Laitetaanko perunat kylmään vai kuumaan veteen?
Kun siis tehdään keitettyjä perunoita ja ei ole trolli!
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:19"]Mulle on opetettu, että pestään kuumalla vedellä ja laitetaan kylmään veteen ja levy päälle noi uudetperunat. Siten ne tärkkelykset vai mikä oli niin lähtee pois.
[/quote]
Kuka ja missä näin opetti? Eikö sinulle ole kukaan kertonut, että noin 60 asteessa perunat imeltyvät = alkavat maistua sokerilta? Jos peset kuumalla -> lämpenevät ja vielä laitat kylmään veteen kun keität, saat imeliä perunoita. Mutta makunsa kullakin.
Kohtuullisen pitkällä perunankeittokokemuksella väittäisin, että keittäminen ei epäonnistu koskaan, kun laittaa ne kiehuvaan veteen ja lisää suolaa. Pitää vaan malttaa lopettaa keittäminen ajoissa eli ennen kuin alkavat halkeilla, ja kaataa silloin pois melkein kaikki vesi pois ja antaa vielä olla hetki kannen alla.
[/quote] Imelät perunat ovat maukkaimpia. Olen kyllä oppini saanut Ranskassa, eli voi poiketa Suomen tavoista.
Laita tuoremehua vedenkeittimeen ja laita perunat sekaan. Näin minulle opetettiin ja näin on tehty jo Jeesuksen viimeisellä ehtoollisella. Olen oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:19"]Mulle on opetettu, että pestään kuumalla vedellä ja laitetaan kylmään veteen ja levy päälle noi uudetperunat. Siten ne tärkkelykset vai mikä oli niin lähtee pois.
[/quote]
Kuka ja missä näin opetti? Eikö sinulle ole kukaan kertonut, että noin 60 asteessa perunat imeltyvät = alkavat maistua sokerilta? Jos peset kuumalla -> lämpenevät ja vielä laitat kylmään veteen kun keität, saat imeliä perunoita. Mutta makunsa kullakin.
Kohtuullisen pitkällä perunankeittokokemuksella väittäisin, että keittäminen ei epäonnistu koskaan, kun laittaa ne kiehuvaan veteen ja lisää suolaa. Pitää vaan malttaa lopettaa keittäminen ajoissa eli ennen kuin alkavat halkeilla, ja kaataa silloin pois melkein kaikki vesi pois ja antaa vielä olla hetki kannen alla.
[/quote] Imelät perunat ovat maukkaimpia. Olen kyllä oppini saanut Ranskassa, eli voi poiketa Suomen tavoista.
[/quote] En ole siis tuo tärkkelystyyppi, mutta minut on siis myös opetettu noin.
Kiitos neuvoista! Jauhelihakastikkeen ohjeen sain illalla mieheltä. Nyt me on pojan kans syöty ja tyytyväisiä. Tästä on hyvä jatkaa. Ap.
Nimenomaan laitetaan kylmään veteen, että solaniini jää keitinveteen. Varsinkin pienet uudetperunat.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:11"]Mun mielestä se on kyllä toisin päin, eli uudet perunat kylmään veteen ja vanhat kuumaan.
[/quote]
Mutta lämpötila ei ole oleellista, jos haluat keitettyjä perunoita perunat pitää laittaa keitettyyn veteen.
Tyhmä keittää samaan aikaan perunoita ja vettä. Meillä äiti keittää perunoiden ketinveden jo edellidenä päivänä jolloin riittää pelkkä lämmmitys.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:11"]
Mun mielestä se on kyllä toisin päin, eli uudet perunat kylmään veteen ja vanhat kuumaan.
[/quote]
Ei, vaan nimenomaan toisin päin. UUdet perunat kiehuvaan suolattuun veteen siksi, etteivät tule vetisiksi, kuten muutoin helposti tulevat.
[/quote]
Ne itse asiassa jää koviksi, jos laittaa kylmään veteen. Joku entsyymi reaktio? Toki kun niitä keittää niin kauan, että alkavat hajota, tulevat vetisiksikin mutta edelleen kovia... Oli hämmentävä kokemus, kun vasta olin muuttanut omilleni, eikä kukaan ollut jakanut näitä viisauksia kanssani.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:06"]
Tätäkäänkö ei enää vanhemmat opeta, eikä köksäopekaan? Uudet perunat aina kiehuvaan veteen, vanhat perunat kylmään veteen.
[/quote]
No leikippä sinä sitten vanhempaa tai köksänopea ja vastaa jatkokysymykseen: Miksi tehdään just noin? Ja vastaukseksi ei kelpaa, että "niin on aina tehty" tai "koska minä niin sanon" vaikka nuo vastaukset todennäköisemmin joltain köksänopelta saisikin.
[/quote]
Uudet perunat (oikeammin varhaisperunat) on pantava kiehuvaan veteen, koska niiden kypsymisprosessi pitää saada käyntiin heti. Niillä ei ole suojanaan kuorta, joka estäisi veden imeytymisen perunaan ("perunan vesittymisen"). Kun kypsyminen käynnistyy välittömästi, se saa pinnan solurakenteen muuttumaan nopeasti niin, ettei vesi pääse siitä läpi.
Vanhojen perunoiden suojana on vahva kuori, jonka läpi vesi ei pääse, vaikka kypsyminen käynnistyisi hitaammin. Siksi vanhat perunat voi huoletta panna kylmään veteen.
Laitan molemmat kylmään veteen, vaikka uudetpotut pitäisikin laittaa kiehuvaan. Ihan hyviä on tullut, vaikka väärin teenkin tietoisesti. Ei ole kärsivällisyyttä alkaa odottelemaan veden kiehumista ja ylimääräinen astiakin pitäisi liata kun ei voi pestyjä perunoita laittaa suoraan kattilaan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:06"]
Tätäkäänkö ei enää vanhemmat opeta, eikä köksäopekaan? Uudet perunat aina kiehuvaan veteen, vanhat perunat kylmään veteen.
[/quote]
No leikippä sinä sitten vanhempaa tai köksänopea ja vastaa jatkokysymykseen: Miksi tehdään just noin? Ja vastaukseksi ei kelpaa, että "niin on aina tehty" tai "koska minä niin sanon" vaikka nuo vastaukset todennäköisemmin joltain köksänopelta saisikin.
[/quote]
Uudet perunat (oikeammin varhaisperunat) on pantava kiehuvaan veteen, koska niiden kypsymisprosessi pitää saada käyntiin heti. Niillä ei ole suojanaan kuorta, joka estäisi veden imeytymisen perunaan ("perunan vesittymisen"). Kun kypsyminen käynnistyy välittömästi, se saa pinnan solurakenteen muuttumaan nopeasti niin, ettei vesi pääse siitä läpi.
Vanhojen perunoiden suojana on vahva kuori, jonka läpi vesi ei pääse, vaikka kypsyminen käynnistyisi hitaammin. Siksi vanhat perunat voi huoletta panna kylmään veteen.
[/quote] Miksi vesittymistä pitää välttää? Makuun ei juurikaan vaikuta.
^ No kyllähän vetistyminen nimenomaan pilaa uudet perunat. Maku laimentuu olemattomaksi.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 15:19"]Mulle on opetettu, että pestään kuumalla vedellä ja laitetaan kylmään veteen ja levy päälle noi uudetperunat. Siten ne tärkkelykset vai mikä oli niin lähtee pois.
[/quote]