Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lomapalkasta kysymys.

Vierailija
29.06.2015 |

Aloitin just loman ja sain kesäkuun palkan + lomarahan tänään. Saanko sitten heinäkuun lopussa taas normipalkan vai miten tää menee? Töihin meen takaisin elokuun alussa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:43"]

Lomapalkka=loma-ajan palkka, joka maksetaan ennen lomaa. Minä esimerkiksi sain loma-ajan palkan kesäkuun puolivälissä, kun olen nyt lomalla, eli vajaan 1,5 kk palkan, eli kesäkuun 2 ekalta viikolta normipalkan, sitten palkan kesäkuun viimeisiltä viikoilta ja heinäkuun alusta lomapalkan. Mutta - se tarkoittaa myös sitä, että heinäkuun palkka on sitten vastaavasti pienempi, eli ei lomapalkka mitään ylimääräistä rahaa ole. Eiköhän kaikki vakityöläiset, joiden työpaikalla palkanlaskenta hoidetaan oikein, saa loma-ajalta palkan. Periaatteessa se pitäisi maksaa etukäteen, mutta suurin osa isoista työnantajista maksaa palkan loma-ajaltakin kuukausittain palkanmaksupäivänä. 

Lomaraha, entinen lomaltapaluuraha on tes-kohtainen, ei lakisääteinen. Se on puolet loma-ajan palkasta, eli jos lomaa on kertynyt täydet lomapäivät, käytännössä kesällä  2 viikon palkka niillä, joilla lomaoikeus on 4 viikon lomaan.

Lomakorvaus on rahana maksettava palkkio pitämättömistä lomapäivistä. Käytännössä tämä on tuttu käsite lähinnä määräaikaisissa työsuhteissa, joissa ei ole ehtinyt tai saanut pitää lomaa lomana. Myös määräaikaisissa työsuhteissa kertyy lomaa. 

Oliko tästä mitään apua kellekään?

[/quote]Toi oli hyvin selventävästi kerrottu. Mä lisään vielä, että lomakorvaus maksetaan usein myös toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen päättyessä, eli maksetaan kertyneet (pitämättömät)lomapäivät ulos.

Vierailija
22/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:32"] Mikä on lomapalkka? Miten ja missä sellaisen voi saada? (*´︶`*) Lomailemalla ahkerasti...♡ [/quote] Joo siis en voi ymmärtää. Lomapalkka???? Tämä on mahdollista vain todellisessa hyvinvointiyhteiskunnassa. Tosin itse olen jäänyt tällaisesta paitsi, vaikka olen aika pitkään ollut töissä. Ja kerran vielä palkanlaskijanakin.  [/quote] Eipä siis ihme että et enää palkanlaskijana ole :)

[/quote]

Niinpä. Minun nykyisellä (ja ilmeisesti entiselläkin) alalla se on tosiaan vaan palkka:)  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:32"] Mikä on lomapalkka? Miten ja missä sellaisen voi saada? (*´︶`*) Lomailemalla ahkerasti...♡ [/quote] Joo siis en voi ymmärtää. Lomapalkka???? Tämä on mahdollista vain todellisessa hyvinvointiyhteiskunnassa. Tosin itse olen jäänyt tällaisesta paitsi, vaikka olen aika pitkään ollut töissä. Ja kerran vielä palkanlaskijanakin.  [/quote] Eipä siis ihme että et enää palkanlaskijana ole :)

[/quote]

Niinpä. Minun nykyisellä (ja ilmeisesti entiselläkin) alalla se on tosiaan vaan palkka:)  

[/quote]Meillä lukee tilinauhassa "kesälomapalkka" ja "talvilomapalkka"

Vierailija
24/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapalkka=loma-ajan palkka, joka maksetaan ennen lomaa. Minä esimerkiksi sain loma-ajan palkan kesäkuun puolivälissä, kun olen nyt lomalla, eli vajaan 1,5 kk palkan, eli kesäkuun 2 ekalta viikolta normipalkan, sitten palkan kesäkuun viimeisiltä viikoilta ja heinäkuun alusta lomapalkan. Mutta - se tarkoittaa myös sitä, että heinäkuun palkka on sitten vastaavasti pienempi, eli ei lomapalkka mitään ylimääräistä rahaa ole. Eiköhän kaikki vakityöläiset, joiden työpaikalla palkanlaskenta hoidetaan oikein, saa loma-ajalta palkan. Periaatteessa se pitäisi maksaa etukäteen, mutta suurin osa isoista työnantajista maksaa palkan loma-ajaltakin kuukausittain palkanmaksupäivänä. 

Lomaraha, entinen lomaltapaluuraha on tes-kohtainen, ei lakisääteinen. Se on puolet loma-ajan palkasta, eli jos lomaa on kertynyt täydet lomapäivät, käytännössä kesällä  2 viikon palkka niillä, joilla lomaoikeus on 4 viikon lomaan.

Lomakorvaus on rahana maksettava palkkio pitämättömistä lomapäivistä. Käytännössä tämä on tuttu käsite lähinnä määräaikaisissa työsuhteissa, joissa ei ole ehtinyt tai saanut pitää lomaa lomana. Myös määräaikaisissa työsuhteissa kertyy lomaa. 

[/quote]

Hmm, kuulostaa aika muinaiselta tuo lomapalkka. Ja monimutkaiselta. En ole minäkään kuullut sellaisesta. Saako udella, että millä aloilla tällaista on.

Vierailija
25/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:51"]

[/quote]Toi oli hyvin selventävästi kerrottu. Mä lisään vielä, että lomakorvaus maksetaan usein myös toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen päättyessä, eli maksetaan kertyneet (pitämättömät)lomapäivät ulos.

[/quote]

Oli selvästi kerrottu. Mutta aika hämmentävä systeemi. Palkka annetaan ennakkona ja sitten myöhemmin tulee pieni palkka. Muistelen, että mummoni ja äitini työpaikoisssa oli tällainen systeemi. 

Vierailija
26/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ymmärsin jo. Meillä töissä vaan kutsutaan sitä ihan vaan palkaksi. 

Hyvähä näitä on kirjoitella vähän rautalangallakin? Ajankohtaista aihetta kuitenkin kaikille, ja nuorisokin saattaa jtn näistä ammentaa ja saada ♡˙︶˙♡

Vierailija
27/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosiaan ensimmäinen kerta ikinä, että toimitaan näin, että loma-ajan palkan saa etukäteen, mutta laki todellakin sanoo niin ja nykyinen pieni työnantajani näin tekee. Tällaista ei ole aiemmin ollut missään isossa eikä pienessä vaan kuukausipalkka on tullut aina sama ja lomakorvauksissa on sitten ollut hyvin kirjavia käytäntöjä. t. se joka sai kesäkuussa ison tilin ja saa heinäkuussa pienen. 

Vierailija
28/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva selitys 22, mutta yleensä loma-ajan palkka maksetaan normaaleina palkanmaksupäivinä, ei etukäteen.

Vierailija
29/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:02"]

Kiva selitys 22, mutta yleensä loma-ajan palkka maksetaan normaaleina palkanmaksupäivinä, ei etukäteen.

[/quote]

Se oli kyllä siinä mainittu, jos olisit jaksanut lukea ensimmäisen kappaleen loppuun. 

Vierailija
30/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:09"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:02"]

[/quote]

Se oli kyllä siinä mainittu, jos olisit jaksanut lukea ensimmäisen kappaleen loppuun. 

[/quote]

no niin olikin, sorry :)

Vierailija
31/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:55"]

[/quote]

Hmm, kuulostaa aika muinaiselta tuo lomapalkka. Ja monimutkaiselta. En ole minäkään kuullut sellaisesta. Saako udella, että millä aloilla tällaista on.

[/quote]Ainakin metallin tuntipalkkalaisilla. Lomapalkka maksetaan lomakta:n mukaan ja se on isompi, mitä normaali tuntipalkka.

Vierailija
32/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapalkka ja palkka eivät ole sama asia eikä niitä yleensä kutsuta samalla nimellä. Lomapalkka maksetaan kta:n mukaan tai mahdollisesti kertynee provision mukaan (myyntialalla). Lomapalkka on lain mukaan oltava käytettävissä ensimmäisenä lomapäivänä jos paikallisesti muuta ei sovita, eli se maksetaan etukäteen.

Vierailija
33/33 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:36"]

Lomapalkka ja palkka eivät ole sama asia eikä niitä yleensä kutsuta samalla nimellä. Lomapalkka maksetaan kta:n mukaan tai mahdollisesti kertynee provision mukaan (myyntialalla). Lomapalkka on lain mukaan oltava käytettävissä ensimmäisenä lomapäivänä jos paikallisesti muuta ei sovita, eli se maksetaan etukäteen.

[/quote]Just näin.