käsityö ammattina
kenellä on ollut tai kuka opiskelee? plussia miinuksia ja mitä vaan, kertokaa
Kommentit (8)
Koulutukset sisältäneet esim. kaavoitusta, ompelua, työntutkimusta, johtamista... Jos tälläinen kiinnostaa, voin yrittää vastata.
kuinka paljon taitoja aloitusvaiheessa? Siis mitä pitää osata ennen kuin alkaa opiskella?
Joku menestyy keksimällä " idean" , toiset taas tekemällä paljon hommia.
Piirtämistä ja muodon hahmottamista vaativia tehtäviä esimerkiksi...
ja kaikenlaiset käsityöt. Kiinnostus mielestäni tärkein asia kun lähtee opiskelemaan alaa. Olen opiskellut ammattikoulussa mallipukineiden valmistaja/pukuompelulinjalla. Lisäksi olen vaatetusteknikko. Teknikkolinjaa ei ole enää, mutta sinne oli pääsykokeet, kun aikanani sinne hain. Kokeissa matematiikka, fysiikka, äidinkieli ja erilaisia alaan viittaavia tehtäviä sekä haastattelu. Nykyään tuon teknikkokoulutuksen tilalle on tullut amk koulutus.
T: 4
Minulla taustakoulutus, en työskentele juuri nyt itse käsityöammatissa, alalla kylläkin. Valtaosa käsityöläisistä Suomessa " harrastaa" eli vaikka tekisi täysipäiväisestikin niin kun katsotaan tuloja ja liikevaihtoja, tulot tulee muualta ( toinen perheenjäsen tuo leivän pöytään?). Moni opettaa oman tekemisen lisäksi ja saa siitä lisätuloja. Työllistymisen kannalta järkevimpiä käsityöammatteja tänä päivänä olisi rakennusalalla (maalarit yms) ns rättipuolella ei ole kovin ruusuiset näkymät.
En nykytiedolla hakeutuisi itse alan koulutukseen.
Mielelläni tulevaisuudessa kuitenkin tekisin oman alani töitä tai muuhun käsityöalaan(neuleet, virkkaus, huovutus jne.) liittyvää.
T:4
en suosittele käsityö ei työllistä suomessa