Haluaakohan mies oikeasti lapsia?
Kolmisen vuotta ollaan oltu yhdessä ja puheissa lapsia epämääräisesti "sitten joskus". Ollaan kolmikymppisiä. Itse olen ajatellut, että ei tule tapahtumaan, sillä mies ei ole pahemmin ottanut kontaktia esim. tuttavaperheiden lapsiin. Itse olen lastentarhanopettaja mutta mitään erityismielenkiintoa ei ole ns. tuoda töitä kotiin... Aavistelen, että lastenhoito jäisi aivan täysin minun kontolleni.
Miehellä on ollut tapana puhua paljon, tehdä vähän. Siis suunnitelmia on ollut monenmoisia, mutta nyt yllättäen hän onkin alkanut niitä toteuttaa. Tyyliin autonvaihto, keittiöremontti, joista on ollut puhe iät ja ajat. On alkanut pelottaa, että pitääköhän tässä oikeasti alkaa vääntää niitä vauvoja! Jotenkin luotin siihen, että aika tulee vastaan, kun kuitenkin jo tämän ikäisiä ollaan ja projektien kyspyttely näyttää ottavan aikansa.
Onko jollakulla kokemusta asiasta? Suhteen alussa puhutaan että joojoo lapsia, mutta kuinkas sitten todellisuudessa kävi?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:13"]Vähän OT, mutta olen aina vähän ihmetellyt, miksi "vela" valitsisi ammatikseen lastentarhanopettajan? Meinaan kun mulla on 30v. kaveri joka on jo teinistä asti puhunut ettei koskaan halua lapsia tai edes naimisiin ja sitten ryhtyikin lastentarhanopettajaksi. Mä oon aina ajatellut, että yritetään tavoitella sellaista työtä joka on itselle sydäntä lähellä (esim. eläinlääkäri) ellei ole pakko tehdä "järkivalintaa" ammatin suhteen. Jotenkin vela ja lastentarhanopettaja sotii mun mielestä pahasti keskenään? [/quote] Häh? Kyllä moni vapaaehtoisesti lapseton rakastaa lapsia. Rakastan minäkin koiria, oon itse asiassa aivan hulluna niihin. En kuitenkaan halua omaa, koska en jaksa kouluttaa sitä, viedä lenkille ja huolehtia siitä koiran ansaitsemalla tavalla. Tykkään matkustella ja mennä miten haluan, joten koira ei sovi kuvioon.
[/quote]
No tää nyt on taas tätä vela = lapsivihaaja -harhaluuloa.
Ei se lastenhankkiminenkaan tarkoita lasten rakastamista. Vai mitä ootte mieltä kaikista vanhemmista, jotka hakkaa lapsiaan jopa kuoliaaksi?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:51"]
Kyllä tuossa iässä tietää jo, haluaako lapsia vai ei. Veikkaan, ettei mies halua, mutta voi tämän selvittääkin: kysy, miten mies suhtautuisi siihen, että hankkisit sterilisaation.
[/quote]
No en minä ainakaan tiedä. N32
Meilläkin puhuttiin asiasta, juurikin että lapsia tulee sitten joskus. Nyt ajan kanssa vain olen huomannut, ettei mies vaikuta olevan lapsista erityisen kiinnostunut.
[/quote]
Eiköhän useille/useimmille tuo ole asia jota ei oikeasti ole edes mietitty sen kummemmin, mennään vain sen yleisen oletuksen mukaan "joo tottakai joskus". Ihan oikeasti monet ei ole edes vakavissaan miettineet sitä vaihtoehtoa, ettei pakko ole tehdä ollenkaan! Meneehän monilla vuosikymmeniä huomata esim. oma homouskin, kun on kasvatettu niin traditionaalisesti ettei moinen tule edes mieleen. Ehkä miehellekin on käynyt näin, että sen kummemmin miettimättä on myötäilty yleistä mielipidettä, mutta todellisuudessa hirveää kaipuuta lapsiperhe-elämään ei olekaan. Näinhän näyttää käyneen myös ap:lle itselleen.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:23"]
Kyllä tuossa iässä tietää jo, haluaako lapsia vai ei. Veikkaan, ettei mies halua, mutta voi tämän selvittääkin: kysy, miten mies suhtautuisi siihen, että hankkisit sterilisaation.
[/quote]
[/quote]Et halua lapsia.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:23"]
[/quote]
[/quote]Et halua lapsia.
[/quote]
Minä lisäisin: et halua, mutta et jostain syystä voi myöntää sitä edes itsellesi.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 13:13"]
Vähän OT, mutta olen aina vähän ihmetellyt, miksi "vela" valitsisi ammatikseen lastentarhanopettajan? Meinaan kun mulla on 30v. kaveri joka on jo teinistä asti puhunut ettei koskaan halua lapsia tai edes naimisiin ja sitten ryhtyikin lastentarhanopettajaksi. Mä oon aina ajatellut, että yritetään tavoitella sellaista työtä joka on itselle sydäntä lähellä (esim. eläinlääkäri) ellei ole pakko tehdä "järkivalintaa" ammatin suhteen. Jotenkin vela ja lastentarhanopettaja sotii mun mielestä pahasti keskenään?
[/quote]
No itse olen nyt ensi lukukaudella valmistumassa lastentarhaopettajaksi, ja ryhmästämme 1/4 on jo sanonut suoraan ettei aio ikinä hankkia lapsia. Se on yllättävän yleistä lapsipainotteisissa ammateissa (mm. opettaja, lto, lastenterapeutti/psykologi, ls-työntekijä jne). Lapsista ja kasvatuksesta voi tykätä, ilman että omia haluaa. Oikeastaan se on hyvinkin ymmärrettävää, kun miettii kuinka paljon maailmassa on jo lapsia ilman turvallisia aikuisia ympärillään.
Nro 20: Noo, ei kaikkea tartte aina omaksi ;) Ja vela-määritelmä nyt ei itseeni ihan täysin ainakaan vielä sovi, mutta onhan tuo työ vahvistanut ajatusta että riittää, kun näitä palleroisia hoivailee täällä töissä.
Itseasiassa tiedän useita tapauksia jossa lastentarhanopettaja/ lastenhoitaja on vaihtanut ammattia saatuaan omia lapsia. Kuulemma se kun kaiket päivät puuhailee lapsijoukon kanssa, niin ei enää ole ollut riittävästi intoa jatkaa sitä samaa kotona. Tai siis, tajuatte idean. Ja totta kai omat lapset pitäisi olla se ykkönen, eli ihan ymmärrettävää siinä vaiheessa että alkaa katsella muita hommia.
nro 19: Kommentoin tuohon asiaan jo aiemmin.
-ap