Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä tämä on??? Olen menossa kirurgiaan ja minut on esitelty mt-potilaana

Vierailija
15.02.2022 |

Lekuri oli aloittanut lähetteen "38v. nainen, masennus, paniikkihäiriö todettu..."

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omissa tiedossani lukee, että asiallisesti käyttäytyvä ja perussiisti, mutta ylipainoinen, kontaktia välttelevä, hämmentynyt, persoonallisuudestaan erikoisen kuvan antava.

Yleislääketieteen teksteissäkö?

Vierailija
22/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee melkein joka paperissa "perussairautena paniikkihäiriö". En ole muuten aiemmin ihmetellytkään.

Kai se kertoo hoitavalle taholle jotain siitä, kuinka sut tulee ottaa huomioon. Jos mä vaikka panikoin ja hyperventiloin leikkausta jännittäessä, niin he tietää että se on paniikkikohtaus, eikä aleta antamaan sähköä 🤔

Joskus nuorena kävin kamalin menkkakramppien takia päivystyksessä, ja lääkäri oli korjauksen loppuun laittanut "muuten melko terve tyttö" 😁

Jostain syystä myös hoikkuus kirjataan ihan kaikkeen, oli sit kyse psykiatriasta tai kirurgisesta toimenpiteestä. En itse ymmärrä ihan miten se liittyy esim noidannuoleen tai munasarjakystaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinopiiri kirjoitti:

Monesti asiat mitä lukee epissä ei pidä paikkaansa..

Jos sanon että "mun käsi on murunut" sielä voi lukea "asiakas penää pääsy leikkaukseen koska kuvittelee että kätensä on murtunut"

näinhän se monella menee....

Eipä ole minulla mennyt noin. Jos olen sanonut, että käsi on murtunut, niin epikriisissä on teksti "asiakas kaatunut hiekoittamattomalla parkkipaikalla, yrittänyt ottaa tukea vasemmalla kädellä, ranne vääntynyt ja rusahtanut. Tällä hetkellä ranne turvonnut, kipeä, vasemmalla laaja mustelma. Otetaan rtg ja sen jälkeen tuetaan tarvittavalla tavalla". Ei sanaakaan vaatimuksistani.

Vierailija
24/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo asiat kirjoitetaan lähetteeseen esitietokohtaan. Jos lääkityksiä menossa niin ei sitä voi oikein mitenkään kiertää.

Vierailija
25/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esimerkiksi paniikkihäiriö on hyvä olla leikkaavan lääkärin, hoitajien ja anestesialääkärin tiedossa. Tietävät käsitellä sinua rauhoittavasti ja osaavat reagoida jos saisit vaikka paniikkihäiriön.

Ei lääkärit oo mitään sadistisia nöyryyttäjiä jotka eivät ymmärrä mt-diagnooseja. Ihan työtään tekeviä ihmisiä jotka eivät jokaista lähetettä ja lausuntoa analysoi kovinkaan tarkasti. He kuitenkin yrittävät vain auttaa.

Vierailija
26/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä saatta vanhat traumat aktivoitua kun nuo jossain muussa yhteydessä otetaan esille ja saatan taantua ja alkaa oireilemaan.

Vierailija
27/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omissa tiedossani lukee, että asiallisesti käyttäytyvä ja perussiisti, mutta ylipainoinen, kontaktia välttelevä, hämmentynyt, persoonallisuudestaan erikoisen kuvan antava.

Lekuri lukenut psykologiaakin 😁

Mulla luki joskus "realiteeteissa oleva".

Vierailija
28/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nice

Vierailija
29/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ihmisten tietoja levitellään ja nimitellään. Onko tietoturvalla joku rajapinta. 

Vierailija
30/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinopiiri kirjoitti:

Jos sanon että "mun käsi on murunut" sielä voi lukea "asiakas penää pääsy leikkaukseen koska kuvittelee että kätensä on murtunut"

Joskus lääkäri kyseli alkoholin käytöstä ja vastasin rehellisesti, että sit kun juon, niin juon helposti liikaa.

Lääkäri kirjasi "juo aina sammumiseen asti" 🤦

Mulla on paniikkihäiriöön ja tajuttomaan, itsutuhoisuuteen kulminoituvaan ahdistukseen

rauhoittava jota otan tarvittaessa, ja se on arjen sujumisen kannalta elintärkeä. Tuosta lähtien on resepti ollut tiukassa.

Vierailija
31/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti siis sanoa, että virallista diagnoosia ahdistuneisuudesta tai autismikirjon höiriöstä ei kuitenkaan ole, vaikka on täysin selvää, että nuo löytyy. Vain as-piirteet on diagnosoitu.

Vierailija
32/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän esimerkiksi paniikkihäiriö on hyvä olla leikkaavan lääkärin, hoitajien ja anestesialääkärin tiedossa. Tietävät käsitellä sinua rauhoittavasti ja osaavat reagoida jos saisit vaikka paniikkihäiriön.

Ei lääkärit oo mitään sadistisia nöyryyttäjiä jotka eivät ymmärrä mt-diagnooseja. Ihan työtään tekeviä ihmisiä jotka eivät jokaista lähetettä ja lausuntoa analysoi kovinkaan tarkasti. He kuitenkin yrittävät vain auttaa.

Näin on. Olisihan se helpompaakin hoitaa vaan sitä leikattua polvea, mutta kun ihminen on kokonaisuus. jos taas mitään muuta ei olisi otettu huomioon niin itkisitte kuinka tylyä kohtelu on ollut. Jos saatte paniikkikohtauksen leikkaukseen mennessä niin ihmettelette miksi teille ei ole annettu mitään rauhoittavaa. Tai kun leikkauksen jälkeen määrätään lääkkeitä niin lääkärin pitäisi kristallipallosta katsoa mitä muuta teille on mahdollisesti määrätty ja arvailla niiden yhteisvaikutukset? Ja kyllä se vain ihan fakta on, että jos ennestään on taipumusta esim. kipulääkkeiden väärinkäyttöön niin se on ihan teidän omaksi parhaaksenne, että asia on hoitavan tahon tiedossa. Iso osa heistä tarvitsee vahvimmat mahdolliset lääkkeet vielä pitkän ajan jälkeenkin, omasta mielestään. Lääkärit ei ole mitään automaatteja johon syötetään tiedot mitä halutaan tilata. 

Vierailija
33/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinopiiri kirjoitti:

Eipä ole minulla mennyt noin. Jos olen sanonut, että käsi on murtunut, niin epikriisissä on teksti "asiakas kaatunut hiekoittamattomalla parkkipaikalla, yrittänyt ottaa tukea vasemmalla kädellä, ranne vääntynyt ja rusahtanut. Tällä hetkellä ranne turvonnut, kipeä, vasemmalla laaja mustelma. Otetaan rtg ja sen jälkeen tuetaan tarvittavalla tavalla". Ei sanaakaan vaatimuksistani.

Juu ymmärrän tämän, ja itse luotan paljon (koska alalla on paljon osaamista)

Näin kärjistäen puhuin, koska olen itse lukenut epikriisejä mitä joillain on ollut. 

Ja monesti potilasta itseä syytetään niissä...

Toki voi olla niinkin että olen liian hölmönä uskonut mitä läheiset sanoo puhuneensa ja mitä vertaan epikriisiin, niin potilaasta tehdään syylinen (vai mikä se oli?)

Ja itsestäni voin kertoa edes pienen esimerkkitapauksen.

"potilas sanoo olevansa selvinpäin, puhallutus tehty, mutta allekirjoittanut ei voi olla varma osaako käyttää alkometriä oikein" 

Ja tuo ei välttämättä ole sanasta sanaan fakta mutta fakta kuitenkin ja sen voisin todistaa...

Ynm...

Vierailija
34/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti siis sanoa, että virallista diagnoosia ahdistuneisuudesta tai autismikirjon höiriöstä ei kuitenkaan ole, vaikka on täysin selvää, että nuo löytyy. Vain as-piirteet on diagnosoitu.

Äkillisissä tilanteissa myös nuo asiat on hyvä olla tiedossa. Jos joudut vaikka onnettomuuteen ja käyttäydyt noin niin ei tarvitse käyttää aikaa epäolennaisuuksien tutkimiseen, kun tuo kuuluu normaaliin käytökseesi. 

Vierailija
35/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä makasin heräämössä kun sairaanhoitajilla oli vuoron vaihto. Vuorosta lähtevä esitteli minut vuoroon tulevalle: "ja sitten meillä on täällä tällainen tapaus..." ja ja katsoi paremmaksi jättää kesken ja osoitti tietokoneen ruudulta sormellaan kaikkia mt-diagnoosejani.

Vierailija
36/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan paniikkihäiriötä ja mielestäni on pelkästään hyvä, että minua hoitavat lääkärit ja hoitajat sen tiesivät leikkaukseen mennessäni. Mainitsin siitä kyllä itsekin.

Vierailija
37/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä makasin heräämössä kun sairaanhoitajilla oli vuoron vaihto. Vuorosta lähtevä esitteli minut vuoroon tulevalle: "ja sitten meillä on täällä tällainen tapaus..." ja ja katsoi paremmaksi jättää kesken ja osoitti tietokoneen ruudulta sormellaan kaikkia mt-diagnoosejani.

Höpö höpö.

Vierailija
38/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinopiiri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinopiiri kirjoitti:

Näin kärjistäen puhuin, koska olen itse lukenut epikriisejä mitä joillain on ollut. 

Toki voi olla niinkin että olen liian hölmönä uskonut mitä läheiset sanoo puhuneensa ja mitä vertaan epikriisiin, niin potilaasta tehdään syylinen (vai mikä se oli?)

"potilas sanoo olevansa selvinpäin, puhallutus tehty, mutta allekirjoittanut ei voi olla varma osaako käyttää alkometriä oikein" 

Ja tuo ei välttämättä ole sanasta sanaan fakta mutta fakta kuitenkin ja sen voisin todistaa...

Ynm...

Jos vastaanotolla on tilanne ollut tuo niin se on fakta. Sanoo olevansa selvinpäin, mutta muuta tietoa ei ole, kuin asiakkaan sanoma. Itsekin kirjaan usein muistisairaasta, että sanoo syöneensä, että ottaa lääkkeet oikein, pystyy hoitamaa hygienian itse, jne. Mutta kun eihän sitä totuutta tiedä, niin tuohon muotoon se on kirjattava. Sen mitä on sanottu. Ja silloinhan yleinen mielipide on, että ei saisi luottaa? Täälläkin monia keskusteluja, kun vanhuksesta tehdään huoli-ilmoituksia mitkä ei johda mihinkään. Mutta sitten, kun potilas jolla on taustalla lääkeriippuvuutta tai muuta ongelmaa, pyytää lisää vahvoja kipulääkkeitä, pitäisi yhtään kyseenalaistamatta toteuttaa? 

Vierailija
39/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinopiiri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinopiiri kirjoitti:

Ynm...

En ihmettele, jos lääkärin on vaikea saada selvää mitä tarkoitat.

Vierailija
40/98 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs potilas tuli osastolle toisesta yksiköstä ja papereissa luki "kiusattu työyhteisössä" mikä oli minun mielestäni aika hämmentävää. Olin ystävällinen ja lämmin, kuten pyrin olemaan muillekin, enkä maininnut asiasta tälle potilaalle itselleen mitään.