Esteettömyys ja Suomen talvi
https://yle.fi/uutiset/3-12317730?utm_source=facebook&utm_campaign=yleu…
Miten SINÄ ratkaisisit ongelman?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on auto.
Neliveto. Ei tuolla millään 20 vuotta vanhalla pololla pääse mihinkään.
Meidän koulussa homma ei toimi kun ulkotyöt on kilpailutuksessa voittanut eri yritys missä koulun vahtimestari on töissä ja kilpailun ja tapaturmavakuutuksen takia vahtimestaria on ehdottomasti kielletty ulkotöitä tekemästä ja kilpailun on selvästi voittanut taas se "joka jättää halvimmalla tekemättä".
Nämä ovat ammattiulisijoita, kaikki pitää tulla ilmaiseksi ja ovelle kannettuna. Näillä pitää olla lapiopartio ovella valmiina palveluun heti. Tasa-arvoisesti kaikkia muitakin haittaa auraamattomat tiet.
Vierailija kirjoitti:
ei muutakuin telat alle sähköpyörätuoliin niin alkaa liikkumaan.
Hitsi, veit mun idean. Siihen vielä kelkka perään, niin samalla kyydillä kulkee lapset, avustaja, koira ja pari ylimääräistä kyytilistä, jotka eivät halua kastella varpaitaan loskassa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat ammattiulisijoita, kaikki pitää tulla ilmaiseksi ja ovelle kannettuna. Näillä pitää olla lapiopartio ovella valmiina palveluun heti. Tasa-arvoisesti kaikkia muitakin haittaa auraamattomat tiet.
Tulee mieleen, että passataanko näitä jo liikaa, kun joka ikisestä "epäkohdasta" pitää avautua julkisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että passataanko näitä jo liikaa, kun joka ikisestä "epäkohdasta" pitää avautua julkisesti?
Tässäpä tulee kauniisti esille suomalaisten luonne. Itse pitää pärjätä, vanhukset ja vammaiset ovat vain yhteiskunnalle kuormaa. Sairas kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tulee kauniisti esille suomalaisten luonne. Itse pitää pärjätä, vanhukset ja vammaiset ovat vain yhteiskunnalle kuormaa. Sairas kansa.
Kateutta herättää myös vammaistuet, Kela-taksi, kuntoutusrahat ja työkyvyttömyyseläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kyllä he apua tarvitsevat.
Mutta se jatkuva kitinä, kun mikään ei riitä, ja voi mua raukkaa kun loskassa jää jumiin. Ja mahdollisimman julkisesti pitää yrittää napsia säälipisteitä.
Hyvästä katujen huollosta hyötyy kaikki. Nyt vaan on tavallista hankalampi keli. Mutta näiden pitää saada naama lehteen ja kitistä esteettömyydestä, kun MINÄ jäin jumiin, en päässyt töihin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi teillä ilmeisesti lukematta osa missä puhutaan estettömyydestä YK:n ihmisoikeutena. Miettikääpä hetki tätä. Tokihan te tietysti itse pärjäisitte paremmin myös vammaisina kuin kukaan muu ihminen. Kokeilkaa toki.
Vierailija kirjoitti:
Mitä näillä ihmisillä oikein liikkuu päässä? Pitääkö yhteiskunnan palkata heille henk koht sohjon/lumenpoistaja, että on esteettömyys taattu? Kyllä tämä keli kurittaa kaikkia. Pitää pystyä elämään tilanteen mukaan.
Jos sinun jalat toimii, niin voit vaikka kävellä bussille. Kaikkien jalat ei toimi. Ei se ole oma vika, jos on vammainen.
Oma isäni sai aivoinfarktin ja on kuntoutunut rollaattorilla kulkevaksi. Ei hän näillä keleillä pääse kauppaan, ei kaverin luokse kahville, ei edes pienelle kävelylenkille ulos raittiiseen ilmaan. Mielestäni hänellä pitäisi olla oikeus samoihin perusasioihin kuin muilla kansalaisilla. Toki minä vien hänelle tarvittaessa ruokaa kaupasta, mutta sepä siinä, että hänen talossaan asuu myös muita, jotka eivät ole viikkokausiin päässeet kotoaan. Isän naapuri, 88 v. rouva on aina hoitanut itse kauppa-asiatkin, mutta nyt ei uskalla lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoisesti? Jos sinä kävelet kauppaan sujuvasti ja toinen ei pääse sinne pyörätuolilla tai rollaattorilla itsenäisesti eikä edes avustettuna, niin ei se katujen huonon hoidon haitta ole yhtä suuri kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Kappas, etuoikeutettua harmittaa kun vammainen on päässyt lehteen kertomaan ihmisoikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on auto.
Auto ei ole vastaus, kun ei siihen pääse siirtymään. Jokainen liikuntarajoitteinen henkilö ei myöskään omista ajokorttia. Taksi ei pääse jokaisen oven eteen eivätkä näillä keleillä saa autettua sohjossa ihmisiä kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa mennä maku noiden jatkuvaan vinkumiseen. Suomessa on jokaisessa uudessa talossa oltava tehdashallin kokoinen vessa, jotta sinne pääsee rullatuolilla. Alkaa mennä hieman yli tämä homma.
Voisi olla, että tulisi sinullekin ikävä sitä vessaa, jos vammautuisit.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinulla kastuu kengät, pyörätuolin käyttäjä ei pääse ulos juuttumatta hankeen. Onko sama asia?
Ne työttömäksi jääneet turvekeisarit vois laittaa koneet käyntiin ja auraamaan teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kyllä he apua tarvitsevat.
Mutta se jatkuva kitinä, kun mikään ei riitä, ja voi mua raukkaa kun loskassa jää jumiin. Ja mahdollisimman julkisesti pitää yrittää napsia säälipisteitä.
Hyvästä katujen huollosta hyötyy kaikki. Nyt vaan on tavallista hankalampi keli. Mutta näiden pitää saada naama lehteen ja kitistä esteettömyydestä, kun MINÄ jäin jumiin, en päässyt töihin tms.
Voithan sinäkin laittaa kuvasi lehteen sitten kun sinulla jää työpäivä väliin sen takia, että työpaikkasi pihaa ei ole aurattu eikä ovesta pääse sisään. Tahtoisin nähdä, miten sitten uliset. Ehkä alat tuntea jonkinlaista myötätuntoa ihmisiä kohtaan, joille se on jo nyt arkipäivää, ettei pääse minne olisi välttämätöntä mennä.
Läheiseni on liikuntarajoitteinen ja ei sitä tosiaan tajua ennen kuin omalle kohdalle osuu, miten pienistä asioista esteettömyydessä usein on kyse. Joku pari senttiä liian korkea kynnys voi estää pääsemisen yksin ulos. Ja kun et pääse ulos niin ei se ihmiselle hyvää tee.
Vammaa ei aina voi parantaa, mutta ympäristöä voi rakentaa niin, että se vamma haittaa mahdollisimman vähän.
Ilmatyynyalus pelittää ihan hyvin saaristossa, miksi ei olisi pieniä ilmatyynyliikkumisvälineitä?
Entä jos lumenauraajalle ei ole osoitettu paikkaa mihin sen lumen kasaa, tai se on jo täynnä? Ei ne auraajat ilkeyksissään esteeksi lunta kasaa. Vai pitäisikö jättää kokonaan auraamatta?