Aamupalaksi lämmintä ruokaa ja muut ”väärään aikaan” syödyt ateriat
Tykkäättekö muut välillä syödä aamupalaksi ihan kunnon ruokaa? Itse syön usein lämpimän ruoan päivän ensimmäisenä ateriana. Joskus aamupalaksi hyväksyttävää kananmunaa ja papuja, mutta usein jotain ihan muuta, kuten linssejä tai pestopastaa. Monesti siis kaipaan lämmintä, suolaista aamupalaa. Entä mitä muita ruokia syötte ns. väärään aikaan?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko puuro lämmin ateria? Joka aamu kaurapuuro, kevyt lounas vasta klo 14 ja päivällinen klo 18, ei iltapalaa, yli 50v, ei paino-ongelmia.
Miksihän tätä on heti alapeukutettu, tuhannet kysyy mikä on kun paino ei putoa ja kun joku ei lihava kertoo mitä syö niin alapeukutetaan, taas voisi ne apulannnan sanat laittaa "viisaus ei asu meissä".
Alapeukut saattaa johtua siitä, ettei tämä ole laihdutusketju. Ja puuro, vaikka onkin lämmintä, on perus aamupala, eli ei osu siihen, mitä kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko puuro lämmin ateria? Joka aamu kaurapuuro, kevyt lounas vasta klo 14 ja päivällinen klo 18, ei iltapalaa, yli 50v, ei paino-ongelmia.
Miksihän tätä on heti alapeukutettu, tuhannet kysyy mikä on kun paino ei putoa ja kun joku ei lihava kertoo mitä syö niin alapeukutetaan, taas voisi ne apulannnan sanat laittaa "viisaus ei asu meissä".
Tässä kysyttiin aamiaisesta, eikä kenenkään painosta. Siksi alapeukku.
Mun teinit syö "lämmintä ruokaa" aina aamuisin jos koulu alkaa myöhemmin. Samaten syövät "lämpimän aterian" aina koulusta tullessaan.
Fiksumpaa kuin jatkuva napostelu.
Söin just maksalaatikkoa aamupalaksi, periaatteessa rautapitoista paksua riisipuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin täällä jollekin salaattia aamiaiseksi, kun kaipaili sellaista minkä voi tehdä valmiiksi eikä tarvitse lämmittää. Oli kuulemma outo ehdotus.
Leivän päällä käy kurkku tomaatti paprika kyllä suolakurkku mutta yleensä salaattia on sitten päivällä ruuan kanssa lisukkeena.Meillä suomalaisessa kulttuurissa syödään paljon kasviksia kaikissa ruuissa myös lihapadoissa on kasviksia mukana ja keitoissa.Koska usein ruuasta saa tauteja on tapana kypsentää hyvin. Siis suomalaisessa kulttuurissa. Meillä myös laihdutetaan kasviksilla ja pidetään vitamiini kuureja. Otetaan aurinkoa iholle ja syödään paljon kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheissä ei tämä onnistu, koska pitää syödä just niitä jogurtteja ja muita. Eikä olisi aikaakaan kunnollisen ruoan syömiseen aamulla.
Kenen määräyksestä näin pitää tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Söin just maksalaatikkoa aamupalaksi, periaatteessa rautapitoista paksua riisipuuroa.
Siirappiriisimaksapuuroa. Niin hyvää terveysruokaa. Ketsuppia ja puolukkahilloa.
Vierailija kirjoitti:
Suosituksen mukaisesti päivässä pitäisi syödä kolme lämmintä ja ravitsevaa ateriaa, nämä ovat aamiainen, päivällinen ja lounas. Varsinkin lämpimän ja täyttävän aamiaisen välistä jättäminen lisää tutkitusti päivän aikana tapahtuvaa ylimääräistä napostelua. Siksi aamiaiseksi suositellaan ravinteikasta ja kuitupitoista puuroa joka pitää vatsan pitkään kylläisenä. Näiden kolmen pääaterian lisäksi lisäksi tulee nauttia aamupala, välipala ja iltapala aterioiden välillä jotta verensokeri ei pääse tippumaan. Näistä viimeinen, iltapala, tulee syödä puolituntia ennen nukkumaan menoa.
Ja höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheissä ei tämä onnistu, koska pitää syödä just niitä jogurtteja ja muita. Eikä olisi aikaakaan kunnollisen ruoan syömiseen aamulla.
Kenen määräyksestä näin pitää tehdä?
Aika usein jogurtti on aamupala joko yksin tai mysliä tai paistettu muna leivällä. Puuro tietysti. Juomana teetä tai maitoa. Aamulla on kiire niin aikuiset kuin lapset töihin päiväkotiin kouluun ei ehdi kuin juosta ja hampaat harjaa vessa vaatteet ja menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Liian moni jättää väliin aamiaisen ja syö kunnolla vasta lounaalla. Ateriarytmistä annetun suosituksen ja ohjeistuksen mukaisesti ei ei pidä tehdä vaan päivä tulee aloittaa lämpimällä aterialla. Samalla säännöllinen ateriarytmi ehkäisee napostelua ja ylensyöntiä. "Kolme lämmintä ateriaa päivässä" ja "aamiainen on päivän tärkein ateria" on kaikille koulussa opetetut mantrat ja on harmillista että niin monilta tämä opetus katoaa päästä kuin tuhka tuleen.
Älä nyt selitä. Tuo lause "Aamiainen on päivän tärkein ateria" on alkujaan murotehtaan mainoslause. Sillä ei ole mitään totuuspohjaa. Jostain syystä se on jäänyt elämään niin,että sitä jopa virallisesti suositellaan. Järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön usein breakfast for dinner.
Etkö osaa suomea?
Unfortunately en.
Mun amerikkalainen avomies syö ihan mitä mieli tekee aamuisin. Vaikka edelliseltä illalta jäänyttä pastaa. Oon jo tottunut tähän, mutta itse vedän sinnikkäästi ruisleipää aamuisin.
Riisipuuro ja maito käy myös aamulla tosin meillä mustikkakeittoa. Useimmin paistettu tai keitetty muna ja kuppi kahvia.
Ei ole kukaan kuullut maustamattomista jugurteista? Ei niissä ole sokeria. Mutta eipä semmoinen ole yksinään erityisen ravitsevaa.
Jokainen aikuinen syököön kuten haluaa ja minkä katsoo itselleen sopivaksi.
Itse tykkään juoda kahvia samalla kun syön lounasta, koska kahvi maistuu minulle paremmin suolaisen kanssa. Saan siitä outoja katseita.
Kyproksella me aina syötiin aamulla pari paahtista marmeladia voi ja tuoremehu kahvi joku viineri ja hedelmiä.Ei muuten mutta lämpimässä ilmastossa syödään kylmää kylmässä kuumaa myös Suomessa huomaa että kylmä virkistää kesällä kuuma lämmittää talvella.
Vierailija kirjoitti:
Suosituksen mukaisesti päivässä pitäisi syödä kolme lämmintä ja ravitsevaa ateriaa, nämä ovat aamiainen, päivällinen ja lounas. Varsinkin lämpimän ja täyttävän aamiaisen välistä jättäminen lisää tutkitusti päivän aikana tapahtuvaa ylimääräistä napostelua. Siksi aamiaiseksi suositellaan ravinteikasta ja kuitupitoista puuroa joka pitää vatsan pitkään kylläisenä. Näiden kolmen pääaterian lisäksi lisäksi tulee nauttia aamupala, välipala ja iltapala aterioiden välillä jotta verensokeri ei pääse tippumaan. Näistä viimeinen, iltapala, tulee syödä puolituntia ennen nukkumaan menoa.
Napostelu ei tapahdu itsekseen. Ruoka-ajat kannattaa olla, ja sitten vaan päättää olla syömättä mitään niiden välissä. Aamupalaa en itse syö, koska minulla se vasta lisääkin nälkää, varsinkin jos syön puuroa. Syön enintään kaksi kertaa päivässä vähähiilihydraattista ruokaa, kunnon aterian, ja verensokerini pysyy tasaisena vuorokauden ympäri. En ole nälkäinen enkä tunne tarvetta napostella. Suositusten mukaan syöminen on se mikä aihettaa jatkuvaa nälkää ja verensokerin heittelyä.
Mä syön kaiken valmistetun eli ns. lämpimän ruoan kylmänä suoraan jääkaapista. Itsetehdyt ja kaupan valmisruoat. Olen tykästynyt makuihin kylmänä.
Myös aamulla hautumaan jätetyn puuron voin syödä vasta illalla, hyvin jäähtyneenä. Lisäilen puuroon vielä kylmiä aineksia, esim. soijajogurttia, pakastemarjoja, hedelmäsosetta jne.
Syön mitä milloinkin, eikä minulla ole ruoka-aikoja. Minulla on mahdollisuus syödä koko päivän, ja syönkin useita pieniä "aterioita". Vaikka esim. pelkkää kylmää paistettua lohta. Jonkin ajan kuluttua palan ruisleipää.
Olen hoikka ja hyväkuntoinen keski-ikäinen.
En tykkäisi yhtään, että joku muu määräisi, milloin voin syödä ja mitä on tarjolla.
Saatan syödä aamupalaa vuorokauden ympäri, viikosta toiseen. Saa kaikki ravintoaineet ilman lämpimien aterioiden väsyttävyyttä. Voileipä, hedelmä, kananmuna, tee, pähkinät.
Pari valaisevaa artikkelia:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-perunat-kannattaakin-syoda…
https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/tarvitseeko_ihminen_lamminta_ruokaa
Mieheni on intialainen. Ollaan asuttu sekä Suomessa että Intiassa ja syöty aina intialaiseen tyyliin aamulla lämmintä ruokaa.