Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä varauduttu korkojen nousuun?

Vierailija
14.02.2022 |

Onko teillä asuntolainassa tai muussa lainassa huomioitu jotakin varautumista korkojen nousuun? Meillä on asuntolainassa korkokatto. Otimme sen, kun näytti, että korot on matalat ikuisesti. Otimme aika konservatiivisen vaihtoehdon. Nyt huomaan, että olisi voinut ottaa vielä matalamman korkokaton. Mutta silloin tunsin itseni idiootiksi, että ylipäänsä otin katon, kun se vaikutti rahan haaskuulta. Ehkä se nyt maksaa jotakin takaisinkin.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästetään rahastoon, eikä pankin taskuun korkokattojen tmv muodossa.

Vierailija
2/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mä en ymmärrä perustelua: otettiin korkokatto koska näytti siltä että korot on matalat ikuisesti??

Vähän samalla ajatuksella me EI otettu korkokattoa, mutta ollaa nykykäsityksen varauduttu muuten siihen että lainasta tulee lisäkuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varauduttu muuten kuin kuuden prosentin stressitestillä lainaa ottaessa. Laina on siis mitoitettu niin, että vasta sen yli nouseva korko alkaisi aiheuttaa kiristystarvetta kuukausittaisiin menoihin.

Syksyllä mietittiin korkokaton ostamista nykyiseen lainaan, mutta jäi hankkimatta. Nyt taitavat hinnat olla jo kohonneet sen verran, etten tiedä, kannattaako.

Vierailija
4/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan sijoittamaan kohta rahastoihin joiden tulot perustuu juuri korkotason nousuun.

Vierailija
5/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että olisi kannattavampaa sijoittaa rahaa. Mutta minulla ei ole varsinaisesti rahaa, josta uskaltaisin "luopua", siis laittaa alttiiksi markkinoiden heilahteluille. Olen liian arka ja hermoheikko sijoittamaan. Ja ehkä liian köyhä :D

ap

Vierailija
6/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, silloin kun otettiin lainaa laskimme, että on maksukykyä.

Vierailija
7/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomioitu jättämällä aikoinaan korkokatto ottamatta ja sijoittamalla nekin rahat. Se on se paras korkosuoja.

Vierailija
8/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa on jäljellä 2 vuotta.

Vaikka korko nousisi 10%, ei haittaa

Vierailija
9/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varauduttu. On tukeva kassa, mistä sijoittaa korkomarkkinoille.

Vierailija
10/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteä kk summa, huolimatta siitä missä korko huitelee.

Vierailija
11/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mä en ymmärrä perustelua: otettiin korkokatto koska näytti siltä että korot on matalat ikuisesti??

Vähän samalla ajatuksella me EI otettu korkokattoa, mutta ollaa nykykäsityksen varauduttu muuten siihen että lainasta tulee lisäkuluja.

Siis otettiin korkokatto aikana, kun näytti siltä, että korot tulevat olemaan pitkään matalat. Olen tosi pelokas, ja siksi en vain uskaltanut jättää ottamatta kattoa, vaikka se tuntui silloin vähän hölmöltä.

ap 

Vierailija
12/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vähän enää lainaa jäljellä, ettei haittaa koron nousu vaikka 10 kertaiseksi

Vierailija
13/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että olisi kannattavampaa sijoittaa rahaa. Mutta minulla ei ole varsinaisesti rahaa, josta uskaltaisin "luopua", siis laittaa alttiiksi markkinoiden heilahteluille. Olen liian arka ja hermoheikko sijoittamaan. Ja ehkä liian köyhä :D

ap

Suosittelen perehtymään sijoitukseen, matalan riskin rahastoja löytyy. Juuri pienituloisten ei kannattaisi pistää kaikkia rahojaan pankin taskuun korkokattojen ynnä muiden muodossa, vaan kannattaa koittaa vaurastua itse.

Vierailija
14/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon pitäisi sijoittaa per kk, että se olisi kannattavaa (siis näkyisi jossakin vuosien päästä)? Minulle joskus on pankista soiteltu ja tarjottu rahastoja, mutten luota tuollaisiin, että joku toinen ne kohteet valitsee. Tulee mieleen vain kaikki Wall Streetin roistot. Toisaalta, ei ole aikaa tutkia itse sijoituskohteita syvällisesti. Pitäisi myös kauppatieteiden kursseja alkaa kertaamaan.

ap

Vierailija
15/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteä kk summa, huolimatta siitä missä korko huitelee.

Näin oli meilläkin ja tuli maksettua loppuun. Miten lienee silloin -90 lama aikaan lyhentäneet kun jotkut asuntovelalliset teki konkan muutamassa kuukaudessa. korko pomppasi 18-22 prosenttiin. Eivät pystynyt korkoja maksamaan. Vieläkö nuita systeemiä.

Vierailija
16/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina lähes maksettu eli ei paljoa jäljellä, max 1-2v menee niin homma hoidettu. Eli ei haittaa vaikka nousisivat montakin prosenttia ja niinhän ei edes ole tapahtumassa.

Vierailija
17/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ASP lainaa yksin yli 100k ja lyhennys on 450€ kuussa. Laskeskelin että jos korko nousee siihen 3,7% missä ASP lainassa valtio maksaa 70% koroista niin kuukaudessa menisi noin 600€ lyhennyksiin. Olenkin jo varautunut tähän ja rupesin lyhentämään tuolla summalla lainaa jo nyt kun korko on vielä alhaalla. Saa lainasummaa alemmas ja korko on sitten pienempi.

Vierailija
18/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otimme aikoinaan lyhimmän koron mitä saatiin (3kk) eikä korkokattoa. Oli koko ajalta varmasti edullisin laina, joka siis on jo takaisin maksettu.

Vierailija
19/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Jos korot nousee niin talo lähtee myyntiin ja autot kanssa T. 90 % asuntovelallisista.

Vierailija
20/84 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pidetty huoli siitä että selvitään vaikka korot pomppais kymmeneen prosenttiin. Nää on valintakysymyksiä, mutta me ei kumpikaan haluta laskea pennejä ja miettiä et riittääkö raha. Joskus tiukkaa tilannetta ei voi tietenkään välttää, mutta ollaan pyritty elämään niin ettei ihan helpolla pulaan jouduta, esim. just korkojen vaihtelun vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän