Lääkäri kirjoitti unilääkkeeksi mirtazapinia 4.5mg illalla
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt vastustamaan mielitekoja ja pitämään kirjaa kaloreista ja kulutuksesta, on tietty epätodennäköisempää, että lihot. Mutta jos et pysty, tuolla määrälläkin mirtazapiinia voi lihoa kyllä. Kokemusta on. Mitä olen psykiatrieni puheista ymmärtänyt, yleensä nuo lääkkeet lihottavat ensisijaisesti ruokahaluun vaikuttamalla.
Paljon harvinaisempia, mutta mahdollisia, ovat vaikutukset, joille ei itse mahda mitään, vaikka mitä suuhunsa panisi (kilpirauhasen vajaatoiminta lääkkeen seurauksena tai aineenvaihdunnan hidastuminen). Noistakin kilpirauhashormonien tasoja ja esim. veren rasva-arvoja pystyy seuraamaan verikokeilla, ja lääkkeen lopettamaan ja etsimään parempaa vaihtoehtoa, jos muutoksia huonompaan tapahtuu. Harmillisen harvoin vain lääkärit vaivautuvat järjestämään veriarvojen seurantaa psyykenlääkkeitä syöville. Itse olen itselle pyytänyt kilpirauhashormoniarvojen, paastosokerien ja maksa-arvojen verikoeseurannat työterveydes
Minulta ei ole koskaan mitattu rasva-arvoja tai muutakaan, ei ole tullut lääkäreille edes mieleen, että lääkkeestä voisi tulla mitään haittaa. Mirtasta on nyt tullut jotain oireita ja sain viimein lähetteen labraan.
Ihan lyhyesti sanottuna höpö höpö. Pidemmästi sanottuna: keskustellaan toki lisää.
Kokeile. Monille se sopii tosi hyvin. Jos annos aiheuttaa seuraavana päivänä tokkuraisuutta tai syömishimoa, voit kokeilla vielä pienemmälläkin annoksella. Joillekin riittää neljäsosa tai jopa vain ihan murunen Mirtatzapiiniä. Noin pieni annos ei useimmille vaikuta painoon. Jos kuitenkin näyttää, että paino alkaa nousta, tai laihdutus ei onnistu, niin sitten lääke pitää vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota. Suuri riski siihen että et voi hallita syömistäsi, koska mirta vie kylläisyyden tunteen.
Suurempi riski se unettomuus on lihomiselle ku tuo annos.
Juu, joskus on parempi vaikka saada pari viikkoa nukutuksi kunnolla. Jos se vie kylläisyyden tunteen, niin se kyllä palautuu kun lopettaa lääkkeen käytön. Lihominen on myös terveysriski. Sen takia ei kannata käyttää pitkään, jos huomaa, että alkaa housut kiristää.
Otin lääkärin määräyksellä 1/4 tabletin, elämäni karmein yö! Näin hurjia, todentuntuisia painajaisia, heräilin omaan huutooni ja aamuyöstä sain vielä unihalvauksen ( Googlaa, jos ei tuttu ), johon todella luulin kuolevani. Toettuani itkin ja tärisin, kylmänhikisenä hyvän tovin. Olin jo soittaa apua, onneksi rauhoituin. En suosittele lääkettä, jos olet herkkä henkilö. Tarkoitan tällä; helposti vastaanottavainen esim toisten mielialoja ( empaatti ). Luulen tämän olleen syy, miksi lääke vaikutti näin. Ikävä kokemus, kertakaikkiaan.
Suurempi riski se unettomuus on lihomiselle ku tuo annos.