Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä tämä on??? Olen menossa kirurgiaan ja minut on esitelty mt-potilaana

Vierailija
15.02.2022 |

Lekuri oli aloittanut lähetteen "38v. nainen, masennus, paniikkihäiriö todettu..."

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kummallista että potilas joutuu pelkäämään lääkärien asenteita sen jälkeen kun on joskus voinut henkisesti pahoin. Muuttuuko sitä alempiarvoiseksi heidän silmissään, ja jos niin miten he sen perustelevat. Meillä potilailla vaan on vaikeita elämänkokemuksia, ei se ole oma vika.

Toiseksi: jos on esim. herkkä niin onko lääketieteen mielestä huono ihminen. Pointtihan tässä oli se että saa huonompaa hoitoa jos on mt potilaan leima.

Millä tavalla saa huonompaa hoitoa? On melko tärkeää tietää operaatioon mennessä mitä lääkkeitä menee, miten ihminen mahdollisesti reagoi, jos nukutetaan ja nukutetaanko vaikka voisi tehdä nukuttamatta ym. Ihan samanlaisen hoidon sitä saa mt-potilaana. Vai jäikö leikkaus tekemättä tai tehtiinkö se vain puoliksi, koska psyk. diagnoosi?

Ei, vaan ei uskota oireita tai kipuja. Kaikki pannaan mt-oireilun piikkiin.

Sairaudet löytyvät myöhemmin, kun oireita ei uskota.

Vierailija
82/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on, että kun on masennus-ahdistus taustalla, fyysisiä kipuja ei oteta tosissaan vaan ajatellaan niiden olevan mt peräisiä.

Voi apua.

Mulla on paniikki-,ahdistuneisuus-, ja dissosiaatiohäiriö. Mun toinen pakara kipeytyi kesällä mustikkametsässä kykkiessä enkä uskalla edes käydä lääkärillä noiden mt-ongelmien takia. Mitäköhän ne sanois?

Mulla on kärsinyt notkeus ja liikkuvuus tuon kivun takia enkä saa sitä millään jumpalla, venyttelyllä tai hieronnalla kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla olisi ensimmäinen aika psykiatriselle sairaanhoitajalle. Masentuneisuuteen olisin kaivannut apua. Mutta nyt tuntuu että perun ajan, kun sen käynnin jälkeen tiedot näkyvät kaikille jotka minun tietoja käyttävät.  Parempi vaan selvitä ilman apuja.

Vierailija
84/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa papereissa on lukenut pari kertaa "aikaan ja paikkaan orientoitunut".

Vähän huvitti joskus. Että joo, en ole psykoosissa enkä ole koskaan ollut.

Vierailija
85/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisellä tasolla: jotkut lääkärit vaan on ihan onnettomia sosiaalisilta taidoiltaan ja ulosanniltaan, joillakin olen havainnut jopa autismin kirjon piirteitä. Heitä kun ei testata psyykkisesti mitenkään, riittää että olet paperilla hyvä niin pääset kouluun.

Sinun tapaukseesi liittyen: kaikesta ei kannata pahoittaa mieltään. Voithan pyytää korjausta tekstiin, mutta eikös tuossa ole kuitenkin sinun perussairaudet kerrottu hyvin neutraaliin sävyyn? Ja niin se kuuluu tehdäkin. Itselläni lukee kirjauksissa aina astma ja migreeni. Aivan neutraalisti todetaan, että sellaiset on.

Mielenterveysongelmien stigmaa lisää se, että niitä vähätellään tai jätetään sanomatta. Niin monet niitä kuitenkin sairastavat ja ne ovat ihan yhtä "arvokkaita" sairauksia kuin kaikki muutkin. Huoli pois ja tsemppiä leikkaukseen. Kukaan ei varmasti ajattele sinusta mitenkään oudosti tuon perusteella. Me terveydenhuollon väki ollaan muutenkin niin ylikuormittunutta, että ei meitä kiinnosta kenenkään random ihmisten sairaudet. :D

Vierailija
86/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omissa tiedossani lukee, että asiallisesti käyttäytyvä ja perussiisti, mutta ylipainoinen, kontaktia välttelevä, hämmentynyt, persoonallisuudestaan erikoisen kuvan antava.

Voi hyvä luoja sentään! No, on minullakin nykyisin jokaisessa epikriisissä "vaikea ylipaino", joka käytännössä on n. 15 kg. Mitähän he kirjoittavat näille, jotka painavat 150-300 kg?

"Graavi obesiteetti"

Vierailija
87/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli lääkärissä käydessäni, ihan muissa asioissa, ilmi 15v sitten kirjattu masennusepäily. Lääkäri otti asian puheeksi, sanoin vain että kyllähän monia vituttaa teini-ikäisinä. Lääkäri purskahti nauruun eikä asiasta enää puhuttu, joskus kyllä mietityttää että vaikuttaakohan tuo masennusmaininta hoitoon vielä kaikkien näiden vuosien jälkeen.

Vierailija
88/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on, että kun on masennus-ahdistus taustalla, fyysisiä kipuja ei oteta tosissaan vaan ajatellaan niiden olevan mt peräisiä.

Voi apua.

Mulla on paniikki-,ahdistuneisuus-, ja dissosiaatiohäiriö. Mun toinen pakara kipeytyi kesällä mustikkametsässä kykkiessä enkä uskalla edes käydä lääkärillä noiden mt-ongelmien takia. Mitäköhän ne sanois?

Mulla on kärsinyt notkeus ja liikkuvuus tuon kivun takia enkä saa sitä millään jumpalla, venyttelyllä tai hieronnalla kuntoon.

Jos on mt-puolelle lääkäriaikaa tulossa, niin mainitse tuosta kivusta, jos on yhtään tolkuissaan oleva lääkäri, niin kirjaa lähetteen edes fysioterapiaan, josta voi päästä muuhunkin hoitoon jos ei apua löydy sieltä. Jos ei ole lääkäriaikaa tulossa, varaa sellainen.

Minulle sama lääkäri, joka antoi skitsofrenia-diagnoosin sanoi heti perään laittaneensa myös fysioterapiaan lähetteen. Jälkimmäinen oli ehkä hieman huonolla ajoituksella, sain kyllä itseni paikalle aina mutta läsnäolo olikin vähän haastellisempaa.

Vierailija
89/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisellä tasolla: jotkut lääkärit vaan on ihan onnettomia sosiaalisilta taidoiltaan ja ulosanniltaan, joillakin olen havainnut jopa autismin kirjon piirteitä. Heitä kun ei testata psyykkisesti mitenkään, riittää että olet paperilla hyvä niin pääset kouluun.

Sinun tapaukseesi liittyen: kaikesta ei kannata pahoittaa mieltään. Voithan pyytää korjausta tekstiin, mutta eikös tuossa ole kuitenkin sinun perussairaudet kerrottu hyvin neutraaliin sävyyn? Ja niin se kuuluu tehdäkin. Itselläni lukee kirjauksissa aina astma ja migreeni. Aivan neutraalisti todetaan, että sellaiset on.

Mielenterveysongelmien stigmaa lisää se, että niitä vähätellään tai jätetään sanomatta. Niin monet niitä kuitenkin sairastavat ja ne ovat ihan yhtä "arvokkaita" sairauksia kuin kaikki muutkin. Huoli pois ja tsemppiä leikkaukseen. Kukaan ei varmasti ajattele sinusta mitenkään oudosti tuon perusteella. Me terveydenhuollon väki ollaan muutenkin niin ylikuormittunutta, että ei meitä kiinnosta kenenkään random ihmisten sairaudet. :D

Jännä. Mulla on kans migreeni, mutta sitä ei ole ikinä mainittu. Masennus on sen sijaan mainittu, vaikka mun mielestä mulla ei ole edes masennusta enkä ole koskaan syönyt siihen lääkkeitä. Jotkut lääkärit on jopa väittäneet että ei mulla mitään migreeniä ole kun vain masennus. Siitäkin huolimatta että selvä aurallinen migreeni on ollut jo ala-asteella ja sisarukset ja toinen vanhemmistakin sairastaa migreeniä. Aikuisena ei vaan enää ole ollut näköauroja, niin päänsärky ja pahoinvointi onkin sitten yhtäkkiä masennusta.

-eri

Vierailija
90/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirurgia on kosmeettista ja muuta kuin onnettomuuden jälkiä tai epämuodostumia korjaavaa niin motiivi on usein psykologinen. 

Vierailija
91/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terveysammattilaisen on hyvä tietää ennakkoon jos potilaalla esiintyy esim. aggressiivista käytöstä tjsp. Se on hyvä merkitä rekisteriin.

Pippurisumutteellako varautuvat, jos tiedoissa lukee aggressiivinen?

Vierailija
92/98 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärini kirjoitti jotain masennuksestani. Ilmankos hän oli niin kovin empaattinen :D

Vierailija
93/98 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kummallista että potilas joutuu pelkäämään lääkärien asenteita sen jälkeen kun on joskus voinut henkisesti pahoin. Muuttuuko sitä alempiarvoiseksi heidän silmissään, ja jos niin miten he sen perustelevat. Meillä potilailla vaan on vaikeita elämänkokemuksia, ei se ole oma vika.

Toiseksi: jos on esim. herkkä niin onko lääketieteen mielestä huono ihminen. Pointtihan tässä oli se että saa huonompaa hoitoa jos on mt potilaan leima.

Ei ole kyse mistään asenteista, vaan hoitoon liittyvistä asioista jotka on oltava hoitohenkilökunnan tiedossa. Se on ihan sama onko se vaiva päänsisäinen vai vaikka poistettu munuainen, se on oltava tiedossa kun hoitoa annetaan. On älyttömän tyhmää loukkaantua tällaisista, kun nämä on hoitohenkilökunnalle vain asioita muiden joukossa.

Ei se aivan sama ole, koska mt-ongelmaisten fyysiset vaivat valitettavasti hoidetaan keskimäärin huonommin ja hoitohenkikökunta suhtautuu heihin keskimäärin alentuvammin kuin ei-mt-ongelmaisten.

Oma kokemus terv.huollon työntekijänä + lukemattomat tutkimukset osoittavat

Jos esim. on sairastanut masennuksen 10 vuotta sitten ja parantunut, on asiatonta roikuttaa tietoa enää mukana sairauskertomuksissa. Tätä tietoa ei tarvita nielurisanpoistoa varten.

Vierailija
94/98 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm

Vierailija
95/98 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, kun menin psykoosissa tk-lääkärille, hän muisti kysyä mitä ehkäisymenetelmää käytän 🤦🏼‍♀️ joo en mä näitä hullun geenejä kehtaa eteenpäin pistää, mutta lääkäreiden logiikka on joskus perin mielenkiintoista.

Tuosta tuli mieleeni tapaus, kun menin päivystykseen akuutin alavatsakivun vuoksi. Lääkäri määräsi muiden tutkimusten ohella raskaustestin. Järki hänellä kuitenkin voitti, kun kerroin, miksi pidin ko. tutkimusta täysin turhana verovarojen tuhlauksena: olin liki 50- vuotias, minulle oli tehty sterilisaatio parikymmentä vuotta aiemmin, eikä minulla ollut yli viiteen vuoteen ollut seksikumppania.

Vierailija
96/98 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää sairaudet voi vaikuttaa siihen mitä lääkkeitä saa antaa, sopiiko yhteen sen lääkityksen kanssa mikä nyt on, yleensä leikkauksen jälkeen määrärään kipulääkettä. Ja osataan varautua esim paniikkikohtaukseen ennen tai jälkeen leikkauksen...

Vierailija
97/98 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia, kun menin psykoosissa tk-lääkärille, hän muisti kysyä mitä ehkäisymenetelmää käytän 🤦🏼‍♀️ joo en mä näitä hullun geenejä kehtaa eteenpäin pistää, mutta lääkäreiden logiikka on joskus perin mielenkiintoista.

Tuosta tuli mieleeni tapaus, kun menin päivystykseen akuutin alavatsakivun vuoksi. Lääkäri määräsi muiden tutkimusten ohella raskaustestin. Järki hänellä kuitenkin voitti, kun kerroin, miksi pidin ko. tutkimusta täysin turhana verovarojen tuhlauksena: olin liki 50- vuotias, minulle oli tehty sterilisaatio parikymmentä vuotta aiemmin, eikä minulla ollut yli viiteen vuoteen ollut seksikumppania.

Nää on ihan rutiini testejä vatsakipujen takia, siks saatetaan tarjota perehtymättä enempää taustoihin.

Vierailija
98/98 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just siks