnes hän lopulta jossain vaiheessa löytää niille oikeat - tai lähes oikeat - hyllyt.
Ensimmäisestä avioliitostani oli ainakin se hyöty, että opin miesten kotitöistä luikertelu -taktiikat, enkä enää lähde tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisessä avioliitossani tein sen virheen, että miehen söhlätessä pyykinpesun, kielsin häntä enää ikinä pesemästä pyykkiä.
Eikä hän sitten ikinä pessyt. Mitään pyykkejä, koskaan. Ja juuri tähän miehet pyrkivät.
Tässä avioliitossa olen rajoittanut kieltoni omiin vaatteisiini. Mies ei saa koskaan missään olosuhteissa pestä vaatteitani eikä ripustaa niitä kuivumaan.
Nykyinen söhlää ajoittain silti. Esimerkiksi tuikkaa vaaleat paremmat pyyhkeet juuri ostettujen tummansinisten kaveriksi. Mutta kyllä hän sitten vaatimuksestani käy hakemassa korvaavat kaupasta.
Miehissä on myös hämmästyttävää se, että nykyisenikään ei ollenkaan tiedä, missä meidän huushollissa on lakanoiden ja pyyhkeiden paikat. Ne ovat mysteeriomaisesti minun piilossani, mistä syystä hän viikattuaan ko. pyykit kerättyään ne kuivaustelineelle jättää ne pakastimen päälle pinkkaan. Sitkeästi siirrän ne hänen vuoteensa päätyyn, kunnes hän lopulta jossain vaiheessa löytää niille oikeat - tai lähes oikeat - hyllyt.
Ensimmäisestä avioliitostani oli ainakin se hyöty, että opin miesten kotitöistä luikertelu -taktiikat, enkä enää lähde tuohon.
Minutkin on kahdesti vihitty, mutta ensimmäisen mieheni jätin alkoholin enkä kotitöiden takia. En ole laiska, eikä arvosta vätystelyä kumppaneissakaan, minkä olen kyllä heille kertonutkin. Taakanjako on tärkeää, vielä nytkin, kun ollaan jo kaksin.
Kumpikin puolisoni on inhonnut ajatusta, että pitäisin häntä jotenkin yksinkertaisena tai kyvyttömänä suoriutumaan yksinkertaisista asioista, joten ihan vaan lempeä kysymys "tokihan selviät, tarvitsetko neuvoja?" eri muunnelmineen toimi heihin. Enää ei tarvitse sitäkään. Toki kiitän edelleen, niin olen aina tehnyt. Toinen liitto on 17 vuotta, edelleen onnellinen, arvostan ja olen arvostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin mieheni kanssa yhteen, sain mummoltani kalliin merkin ihanat, pehmoiset vaaleanpunaiset käsipyyheet.
Pesen normaalisti pyyhkeet 60 asteessa. Kyseiset pyyhkeet oli vaalean pyykin joukossa kun mies heitti sinne kasa kaupalla mustia vaatteita ja pisti koneen 90 asteeseen (en koskaan pese mitään noin kuumalla. Paitsi tyhjää konetta kun puhdistan sen)
Sieltä sitten tuli harmaat, kutistuneet, koppuraiset käsipyyhkeet. Pakko myöntää, että itkin. Miestä ei kiinnostanut tippakaan, oli just asenteella että "tarviiko tommosia olla mitä ei voi pestä?!"
Edelleen harmittaa.
Koen että hän tuhosi ne tahallaan, koska en voi uskoa, että kukaan aikuinen on noin T Y H M Ä. Tietenkään ei suostunut ostamaan uusia.
No on kyllä surkeat pyyhkeet jos ei 90 asteen ohjelmaa kestä. Itse pesen pyyhkeet ja petivaatteet välillä 90 asteessa ja hyvin ovat kestäneet.
Jep. Ihan varmasti kestävät, kuten kaikki munkin pyyhkeet. Ehkä tosiaan voisivat hiukan tummua mustan pyykin joukossa - mutta mitään "koppuraista" tuosta koneellisesta ei tulisi.
Toinen juttu, et onko mies edes valinnut mitään 90 asteen koneellista...
No voivoi, kai nyt kaksi aikuista saa asian sovittua! Eikö tämmönen nyt ole enemmänkin lasten juttuja. Kiukutaan siitä kun paidasta on lähtenyt pesussa se painatus kuva. Mä oon pessyt paljon lasten vaatteita kuudessskympissä ja joskus tällaista on käynyt, mutta ei oo kyllä kenenkään aikuisen kanssa tarvinnut kiukuta jos pesussa on tapahtunut vaatteelle jotain
Mä oon aina pessy lakanoiden mukana kaikki yövaatteet mitkä sängyssä sillä hetkellä sattuu olemaan. Joskus vähän yhteen muuton jälkeen puoliso järkyttyi pesin sen angry birds yöpaidan lakanoiden mukana, eikä ollutkaan enää lintuja paidassa kuuman pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä sitten tuli harmaat, kutistuneet, koppuraiset käsipyyhkeet. Pakko myöntää, että itkin. Miestä ei kiinnostanut tippakaan, oli just asenteella että "tarviiko tommosia olla mitä ei voi pestä?!"
Edelleen harmittaa.
Itku... Pyyhkeistä? 🤣
Joo, kannattaa jättää se vaikka kylppärin lattialle odottamaan pesua