Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi YTK (Loimaan kassa) ei autakaan jäseniään?

Vierailija
15.02.2022 |

YTK:ta on mainostettu laadukkaana järjestönä ja edunvalvojana. Siksi olen siihen liittynyt ja maksanut jäsenmaksuni, kun taas vasemmiston hallinnoimassa AY-liikkeessä vain puoluepamput nostaa ylisuurta liksaa.
Tähän saakka työelämässä on kaikki mennyt hyvin, mutta nyt aloittaessani pienessä atk firmassa (kaverin kaverin firma) sovimme ihan paikallisella tasolla ja lähinnä suullisesti työnantajan kanssa ehdoista. En ollut ehtoihin tyytyväinen, mutta toisaalta en saanut parempaakaan palkkaa ja etuja neuvoteltua.
Tein töitä myös ylitöinä iltaisin ja viikonloppuisin, kun projekteilla oli kiire, mutta en saanutkaan ylityökorvauksia, ilta ja viikonloppulisiä. Lomia ei saanutkaan pitää miten halusi ja niitäkin oli vähemmän kuin aiemmissa paikoissa. Sairausajan palkkaakaan ei saanut. Töitä olikin yllättävän paljon ja kireällä tahdilla. Sitten pyysin työehtosopimusta kirjallisena, mutta en ollut siihen tyytyväinen. Työnantaja lähinnä saneli yksipuolisesti ota tai jätä periaatteella, mutta pakko oli tehdä ja suostua, kun siihen hätään en saanut muutakaan työtä ja piti maksaa autolaina ja vuokra ja muut kulut.
Soitin ytk:hon, mutta sieltä sanottiin, että eivät he neuvottele työehtosopimuksia tai niistä vastaa mitenkään, mutta lakiavussa he neuvoivat, ja vein asian oikeuteen. Sitten tulikin vielä vastaan omavastuut ja kulukatto, eli en saanutkaan täyttä lakiapua eikä minulla ollut näyttää riittävästi todisteita ja kuulemma työehtosopimukseni oli itse neuvoteltu ja olin sen allekirjoittanut, niin ei mukamas ole toimittu väärin, joten hävisin oikeuskäsittelyn ja joudun vielä maksamaan työnantajan oikeudenkäyntikulut. En siis saa sieltä yhtään mitään paitsi lisää maksettavaa ja lisäksi minut irtisanottiin työpaikalta.
Nyt siis olen korviani myöten veloissa, enkä tiedä, millä maksan laskuni.
Yritin sitten selvittää, jos liittyisin ammattiliittoon, että saisiko takautuvasti hoidettua asian järjestykseen sitä kautta, niin ei kuulemma enää onnistu ja asiaa verrattiin siihen, kuin ottaisin palovakuutuksen vasta tulipalon jälkeen.
Siis mistään liitosta ei ole mitään apua, vaikka niitä kuinka mainostetaan.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi odotat, että porvareiden pitämä kassa pitäisi mitenkään työntekijän puolia? Koko liiton tarkoitus on murentaa työntekijän oikeuksia ja vähentää oikeiden liittojen vipuvartta. No kenties siperia opettaa ja tajuat oman käytännön esimerkin mukaan miksi kannattaa kuulua liittoon, heitä ei työnantaja kuseta silmään.

No ei nää työläisten liitotkaan paljon auta, kun viiden prossan inflaatiossa pyydetään kahden prossan palkankorotuksia, ihan pelleilyä koko AY-liike.

Vierailija
62/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitot & kassat on pelokkaille LUUSEREILLE.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK on pelkkä kassa, ei liitto.

Vierailija
64/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko mitään säälittävämpää olla, kuin palkkatyöläinen, jota liitto/kassa rahastaa?

Vierailija
65/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pitää nyt opiskella edes lyhyt oppimäärä siitä mitä eroa on jos kuuluu kassaan tai liittoon. 

Vierailija
66/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se tulee menemään, jos Ek (kokoomus ja persut) saa jonain päivänä vallan tässä maassa.

Vierailija
67/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla trolli. Ei noin tyhmiä ihmisiä voi olla olemassa.

Voi kuule, kyllä on. Joillakin ihmisillä on sellainenkin luulo, että kun minä nyt olen mielestäni kokenut vääryyttä, puhun luottikselle, joka soittaa liittoon, ja sieltä kun jyrähdetään, työnantaja on heti polvillaan. Ja tietysti niin, että työnantaja ei saa tietää valittajan nimeä. Aika mahdoton yhtälö.

Jos/kun käy ilmi, että asiassa ei sittenkään ole tapahtunut sellaista vääryyttä, joka olisi lakien tai sopimusten vastainen, niin sehän on liiton vika. Pska liitto, joka ei tee mitään. En tiedä, mitä tuollaiset ihmiset oikein odottavat.

Ap:n tarinan todenperäisyyttä en sinänsä epäile, mutta hän voisi kyllä vastaavasti miettiä, saisiko mistään vakuutusyhtiöstä korvauksia vahingosta maksamatta vakuutusmaksuja.

Vierailija
68/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YTK on pelkkä kassa, ei liitto.

Ei ole pelkkä kassa, toki voi halutessaan kuulua pelkkään kassaan.

"Historiamme ulottuu vuoteen 2005, jolloin YTK:n kassajäsenet perustivat yhdistyksen tuottamaan lisäturvaa jäsenille. Tarpeena oli tuolloin oikeudellisen turvan tuottaminen jäsenille ja sama palvelu on tänäkin päivänä työmme ytimessä. Oikeusturvan lisäksi autamme työsuhdekysymyksissä."

https://ytk-yhdistys.fi/info

Vierailija
69/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä" provo taas reppanalla.

Juu, kassa on eri asia kuin työehtosopimuksista neuvotteleva liitto.

Mikä olisi edustava liitto ja kaverisi firman järjestäytymisaste?

Vierailija
70/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko mitään säälittävämpää olla, kuin palkkatyöläinen, jota liitto/kassa rahastaa?

Se sama palkkatyöläinen Kojamon kämpässä jolloin muutkin liitot rahastaa :D

Vierailija
71/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin itse kuulun vain oman liittoni kassaan ja en kuulu siis liittoon. Joten mahdolliset ongelmat työnantajan kanssa pitää itse osata/kyetä hoitamaan.

Vierailija
72/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on nykyään edes niin hölmö, että menee töihin?

Oikeasti ne rahat tehdään sijoittamalla ja osakkeita omistamalla. Niin tein minäkin ja hyvin menee, kun rahaa tulee.

Vierailija
73/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AY-liikettä emme tarvitse.

Tarvitsemme paikallista sopimista ja ap:n kokemus siitä on vaan omaa tyhmyyttä ja hölmöyttä, kun ei osaa myydä omaa ammattitaitoaan.

Vierailija
74/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat nyt sekoittaa työehtosopimuksen ja työsopimuksen. Ei yksittäinen firma mitään työehtosopimuksia tee.

Muuten hyvä, mutta kyllä yksittäinen firmakin voi tehdä ihan ikioman tessin. Ota selvää ja opi.

Vierailija
75/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://ytk-yhdistys.fi/

Ap olit siis pelkän Ytk-kassan jäsen, mutta et ollut liittynyt Ytk-yhdistykseen, jonka kautta saa enemmän mm. lakiapua? Minä olen molempiin liittynyt jo aikoja sitten, eikä mitään moitittavaa. Tosin en olekaan vielä joutunut käyttämään esim. lakiapua, mutta muuten noista saa hyvin apua ja vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Ystävällistä palvelua.

----

Oikeusturvavakuutus

työhön liittyvien riita- ja rikosasioiden varalle

Lakikaveri ja oikeudellinen työsuhdeneuvonta

Lakikaveri auttaa työsuhdepulmissa pelkän puhelinmaksun hinnalla

Vapaa-ajan tapaturmavakuutus

korvaa hoitokuluja ilman omavastuuta

Ammatillinen vastuuvakuutus

vahingonkorvausvelvollisuuden varalle

Työkaluja työnhakuun ja itsesi kehittämiseen

verkkovalmennusta ja -kursseja, webinaareja, ym.

Alennukset yhteistyökumppaneiden palveluista

hyvinvointi-, liikunta-, matkailu- ja muut arjen säästöt mm. Yogaia, F-Secure, Puhti, Optimal Performance, ym.

Vierailija
76/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikerralla sit paremmin

Vierailija
77/86 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi odotat, että porvareiden pitämä kassa pitäisi mitenkään työntekijän puolia? Koko liiton tarkoitus on murentaa työntekijän oikeuksia ja vähentää oikeiden liittojen vipuvartta. No kenties siperia opettaa ja tajuat oman käytännön esimerkin mukaan miksi kannattaa kuulua liittoon, heitä ei työnantaja kuseta silmään.

No ei nää työläisten liitotkaan paljon auta, kun viiden prossan inflaatiossa pyydetään kahden prossan palkankorotuksia, ihan pelleilyä koko AY-liike.

Ei työnantajatkaan saa samansuuruisia veronalennuksia kuin on kustannukset nousee. Elämä on.

Vierailija
78/86 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä korvaa kotivakuutukseen liitetty mahdollinen oikeudenkäynti? Minulla ja useimmalla se sisältyy kotivakuutukseen. Muistaakseni korvaa kuluja ed n 9000 euroon saakka. Mutta pitääkö joutua oikeuteen itse vai jos itse on aloitteellinen ja kanteen takana , sitä ei korvata? Onko kellään tullut vastaan, mitä ko vakuutus korvaa?

Vierailija
79/86 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sama palkkatyöläinen Kojamon kämpässä jolloin muutkin liitot rahastaa :D

Joka lisäksi valittaa että porvarit sortaa kun palkka ei riitä enää mihinkään jättivuokran ja jättimäisten verojen jälkeen eikä uutta duuniakaan löydy vaikka pomo on täysi sekopää.

Ja ennen joka vaaleja juoksee koko kaveripiirinsä läpi mainostamassa että äänestäkää ay-liikkeen ehdokkaita että duunarin etu tulee turvattua. 

Vierailija
80/86 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se tulee menemään, jos Ek (kokoomus ja persut) saa jonain päivänä vallan tässä maassa.

t. ay-spämmijä jonka tunnistaa joka ainoa kerta sanavalinnoista, jos siis siitä ei tunnista ettei noiden väitteissä ole mitään järkeä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi