Miksi YTK (Loimaan kassa) ei autakaan jäseniään?
YTK:ta on mainostettu laadukkaana järjestönä ja edunvalvojana. Siksi olen siihen liittynyt ja maksanut jäsenmaksuni, kun taas vasemmiston hallinnoimassa AY-liikkeessä vain puoluepamput nostaa ylisuurta liksaa.
Tähän saakka työelämässä on kaikki mennyt hyvin, mutta nyt aloittaessani pienessä atk firmassa (kaverin kaverin firma) sovimme ihan paikallisella tasolla ja lähinnä suullisesti työnantajan kanssa ehdoista. En ollut ehtoihin tyytyväinen, mutta toisaalta en saanut parempaakaan palkkaa ja etuja neuvoteltua.
Tein töitä myös ylitöinä iltaisin ja viikonloppuisin, kun projekteilla oli kiire, mutta en saanutkaan ylityökorvauksia, ilta ja viikonloppulisiä. Lomia ei saanutkaan pitää miten halusi ja niitäkin oli vähemmän kuin aiemmissa paikoissa. Sairausajan palkkaakaan ei saanut. Töitä olikin yllättävän paljon ja kireällä tahdilla. Sitten pyysin työehtosopimusta kirjallisena, mutta en ollut siihen tyytyväinen. Työnantaja lähinnä saneli yksipuolisesti ota tai jätä periaatteella, mutta pakko oli tehdä ja suostua, kun siihen hätään en saanut muutakaan työtä ja piti maksaa autolaina ja vuokra ja muut kulut.
Soitin ytk:hon, mutta sieltä sanottiin, että eivät he neuvottele työehtosopimuksia tai niistä vastaa mitenkään, mutta lakiavussa he neuvoivat, ja vein asian oikeuteen. Sitten tulikin vielä vastaan omavastuut ja kulukatto, eli en saanutkaan täyttä lakiapua eikä minulla ollut näyttää riittävästi todisteita ja kuulemma työehtosopimukseni oli itse neuvoteltu ja olin sen allekirjoittanut, niin ei mukamas ole toimittu väärin, joten hävisin oikeuskäsittelyn ja joudun vielä maksamaan työnantajan oikeudenkäyntikulut. En siis saa sieltä yhtään mitään paitsi lisää maksettavaa ja lisäksi minut irtisanottiin työpaikalta.
Nyt siis olen korviani myöten veloissa, enkä tiedä, millä maksan laskuni.
Yritin sitten selvittää, jos liittyisin ammattiliittoon, että saisiko takautuvasti hoidettua asian järjestykseen sitä kautta, niin ei kuulemma enää onnistu ja asiaa verrattiin siihen, kuin ottaisin palovakuutuksen vasta tulipalon jälkeen.
Siis mistään liitosta ei ole mitään apua, vaikka niitä kuinka mainostetaan.
Kommentit (86)
Kuuluin aikaisemmin Metalliliittoon ja nyt Superiin ja molemmista on ollut hyvin suurta apua ristiriitatilanteissa. Kusessa olisin ollut ilman niitä, ja moni liittoon kuulumaton olikin.
Hänhän olisi saanut pitää vaikka talvilomaa, mutta palkattomana, koska on saanut edelliseltä firmalta lomakorvauksen ja lomaa kertyy kuitenkin joka työsuhteessa
Vierailija kirjoitti:
Hänhän olisi saanut pitää vaikka talvilomaa, mutta palkattomana, koska on saanut edelliseltä firmalta lomakorvauksen ja lomaa kertyy kuitenkin joka työsuhteessa
Työnantajan ei tarvitse myöntää palkatonta lomaa, jos ei voi tai halua sitä antaa.
EI MIHINÄÄ NIMES KANNATA LIITTYÄ LOIMAAN KASSAAN TUO VAIN RAHASTAA EIKÄ OIKEASTI AJA TYÖN TEKIJÖITTEN ETUA MÄ KUULUU SUOMEN ELINTARVIKE TYÖLÄISTEN LIITTOON SEL JA SE EI RAHASTA JA ON TYÖN TEKIJÄN PUOLELLA JOS TULOO VAIKKA ERIMIELISYYS TYÖNANTAJAN KANSSA JA UHAATAAN EROTTAA SEN TAKIA TÖISTÄ EIKÄ TUO LOIMAAN KASSA OO MIKÄÄN LIITTO LIITTOON KANNTTAA KUULUA T.MIES
Vierailija kirjoitti:
provo, mutta siitä jo vähänkään fiksummat tajuaa ettei se ytk ole mikään työtekijöitten edunvalvoja vaan työnantajien ylläpitämä juurikin siksi että pian työnantajat sanelee mitä teette.
Hanki osaamista josta työnantajat ovat valmiita maksamaan, niin et joudu persraiskattavaksi koska pelkäävät että lähdet kilpailijan hommiin jos ei kohdella kunnolla.
Kaikki liitot ovat loppujen lopuksi melko hampaattomia näissä, mutta YTK ei ole liitto, vaan pelkkä työttömyyskassa. Siksi se on niin edullinen jäsenmaksultaan.