Mikä siinä vuokralla asumisessa..
..on edelleen joillekin ihmisille niin kamalaa? Osa tutuistani ovat joko suoraan tai vihjaillen ilmaisseet että vuokralla asuvat ovat jotenkin toisen luokan kansalaisia, miksi näin? En ole syrjäytynyt, kotini on siisti ja vuokralla asuminen on itselle ok. Kokemuksia??
Kommentit (137)
Asun itse omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla. Viimeiset 15 vuotta olisin kyllä kuukaudessa käyttämilläni asumiskuluilla asunut mukavammin (tai no, ainakin lähempänä keskustaa) vuokralla. Toisaalta asunto on vuoden sisällä maksettu (vuosia etuajassa, kiitos matalan korkotason). Sen jälkeen asumiskuluni ovat muutaman satasen luokkaa asunnosta, josta saisi maksaa vuokraa reilusti yli tuhat euroa. Tästä kuolemaani hyödyn siis vähintään 700 € / kk. Erityisen oleelliseksi tämä tulee eläkevuosina, kun käteenjäävät tulot putoavat puoleen.
Näistä syistä olen itse omistusasuja. Sinällään vuokralla-asuminen on minusta ihan ok, mutta seuraukset on hyvä tiedostaa.
Eläkkeellä voi ostaa pienen asunnon muuttotappiokunnasta kun ei ole enää sidottu Espooseen ja työpaikkaan. Sellaisen saa maksettua helposti kymmenessä vuodessa ja rahaa jää vielä rutkasti käyttöön.
Omistin 60 neliöisen kerrostalo-osakkeen ja asuin siinä, eli se oli "oma", osakevastike oli aluksi noin 300e/kk, sitten tuli ikkunaremontti, osakevastike nousi 600e/kk, taloyhtiön invalidi nousi puheenjohtajaksi, ja sitten edessä olikin IIIISO REMONTTI, hissi uusiksi, raput uusiksi, lukot ja ovet uusiksi, myin kämpän ennen katastrofia ja nyt olen onnellisesti vuokralla 600e/kk 70neliön kämpässä hyvällä alueella.
Aika moni eläkkeellä myy kuitenkin talonsa, jakaa perinnön jo etukäteen ja muuttaa vuokralle palvelutaloon tai muuten vain helpompaan taloon - tosielämästä tulee mieleen montakin esimerkkiä. Entisen naapurinkin talon on nyt miniänsä suvulla, kun poika kuoli ja itse asuu kerrostalossa vuokralla. Miehen kanssa kahden vaiheilla, ostaako uudelta paikkakunnalta vai vuokratako. Tänne, mistä molemmille töitä löytyi, ei kuitenkaan eläkeiässä aiota jäädä. Anoppini taas möi talonsa tyttärelleen, perintö jaettiin jo ennakkona ja hän on palvelutalossa vuokralaisena.
Lähinnä ihmettelen vuokralla-asumista siksi, että miksi maksaa jollekin muulle kun voi kartuttaa omaa varallisuuttaan, eli maksaa asuntolainaa pois.
Itse opiskelen tällä hetkellä ja asun opiskelijayhdistyksen vuokrakämpässä, mutta kyllä tavoitteena on ostaa oma kämppä valmistumisen jälkeen. Haluan myös asua alueella, jolla käytännössä on omistettava itse asuntonsa jos siellä haluaa asua, koska vuokra-asuntoja ei juuri ole.
Osaltaan ajattelen myös niin, että jos saan tulevaisuudessa lapsia ja he haluavat ostaa oman asunnon tai rakentaa talon, pystyn takaamaan heidän lainansa ja olemaan mukana heidän unelmansa toteuttamisessa, koska minulla on silloin varallisuutta.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:45"]
Itseä ahdistaisi olla sidottuna nykyaikana tiettyyn fyysiseen paikkaan määräämättömäksi ajaksi. Mitä jos tapahtuu romahdus, asuntojen arvot laskee tms? Tai jos haluankin muuttaa ulkomaille nopsaan, tai pitää rempata kalliisti.
Joo, indeksiin sijoitan rahani ja asun vuokralla. Voin sitten eläkkeellä tehdä muutakin kuin kökkiä homeisessa asunnossani, vaikkapa matkustella.
[/quote]
Sijoitan rahani ja asun omistustalossa, sitten voin eläkkeellä tehdä muutakin kuin maksella vuokria. Jää nekin rahat sijoitusfyrkan kanssa matkusteluun. MIhin se sun vuokranmaksutarve eläkkeellä katoaa? Kyllä omistusasujalle jää enemmän. Ei ne homehdu sen enempää kuin vuokratutkaan :)
[/quote]
Paitsi että ihmisen eliniän aikana siihen taloon täytyy uusia käytännössä kaikki. Ei kuulosta kovin ilmaiselta sekään. Putkiremontti, kattoremontti, ikkunat, eristeet, lämmitysjärjestelmä, sähköt, keittiö, kylppäri, jätevesi...lista ei lopu koskaan.
[/quote]
Niin? Sama koskee vuorkatönöä. Ainakin saa itse valita remppafirman ja vaikuttaa siihen mitä tehdään ja koska.
Olen maksanut lainaa omakotitalosta 10 vuotta! Nuorena ostimme talon ja niin tuntui hyvälle. Silloin ei tiedetty, että loukkaannun ja joudun vaihtamaan alaa ja tulotaso tippuu. Eikä sitä, että "normaali" vauvamme ei olekaan normaali koululainen.
Nyt tajuaa, että on tuskallista edes ajatella että jääkaappi voi hajota, milläs rahalla uusi ostetaan? Säästöt käytettiin elämiseen kun olin pitkällä sairauslomalla... Mitäpä jos ukkonen rikkoo kodinkoneet, tuuli katon? Millä uusitaan kaikki?
Nyt on talo menossa myyntiin syksyn aikana ja menköön vaikka pilkkahinnalla jotta päästään eroon talosta ja lopusta lainasta. Haluan huolettoman vuokraKODIN!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:22"]
..on edelleen joillekin ihmisille niin kamalaa? Osa tutuistani ovat joko suoraan tai vihjaillen ilmaisseet että vuokralla asuvat ovat jotenkin toisen luokan kansalaisia, miksi näin? En ole syrjäytynyt, kotini on siisti ja vuokralla asuminen on itselle ok. Kokemuksia??
[/quote]
Olen käsittänyt, että jotkut ihmiset pitävät pankin omistamaa asuntoa omanaan, mutta pitävät silti kauheana vuokranmaksua. Kyse on jostain merkillisestä ajatuskuviosta, jota on hankala käsittää.
Minä rakastan vuokralla asujia, sillä he maksavat minun asuntojani. PUsuja
Siinä on tietty puolensa, että vuokralta pääsee pois kuukaudessa, mutta omaa voi joutua myymään pitkiäkin aikoja. Omistusasuminen tutkitusti Suomessa aiheuttaa rakennetyöttömyyttä, kun ei muuteta työn perässä siksi, että talo on jossain perähikiällä. As Oy:ssähän ei edes asuntoa omisteta, vaan sen asunnon hallinta.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:31"]Ap: Kyllä tämä minullekin on koti, kohta 10 vuotta asunut. Remppaa saan tehdä jos haluan. En kyllä ymmärrä tuota ei ole koti-pointtia yhtään. Kuvittelevatko omistusasujat elävänsä siinä paljon omistamassa kämpässään hamaan hautaan vai?? [/quote]Useat elävät hamaan hautaan asti.
[/quote]anoppini oli 23 v, kun rakensivat talon ja on nyt 90 v, ja asuu siinä edelleen yksin ja hoitaa asiansa, että kyllä se lähes hamaan hautaan asuja taitaapi olla.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:41"]
Moni omistusasuja ei tajua sitä, että vuokra-asunnon saa samaan hintaan kuin mitä itse maksavat pankille asuntolainan korkoja ja yhtiövastiketta. Mutta siinä missä kaupungin vuokra-asunnossa tulevat remontit on suunnitellusti jo jyvitetty vuokriin, omistusasuja saa ottaa esim. 50 000 lisää lainaa kun tulee aika tehdä putkiremontti...puhumattakaan siitä, että yhä useammin käy niin että asunnon myymisestä jää rankasti tappiolle. Tiedän alueita joilla kerrostalokolmiosta voi huoletta tarjota 30 000 € alle pyynnin ja kaupat syntyy.
Eli toisin sanoen omistuasuminen ei välttämättä ole yhtään sen edullisempaa, tänä päivänä se vaan on niin että mitä enemmän velkaa niin sitä hienompia ihmisiä sitä ollaan olevinaan.
[/quote]Paljonko olet säästänyt asuessasi vuokra-asunnosa esim. 30 v verrattuna omistusasujaan, joka myydessään saa ainakin vuoden vuokrat. Mitä sinä saat?
Riippuu niin paikkakunnasta. Pienemmissä kunnissa ei välttämättä rakenneta uusia vuokrataloja (asun Akaassa, uusin rakennettu v. -98) eikä niitä remontoida. Asunnot ovat kauheita lääviä. Lisäksi kun omistusasunnot ovat täällä suhteessa melko edullisia, vuokralla asuvat vain ne, joilla ei ole mahdollisuutta lainaan.
Isommissa kaupungeissa onkin ihan kivoja vuokra-asuntoja hyvillä alueilla, ei niissä asumisessa ole mitään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:22"]
[/quote]
Olen käsittänyt, että jotkut ihmiset pitävät pankin omistamaa asuntoa omanaan, mutta pitävät silti kauheana vuokranmaksua. Kyse on jostain merkillisestä ajatuskuviosta, jota on hankala käsittää.
[/quote]
Tuo on kyllä niin totta! Maksan lainasta korkoa jotta saan maksaa lainaani takaisin pankille...
Olisi karmeaa ajatella avioeroa ja tätä taloa/lainaa. Pitäisikö asua miehen kanssa kämppiksinä vaikkapa vuosi?
Pohjoisessa asuvana ei ole minkään valtakunnan järkeä ostaa asuntoa tai taloa omaksi vain ottaakseen siitä persnettoa jos/kun se pitää myydä. Vuokralla asuminen on huoletonta ja maisemaa voi vaihtaa kun siltä tuntuu. Omaisuuden kerryttäminenkään ei merkitse mitään kun siihen ei koe tarvetta, eikä lapsettomana tarvitse miettiä perillisiä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:41"]
Moni omistusasuja ei tajua sitä, että vuokra-asunnon saa samaan hintaan kuin mitä itse maksavat pankille asuntolainan korkoja ja yhtiövastiketta. Mutta siinä missä kaupungin vuokra-asunnossa tulevat remontit on suunnitellusti jo jyvitetty vuokriin, omistusasuja saa ottaa esim. 50 000 lisää lainaa kun tulee aika tehdä putkiremontti...puhumattakaan siitä, että yhä useammin käy niin että asunnon myymisestä jää rankasti tappiolle. Tiedän alueita joilla kerrostalokolmiosta voi huoletta tarjota 30 000 € alle pyynnin ja kaupat syntyy.
Eli toisin sanoen omistuasuminen ei välttämättä ole yhtään sen edullisempaa, tänä päivänä se vaan on niin että mitä enemmän velkaa niin sitä hienompia ihmisiä sitä ollaan olevinaan.
[/quote]Paljonko olet säästänyt asuessasi vuokra-asunnosa esim. 30 v verrattuna omistusasujaan, joka myydessään saa ainakin vuoden vuokrat. Mitä sinä saat?
[/quote]
Laske tuosta pois remontit ja muut ylläpitokulut.
Ja Saksassa vasta onkin kodittomia toisen luokan kansalaisia kun lähes puolet väestöstä asuu vuokralla. Poloiset sakemannit. Ei ne vaan oikein pärjää :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:24"]Koska se ei ole koti. [/quote] Blaablaablaa. Suomessa on sitten paljon kodittomia
[/quote]
Ap: Aika Moni sitoo. Ja valitettavasti moni sitoo niinkin että parisuhteen alkuhuumassa hankittu asuntovelka onkin vuosien päästä se ainut yhdistävä tekijä. Olen nähnyt myös ihmisiä jotka ovat sairastuneet ja/tai jääneet työttömiksi ja sitten onkin kusiset paikat niiden velkojen kanssa :(