Siis mitä tämä on??? Olen menossa kirurgiaan ja minut on esitelty mt-potilaana
Lekuri oli aloittanut lähetteen "38v. nainen, masennus, paniikkihäiriö todettu..."
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden täytyy "määritellä" potilas jotenkin epikriisin alkuun. Esim. Hoikka, asiallinen rouva, taustalla masennusta etc.
Minkä takia luonteenpiirteet varsinkin, jos on positiiviset määritelmät , pitää kertoa? Ymmärrän, jos on kyse agressiivisestä ihmisestä, mutta silloinhan asiaa hoidettaisiin ihan eri tavalla.
Minustakin oli kirjoitettu, että olen "asiallinen" mitä ihmettä?
Asiallinen tarkoittaa, että olet tilanteeseen sopivissa vaatteissa, vastaat järkevästi kun puhutellaan, olet käynyt viimeisen viikon sisällä suihkussa jne.
Vierailija kirjoitti:
Eräs potilas tuli osastolle toisesta yksiköstä ja papereissa luki "kiusattu työyhteisössä" mikä oli minun mielestäni aika hämmentävää. Olin ystävällinen ja lämmin, kuten pyrin olemaan muillekin, enkä maininnut asiasta tälle potilaalle itselleen mitään.
Tämä on kyllä erikoinen kirjaus
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoisesti ilmaistu: "olen menossa kirurgiaan"..
Eli olet menossa leikkaukseen/kirurgiseen toimenpiteeseen?
Tai kirurgian poliklinikalle esimerkiksi esikäynnille.
Paniikkihäiriö on jo sinänsä aika oleellinen kirurgin tietää, jos saat paniikkikohtauksen osaavat varautua. Masennuksesi taas voi vaikuttaa toipumiseesi.
Onhan se vähän, jos aletaan kaivaa jotain monta vuosikymmentä vanhoja mt-diagnooseja..
Maailma on muuttunut, ihminen on jo eri kuin silloin joskus, jne. Itse olen esimerkiksi ollut kuukauden mielisairaalassa 90-luvulla, mutta olen jo aika eri ihminen kuin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että itsellä on sairastettu sekä masennukset että ahdistukset muttei niistä mainita. Onko tämä jotenkin potilaskohtaista? Olen muuten supliikki tyyppi, tasan täräytän asiat kuin ne ovat kuten ne ovat. Ehkä jos on varautuneempi ja kiltimpi niin vetävät nämä esiin.
Molemmilla on varmaan oma vaikutuksensa. Jos et vaikuta diagnoosiesi kaltaiselta lääkärin subjektiivisen kokemuksen mukaan, ehkä hän ei niitä laita joka paikkaan. Tai sitten laittaa muuten vain, koska on tottunut tekemään työnsä niin.
Vierailija kirjoitti:
On se kummallista että potilas joutuu pelkäämään lääkärien asenteita sen jälkeen kun on joskus voinut henkisesti pahoin. Muuttuuko sitä alempiarvoiseksi heidän silmissään, ja jos niin miten he sen perustelevat. Meillä potilailla vaan on vaikeita elämänkokemuksia, ei se ole oma vika.
Toiseksi: jos on esim. herkkä niin onko lääketieteen mielestä huono ihminen. Pointtihan tässä oli se että saa huonompaa hoitoa jos on mt potilaan leima.
Millä tavalla saa huonompaa hoitoa? On melko tärkeää tietää operaatioon mennessä mitä lääkkeitä menee, miten ihminen mahdollisesti reagoi, jos nukutetaan ja nukutetaanko vaikka voisi tehdä nukuttamatta ym. Ihan samanlaisen hoidon sitä saa mt-potilaana. Vai jäikö leikkaus tekemättä tai tehtiinkö se vain puoliksi, koska psyk. diagnoosi?
Onhan nuo aika tärkeät asiat tietää, kun leikkausta suunnitellaan.
Minä sain leikkauksen jälkeen anafylaktisen reaktion tavalliseen kipulääkkeeseen. Allerginen taipumukseni tiedettiin etukäteen, mutta ei ollut tiedossa lääkeaineallergioita. Kuitenkin, kun tiedoissani luki, että olen allerginen, anestesialääkäri osasi heti epäillä tilan aiheuttajaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kertoi mitä tiesi sinusta. Valitettavasti se puoli tulee aina esiin. Minä olin menossa kyynärpään operointiin niin lähetteessä luki että " ujo". Sellaiseen huomioon jaksoi lääkäri keskittyä.
Tää oli jotenkin hauska, sorry... tuli mieleen, että sillähän se ujous korjaantuu tietysti, kun kyynärpäästä tehdään terävämpi ja parempi. Ei täällä maailmassa ilman kyynärpäitä pärjää!
(Siis ihan off topic, mutta pakko oli sanoo.)
Mullaluki: asiakas diagonosoinut itse Xxxxxxxtulehduksen. So what. Se oli just se. Ei mennyt vikaan oma diagnosointi.
Mulla on adhd-lääkitys, sama lääke jota käytetään myös masennuksen hoitoon. Käsi murtui ja epikriisissä oli "nainen 32 vuotta, masennuslääkitys X" ja sitten selostus mikä luu on murtunut. Lekuri vielä kysyi että onko lääkkeitä ja sairauksia, kerroin että on adhd ja siiven tää kyseinen lääke. Jännästi ei sitten ollut sitä adhd:ta mainittu, vaikka kai se ois ollut asiaankuuluvampaa ja totuudenmukaisempaa aloittaa vaikka "nainen 32 vuotta, adhd-diagnoosi, johon lääkkeenä X".
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki eilen ;Puhuu kokonaisia ipitkiä lauseita henngästymättä. olin valittanut hengästymistä,,,
Tuo on ihan normaali tapa mitata/tarkkailla hengenahdistusta. Esim. "Pystyy puhumaan 3 sanan lauseita". Se kertoo paljon enemmän, kuin potilaan kertoma.
Vierailija kirjoitti:
Omissa tiedossani lukee, että asiallisesti käyttäytyvä ja perussiisti, mutta ylipainoinen, kontaktia välttelevä, hämmentynyt, persoonallisuudestaan erikoisen kuvan antava.
Mä olisin voinut luonnehtia tuolla tavalla erästä yleislääkäriä, jonka vastaanotolle menin taannoin hakemaan T-todistusta. Lääkäri röhnötti pöytänsä ääressä selin minuun ja huikkasi kysymykset olkansa yli. Oudoin lääkäri ikinä.
Kyllä terveysammattilaisen on hyvä tietää ennakkoon jos potilaalla esiintyy esim. aggressiivista käytöstä tjsp. Se on hyvä merkitä rekisteriin.
"Puhelias nainen, mutta polvi kipeä..."
Kyllähän sitä mietti, että eikö yleensä sitten puheliailla ole polvet kipeänä. 😄
Eikä kipeytynyt muuten puhuessa, vaan ihan muuten...🙃
Vierailija kirjoitti:
Omissa tiedossani lukee, että asiallisesti käyttäytyvä ja perussiisti, mutta ylipainoinen, kontaktia välttelevä, hämmentynyt, persoonallisuudestaan erikoisen kuvan antava.
Voi hyvä luoja sentään! No, on minullakin nykyisin jokaisessa epikriisissä "vaikea ylipaino", joka käytännössä on n. 15 kg. Mitähän he kirjoittavat näille, jotka painavat 150-300 kg?
Oma kokemus on, että kun on masennus-ahdistus taustalla, fyysisiä kipuja ei oteta tosissaan vaan ajatellaan niiden olevan mt peräisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja sentään! No, on minullakin nykyisin jokaisessa epikriisissä "vaikea ylipaino", joka käytännössä on n. 15 kg. Mitähän he kirjoittavat näille, jotka painavat 150-300 kg?
Kirjoittavat, että todella vaikea obesiteetti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kummallista että potilas joutuu pelkäämään lääkärien asenteita sen jälkeen kun on joskus voinut henkisesti pahoin. Muuttuuko sitä alempiarvoiseksi heidän silmissään, ja jos niin miten he sen perustelevat. Meillä potilailla vaan on vaikeita elämänkokemuksia, ei se ole oma vika.
Toiseksi: jos on esim. herkkä niin onko lääketieteen mielestä huono ihminen. Pointtihan tässä oli se että saa huonompaa hoitoa jos on mt potilaan leima.
Pyydä poistoa,ne poistaa kirjallisella pyynnöllä,toistet poistaa ilman kirjallista. Jos koet,ettei tietyt sanat kuulu lähetteen tekstiin tai operaatioon.
Minulla poistivat kun suullisesti pyysin. Asiallisessa hengessä toimittiin, vaikka itsellä vähän kiehahti asia sisäisesti. Monesti ei ajatella miltä psykiatristen diagnoosien ja asioiden näkyminen esim. leikkaustiedoissa tuntuu asiakkaalta. Mitä merkitystä on kirjoitella potilas leikattu, diagnoosi persoonallisuushäiriö. Ei liity senhetkiseen asiaan mitenkään.
Minkä takia luonteenpiirteet varsinkin, jos on positiiviset määritelmät , pitää kertoa? Ymmärrän, jos on kyse agressiivisestä ihmisestä, mutta silloinhan asiaa hoidettaisiin ihan eri tavalla.
Minustakin oli kirjoitettu, että olen "asiallinen" mitä ihmettä?