Kolesteroli 5,4- lääkäri suositteli lääkityksen aloittamista!
Verenpaine ok, hieman liikaa on vyötäröllä, ei tupakoi, ei alkoa, liikuntaa useita kertoja viikossa, ikää 54v. Ja suorilta vaan statiineja hakemaan?!
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, lisää vihanneksia ja rasvaista kalaa ja muutama kilo painoa alas vyötäröltä. Kesä ulkoillen ja syksyllä uusiks mittaus.
Kalaa kannattaa lisätä reilusti. Vaikka se on kallista, niin se on äärimmäisen hyvä sijoitus pitkään ja terveelliseen elämään.
Esim. muikku on hyvä rasvainen kala. Vahinko vaan, että se on parasta voissa paistettuna. Syön niitä niin usein, että se on varmaan mun pahin voin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 6 eikä vielä lääkitystä. Hyvä kolesteroli korkea mutta oli huonokin. Hoikka, ei alkoa, ei tupakkaa, liikuntaa keskivertoisesti.
Minullakin näin ainakin parikymmentä vuotta. Taisi kyllä olla minulla vielä vähän korkeampi tuo arvo välillä, hillui yli seitsämääkin.
Myös hyvä kolesteroli oli hyvä ja ei noihin arvoihin koskaan puututtu, koska olin hoikka, liikunnallinen en polttanut, eikä verenpainetta eikä sukurasitusta ollut.
Aloin kuitenkin käyttämään alentajaa ja se tiputtu arvot samaan, kuin mitä aloittajalla on nyt.
Sitten sairastuin aivoverenvuotoon ja sain kolesteroli lääkkeet. Verenpainetta ei edelleenkään ole, mutta olen ihan tyytyväinen lääkitykseeni ja k-arvon olisi tarkoitus tippua 1,8.
Jos en olisi saanut aivoverenvuotoa, ei tuohon vähän yli viiden arvoon olisi koskaan puututtu.
Minulla oli 5,6 ja paljon huonoa kolesterolia, mutta lääkäri kehotti vain lisäämään hyvän rasvan määrää, minkä olenkin tehnyt. Viimeisellä mittauskerralla kolesteroli oli laskenut 5:een, mutta edelleen oli enemmän huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 47v sukurasitteen omaava nainen oli
2v sitten 5,6
1v sitten 5,4 (en tehnyt mitään muutoksia ruokavalioon)
nyt 5,8 (lisäsin pähkinöitä ruokavalioon, ei muita muutoksia)
Työterkkari on vaan sitä mieltä, että monella on 8! EI mitään apuja sieltä. Työkaveri neuvoi syömään Betavivo-muroja. Vaihdan siis pähkinät nyt niihin ja katotaan mitä arvot on taas vuoden päästä.
Ylipainoa ei ole.
Kolesteroli nousee luonnostaan ikääntyessä ja niin on tarkoituskin. Eikä sulla ole edes korkea.
Kai sille nyt silti saa alkaa tehdä jotain ennen kuin se on korkea? Mulla ei ollut yksikään arvo enää viitelukemissa, ei edes hyvä kolesteroli.
Nuoli alas - ei siis saa tehdä mitään?
Niinhän ne suosittelee. Mutta minä en suosittele 🤭.
Minulla oli 3 v sitten kolesteroli 6,2, ja tottakai lääkäri suositteli lääkityksen aloittamista, mut en vieläkään halunnut aloittaa "pahamaineisia kolesteroli lääkkeitä", tai niiden sivuvaikutukset ovat ainakin yhtä haitallisia kuin korkea kolesteroli.
Ole käyttänyt kolesterolia alentavaa levitettä, syönyt kauraa monessa muodossa, välillä laitan kaurahiutaleita mm.jukurttiin.
Minulla nuo sekä liikunta ovat pudottaneet kolesterolin nyt 4,9
Minulla oli 6.4. Työterveyslääkäri totesi, että moni kollega ehdottaisi pillereitä, mutta kato nyt mitä suuhusi pistät. Kun verenpaineet oli hyvät, ei ylipainoa eikä sukurasitteita. Triglyt ja hyvä kolesteroli hyvällä tasolla. Huonot josain neljän pinnassa.
Pikkasen korjasin ruokavalioita, lähinnä vähensin kovia rasvoja. Puolessa vuodessa tippui viiden pintaan ja siellä on pysynyt.
Suvussa monella 8:n pinnassa. Mutta ei sydänvaivoja eikä juuri syöpiä. Aika iäkkääksi elävät. Juuri kellään ei lääkitystä.
Mitä ap tarkoittaa ”hieman liikaa vyöräröllä”? 10 kiloa vai 15 kiloa? Niistä molemmat on enemmän kuin ”hieman”.
Veikkaan, että tästä syystä lääkäri ehdottanut statiineja.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne suosittelee. Mutta minä en suosittele 🤭.
Minulla oli 3 v sitten kolesteroli 6,2, ja tottakai lääkäri suositteli lääkityksen aloittamista, mut en vieläkään halunnut aloittaa "pahamaineisia kolesteroli lääkkeitä", tai niiden sivuvaikutukset ovat ainakin yhtä haitallisia kuin korkea kolesteroli.
Ole käyttänyt kolesterolia alentavaa levitettä, syönyt kauraa monessa muodossa, välillä laitan kaurahiutaleita mm.jukurttiin.
Minulla nuo sekä liikunta ovat pudottaneet kolesterolin nyt 4,9
Reipas liikunta on monille paras lääke, jos ei ruokavalio ole täysin pielessä tai taustalla geneettisiä tekijöitä.
Kolestrolit olleet jo yli 7 ja lääkeitä ei tarvinut otta tämä tosin Norjasta mutta kun tulin Suomeen niin heti lääkkeet mutta en ole syönyt sillä ollut jo kohta 30vuotta,täälähän lääkärit saavat provikat lääkeyhtiöltä..
Kokonaiskolestroli aina alle 5, mutta huono yläkanttiin ja hyvä alakanttiin. Löytyykö mitään tapaa muuttaa noiden kahden suhdetta paremmaksi? On kokeiltu kaikenlaista ruokaremppaa hyvän kolestrolin korottamiseksi, mutta arvoa 1.02 paremmaksi ei ole saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile punariisiä ja/tai berberiiniä ennen kuin aloitat lääkityksen.
Seuraavaksi onkin sitten maksa ongelma. Syökää oikein tarvi näitä humpuuki rohtoja vetää.
Vain lisäravinteet kuormittavat maksaa. Lääkkeet eivät sitä tee 🤣.
Otetaanpa uusiksi! Käyppä varsin lukemassa maksasta muutama seikka😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus riitti minulla mutta on nuo rajat muutenkin epäuskottavat.Tutkijoiden mukaan ihannekolesteroli on niin matala ettei sitä ole kenelläkään kuin vahvalla lääkityksellä. Oikea tapa on syödä antioksidantteja jotka estävät kolesterolin hapettumisen kiinni suoniin. Tupakka pois tietysti.
No minulla kokonaiskolesteroli 3,6, ikää 50. En ole himo urheilija, vyötäröllä ylimääräistä. Pulla maistuu ja hyvä ruoka. En tupakoi tai käytä alkoholia. Että ei aina huippulukemat tule lääkkeen avulla. Nii ja niitä antioksidantteja joko löytyy tai ei ruokavaliosta.
Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio ja riittävästi liikuntaa. Se on täysin varmasti parempi idea, kuin jotain teollisia kemikaaleja syödä, jotta saisi jonkun tietyn mitattavan arvon alenemaan. Kolesterolilääkkeet ovat ehkä suurin kusetus koko maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskolestroli aina alle 5, mutta huono yläkanttiin ja hyvä alakanttiin. Löytyykö mitään tapaa muuttaa noiden kahden suhdetta paremmaksi? On kokeiltu kaikenlaista ruokaremppaa hyvän kolestrolin korottamiseksi, mutta arvoa 1.02 paremmaksi ei ole saatu.
Sokeri pois, vehnäjauho pois, rypsi/rapsi/palmuöljy pois.
Oliiviöljy ja jonkin verran voita tilalle. Marjoja ja terveellistä ruokaa.
Mitä huonoa kolesterolilääkkeissä on? en jaksa googlettaa, tiedän et sieltä voisi tulla tarinoita esille. Mutta kertokaa.....
Kysyitkö, saako lääketehtaalta matkan vai muita bonuksia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä huonoa kolesterolilääkkeissä on? en jaksa googlettaa, tiedän et sieltä voisi tulla tarinoita esille. Mutta kertokaa.....
No jos on suuren riskin potilas niin niillä voi saada terveitä elinvuosia lisää. Sitten jos huono kolesteroli on vain vähän koholla eikä muita sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä ole niin eipähän noita kannata turhaan popsia. Onhan niillä oma vaikutuksensa maksaan ja lihaksistoon, muttei läheskään kaikilla tule haittoja esiin. Kuitenkin tarkka arvio potilaskohtaisesti kannattaako aloittaa. Elintavat kuntoon tietysti ensiksi, ja sitten jos ei laske ja kokonaisriski koholla on hyvä miettiä lääkitystä.
Niin, ja statiinien hyöty on todettu lukuisissa tutkimuksissa useamman vuosikymmenen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta nostaa hyvän kolesterolin. Useampi kerta viikossa säännöllisesti reipasta kävelyä ja homma hoituu sillä.
Kai sille nyt silti saa alkaa tehdä jotain ennen kuin se on korkea? Mulla ei ollut yksikään arvo enää viitelukemissa, ei edes hyvä kolesteroli.