Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi YTK (Loimaan kassa) ei autakaan jäseniään?

Vierailija
15.02.2022 |

YTK:ta on mainostettu laadukkaana järjestönä ja edunvalvojana. Siksi olen siihen liittynyt ja maksanut jäsenmaksuni, kun taas vasemmiston hallinnoimassa AY-liikkeessä vain puoluepamput nostaa ylisuurta liksaa.
Tähän saakka työelämässä on kaikki mennyt hyvin, mutta nyt aloittaessani pienessä atk firmassa (kaverin kaverin firma) sovimme ihan paikallisella tasolla ja lähinnä suullisesti työnantajan kanssa ehdoista. En ollut ehtoihin tyytyväinen, mutta toisaalta en saanut parempaakaan palkkaa ja etuja neuvoteltua.
Tein töitä myös ylitöinä iltaisin ja viikonloppuisin, kun projekteilla oli kiire, mutta en saanutkaan ylityökorvauksia, ilta ja viikonloppulisiä. Lomia ei saanutkaan pitää miten halusi ja niitäkin oli vähemmän kuin aiemmissa paikoissa. Sairausajan palkkaakaan ei saanut. Töitä olikin yllättävän paljon ja kireällä tahdilla. Sitten pyysin työehtosopimusta kirjallisena, mutta en ollut siihen tyytyväinen. Työnantaja lähinnä saneli yksipuolisesti ota tai jätä periaatteella, mutta pakko oli tehdä ja suostua, kun siihen hätään en saanut muutakaan työtä ja piti maksaa autolaina ja vuokra ja muut kulut.
Soitin ytk:hon, mutta sieltä sanottiin, että eivät he neuvottele työehtosopimuksia tai niistä vastaa mitenkään, mutta lakiavussa he neuvoivat, ja vein asian oikeuteen. Sitten tulikin vielä vastaan omavastuut ja kulukatto, eli en saanutkaan täyttä lakiapua eikä minulla ollut näyttää riittävästi todisteita ja kuulemma työehtosopimukseni oli itse neuvoteltu ja olin sen allekirjoittanut, niin ei mukamas ole toimittu väärin, joten hävisin oikeuskäsittelyn ja joudun vielä maksamaan työnantajan oikeudenkäyntikulut. En siis saa sieltä yhtään mitään paitsi lisää maksettavaa ja lisäksi minut irtisanottiin työpaikalta.
Nyt siis olen korviani myöten veloissa, enkä tiedä, millä maksan laskuni.
Yritin sitten selvittää, jos liittyisin ammattiliittoon, että saisiko takautuvasti hoidettua asian järjestykseen sitä kautta, niin ei kuulemma enää onnistu ja asiaa verrattiin siihen, kuin ottaisin palovakuutuksen vasta tulipalon jälkeen.
Siis mistään liitosta ei ole mitään apua, vaikka niitä kuinka mainostetaan.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistään liitosta" - no siitä oikeasta ammattiliitosta olisit saanut apua. YTK maksaa vain jotain rahaa jos joudut työttömäksi, mutta ei se tosiaan työehtosopimusasioista vastaa ollenkaan, ja kyllähän sun olis tämä asia pitänyt selvittää etukäteen. Mutta kun olit aivopesty "ay-pomojen palkoilla".

Vierailija
2/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

provo, mutta siitä jo vähänkään fiksummat tajuaa ettei se ytk ole mikään työtekijöitten edunvalvoja vaan työnantajien ylläpitämä juurikin siksi että pian työnantajat sanelee mitä teette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmhmmm... ajatteletko, että ytkoolaiset tekee hommaa noin niinku vapaaehtoisperiaatteella? Mitä luulet niiden tekevän jäsenmaksuilla?

Vierailija
4/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tekstisi ihan ajatuksen kanssa, niin varmasti näet mistä asti meni pieleen. Mene sitten peilin eteen, jolloin näet syyllisen. 

Vierailija
5/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit liittynyt alkujaankin oikeaan kassaan....sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
6/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti tämä oli provo. Millainen ihminen ei tiedä, ettei YTK neuvottele työehtosopimuksista? Sehän on yleensäkin ihan täysin työantajapuolen kyhäämä kassa.

Vierailija
7/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opimme tästä? Älä koskaan mene kaverin kaverin pieneen atk firmaan, jossa sovittaan suullisesti ja paikallisesti asioista.

Vierailija
8/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no pelkkä kassaan kuuluminen ei ketään auta,, on se sitten mikä tahansa.

Vierailija
9/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainoksen uhri. Ja kokoomuslaisen aivopesun.

Vierailija
10/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikään liitto ei kyllä sille mitään voi, jos itse allekirjoitat sopimuksen, niin kyllä se sinua sitoo. Eli ainoa, joka on tehnyt virheen, olet sinä itse.

Jos et ymmärrä liiton ja kassan eroa, niin sekään ei varsinaisesti ole sen kassan/liiton vika, johon itse päätät liittyä.

YTK toimii ihan kuten lupaa, he eivät voi sille mitään, jos on APn kaltaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä asioita.

Vierailija
11/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on mahdollisuus mutta hän joutuu itse maksamaan asianajajan. Paikallinen sopiminen ei tarkoita sitä että sopimuksen ehdot voivat olla huonommat kuin esim. työaikalaissa.

Vierailija
12/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet ay-liikkeen provokaattori mutta tarina voisi olla tosi! Ammattiliittojen solmimat sopimukset kaikkine etuineen ovat vain liiton jäsenillä täysimääräisinä. Voi siis tulla kalliiksi säästää muutama euro liittopomojen palkkakateuden takia! Jos liitto menee lakkoon, lakkokorvaus koskee vain liiton jäseniä.

Vierailija
13/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Meinasitko oikeasti, että sillä reilulla satasella saat muuta apua kuin kassasta rahaa?

Vierailija
14/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK on vaan työttömyyskassa, joka ei neuvottele työehtosopimuksia. Vinkkinä seuraavaa työpaikkaa varten.

Toki tavoitehan olisi se, että jokainen työntekijä suostuisi sopimuksella yhtä huonoihin työehtoihin kuin sinäkin. Yhtiöiden tavoitehan on tehdä mahdollisimman suuri voitto osakkeenomistajille ja työntekijät mahdollistavat sen voiton.

Vierailija
15/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuulemma työehtosopimukseni oli itse neuvoteltu"

Arvoisalle provoilijalle tiedoksi, että yksittäiset työntekijät eivät tee työnantajan kanssa työEHTOsopimuksia, vaan työsopimuksia.

Vierailija
16/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi itse Turjan ja Aallon ylläpitämä TYÖTTÖMYYSKASSA niin mitään sopimusneuvotteluja se ei tarjoaisi. Valoja päälle!

Vierailija
17/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ytk on pelkkä työttömyyskassa. Liitot on erikseen ja niillä on omat työttömyyskassat. Liitoista saa myös lakiapua ja yleensä niiden hoitamat asiat eivät edes etene oikeuteen, vaan liiton lakimies toimii "pelotteena" ja työnantaja maksaa ennen oikeuteen menemistä. Omalla kohdalla 2 kertaa käynyt näin. Hyvä ja halpa on kaksi eri asiaa - tässäkin tapauksessa.

Vierailija
18/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että työelämässä on näin pihalla olevia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä liiton ja kassan eroa. Jos/kun et asiasta mitään ymmärrä, niin älä näsäviisastele asioissa, koska viestisi antaa sinusta yhtä tyhmän kuvan kuin aloittajasta.

Vierailija
19/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat nyt sekoittaa työehtosopimuksen ja työsopimuksen. Ei yksittäinen firma mitään työehtosopimuksia tee.

Vierailija
20/86 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli kyllä pöhkö juttu. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän