Miten voi syödä terveellisesti opiskelijabudjetilla?
Eli siis viikossa ruokaan on rahaa noin 25€. Tuntuu tosi vaikealta ostaa mitään terveellistä tuolla budjetilla. Laittakaa kehiin ruokia, joita voi syödä monta päivää ja ovat terveellisiä!
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:10"]Porkkanamuffinssit on aika jees kaffepulla ja helppo&halpa, ravitsevakin.
[/quote]
Siis tarkoitin tietty itse tehtyä muffinssia :-) Jos leipä on loppu niin nämä käy tilalle, välipalan osaksikin jos pullahammas kolottaa...
Nopeampi ja helpompi leipoa kuin sämpylät :p
Linssit olen itse Nyt löytänyt ja niissä on halpa kilohinta ja paljon proteiinia ja muitakin hyviä ravinteita.Muut vinkit onkin tässä jo annettu.kehoitan kyllä yrittämään edes vähän saamaan ruokabudjettiin lisää rahaa,tuo 25e alkaa olla jo minimi siihen että jos ostat terveellistä niin kaloreita voi olla vaikea saada kasaan etenkin jos liikuntaa harrastaa.
Unicafe on kai Helsingin juttuja. Tampereella on Juveneksen, Sodexon ja Amican ravintoloita (TaY).
Ennen kuin teet mitään muuta, pidä muutama viikko tarkkaa kirjaa menoistasi ja tarkastele niitä kriittisesti. Karsi kaikki turha pois, ensimmäisenä viina, tupakka, baari-illat, sipsit ja naksut sun muut välipalojen välipalat. Voi olla, että sinulla on loppujen lopuksi aika paljon enemmän rahaa viikossa käytössä kuin tuo 25 €. Kun rahatilanne on tarkastettu, alat etsiä kausivihanneksi ym. kaupasta. Torilta saisi tietysti tuoreempaa, mutta hinnat eivät todellakaan ole perinteisiä torihintoja. Seuraa myös tarjouksia. Osta vain sen verran kuin kulutat, ettei tule turhaa hävikkiä biojätteisiin. Onko sinulla käytössä pakastin (ei siis pakastelokero). Jos ostat kokonaisen leivän, jaa se kahteen tai neljään osaan ja pakasta ainakin puolet. Mutta älä jätä niitä sinne liian pitkäksi aikaa, ne eivät muutu arvokkaammiksi saati antiikkisiksi, vaan alkavat vanheta.
Kyttää tarjouksia, halvin paikka ostaa, hanki pakastin, johon hamstraat tarjouksista ja teet myös isompia annoksia. Ja sitten syksyllä sienestät ja poimit marjoja. Isoissa kaupungeissa myös esim. seurakunnat jakaa ruokaa, lisäksi voit joskus dyykata kauppojen roskiksia. Myös yksi paastopäivä viikossa on varmaan hyvä idea, itse tein niin. Ei ollut seuraavana päivänä nälkä edellisenkin edestä, jos sitä pelkäät. :)
> Ennen kuin teet mitään muuta, pidä muutama viikko tarkkaa kirjaa menoistasi ja tarkastele niitä kriittisesti.
Miten molopää pitää olla, että edes ehdottaa tällaista? Ei siinä opiskelijan budjetissa karsittavaa ole. Eikä muuten ole koskaan missään milloin muulloinkaan, ainoastaan silloin kun on älyssä vikaa.
Kuvitteletteko tosiaan, että joku ilostuu ja: "Ai kun kiva idea! En mä tiedäkään mihin mun rahat menee. Olenpa oikea imbesilli, kun käytänkin 250 euron budjetistani 200 euroa sipseihin! Kiitos täti vittupää!".
Yrittäkää parantaa tapanne ja alkaa ajatella, mulkerot!
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 19:52"]
Lidlissä hernekeittopurkki maksaa 60 euroa. Vaikka nimi on Croquette, valmistaja on Jalostaja. Ei ehkä ole maailman terveellisintä syödä samaa ruokaa monta päivää, mutta jos viikon kolmena, neljänä päivänä syöt hernekeittoa, niin lopuilla rahoilla saat jotain kivempaa.
Ja onko paikkakunnallasi kesäisin mahdollisuus opiskelijahintaiseen lounaaseen?
[/quote]
Voi vi**u, siis maksaa 60 senttiä eikä euroa :)
[/quote]
Samalla hinnalla saa kuivattuja herneitä pussillisen, siitä tulee monta purkillista keittoa.
[/quote]
Niitäpä on hyvä yhteiskeittiön tiloissa liotella.
Yhdestä pussillisesta tulee noin viiden litran keitto. Kuka syö yksin viisi litraa? Ei hernekeittokaan loputtomiin säily eikä samaa kannata monena päivänä peräkkäin syödä.
Missä paikkakunnilla muuten on Unicafe?
[/quote]
Ei kai sitä koko pussillista tartte kerralla keittää?
[/quote]
Ei, mutta herneiden keittäminen kestää aika kauan. Miten taloudellista se sitten on pikku erissä keittää raakoja herneitä, kun valmiskeitto maksaa 60 senttiä/purkki.
Mutta kukin tekee miten itse parhaaksi näkee. Tuo oli vain minun mielipiteeni, kun aikakin on rahaa.