Hyvä ystävä pahoinpiteli lastaan - mitä teen?
Hyvä ystäväni uskoutui mulle tällaisesta tilanteesta:
olivat 6-vuotiaan poikansa kanssa riidelleet pojan huoneen siivouksesta. Poika oli kiivastuksissaan vetänyt hyllystä kaikki mahdolliset tavarat pitkin lattiaa. Ystävältäni oli palanut pinna ja hän oli repinyt poikaa hiuksista (en oiekin tiedä kuinka kovaa). Poika oli saanut kauhean kohtauksen, hän ei todellakaan ole ennen joutunut minkäänlaisen pahoinpitelyn kohteeksi.
ystäväni oli masenutunut ja häpeissään tapahtuneesta. Asia jäi mietityttämään aika atvalla. Voinko tehdä jotain? Mihinkään en ala asiasta ilmoittelemaan, ystäväni on muuten mielestäni hyvä vaikkakin erikoinen äiti.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (12)
Ystäväsi on häpeissään tapahtuneesta, mikä on jo hyvä asia. Jos hänellä alkaa useamminkin lipsua otteet, voithan kehoittaa häntä kääntymään jonkin psykologin puoleen tai puhumaan asiasta ainakin neuvolassa.
kehota ottamaan yhteyttä perheneuvolaan. 6-vuotiaat ovat hankalassa iässä. Ei ole mikään häpeä hakea ammattiapua!!!
jos usein rupeaa tapahtumaan, niin keskustelu on paikallaan. Ja tosiaan se mahdollinen riitatilanteen etukäteen miettiminen on tosiaan hyvä juttu, niinkuin joku täällä kirjoittikin.
väitä että niistä on ollut hyötyä sinulle ja pidit niitä hyvinä ja että ne ovat auttaneet sinua pärjäämään suuttuvan lapsen kanssa suuttumatta itse. Näytä hyvää esimerkkiä.
Ota lapset hoitoon että hän ehtii lukemaan nuo kirjat ja lepäämään vähän. VÄsyneenä on pinna tiukemmalla kuin olisi hyväksi.
tais sitten vaan puhut ystävän kanssa että yritätte yhdessä vaikka miettiä muita keinoja, miten ystävä ensi kerralla pystyy hoitamaan tilanteen ilman tukistamista.
Ja kyllä äiditkin saavat suuttua, vaikka eivät kiinni saakaan käydä. 6-vuotias on jo niin iso, että hänen pitää ymmärtää, että hänen omilla teoillaan on seurauksia.
Tuskin kannattaa ylihuolestua äidin käytöksestä, jos sitä kerran katuu. Mulle on jopa neuvolassa ehdotettu tukistamista, koska lapsella oli niiiiiin vaativa uhmaikä eikä mikään tehonnut. Että sellaista viranomaistoimintaa Suomessa.
Olet ollut uskottuna, ystäväsi on miettinyt asiaa ja on häpeissään.
Ei tosta tarvitse mitään elämää suurempaa numeroa tehdä!
kamalaa. Pelästyin otsikkoa. Mutta tukasta kiinni ottaminen...noh, eipä kuullosta kovin vakavalta.
Ihmeen suvaitsevaisesti täällä suhtaudutaan. Itse en hyväksy lapseen fyysistä kajoamista pahalla missään muodossa.
joku äiti nyt hieman nappaa tukasta kiinni, se olisi jotain valtavan syntistä ja kauheata???
Jos haluatte apuanne tarjota, tarjotkaa sitä oikeasti jollekin sitä tarvitsevalle.
AP!! Tee vaan johnkin ilmoitus, niin sulla ei oo kaveria. Ehkä kaveri itse tosiaan tajuaa, että hups, kävipä hölmösti, mutta tsukin siitä nyt kannattaa suurta numeroa tehdä. Luulenpa, että lastensuojelussa on pikkusen vakaviakin tapauksia eikä niitäkään ehditä hoitaa.
Vanha, mutta kuitenkin:
Puhu hänen kanssa asiasta ja rauhoittele? :)
siis millaisen toimintasuunnitelman voisi tehdä, jotta tuollainen tilanne ei uusiutuisi, mutta myöskin hänen auktoriteettinsa aikuisena säilyy.
tuollainen 6-vuotias, varsinkin vähän hankalampi luonteeltaan käyttää varmasti hyväkseen sitä, jos äitiltä menee hermo, ja sitten äiti pyytelee anteeksi ja hyvittelee jne. Siis lapsi yrittää ajaa vanhemman uudestaan siihen tilanteeseen, josta lapsi saa vallan.