Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta
En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.
Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?
Kommentit (953)
Kyllä, näin on käynyt minulle.
Nykyajan touhu tuntuu kovin vieraalta. Kaikki on mennyt huonompaan suuntaan.
Olen 52v.
Äitini 55v ei osaa käyttää mitään laitteita: ei älypuhelinta, tablettia, tietokonetta,... Osaa ehkä juuri ja juuri pistää päälle ja pois. Hän ei ole työelämässä, ja hänellä on kognitiivisia vaikeuksia, eli ei todennäköisesti tule noita ikinä oppimaan. En ole hänen kanssaan hyvissä väleissä, joten sekin saa minut enemmän huolestumaan siitä, miten pärjää tulevaisuudessa kaiken digitalisoituessa. Hänellä ei kauheasti muitakaan läheisiä ole,. Ehdotinkin hänelle pari viikkoa sitten edunvalvojan hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Äitini 55v ei osaa käyttää mitään laitteita: ei älypuhelinta, tablettia, tietokonetta,... Osaa ehkä juuri ja juuri pistää päälle ja pois. Hän ei ole työelämässä, ja hänellä on kognitiivisia vaikeuksia, eli ei todennäköisesti tule noita ikinä oppimaan. En ole hänen kanssaan hyvissä väleissä, joten sekin saa minut enemmän huolestumaan siitä, miten pärjää tulevaisuudessa kaiken digitalisoituessa. Hänellä ei kauheasti muitakaan läheisiä ole,. Ehdotinkin hänelle pari viikkoa sitten edunvalvojan hankkimista.
Onko hän kehitysvammainen? alkoholisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän kehitysvammainen? alkoholisti?
Voi myös olla muistisairaus ( dementia).
Tämä onkin vanhempi ketju, mutta itse olen 49 ja koen asian päinvastoin. Nuoremmat eivät jaksa opetella enää mitään ja tuntuu, kuin olisin joka työpaikassa aina se IT masteri, joka opettaa muita. Mulle työnnetään tehtäviä, jotka vaativat uuden opettelua ja väsyn kun pitää etsiä toisen puolesta tietoa. Mikseivät itse sitä hae?
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin vanhempi ketju, mutta itse olen 49 ja koen asian päinvastoin. Nuoremmat eivät jaksa opetella enää mitään ja tuntuu, kuin olisin joka työpaikassa aina se IT masteri, joka opettaa muita. Mulle työnnetään tehtäviä, jotka vaativat uuden opettelua ja väsyn kun pitää etsiä toisen puolesta tietoa. Mikseivät itse sitä hae?
Minulla on sama kokemus. Mutta sitten opin hidastamaan tahtia. Teen työni, mutta käytän siihen aikaa. Jos multa kysyy jotain, niin vastaus kestää. Sillä välin useimmat löytävät itse ratkaisun tai huomaavat ettei se ongelma ollutkaan kovin tärkeä. Olenhan jo 46v niin kyllä mä voin.
Täytin juuri 51v. Onneksi tuli läppäri ostettua 15v, sitten, ei ollut tarvetta, mutta oppi käyttää ja maksaa laskut ja sai verkkopankki tunnukset,ymmärrän että ei kaikki ole tietokone ihmisiä, mutta on siitä hyötyä nykyään ja tulevaisuudessa.
Heli Pakarinen
Olen 47 vuotias mies ja tietoisesti jättäytynyt kaikesta jo vuosia sitten. Minun mielestäni 60+ mummot on niitä jotka kirjoittelevat faceen ja soittelevat videopuheluita, sen minkä HM:ssä shoppaamiseltaan kerkiävät. Minä luen kirjoja
Mä oon se lähes 60-vuotias mummo. Tänään opiskelin omaksi ilokseni tietotekniikkaa. Nyt tiedän, mikä on ETL, RFC-connector, DB connection, trigger based reading engine ja missä muodossa ja miten data liikkuu tässä himmelissä. Sitten vielä kiinnosti tietää datalatauksesta, että onko se delta vai full load. Seuraavaksi ajattelin opiskella vähän ABAP-ohjelmointia. Olen ihan liekeissä, kun saan oppia uusia asioita joka päivä ja hyödyntää niitä työssäni. Mulla on myös monia saman ikäisiä ja yhtä innostuneita kollegoja. Joten ei kannata tämän ketjun perusteella yleistää mitään.
Olen nelikymppinen ja työn puolesta (IT-hallinto) tiedän jo etukäteen ennen suurelle yleisölle levitystä, mitä "mahtavia" uudistuksia ja toimintoja esim. Microsoft on tuotteisiinsa tuomassa. Oikeasti vihaan yli kaiken kaikkia uusia laitteita ja niiden käyttöönottoa. Tai ohjelmien/sovellusten päivityksiä, mitkä muuttavat koko käyttöliittymän tai sen ulkonäön. Sosiaalisista medioista olen tippunut jo aikaa sitten kärryiltä. Olispa voinut elää ikuisesti jossain 90-luvulla.
Tarviiko kyydissä jotenkin pysytellä? Sitähän pysyy yrittämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen ja työn puolesta (IT-hallinto) tiedän jo etukäteen ennen suurelle yleisölle levitystä, mitä "mahtavia" uudistuksia ja toimintoja esim. Microsoft on tuotteisiinsa tuomassa. Oikeasti vihaan yli kaiken kaikkia uusia laitteita ja niiden käyttöönottoa. Tai ohjelmien/sovellusten päivityksiä, mitkä muuttavat koko käyttöliittymän tai sen ulkonäön. Sosiaalisista medioista olen tippunut jo aikaa sitten kärryiltä. Olispa voinut elää ikuisesti jossain 90-luvulla.
Höpö höpö sinä tiedä mitään sen enempää
ette tuntisi putoavanne mihinkään jos olisitte jättäneet menemättä kaikkeen hömppään mukaan, säilyttäneet vain sen mitä työssä tarvitaan
Vierailija kirjoitti:
Heh, sitä vaaraa ei enää ole, koska olen pudonnut kelkasta jo vuosia sitten.
Niinpä nykyisin olenkin kansainvälisen pörssiin listautunen yrityksen HR-päällikkö.
Mä oon varmaankin sun pomo. Olen huomannut että olet pudonnut kelkasta. Ei se mitään, itsehän minä olen pudonnut jo paljon aikaisemmin. Ehkä olet huomannutkin ...
Mutta eipä meitä pomotason ihmisiä ole ennenkään haitannut jos ei olla ihan ytimessä. Pääasia että alaiset on jyvällä myös nykyajassa.
Täällä 35 v. joka on ihan tarkoituksella tiputtautunut pois nykyajasta, jos sillä tarkoitetaan tätä hirveää älylaite/some/tosiTV -maailmaa. Nykyään puhutaan ihme suomen ja englannin sekoitusta, mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin anglismit, enkä ymmärrä niistä puoliakaan. Ylitehokas työelämä vaikuttaa sairaalta ja olen iloinen etten ole osa sitä. Ihmiskunta on menossa kovaa vauhtia kohti sukupuuttoaan, haluan vaan elellä rauhassa luonnonläheistä elämää enkä olla osa tätä sairasta kapitalismip***aa.
Suomi-tankkeri on käännetty 1994 ja 2006, kuin huomaamatta, väärään suuntaan, yhteisestä hyvinvoinnista kohti kansan enemmistön pahoinvointia ja velkaa. Verotus on suunnattava takaisin rikkaisiin ja salaiset verovapaa tulot poistettava lainsäädännöstämme.
Suomessa ihmiset ovat ikään kuin suuren aluksen, sanotaan vaikka Suomi-hyvinvointiöljytankkerin kyydissä. Kaikki kokevat, ovat arjessa normaalisti eli liikuvat tankkerin pinnalla tarkastelleen vain lähellä olevaa aluksen pintaa.
Kukaan ei huomaa, että itse tankkeria on joku kääntänyt ja se on suunnattu kohti pohjoisnapaa ennen niin lämpimiltä hyvinvointialueilta (siis suomalaiset ovat saman tankkerin kyydissä, mutta tankkeri on käänetty vaivihkaa pohjoiseen... ihmiset tuntevat kylmyyttä, mutta eivät ymmärrä miksi, koska itse laiva ympärillä näyttää samalta, vain eläminen tankkerilla alkaa tuntua kylmemmältä vähitellen.
Pitäisi kysyä, miksi hyvinvointi on lähtenyt alamäkeen (tankkeri pohjoiseen), Kuka Suomi-tankkerimme käänsi huonoon suuntaan?
Tässä lyhyesti huonoon suuntaan kääntäjät:
Esko Aho käänsi tankkerin vahvasti pohjoiseen v. 1994 säätämällä rikkaille verovapaat ja verovähennetyt ja verovapaalta osuudelta täysin salaiseksi laissa säädetyn rikkaiden rikastuttajan ja kansakunnan köyhdyttäjän nimeltä "PÄÄOMATULO". Rikkaat ostavat verovapautta ja ovat siirtäneet tulojaan tähän Esko Ahon v. 1994 toteuttamaan rikkaiden "salaiseen verovapauttamiseen" eli pääomatuloihin. Suomi-tankkeri on kulkenut siitä lähtien kohti kylmää pohjoista yli 300 miljardin euron verran. Se on iso raha pois hyvinvointipalveluista. Rikkaiden taskut paisuvat salaisena verovapautetusta rahasta. Rikkaat ovat eniten hyötyneet (mm. rahallisesti) yhteiskunnasta ja heitä Aho verovapautti, nyt jo lähes 30 vuoden ajan.
Venäläiset oligarkit toki huomasivat (vrt. Ahon kutsu Sperbankiin), minkä jäynän piilotetusti Aho teki Suomessa - tästä kun Suomessa ei saa eikä huomata puhua mitään - samaa oligarkit halusivat myös Venäjälle - salaiseksi verovapaalta osalta säädettyä tuloa ja tuloa, johon verovähennysoikeudet lisäksi keskitettiin.
OSA 2 jatkoa / NESSUNO
Suomessa muu kansa on jäänyt progressiivisesti verotetun ansiotulon ainoaksi uhriksi ja lisäksi häijyn korkea tasaveroinen ALV suosii rikasta ja lisäksi rikastuttaa yhtiöitä rikkaiden hyväksi, koska yhtiöt eivät lainkaan maksa ALV:tä, vain välittävät kansalaisten maksaman ALV:n valtiolle. ALV:kin on osa rikkaiden tasaverosuosintaa ja siis verotonta yrityksille.
Suomi-hyvinvointitankkerin väärään ja kylmään suuntaan kääntäjiä pitää mainita vielä kaksi:
Raimo Sailas (2004) ja Matti Vanhanen (1.1.2006).
Nämä kaksi herraa huomasivat, että rikkaille erityisesti vuodesta 1994 kerrytetyt salaiset verovapaat ja lisäksi verovähennetyt pääomatulot olivat rikkaille keskittyvänä suurena omaisuutena sekä 1) julkisia että 2) verotettavia. Mitä tekivät nämä hemmot? Käänsivät Suomi-tankkeria yhä tuulisemmille ja kylmemmille vesille poistamalla 1.1.2006 alkaen nämä kaksi seikkaa 1) ja 2) rikkailta. 1) Rikkaille Ahon ansiosta keskittyvän suuren varallisuuden verotuksen ja 2) rikkaiden suuren varallisuuden julkisuuden, kun laissa verovapaa rikkaiden omaisuus on säädetty salaiseksi. Suuren varallisuuden rikkaita on avitettu Ahon 1994 tankkerikäännön lisäksi Sailalaksen TUPO2004-piilottelumanööverin avulla (Sailas yllätti piilottelullaan TUPO2004 neuvottelijat ja puski läpi "lupauksen" rikkaiden varallisuuden verotukseen poistosta, jonka sitten Matti Vanhanen pääministerinä toteutti 1.1.2006 alkaen (salaiseksi tekeiminen ja verottomuus).
Muu kansa on varallisuuden verovapautuksessa hävinnyt rikkaiden taskuun 2006 - 2022 varovaisesti arvoiden 20 miljardia, kukaan kun ei (enää) voi tietää, paljonko Ahon vuodesta 1994 junailema rikkaiden verovapautus on kerryttänyt salaiseksi Sailaksen ja Vanhasen toimesta järjestettyä ja rikkaille keskittyvää omaisuutta.
Suomi-tankkeri on siis ottanut 1994 ja 2006 suunnan kohti jäistä tulevaisuutta (muille paitsi rikkaille, jotka kyllä lämpimat SPA-osastonsa rakentavat Suomi-tankkerin vääjämättömästi matkatessa hyistä tulevaisuutta kohti).
Kukakohan Suomessa pitää huolen, ettei Suomi-tankkerin "väärästä" hyisestä kulkusuunnasta puhuta?
Mistä Suome-tankkeriin saataisiin kapteeni, joka kääntää ohjauspyörän hitaasti, mutta varmasti kohti suurituloisten aitoa progressiivista verotusta ja rikkaille kertyneiden suunnattomien omaisuuksien perusteellista verottamista ja sekä rikkaiden tulon, että rikkaiden omaisuuden palauttamista julkiseksi?
Pääomatulo saajalleen reilusti progressiiviseksi ansiotuloksi yhtä olemattomilla verovähennysoikeuksilla ja verottomuussalailulla kuin muillakin kansalaisilla ja suuri omaisuus verolliseksi.
Suomi tarvitsee verotuksella karaistuja rikkaita, jota ohjaavat Suomi-tankkeria suotuisille vesille. Veroapauksilla ja salaisella tulolla ja salaisella omaisuudella pöhötettyjä ullamössörikkaita Suomi ei todellisuudessa tarvitse. Ei mihinkään.
Tästä syntyisi Suomi uudestaan hyvinvointivaltiona ilman Ahon, Sailaksen ja Vanhasen toimesta syrjäytettyjen ihmisten luonnollisen väkivallan uhkaa. Pahoinvointi alkaa tankkerin suunnan muutoksella, kuin huomaamatta muuttua hyvinvoinniksi. Nyt suunta on ollut huomaamatta täysin päinvastoin.
Herätysliike Transformers Oy kirjoitti:
Wokeltajat pitäisi työntää uuniin, ja lopuksi kusta hiiltyneiden jäänteiden päälle.
Repesin*
Aivan, täydensit juuri sen, mikä multa jäi puuttumaan! :D Aivopesu, propaganda, ihmisten kahtiajako ja agendat.