Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietääkö joku vielä jonkun joka ei käytä kännykkää?

Vierailija
28.06.2015 |

Kattelen tässä Raidia ja noilla on käytössä ensimmäiset kännykät ja muistan itsekin olleeni tuolloin 9-vuotias. Silloin monet vannottivat ettei ikinä hommaa kännykkää. Tuosta ajasta on kuitenkin jo 15 vuotta aikaa, enkä nykyään tiedä yhtään aikuista jolla ei ole kännykkää. Sattuuko joku palstalla tuntee jonkun? :)

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:41"]

15 vuotta sitten ei osattu edes kuvitella, että lankapuhelimet poistetaan käytöstä ja puhelinlangat yksinkertaisesti keritään pois koko maasta. Moni julkinen palvelu vaatii kännykän käyttöä, pitää esim. painella numeroita sen mukaan, minkä palvelun tarkalleen haluaa. Sellainen ei onnistu enää lankapuhelimella.

[/quote]Onnistuu, meillä ainakin nlankapuhelimella painellaan numeroita, kun luuri kertoo, mitä painetaan, toimii ihan hyvin. Mistä ole tsaanut päähäsi, ettei toimi? Minulla on kännykkä, mutta soitan aina julkisiin palveluihin lankapuhelimella. ei ole mitään ongelmia.

[/quote]

Oho, jollakin on vielä lankapuhelin! Kenelläkään sukulaisellani tai tuttavallani ei ole enää kuin pelkkä kännykkä, sukulaisista vanhimmat vielä puhelinta käyttävät ovat yli 80-vuotiaita ja heillä on vain kännykät. Vielä 10 vuotta sitten sanoivat, että eivät koskaan luovu lankapuhelimistaan.

Vierailija
42/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen kännykätön tuntemani ihminen oli mummoni, joka kuoli 86 vuotianaa kymmenisen vuotta sitten. Hänellä oli viimesinä vuosina jalat niin huonossa kunnossa että ei postunut kotoa, joten pärjäsi hyvin lankapuhelimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:55"] Kännykän käyttöön tulee vielä rajoituksia tulevaisuudessa. Alkaa olemaan niin täynnä ilma sähkömagneettista säteilyä, että mehiläiskannat vähenee koko ajan, joka on ihmiskunnan turma. Neljässä vuodessa viimeistä ihmistä myöten kuolee kaikki, jos mehiläiset kuolee sukupuuttoon. Itse pärjäisin melko helposti ilman kännykkää. [/quote] Einstein siis maininnut, että se on neljä vuotta siitä, kun mehiläiset ovat kuolleet, kun viimeinen ihminenkin kuolee. Mikäli mehiläisten vähenemisen syyksi siis paljastuisi sähkömagneettinen säteily, kuten epäily on. Mutta onhan kännykkäteknologia toki niin hienoa, että se on ruoantuotantoa tärkeämpää, joten kännyköitä ei voi rajoittaa. Kaikki nykyaikainen "on aina edistystä". [/quote] Öö, eikös vahvempi kandidaatti mehiläiskantojen pienenemiseen kuitenkin ole neonikotinoidit, tuholaismyrkyt?

[/quote]

Epäillään kuitenkin myös sähkömagneettista säteilyä:

"Katastrofaalisen pahalle mehiläispopulaatioiden romahtamiselle on löydetty uusi selitys. Intialaisen Chandigarh's Punjab -yliopiston tutkijat uskovat, että matkapuhelinten säteily sekoittaa mehiläisten suunnistusaistit.

Tutkijat päätyivät tuloksiin vertailemalla kahden mehiläispesän tuottavuutta. Toiseen pesään oli asennettu kaksi matkapuhelinta, jotka olivat päällä 15 minuuttia päivässä kolmen kuukauden ajan.Kolmen kuukauden jälkeen tutkijat havaitsivat, että kännyköille varustetun pesän koko oli kutistunut merkittävästi. Kuningatarmehiläisen tuottamien munien määrä oli vähentynyt myös merkittävästi, ja mehiläiset myös lakkasivat tuottamasta hunajaa."

http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/93768-mehilaisten-mystinen-joukkotuho-kannykat-ovat-osasyy

Mehiläiset paikantavat, suunnistavat, kommunikoivat ja hankkivat ravintoa luonnon sähkömagnetismia hyväksi käyttäen. Äskettäin uutisoitiin, että mehiläiskato johtuisi viruksesta. Toisaalta todettiin, että tarhoilla on kyseistä viruskantaa esiintynyt jo vuosia. On myös mahdollista, että liiallinen sähkömagneettinen säteily vaikuttaa eläinten immuniteettiin ja lisää virusten, loisten, bakteerien ja parasiittien esiintymistä.

Sähkömagneettiset kentät, mm. langattomat verkot, tutkitusti itsessään vaikuttavat mm. hunajamehiläisiin. Saksassa, Koblenz Landaun yliopiston tutkijat altistivat mehiläisiä langattomalle DECT-puhelimelle ja havaitsivat, että pörriäisten oli yhä vaikeampi löytää takaisin kupuunsa.

http://www.sahkoailmassa.fi/blogi/20-luonnon-saehkoemagnetismi-ja-uusi-teknologia

[/quote]

Eikös sen mehiläiskadon syyksi paljatunut joku punkki tms. ölliäinen?

Vierailija
44/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia ja vanhuksia (70+) ei lasketa niin en tiedä ketään jolla ei olisi kännykkää.

Kuukausi pari sitten sain tietää että (n.65-70v) tuttavallani ei ole pankki/maksukorttia, vaan hän käy nostaan pankin TISKILTÄ rahaa ja maksaa kaiken käteisellä. Hassuinta asiassa on että 'seinästä' nostaminen on niin helppoa ja kätevää, onko niillä tiskeillä todella joku vielä palvelemassa ja eikö siitä mene aika tyyriitkin 'palvelumaksut'.

Vierailija
45/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:31"]

Ex anoppi ei käytä mutta osin johtunee siitä että hänellä paha reuma eli ei varmaan onnistuisi käyttö vaikka yrittäisikin. 

[/quote]

Mä olen ollut töissä invalidien palvelutalossa ja monet tosi vaikeasti spastisetkin kädet pystyivät käyttämään isoa älypuhelinta. Monilla oli sellainen kiinnitetty sopivaan kohtaan sähköpyörätuolin kädensijaan, ja hienosti onnistui käyttö vaikka käsi oli ''jumissa'' yhdessä asennossa ja jäykkää käsivartta liikuttamaan tarvittiin olkanivelen lisäksi välillä koko ylävartaloa. Lisäksi moni opetteli äänikomennon käytön, jolloin käsiä ei aina edes tarvita.

Vierailija
46/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten kuulin metrossa kun joku elämäm koulun käynyt mies selitti kaverilleen innoissaan miten on pärjännyt hyvin ilman kännykkää ja on ollut oikeastaan aika mukavaa. Ikää ehkä joku 30-40v. Luulen kyllä että puhelin oli lähtenyt kävelemään tai ei ollut rahaa pitää liittymää, oli vähän sen näköinen kaveri, ei ollu puheista päätellen itse valinnut jäädä kännykättömäksi. Että kaipa sitä vähän nuorempikin ihminen voi pärjätä ilman. Ainakin jos ei ole mitään velvoitteita...

Vierailija
47/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papallani, 96 v, ei ole. Tuskin tulee olemaankaan, kun on niin huonossa kunnossa.

Vierailija
48/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia hyvin vanhoja ja dementoituneita. Suvun vainhin 90-vuotiaskin käyttää puhumattakaan nuoremmista eläköityneistä. 

Mutta oli se tosiaan huvittavaa, kun 90-luvun alussa ensimmäinen minulle tuli, niin porukka uhosi yhtenä rintamana kuinka tuollaista "ei koskaan minulle tule" ja "mitä tuolla tekee" jne. 

:D

Vierailija
49/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:06"]Haluaisin oikeastaan kokeilla eloa ilman kännykkää. Pärjäsinhän ennenkin niin.
Mulla on.lankapuhelin.

[/quote]

Samoin. Mulla on myös DNA:n KOTILUURI, jolla on halpa soitella eikä sisällä mitään turhuuksia ja jonka voi ottaa mukaan minne vaan. Se ei tarvitse puhelinpistoketta vaan yhdistetään tarvittaessa sähköpistorasiaan.

Vierailija
50/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:50"]

Jos lapsia ja vanhuksia (70+) ei lasketa niin en tiedä ketään jolla ei olisi kännykkää. Kuukausi pari sitten sain tietää että (n.65-70v) tuttavallani ei ole pankki/maksukorttia, vaan hän käy nostaan pankin TISKILTÄ rahaa ja maksaa kaiken käteisellä. Hassuinta asiassa on että 'seinästä' nostaminen on niin helppoa ja kätevää, onko niillä tiskeillä todella joku vielä palvelemassa ja eikö siitä mene aika tyyriitkin 'palvelumaksut'.

[/quote]

Mullakin tällainen tuttu, on 64-vuotias, täysin toimintakykyinen nainen. Käy pari kertaa kuussa nostamassa rahaa konttorista. 

Perustelee valintaansa työllisyyden ylläpidolla. Tiedä sitten, onko tuo nyt oikea tapa.... ?

Vierailija
51/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 00:17"]Joo, mulla on sekä kännykkä että lankapuhelin. On kivampi soittaa lankapuhelimella pitkiä puheluja, kun meillä on kuuluvuuden kanssa kännykkäverkossa vaikeuksia. Äänen laatu on ihan toista luokkaa, eikä pätki. Hätätapauksissa arveluttaa kännykän toimintavarmuus. Tykkään enemmän langasta, kännykkä on mulla kakkospuhelin, jota käytän vain poissa kotoa. Enkä meinaa luopua langasta kuin pakon edessä, vaikka pelkkä kk-maksu on 16 egee.
[/quote]

Vaihda dna:n kotiluuriin, perusmaksu vain 3,5 € ja jokainen alkava puhelu 10 senttiä + 1,5 senttiä/min.

Vierailija
52/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Hän on alle 50v mies. Asuu metsässä, ei puhelinta tai nettiä. Jos haluaa saada kiinni, niin postikortti matkaan tai renkaille

Vierailija
53/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiluuriin saa simkortin esim. vanhaan kännykkään sekä pöytäpuhelimeen HUAWEI esim.

Vierailija
54/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalinjat ovat käyneet niin harvinaisiksi, että läjipiirin vanhukset joutuivat korvaamaan hyödyttömäksi jääneet lankapuhelimensa senior-kännyköillä jo vuosia sitten.

En ole lankapuhelimia nähnyt käytössä vuosikausiin. Toimistoissakin "lankapuhelimet" perustuvat usein muuhun kuin vanhaan teknologiaan ja toimivat sisäverkon kautta.

Vierailija
55/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmikymppinen, ja minulla ei ole ollut koskaan lankaliittymää.

Vierailija
56/58 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia vanhuksia ja nuorempiakin jotka ovat alkaneet käyttää uudelleen 'lankapuhelinta' vaikka olivat sen jo aikaisemmin antaneet katkaista. On vaan paljon yksinkertaisempaa nykyään 'kulkea' asunnosta toiseen, kun kotiluuria ei tarvitse kuin ottaa kainaloon ja mennä vaikka kauppareissulle.

Vierailija
57/58 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia vanhuksia ja nuorempiakin jotka ovat alkaneet käyttää uudelleen 'lankapuhelinta' vaikka olivat sen jo aikaisemmin antaneet katkaista. On vaan paljon yksinkertaisempaa nykyään 'kulkea' asunnosta toiseen, kun kotiluuria ei tarvitse kuin ottaa kainaloon ja mennä vaikka kauppareissulle.

Minne niitä käyttökelpoisia lankapuhelimia voisi viedä? Ei mitään vikaa ja monta mukavaäänistä odottaa keräykseen viemistä.

Vierailija
58/58 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta sitten ei osattu edes kuvitella, että lankapuhelimet poistetaan käytöstä ja puhelinlangat yksinkertaisesti keritään pois koko maasta. Moni julkinen palvelu vaatii kännykän käyttöä, pitää esim. painella numeroita sen mukaan, minkä palvelun tarkalleen haluaa. Sellainen ei onnistu enää lankapuhelimella.

Mulla on lankapuhelin sekä kännykkä.

Kyllä ainakin viime viikolla onnistui painella ne numerot siitä lankapuhelimesta ja on paljon helpompaa, kun näppäimet ovat isommat kuin kännykän numerot, jotka voivat antaa oman numeronsa eikä sitä, minkä on valinnut.