Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä teille joilla ei työmarkkinatuki yms. meinaa riittää ruokaan

Vierailija
30.06.2015 |

Itsekin olen ilmeisesti aika säästeliäs, koska mulla se riittää varsin hyvin ruokaan ja rahaa jää ylikin, joten ajattelin jakaa muille vinkkini.

Ensinnäkin autosta kannattaa luopua, se tulee turhan kalliiksi. Sen sijaan kannattaa ostaa polkupyörä, hyötyliikunta on vielä hyväksi. Polkupyörällä kannattaa kulkea kaikki mahdolliset alle 20km matkat. Ei kannata ollenkaan matkustella, paitsi joskus tosi harvoin kotimaassa itselle oikeasti tärkeiden ihmisten luona. Vaatteet kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta. Asunto kannattaa olla mahdollisimman halpa, ja ei liian suuri omiin tarpeisiin, yksi ihminen mahtuu yksiöön, kaksi kaksioon jne. Kämpässä ei tarvi olla kaikki viimeisen päälle ja uutta, koska sellaiset kämpät on vuokraltaan tosi kalliita. Ulkona ei kannata käydä syömässä eikä kahviloissa yms. Myöskään baarissa käyminen, alkoholin juominen tai tupakointi ei kannata. Näillä ohjeilla ruokaa voi oikeastaan ostaa ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa (ei tietenkään mitään kaviaareja) eikä koskaan ole tili tyhjä, vaan rahaa jää jopa säästöön.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:58"]

jep onhan se kiva talvella loskassa tai 20 asteen pakkasessa mennä lapsen kanssa kauppaan polkupyörällä <3 

[/quote]

Kaiken pitää olla aina kivaa vaikka muiden maksamana? 3

[/quote]

Oot varmaan tosi hyvä kaveri:

- Tarjoon sulle paukun.

- Ei, pliis älä. Se on aina niin epämukavaa.

- Kyllä kyllä! Tiedäthän sä, miten tää menee. Saat paukun, mut eka mä lyön sua pläsiin, niin että tuntuu. Eihän sitä saa olla kivaa, kun muiden rahoilla juodaan!

Vierailija
2/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin oletetaan, että ihmisillä on kaikilla samanlainen tilanne.  Minun PALKKA on sellainen, että lapselleni ja itselleni jää vähän yli minimin käteen. Eli emme saa toimeentulo tukea. Ongelmaksi muodostuu lapsen kallis harrastus. Se vie n. 300 euroa kuukaudessa. Siitä emme ole valmiita luopumaan missään nimessä. Siksi esim. kun harrastuksesta tulee vielä ylimääräisiä kuluja tai tulee joku pesuainetta suurempi hankinta saamme miettiä miten pienellä rahalla saataisiin ruuat. Joo ja sossu ei maksa harrastuksia vaikka sen takia olemmekin alle minimitoimeentulon. Meillä ei ole autoa, on pyörät joita käytetään. Esim. pyörän huolto vie meidän budjetin tasapainoon. Elämä on valintoja ja me valitsemme näin. Voi silti kysellä vinkkejä 5 euron ruokiin.

Ärsyttää joidenkin ihmisten naivius. Ja huom! harrastus on aloitettu halvalla ja kun itselläni oli paremmat tulot. Vaikka harrastusmaksut ovat nousseet pilviin ja tuloni pudonneet niin Rakasta harrastusta ei lopeteta noin pienistä syistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30, hyvin missattu pointti. Pointti, ja kritisoitu ajattelutapa oli:

"Pyöräily ei ole aina kivaa, ja koska aina pitää olla kivaa, niin jonkun muun pitää maksaa minulle auton ylläpito vaikka minulla ei ole siihen itsellä varaa."

Ei, aina ei tartte olla kivaa jos sitä kivaa ei ole itse vara maksaa.

Vierailija
4/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään ymmärrä miksi toisten valintoja pidetään automaattisesti huonona. Esim. auto. Moni maalla ja useamman lapsen kanssa on todella riippuvainen autosta. Sitten toiset tulevat sanomaan, että auto on pahasta. Monessa muussakin. Varmasti tupakoitsija tietää paljonko tupakkaan menee rahaa kuukaudessa. Jokainen ulkona kaljan juova tietää, mitä se maksaa. Sivullisena on niin helppo sanoa, että lopeta tupakanpoltto (huom.en itse polta tai käytä alkoholia) tai laita auto pois. Uskon, että huonon elämän hallinnan omaavakin tietää olevansa huono hallitsemaan asioita. Eli realiteetit kuntoon. Jos kysyy 5 euron vinkkejä, niin anettakoon niitä. Se viiden euron budjetti voi tulla vaikka ulosoton tai asuntolainan takia. Niitä ei huomioda tuissa.

Vierailija
5/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:26"]

En edelleenkään ymmärrä miksi toisten valintoja pidetään automaattisesti huonona. Esim. auto. Moni maalla ja useamman lapsen kanssa on todella riippuvainen autosta. Sitten toiset tulevat sanomaan, että auto on pahasta. Monessa muussakin. Varmasti tupakoitsija tietää paljonko tupakkaan menee rahaa kuukaudessa. Jokainen ulkona kaljan juova tietää, mitä se maksaa. Sivullisena on niin helppo sanoa, että lopeta tupakanpoltto (huom.en itse polta tai käytä alkoholia) tai laita auto pois. Uskon, että huonon elämän hallinnan omaavakin tietää olevansa huono hallitsemaan asioita. Eli realiteetit kuntoon. Jos kysyy 5 euron vinkkejä, niin anettakoon niitä. Se viiden euron budjetti voi tulla vaikka ulosoton tai asuntolainan takia. Niitä ei huomioda tuissa.

[/quote]

Meinaat että maalle muuttaminen, asuntolainan ottaminen tai ulosottoon joutuminen eivät ole mitenkään seurausta omista valinnoista?

Mitä ihmettä sitä sitten saa enää kritisoida jos ei sitä, että on vapaaehtoisesti ja omilla valinnoilla hankkiutunut tilanteeseen jossa raha ei enää riitä ruokaan?!

Vierailija
6/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:16"]

Jotenkin oletetaan, että ihmisillä on kaikilla samanlainen tilanne.  Minun PALKKA on sellainen, että lapselleni ja itselleni jää vähän yli minimin käteen. Eli emme saa toimeentulo tukea. Ongelmaksi muodostuu lapsen kallis harrastus. Se vie n. 300 euroa kuukaudessa. Siitä emme ole valmiita luopumaan missään nimessä. 

[/quote]

No voi kyynel. Tuohan nimenomaan on äärimmäistä tyhmyyttä ja malliesimerkki siitä miten arvot on päin persettä. Viis siitä jos lapsella on nälkä, mutta ei voida lopettaa harrastusta joka on niin kallis että monilla/useimmilla keskituloisillakaan ei olisi siihen varaa. En löydy edes sanoja kommentoida moista.

Vierailija
7/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:04"]Työmarkkinatuen saajilta pitäisi velvoittaa ehdotonta päihteettömyyttä, kuten muidenkin sosiaalitukien osalta. Jo sillä saataisiin monen tuen saajan ongelmat kerralla kuntoon.
[/quote]
Millä tavalla kuvittelet mun ongelmien ratkeavan sillä että jätän sen pari kertaa vuodessa sen muutaman siiderin ottamatta? Mun ainoa ongelma kun on se ettei ole töitä. Ja ainoa tulo tuo työmarkkinatuki, mutta mulla on myös työssäkäyvä mies.
Jostain syystä täällä tuntuu olevan semmonen käsitys että työttömät on yksineläviä moniongelmaisia.

Vierailija
8/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:20"]

30, hyvin missattu pointti. Pointti, ja kritisoitu ajattelutapa oli:

"Pyöräily ei ole aina kivaa, ja koska aina pitää olla kivaa, niin jonkun muun pitää maksaa minulle auton ylläpito vaikka minulla ei ole siihen itsellä varaa."

Ei, aina ei tartte olla kivaa jos sitä kivaa ei ole itse vara maksaa.

[/quote]

Olet siis sekä ihmistenvihaaja että huumorintajuton.

Vierailija
9/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:26"]

[/quote]

Meinaat että maalle muuttaminen, asuntolainan ottaminen tai ulosottoon joutuminen eivät ole mitenkään seurausta omista valinnoista?

Mitä ihmettä sitä sitten saa enää kritisoida jos ei sitä, että on vapaaehtoisesti ja omilla valinnoilla hankkiutunut tilanteeseen jossa raha ei enää riitä ruokaan?!
[/quote]
No mulla ainakin maalle muuttoon oli tasan yksi syy: työ oli täällä. Nyt ei enää ole, talo ei mene kaupaksi joten loukussa ollaan.

Vierailija
10/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noi vinkit sopii opiskelijoille, joilla jää max 100 e käteen tukien jälkeen. Miten ette pärjää, jos laskujen jälkeen on vielä n. 500 e? Mulla opiskelijana tuista on vuokran ja laskujen jälkeen -30 e "jäljellä".

Vierailija
11/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:26"]

[/quote]

[/quote]

Mikäköhän tässä maailmassa ei ole (jossain määrin) seurausta omista valinnoista?

Vierailija
12/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä myydä tuo parin sadan euron arvoinen auto pois, jos se kerran helpottaa rahatilannetta. Harmi, että samalla menee sitten työkin alta, sillä en voi tehdä sitä ilman omaa autoa. Pyörällä ei kuljeta 50+ km suuntaansa työmatkoja.
Työstä saa huonoa palkkaa enkä saa mitään tukia, joten rahat on jatkuvasti tiukalla. En käytä alkoholia, en tupakkaa enkä huumeita. Ei ole lapsia, lemmikkejä eikä lainaa.
Mutta hyvä, jos auton vaihtaminen polkupyörään ratkaisee nämä mun taloushuolet. Kiitos neuvoista. <3

Vierailija
13/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:42"]Kiitos nauruista! Ei ole todellakaan varaa polkupyörään ja tiedoksi vaan että työmarkkinatuella maksetaan myös osa vuokrasta ja muista laskuista. Se olisikin luksusta, jos koko tuki menisi ruokaan!
[/quote]
485€ jää käteen kuitenkin, myös sinulle. Mitä ihmeen laskuja makselet? Mulla tulee vain sähkölasku.
[/quote]

Samaa mietin aina. Mulle tulee tasan kolme laskua ja jos oikein tiukkaa olisi niin lopettaisin vakuutukseni ja netin (kännykän netin voi jakaa koneeseen)

Vierailija
14/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:16"]Jotenkin oletetaan, että ihmisillä on kaikilla samanlainen tilanne.  Minun PALKKA on sellainen, että lapselleni ja itselleni jää vähän yli minimin käteen. Eli emme saa toimeentulo tukea. Ongelmaksi muodostuu lapsen kallis harrastus. Se vie n. 300 euroa kuukaudessa. Siitä emme ole valmiita luopumaan missään nimessä. Siksi esim. kun harrastuksesta tulee vielä ylimääräisiä kuluja tai tulee joku pesuainetta suurempi hankinta saamme miettiä miten pienellä rahalla saataisiin ruuat. Joo ja sossu ei maksa harrastuksia vaikka sen takia olemmekin alle minimitoimeentulon. Meillä ei ole autoa, on pyörät joita käytetään. Esim. pyörän huolto vie meidän budjetin tasapainoon. Elämä on valintoja ja me valitsemme näin. Voi silti kysellä vinkkejä 5 euron ruokiin.

Ärsyttää joidenkin ihmisten naivius. Ja huom! harrastus on aloitettu halvalla ja kun itselläni oli paremmat tulot. Vaikka harrastusmaksut ovat nousseet pilviin ja tuloni pudonneet niin Rakasta harrastusta ei lopeteta noin pienistä syistä. 
[/quote]

PIENI SYY? Persaukisuus ei ole hyvä syy?

Vierailija
15/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:55"]Pitääpä myydä tuo parin sadan euron arvoinen auto pois, jos se kerran helpottaa rahatilannetta. Harmi, että samalla menee sitten työkin alta, sillä en voi tehdä sitä ilman omaa autoa. Pyörällä ei kuljeta 50+ km suuntaansa työmatkoja.
Työstä saa huonoa palkkaa enkä saa mitään tukia, joten rahat on jatkuvasti tiukalla. En käytä alkoholia, en tupakkaa enkä huumeita. Ei ole lapsia, lemmikkejä eikä lainaa.
Mutta hyvä, jos auton vaihtaminen polkupyörään ratkaisee nämä mun taloushuolet. Kiitos neuvoista. <3
[/quote]

Jospa lopettaisit valittamisen ja etsisit uuden työn? Tai menisit kouluun.

Vierailija
16/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"]

Mun mielestä noi vinkit sopii opiskelijoille, joilla jää max 100 e käteen tukien jälkeen. Miten ette pärjää, jos laskujen jälkeen on vielä n. 500 e? Mulla opiskelijana tuista on vuokran ja laskujen jälkeen -30 e "jäljellä".

[/quote]

Plus sitten vanhempien antama 2000 per kuukausi, mut sitähän ei lasketa. Eikös juu?

Vierailija
17/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"] Miksi pitäisi luopua autosta??? Meillä ainakin saa auton kuluihin kuten vakuutuksiin sossusta harkinnanvaraista koska auto pitää olla työnhakua ja mahdollista työsuhdetta varten. [/quote]
Kyllä musta auton ylläpito ei kuulu sossun maksettavaksi missään tapauksessa. Kulkekaa julkisilla, kävelkää, pyöräilkää tai ottakaa taksi. jos asutte peräkylässä missä ei julkisia kulje tai kauppa-/työmatka on pitkä niin muuttakaa pois. Ei munkaan autonvakuutuksia kuukaan muu maksa.  [/quote]Laki suo kaikille mahdollisuuden hakea sossusta apua auton kustannuksiin. Vain idiootti jättää sen käyttämättä. Valtio kuppaa veroilla kansalaisia niin raskaasti että jotain pitää saada takaisinkin.

[/quote]

no eihän tuilla eläjiltä mitään kupata, vaikka näennäisesti veroamaksattekin. Se on nimittäin työtätekevien ihmisten palkoista maksetuista veroista tulonsiirtoa teille. Ette te mihinkään hyvinvointitalkoisiin osallistu silti. Ja just siks työssäkäyvät niitä veroja niin suolaisesti joutuu maksamaan koska kaltaisesi loiset kuppaa kaiken minkä irti saa viitsimättä itse tuottaa mitään.

Vierailija
18/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"]

[/quote]

Plus sitten vanhempien antama 2000 per kuukausi, mut sitähän ei lasketa. Eikös juu?
[/quote]

Voi kuule ei kaikkien vanhemmat anna rahaa opiskelijoille. Mun ja miehen budjetti viimesel viidelle päivälle oli noin 15 euroa ja seuraavalle kahdelle viikolle 95 euroa. Tt-tuki hakemuksen opiskelijaliitteessä kysyttiin, että tuleeko vanhemmat sinua ja jos ei niin miksi. Mun mielestä tämä on naurettavaa. En sitä hakemusta ikinä lähettänyt, mutta vastaus olis ollu: olen aikuinen ihminen, ei ole vanhempieni tehtävä elättää minua.

Vierailija
19/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"]

[/quote]

Ja kurjuuskilpailu on käynnistynyt!

Kyllä muakin ärsytti ja huvitti tämä aloitus, kun itselläkin on kokemusta siitä, kun rahat ei riitä. Yleensä ne oli itsellä sellaisia tilanteita, joissa vaikka oli tullut joku ylimääräinen lasku, johon siitä ehkä 150 euron kuukausittaisesta käyttörahasta ei olisi ollut varaa. Ja se laskuhan saattoi olla vaikka terveyskeskuskäyntimaksu.

Vierailija
20/82 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 13:51"] Mun mielestä noi vinkit sopii opiskelijoille, joilla jää max 100 e käteen tukien jälkeen. Miten ette pärjää, jos laskujen jälkeen on vielä n. 500 e? Mulla opiskelijana tuista on vuokran ja laskujen jälkeen -30 e "jäljellä". [/quote] Plus sitten vanhempien antama 2000 per kuukausi, mut sitähän ei lasketa. Eikös juu? [/quote] Voi kuule ei kaikkien vanhemmat anna rahaa opiskelijoille. Mun ja miehen budjetti viimesel viidelle päivälle oli noin 15 euroa ja seuraavalle kahdelle viikolle 95 euroa. Tt-tuki hakemuksen opiskelijaliitteessä kysyttiin, että tuleeko vanhemmat sinua ja jos ei niin miksi. Mun mielestä tämä on naurettavaa. En sitä hakemusta ikinä lähettänyt, mutta vastaus olis ollu: olen aikuinen ihminen, ei ole vanhempieni tehtävä elättää minua.

[/quote]

Ai anteeks! Sitten toinen mahdollisuus olikin se koroillaaneläminen yms.. Voi kun unohdinkin!