Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaavatko 30 - 40-vuotiaat virolaiset enää suomea?

Vierailija
07.07.2022 |

Neukkuaikoinahan oli melko yleistä, että virolaiset osasivat puhua suomeakin, mutta mikä on tilanne 80-luvulla ja 90-luvun alussa syntyneiden keskuudessa?

Nuoriso nyt ei varmaan ole kiinnostunut Suomesta ja suomen kielestä, kun muukin maailma on ollut heille avoinna pienestä pitäen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärnussa ja Tallinnassa aika harva tuon ikäinen osasi. Käydään joka vuosi.

Vierailija
2/25 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään osaa. Suomea opittiin vain käytännön pakon edessä silloin, kun Suomen tv-kanavat olivat ainoa ikkuna länteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän suomalaisetkaan osaa enää ruotsia, koska "Eurooppaan" pääsee nykyään suoraan, eikä Ruotsin kautta.

Vierailija
4/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zuppppp

Vierailija
5/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi osata? En minäkään osaa viron kieltä.

Vierailija
6/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne osaa jotka katsovat suomenkielisiä tv kanavia.

Vierailija
7/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tallinnassa. Täällä monet kaupoissa työskentelevät nuoremmat henkilöt osaa ihan käyttökelpoista suomea. Kiun suomalaisia tulee pilvin pimein tänne, on hyvä osata jonkin verran kieltä. 

Minulla on myös eräs koiranulkoilutus-tuttava jonka tapaamme koiran kanssa lenkillä silloin tällöin, ja hän ei nyt puhu suomea mutta ruotsia puhumme koska hän on ollut Ruotsissa töissä. Samoin ainakin yksi noin nelikymppinen mies naapuristani puhuu suomea juuri työn takia.

Näitä vanhempia onkin sitten paljonkin jotka puhuvat, ja  minun omalääkärini puhuu hyvää suomea samoin eräs hänen sijaisensa. He ovat opiskelleet Suomessa.

Ihan nuoret eivät sitten yleensä osaa jos eivät ole paljon tekemisissä Suomeen ja suomalaisiin.

Olen asunut täällä reilun yhdeksän vuotta. 

Vierailija
8/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Tallinnassa. Täällä monet kaupoissa työskentelevät nuoremmat henkilöt osaa ihan käyttökelpoista suomea. Kiun suomalaisia tulee pilvin pimein tänne, on hyvä osata jonkin verran kieltä. 

Minulla on myös eräs koiranulkoilutus-tuttava jonka tapaamme koiran kanssa lenkillä silloin tällöin, ja hän ei nyt puhu suomea mutta ruotsia puhumme koska hän on ollut Ruotsissa töissä. Samoin ainakin yksi noin nelikymppinen mies naapuristani puhuu suomea juuri työn takia.

Näitä vanhempia onkin sitten paljonkin jotka puhuvat, ja  minun omalääkärini puhuu hyvää suomea samoin eräs hänen sijaisensa. He ovat opiskelleet Suomessa.

Ihan nuoret eivät sitten yleensä osaa jos eivät ole paljon tekemisissä Suomeen ja suomalaisiin.

Miten pääsit sinne? Siis saitko työpaikan? Mulla ollut pitkään haaveena Tallinnaan muutto, rakastan sitä paikkaa ja käyn siellä joka vuosi pari kertaa. Pitääkö osata viroa? Pärjääkö englannilla?

Vierailija
9/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne osaa jotka katsovat suomenkielisiä tv kanavia.

Miksi ihmeessä ne katsoisi. Eihän edes suomalainen nuoriso halua katsoa.

Vierailija
10/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäpäs osaankin sujuvaa viroa kans muiden vieraiden kielten tavoin.

T: viron kielen sivuaineopiskelija Helsingin yliopistosta

Vierailija
11/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viron tapauksessa olisi hyvä, että virallinen suomenkielinen nimi olisi Eesti kun istuu Suomen kieleen ja muutenkin yhteisiä sanoja tuntuu löytyvän paljonkin! Se olisi kunnianosoitus.

Vierailija
12/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi osata? En minäkään osaa viron kieltä.

Viron kieli on muuten antoisa osata - siitä saa kummasti perspektiiviä suomen kieleensä. Suomenkieliselle todella helppo, kunhan pääsee sanastosta sen verran kiinni, että pystyy lukemaan uutisia. Puhekielen kuullun ymmärtäminen on hankalinta, mutta kyllä sekin onnistuu kunhan ensin tottuu kuuntelemaan selvästi äänneettyä radiopuhetta ja irl puhuja ottaa huomioon.

Vierailija
13/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi jääkiekkoilija Robert Rooba (s. 1988) osaa suomea sujuvammin kuin moni suomalainen. Riippuu siis virolaisesta. 

Vierailija
14/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ilmeisesti ole äidinkielesi tai pääaineesi. 

Vierailija
15/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, minusta osoittaa lähinnä henkistä laiskuutta, jollei Virossa pitkään asunut suomalainen opiskele viroa. Myönnettäköön, ettei virolaisilla ole yleensä koskaan halua puhua viroa jos joku muu kieli toimii paremmin.

Vierailija
16/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetetaankohan suomen puhekieltä yliopistossa?

Tuossa oli monta puhekielen kieliopin osaa ihan asiallisesti, tosin tuo viimeinen sana "tavoin" jää ontuvaksi minun kielikorvaani. Onkohan siinä lauseessa mennyt partitiivi ja akkusatiivi jotenkin sekaisin?

Vierailija
17/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän suomalaisetkaan osaa enää ruotsia, koska "Eurooppaan" pääsee nykyään suoraan, eikä Ruotsin kautta.

Riikinruotsia suomalaisissa kouluissa ole koskaan opetettu.

Huonolla suomenruotsilla ei paljoa tee, ja hyvä ruotsin kieli on vaikea opeteltava.

Viron kieli on opeteltavissa muutamassa kuukaudessa suomenkieliselle.

Vierailija
18/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ihan äidinkieleni mutta en opiskele sitä yliopistotasolla. Pääaineeni on ranskan kieli.

-10

Vierailija
19/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ihan äidinkieleni mutta en opiskele sitä yliopistotasolla. Pääaineeni on ranskan kieli.

-10

Mitä tarkoitat sanalla "tavoin" tuossa? Kuten navahoa, mainitakseni että osaan useimpia vieraita kieliä navahon tavoin, eli en yhtään.

Vierailija
20/25 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli joku suomalaisena kiinnostuu opiskelemaan viroa, niin hoksaa jossakin vaiheessa että useampikin virolainen sana on samantyyppinen kuin täällä joku murresana. Loistavana koronaesimerkkinä yskä = köha etc.  Toki joo sitten on nämä perinteiset kassit, pallid ja pöllöt(kull) mille voi halutessaan röhöttää nauraa :D

Mut joo Viroon ei kannata lähteä yleistäen että kaikki puhuvat suomea, silloin voi pettyä. Eli kannattaa opetella edes alkeet enkusta, sillä pärjää jo monessa maassa paremmin kun jankkaamalla etkö sinä s..piip..osaa suomea :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan