Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset isovanhemmat eivät halua olla lastelastensa

Vierailija
30.06.2015 |

elämässä mielellään?

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:04"]

Kuule ei sen ukin tarvitsisi kuin sanoa, että lähetään mato ongelle, osaatko kaivaa matoja. Opetanko laittamaan madon koukkuun. Kysyisi, tiedätkös,, koska kala syö ja kun kala tulisi sanoisi tämän kalan olevan särki ja tämän toisen ahven.  

Sitä on paha vanhempana ihmetellä miksi ne lastenlapset eivät käy katsomassa yksinäisiä vanhuksia. Eivät käy, kun ei ole mitään tunnesidettä ja puheyhteyttä. Luottamus rakennetaan varhaislapsuudessa. Yhdessä voi ihmetellä sorsanpoikasia ja opettaa tekemään kaislaveneen. Alle kouluikäiselle kaikki on uutta, miten helppoa on olla turisijana heille. Ei kukaan mitään jalustalle nostamista kaipaa. Kai ennenkin on miehet lapsille jutelleet ja pojat luontevasti oppineet isiltään ja isoisiltään. Olla kiinnostunut pienen elämästä, ei sen kummempaa.

[/quote]

Isoisäni oli töissä, kun olin pieni. Lisäksi hänellä oli erilaisia luottamustoimia. Ikinä en muista hänen kanssaan olleeni pienenä kalassa tai edes samassa kahvipöydässä. Nyt aikuisena käyn luonaan kahdesti kuukaudessa parin tunnin ajan ja meillä on oikeasti mukava rupatella yhdessä.

Luottamusta ei tarvitse rakentaa varhaislapsuudessa. Jos noin olisi, todella harva voisi luottaa aviopuolisoonsa!

[/quote]

Samanlaista minullakin. Toiset isovanhemmat olivat molemmat kiireisiä uraihmisiä kun olin pieni. En muista,että olisivat koskaan hoitaneet minua. Jäivät eläkkeelle kun olin teini. Aloin käydä heillä koulun jälkeen kerran kuussa tai useammin. Heillä oli aikaa ja kiinnostusta tutustua minuun. Ja ihan kivaa meillä oli. Muistan heitä lämmöllä edelleen.

Vierailija
62/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:58"]

Meillä lapsenlapset on aina tervetulleita mummolaan, mutta eivät suostu tulemaan. Täällä kun tehdään töitä. On kasvimaan perkaamista, puiden kantamista, aidan korjaamista, risusavottaa jne. koko päiväksi. 8 tuntia töitä, välissä ruokatauko. Lapsenlapset ei suostu tulemaan, koska kuulemma meillä joutuu raatamaan. Jos ei tee töitä, ei ole talvella ruokaa eikä lämmintä. Mutta ei kelpaa, pitäisi jättää työt ja olla lastenlasten kanssa. Minä en olemista jaksa, lapset ei jaksa tekemistä. Siksi menevät toiseen mummolaan pelaamaan pleikkaa.

[/quote]

Sairasta touhua. Onneks eivät käy siellä.

[/quote]

Tosisairasta varautua talveen. Parempi makailla kesä laiturilla ja talvella palella jääkylmässä talossa, kun ei ole polttopuita.

[/quote]

Miten pärjäätte nyt kun siellä ei niitä lapsiorjia ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:40"]

Minua huvittaa tuo kun lapset kuvittelevat isovanhempien haluavan hoitaa lapsiaan. Ovat jo hoitaneet yhden sukupolven, teidät. Nyt on teidän vuoronne.

[/quote]

Aijaa. Kyllä minä olin lapsena joka päivä koulun jälkeen isovanhemmilla hoidossa, ja kesäksi minut lähetettiin aina maalle mummolaan. Että ei tuo nyt ihan hirveästi ole joutunut raatamaan. Silti ei auta minua laisinkaan, eikä kyllä omia vanhempiaankaan.

Sotien jälkeen syntyneet ikäluokat ovat itsekkyyden huipentuma suoraan sanottuna.

[/quote]

Totta! Minutkin lähetettiin kuukaudeksi mummon kesämökille ja mummon jäämistöä tutkailtuani selvisi vamhoista kirjeistä, että äitini oli kesällä kuukausikaupalla mummoni vanhempien luona. Aijai kunpa voisi tehdä saman omille vanhemmilleen, varmaan saisivat slaagin. Hyvä, jos ottavat viikoksi. 

Vierailija
64/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 18:31"]

Itsekeskeiset. Meillä neljä tervettä eläkeläisisovanhempaa, joista yksikään ei ole lasta kertaakaan hoitanut. Lapsi on nyt 16-vuotias ja nyt seura kelpaisi, mutta kappas kun teiniä ei enää isovanhemmat kiinnostakaan. Johtuu tietenkin siitä että ovat käytännössä tuntemattomia ihmisiä, joihin ei ole mitään sidettä.

[/quote] No minkä verran itse piditte isovanhempiin yhteyttä, kun lapsi oli pieni? Eihän he ole tuntemattomia, jos olette pitäneet säännöllistä yhteyttä esim vierailuilla heidän luokseen.

Vierailija
65/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:03"]

Meillä lapsenlapset on aina tervetulleita mummolaan, mutta eivät suostu tulemaan. Täällä kun tehdään töitä. On kasvimaan perkaamista, puiden kantamista, aidan korjaamista, risusavottaa jne. koko päiväksi. 8 tuntia töitä, välissä ruokatauko. Lapsenlapset ei suostu tulemaan, koska kuulemma meillä joutuu raatamaan. Jos ei tee töitä, ei ole talvella ruokaa eikä lämmintä. Mutta ei kelpaa, pitäisi jättää työt ja olla lastenlasten kanssa. Minä en olemista jaksa, lapset ei jaksa tekemistä. Siksi menevät toiseen mummolaan pelaamaan pleikkaa.

[/quote]

Sairasta touhua. Onneks eivät käy siellä.

[/quote]

Tosisairasta varautua talveen. Parempi makailla kesä laiturilla ja talvella palella jääkylmässä talossa, kun ei ole polttopuita.

[/quote]

Ööh, millä vuosisadalla elät? Ei kai talo pelkillä haloilla lämpene? Takkahan on vaan kiva rekvisiitta. Kasvimaa on hieno juttu, mutta kyllä vihanneksia saa kaupastakin, jos oma maa ei jostain syystä tuota tarpeeksi.

Vierailija
66/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:30"]

Minä en pidä yhteyttä poikani lapsiin. Rakastan poikaani mutta en jaksa olla lastenhoito automaatti. Miehillä (poikani isä) sairastaa syöpää ja on todella sairas ja usein sairaalassa. Käyn joka päivä töissä ja hoida lisäksi miestäni. Miniä haluaa että vielä hoidan heidän lapsia 3 kpl 7- 1,5 vanhoja ainakin 2 kertaa kuukaudessa. Hoitaisimielellään vaikka 2 kerralla ja kerran kuukaudessa kun mieheni on sairaalassa tai kuntoutuksessa ja jaksamisen ohella. Mutta miniä suuttui 3 kuukautta sitten kun kerroin että en nyt jaksa. Miehellä oli ollut vaikea aika ja hän tiesi asiasta. Nyt ei saa soittaa ja olen ilkeä henkilö joka ei voi edes auttaa heitä. Harmittaa varsinkin kun mieheni on huonossa kunnossa ja emme tiedä lopputulosta.

[/quote]

Ymmärrän täysin, mutta jos haluat pitää lapsiin yhteyttä, niin voithan lähettää heille kirjeita tai sähköpostia tai soittaa. Asetat rajasi vaan selvästi jos tilanne ajautuu palveluksien pyytämiseen ja sanot, että tässä elämäntilanteessa et jaksa. Tahdot pitää yhteyttä rakkaisiin lapsenlapsiin, mutta muuhun sinusta ei nyt ole. Luulis normaalien ihmisten ymmärtävän. Suora puhe on aina paras vaihtoehto.

Vierailija
67/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:30"]

Minä en pidä yhteyttä poikani lapsiin. Rakastan poikaani mutta en jaksa olla lastenhoito automaatti. Miehillä (poikani isä) sairastaa syöpää ja on todella sairas ja usein sairaalassa. Käyn joka päivä töissä ja hoida lisäksi miestäni. Miniä haluaa että vielä hoidan heidän lapsia 3 kpl 7- 1,5 vanhoja ainakin 2 kertaa kuukaudessa. Hoitaisimielellään vaikka 2 kerralla ja kerran kuukaudessa kun mieheni on sairaalassa tai kuntoutuksessa ja jaksamisen ohella. Mutta miniä suuttui 3 kuukautta sitten kun kerroin että en nyt jaksa. Miehellä oli ollut vaikea aika ja hän tiesi asiasta. Nyt ei saa soittaa ja olen ilkeä henkilö joka ei voi edes auttaa heitä. Harmittaa varsinkin kun mieheni on huonossa kunnossa ja emme tiedä lopputulosta.

[/quote]

Ai, kirjoititkin, että rakastat poikaasi. Lapsenlapsista ei ollutkaan kyse.

Vierailija
68/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 17:37"]

"Minä olen hommani hoitanut jo aikaa sitten!"

Tämä mainoslause on niin osuva tähän keskusteluun...

[/quote]

Jep, tämä on suurten ikäluokkien tunnuslause. Me ollaan hommamme hoidettu.

Sotien sankarit eivät koskaan olisi todenneet näin.

[/quote]Alapeukutin, koska meissä suurissa ikäluokissa on monenlaisia isovanhempia. Toiset hoitavat ja toiset eivät. Onhan teissä nuoremmissakin niitä, jotka eivät oikein pärjää edes yhden lapsen kanssa ja taas toisaalta niitä, jotka selviävät aivan kepeästi useamman pienen lapsen kanssa. 

Vierailija
69/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:57"]

Mikä jessuksen seksijankkaus täällä nyt on meneillään? Ja kuka haluaa väen vängällä vääntää isovanhempien ja lasten välisen suhteen vanhempien hoitoautomaatti- ja seksintarpeeksi?

Siitä puhe mistä puute.

[/quote]

Koska siitä on kyse! Täällä ulvotaan, että isi ja äiti ei järjestä minulle ja miehelleni tätkeää yhteistä parisuhdeaikaa. Normaalissa perheessä kaksi aikuista pystyy puhumaan keskenään, vaikka lapset on kotona, joten mihin sitä parisuhdeaikaa tarvitaan?

[/quote]

No eikä ole. Sinä nyt vain haluat vääntää asian tuolla tavoin, vaikka täällä kuka olisi sanonut, että se pointti on isovanhempien - siis omien vanhempien - kiinnostus lastensa ja heidän jälkeläistensä elämästä. Kukaan ei oikeasti ole puhunut täällä mistään säännöllisistä seksivapaista tai siitä, että isovanhempien pitää uhrata koko elämänsä lapsenlapsille.
Tai noh. Mikäli sinä olet se mummo- tai pappa-rukka, jonka pitää uhrata kolme päivää viikosta suodakseen omalle tyttärelleen tai pojalleen seksivapaata, niin voi että. Vai ajattelitko itse toimia noin?

Vierailija
70/191 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:28"]

Ihmeellistä kahtiajaottelua taas. Joko puhutaan hoitoautomaateista tai uhataan sillä että ei auteta lainkaan. Ei kai perusvanhemmat toivo apua lasten kanssa kuin kerran kuussa, tämä ihan tutkimustenkin mukaan. Jos joku kokee tuosta että tulee hyväksikäytetyksi, on syytä katsoa peiliin. Suuret ikäluokat auttavat tutkitusti vähemmän kuin yksikään sukupolvi aiemmin. Väestöliitto on tutkinut tätä.

[/quote] Olisko tuolla parantuneella päivähoitotilanteella, pitkillä äitiys- ja hoitovapailla ja naisten työssäkäynnillä mitään yhteyttä asiaan? Myöskin lapsiluku perheissä on pienentynyt, joten ei ole sellaista tarvettakaan.

Vierailija
71/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 23:14"]Meiltä on pojan perheen luo matkaa yli 150 km, ei sinne viitsi yhtä päivää varten reissata. Olen sitten ainakin viikon, niin ehdin hyvin olemaan pikkuisten kanssa ja neuvomaan äitiään. Kyllä isovanhempien pitää edes yrittää järjestää yhteistä aikaa lastenlasten kanssa ja mikä on ihanampaa kuin yhteinen viikko kerran kuussa? Itse asun pienessä kaksiossa, sinne ei lapsenlapset mahdu, mutta pojan luona laitan lakanat olohuoneen sohvalle ja ole lastenlasten käytettävissä aamusta iltaan. Useamminkin kävisin, mutta ei poika ja vaimonsa paljoa reissaa, vaikka olen sanonut, että voin olla vaikka koko kesän heillä, menevät ihan rauhassa kahdestaan minne vaan. Vuokrasivat mökinkin vähän kauempaa ja sanoivat, että minäkin voin pitää kesän lomaa ja olla kotona, mutta kyllä minä huomenna sinne mökille lähden koko kuukaudeksi heitä auttamaan. On niin paljon helpompaa, kun on mummi apuna. Mökissa on erikseen vierasmaja, jonka huoneen laitan oikein omaksi.
[/quote]

Jessus sentään..

Vierailija
72/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Onneksi minun isovanhemmilla on aina välillä ollut aikaa vastailla tyhmiinkin kysymyksiini, vaikka ovatkin olleet maanviljelijöitä. Ja minut on otettu navettaan mukaan, joskus olen papan kanssa käynyt kalaverkkojakin tarkistamassa. Olen joskus ollut hoidossakin jommassa kummassa mummolassa ja vielä sisarusteni kera, hui kamala! Minulle isovanhemmat ovat olleet paljon hellempiä ja rakkaudellisempia ihmisiä kuin omat vanhempani ikinä. Toiselta puolelta sukua minulla on edelleen elossa olevat isovanhemmat, ja käyn kyllä katsomassa joka kerta kuin siellä kulmilla liikun. Vaikka eivät ymmärrä opiskeluistani tai töistäni mitään tai ylipäätään nykyajan kotkotuksia, niin kyllä meillä paljon muutakin puhuttavaa riittää.

Vierailija
73/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen isoäiti, joka hylkää oman lapsensakin oman pikkumaisuutensa vuoksi.

Vierailija
74/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai rakastan myös lapsenlapsia. Kirjoitin väärin, mutta en voi olla päävastuullinen hoitaja kun lastenlapsen isoisä on todella sairas. Minulle käy jos he tulisivat käymään ja hoitaisi vaikka miestäni hetken ja olisin lasten kanssa ulkona, mutta tämä ei käy koska heidän tulisi saada laatuaikaa keskenään ja kaikki kolme pitäisi meillä olla yötä. En katso että tilanne meillä kotona jossa on sairaalasänky ja tippatelineet ovat paikka pienille lapsille. 

Minun pitäisi hoitaa pientä 1,5 vuotiasta ja miestäni ja ne kaksi muuta ja käydä töissä samaan aikaan.

Sinulle joka sanoit, että soita ja lähetä kortteja. Minuna nimeomaan kiellettiin tämä asia, koska en kuulemma ole aito mummo kun en ota yökylään juuri nyt.

Minulla on paha mieli ja tunnen olevani todella yksin kun mies on niin sairas ja nyt en saa edes pitää puhelinyhteyttä lapsenlapsiin. Poikani on valitettavasti kahden "riivinraudan" välissä ja yrittää parhaansa sovitella. Toivottavasti tämä jotenkin selviää, koska tämä ei ole hauskaa edes miehelleni, koska hänkin haluaisi tavata lastenlapsiaa jakasamisen ohella.

Vierailija
75/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tätä en tajua ollenkaan. Minunkin isovanhempani elivät omalla työllään. Entinen maatila, jonka antimista saivat päätulonsa. Meitä lastenlapsia oli yhteensä kahdeksan, kaikki vietimme kesiä mummolassa. Mummo perkasi kasvimaata ja me lapset kirmasimme rivien välissä, autoimme vähän, leikimme isolla pihamaalla ja katselimme, kun pappa teki perunamaata tai korjasi puutarhakalusteita. Poimimme marjoja ja omenoita, söimme niitä itse ja juttelimme isovanhempien kanssa heidän tehdessä töitä. Katselimme ja "autoimme", kun mummo leipoi, hillosi ja säilöi. Muistan ensimmäiset uuden perunat, jotka pappa juhlallisesti "repi" perunamaasta, ensimmäiset tomaatit kasvihuoneesta ja sen parhaan omenapuun omenat, jotka jaettiin meidän lastenlasten syötäviksi. Mummo ja pappa tekivät töitä aamusta iltaan mutta kyllä me lapset mahduimme mukaan ihan niin kuin aikanaan olivat omat lapsetkin mahtuneet mukaan eikä kenenkään lapsista tarvinnut raataa saadakseen olla mummolassa. Me leikimme, autoimme, opimme ja viihdyimme. Saimme olla osana maalaiselämää mutta meidän työllämme ei revitty hyötyä.

Edelleen parhaat muistot ovat tältä "työleiriltä", vaikka toiset isovanhemmat veivät leikkipuistoihin ja viettivät runsaasti aikaa kanssani (ja olivatkin todella läheisiä minulle). Minusta lastenlasten kanssa nimenomaan voi olla siinä sivussa. Lasteni mummi antaa lasten "auttaa" kotitöissäkin, ruoanlaitossa, tiskauksessa ja leipomisessa oman mummoni tapaan, ja lapsistani se on parasta viihdykettä ikinä. Ei tarvitse keksiä erikseen "ohjelmaa" niille lastenlapsille, riittää, kun on läsnä, kuuntelee ja antaa osallistua, jos tahtoa riittää.

On minullakin töiden jälkeen paljon kotitöitä, jotka on tehtävä, jotta koti ei syöksy kaaokseen. En silti pakota lapsiani viettämään kaikki illat kotitöitä tehden vain, koska minun on niitä tehtävä. Auttavat välillä, hoitavat joitain pieniä velvollisuuksia mutta pääasiassa leikkivät ja puuhaavat omiaan, joskus minun kanssani samassa huoneessa ja joskus muualla. Mummolassa kun mankeloitiin lakanoita, me lapset pääsimme lakanakeinuun. Miksi sen työn pitää olla ryppyotsaista raatamista "talven varalle"? Se on elämistä eikä suorittamista.

Vierailija
76/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 15:14"]

Alholisteja ei ainakaan kiinnosta.

Lisäksi oma mummoni ei ole ollut koskaan kiinnostunut lapsenlapsistaan eikä lapsistaankaan, jos ei ole sitten tarvinnut apua jossain. Mielestäni ihan tunnekylmä ihminen, mitä lieneekään sitten tapahtunut lapsuudessa ja nuoruudessa vfai onkohan ollut tuollainen aina.

[/quote]

Sota! Sen hintaa maksetaan vieläkin.

[/quote]

Totta! Eikä 40- ja 50-luvuilla paljon kyselty, että haluaako montako lasta, kun ei kerran ehkäisyä ollut.

[/quote]Kyllä kondomeja oli. Niitä ei vaan myyty sillä nimellä vaan kumitavarana. 

[/quote]

Höpö höpö. 40-50 luvulla käytettiin vielä sian peräsuolta. Sialta otettiin teurastettaessa peräsuoli talteen ja se sitaistiin kulliin yhdynnän ajaksi kun ei kortonkeja ollut...

Vierailija
77/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin mielelläni ottaa anopin meille asumaan, oikein mukava ihminen. Eivät vain anopin koirat mahdu pieneen kaupunkiasuntoon.

Vierailija
78/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen seurannut lähipiiriä. Aika kohtuuttomia vaaditaan isovanhemmilta. Toivottavasti vanhemmat arvostavat loppujen lopuksi isovanhempien panosta, vaikka joka asiasta napistaan. Lapset tykkää, mutta ne vanhemmat eivät arvosta kaikkea mitä heidän hyväksi tehdään. Noh, eihän se ole mitään, että mökin siivous aloitetaan monta viikkoa ennen vierailua, kun ei kelpaa. Valmiiksi laitettu ruoka ei ole hyvää. Itse olisin kiitollinen tuollaisesta huomavaisuudesta. 

Kyllä isovanhemmat käy, jopa päiväseltään lapsenlapsia hoitamassa monen tunnin junamatkan päässä. Isovanhemmat hoiti lapsenlapset vierailulla ja monta kalastuskuvaa ukin kanssa, postattiin Facebookkiin (äiti postaili). Vanhemmat lomailivat ja nukkuivat pitkään. Aamiainen ei tosin ollut mieluinen.

En ihmettelisi, jos nämä isovanhemmat löisivät "hanskat tiskiin". 

Vierailija
79/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:39"]

Tämähän on legendaarinen keskustelu. Ensin isovanhempien yhteydenpito lapsenlapsiin = seksivapaata, ja nyt on pihakin myllerretty kokonaiseksi huvipuistoksi ja kasvimaa jätetty heitteille kymmeneksi vuodeksi. Tupakin jäätyy, kun ei koulutetut metsurit saaneet puita ajoissa valmiiksi, kun inhottavat lapsenlapset tulivat tunniksi kylään. 

Mitä, trolli, ikinä käytätkään, teet sen hyvin!

[/quote]

Mistä sinä tiedät, kuka kirjoittaa mitäkin? Vai onko täällä vain 2 kirjoittajaa?

[/quote]

Joo, luotan sataprosenttisesti siihen, että keskustelen vain ja ainoastaan sinun kanssasi. ;-)

Vierailija
80/191 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 16:41"]Erilaisia pessaareita, sieniä ja tamponeita oli jo 1900-luvun alussa varsin paljon. Niiden nimet, kuten kanavaverho, kohtusuojus, kohtuvarjostin, suojelusieni ja imijäväline, kertovat paljon niiden käyttötavasta. Ne estivät siittiöiden pääsyn naisen lisääntymiselimiin. Osan niistä naiset saivat itse paikoilleen, osan asensi lääkäri. 1900-luvun alussa oli tarjolla myös monenlaisia kemial¬lisia ehkäisymenetelmiä, kuten vaahtoja, pulvereita, hyydyttimiä, ruiskuja, puikkoja ja tabletteja. Nämä aineet tuhosivat siittiöitä, ja ne voitiin antaa joko ennen yhdyntää tai sen jälkeen.  [/quote] Alapeukutin. Joo varmaan noin jossain Wikipediassa. Mutta mikä on ollut Kainuun korvessa asuneen emännän todellinen mahdollisuus lähteä hankkimaan kohtuvarkostinta herran vuonna 1940? Olematon. Kun mies on seksiä vaatinut niin siinähän paksuna olet vuosi toisensa jälkeen. [/quote] Todella korvessa täytyy olla ollut jollei edes sitä flanellituppoa ole saanut käsiinsä. Lestadiolaiset tms. tietenkin erikseen. Ei 1940 nyt herranjumala mitään luolamiesaikaa enää ollut. Mun isoisoäitinikin Kurikasta sai huolehdittua ehkäisystä.

[/quote] Kyllä se aika luolamiesaikaa tuo 40- ja 50-luku oli vielä ehkäisyasioissa. Aika tietämättömiäkin olivat, omat vanhempani olivat käyneet sen 4-vuotta kansakoulua ja jatkoluokat. Siinä se oli se opillinen sivistys ja sillä tiedolla ne suuret ikäluokat syntyivät sotien jälkeen. Seksuaalivalistusta ei ollut missään saatavilla. Sinun Kurikan isoäitisi on ollut varmaan "paremmista piireistä". Itselläni oli monta tätiä, maaseudulla, syrjäkylillä ja tupa oli täynnä penskoja. No serkkujakin on sitten runsaasti. Ja ei oltu lestaadiolaisia, mutta olen varma, että se keskeytetty yhdyntä oli ainoa ehkäisykeino. Ei kai niitä lapsia olisi niin paljon hankittu niin köyhiin oloihin, jos olisi ollut joku keino ehkäistä.

[/quote]

50-luvulla Väestöliitto kampanjoi se puolesta, että perheessä olisi 5 lasta. Ehkäisykeinot oli olemassa, kondomeja myytiin 50-luvulla kemikalioissa ja ehkäisyvalistuskin toimi ainakin 100 km etäisyydellä Helsingistä.

[/quote] No arvaatko minkälaista valistusta oli Sonkajärvellä? Kemikalioita ei ollut, oli Osuuskauppa ja apteekki, mistä sai ehkä kortsuja, jos kehtas mennä ostamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi