Järjetön sähkölasku
Mitä tehdä vuokralaisena, kun sähkölasku on aivan posketon? Asumme vuokralla sähkölämmitteisessä n. 100 m2 OKT:ssa ja sähkö maksetaan suoraan vuokranantajalle sähkömittarin lukemien mukaan (eli ei ole sidottu pörssisähköön). Talo on vanha puutalo, mutta kiinteistövälittäjän arvio oli, että n. 150 - 250 € / kk olisi sähkön hintalappu kuukaudessa ja tähän perustimme omat kuluarviomme.
No, nytpä laskut ovat olleetkin aivan eri luokkaa. Lämmityksen ollessa kokonaan pois päältä kesällä laskut olivat jo 300 € / kk ja syksyllä 350 / kk. Näitä jo toki ihmettelimme, ihan jo tuon välittäjän antamien alempien lukujen myötä. Tällöin ei vissiin sähkön hinnatkaan olleet vielä pompanneet?
No, mutta nyt tuli sitten talvipakkasten eka lasku, joka on KAHDELTA kuukaudelta (joulu-tammi) 1700 €.
Nytpä mietin, mitä tässä tilanteessa voi oikein tehdä. Jos asuntoilmoituksessa on arviona 150 - 250 € / kk ja nyt meillä on mennyt 300 - 850 (!) / kk, niin summat ovat enemmän kuin kaksinkertaisia.:/ Lisähuomiona mainittakoon, että meillä on vielä pidetty huoneet n. 18-asteisena, eli lämmityksellä ei todellakaan ole läträtty! Saunaa lämmitetään 2-4 krt / kk ja lämmintä vettä käytetään konservatiivisesti (lyhyet suihkukäynnit ym.). Eli en tiedä mistä enää nipistää?
Joka tapauksessa tuntuu, että asuntoilmoituksessa ei annettu oikeaa kuvaa sähkömenojen suuruudesta. Ja nyt täytyisi löytää rahat ensinnäkin tähän tulleeseen laskuun, että tod.näk. seuraava lasku helmi-maaliskuu olisi samanlainen ’lähes tonni kuussa’ -pommi. Mitä - vai voiko mitään - tässä kannattaa kysellä/selvitellä/tehdä? Onko tämä ylipäätänsä normaalia tämän kokoisessa, 18-asteisena pidettynä talossa, nykytilanteessa? Olemme ekaa kertaa omakotitalossa asumassa ja siksikin asia uusi ja kovat mietinnät, mistä tässä oikein on kyse.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele vuokranantajan kanssa ja sano, että haluat itse hoitaa sähkölaskusi ja perustele sitä sillä, että saisit kilpailuttamalla halvemman. Jos ei suostu, ole reipas ja rohkea ja pyydä vuokranalennusta perustellen sitä liikaa kasvaneilla asumiskuluilla.
Voihan olla, että vuokranantaja on sitonut itsensä johonkin monivuotiseen sopimukseen eikä pääse siitä irti noin vain ja näin ollen ap ei voi solmia omaa sähkösopimusta, mutta silloin fiksu vuokranantaja tulee vastaan vuokrassa.
monella on erilaiset sähkönkulutustottumukset. me olemme kuluttaneet puolet vähemmän kuin edelliset asukkaat, mutta olemmekin sähköpihejä. Lämminvesivaraaja tuhlaa paljon sähköä, kuten lattialämmitykset. Jos talossa on mahdollisuus lämmittää puilla, sitä kannattaa käyttää talvisin sekä pukeutua muutenkin lämpimästi: on ilmastolle parempi vaihtoehto.
Siis muuttohan on aina pätevä syy katkaista määräaikainen sopimus ja tällä tavallahan vuokrantaja pääsee mahdollisesta määräaikaisesta sopparistaan eroon, jos käyttöpaikkaan vaihtuu asukas.
Mutta veikkaan että tuosta ei ole kyse, vaan siitä että vuokrantaja haluaa hoitaa itse sähkölaskut, ettei vuokralainen jätä niitä maksamatta. Liittymän omistajana ne kaatuu joka tapauksessa viimekädessä hänen maksettavakseen, jos vuokralainen ei niitä maksa, eikä saada perittyä.
Jos kyse on ok-talon sähkölaskusta, niin ei kaadu vuokranantajan niskaan.
Joo ei liittymän omistajan niskaan kyllä toisen asiakkaan maksamaton sähkölasku tule. Sen sijaan vuokranantaja on voinut vaikka ajatella sitä, ettei sähköt katkea maksamattomien laskujen vuoksi ja talolle aiheudu siitä vahinkoa esim juuri talvella jää kylmilleen ja tule putkirikko.
Jos omistajalla on määräaikainen sopimus, hän ei itse saa sitä vaihdettua toisenlaiseen kesken kaiken. Mutta sekin sopimus kyllä katkeaa, jos ja kun toinen asiakas kuten vuokralaiset tekee taloon sähkösopimuksen. Tämä kannattaa tietää kun keskustelee asiasta vuokranantajan kanssa.
jos on sähkölämmitteinen talo, niin ei saa katkaista sähköjä, laki sanoo niin.
Itsellä 150 neliön omakotitalossa menee sähköä kaikkine koneineen n. 20 000 - 25 000 kwh vuodessa (käppyrät on 16 vuodelta) . Siitä noin 70 % menee lattioiden lämmitykseen ja veden lämmitykseen, lto koneeseen ja kylmäkoneisiin.
Monta asiaa on tarkistettava:
nämä on suurimmat kuluttajat:
Ei kai kylmäkoneet ole säädetty liian kylmälle? Pakastin - 22 ja jääkaappi +4. Lämmitys yösähköpuolelle, LTO kyllä imee kämpän kylmäksi jos se on liian tehokas, säädä puhaltimet oikealle teholle,
samaten tuloilman esilämmitys ei saa olla yli 18 astetta.
Aseta lämminvesivaraaja lämpiämn yösähköllä, Aseta veden lämpötilaksi 70 astetta.
Varaston ja autotallin lämmitykset kannattaa tarkistaa. Niiden seinäpatterit on kovia sähkösyöppöjä. Säädä niiden lämpötila max. 12 asteeseen.
Saunomista ja suihkussa käyntiä ei tarvitsd tai pidä varoa, ne kuuluu elämiseen.
Sossu maksaa sähkölaskun 👍
T: A Saarikko
Kyllä se sähkö voidaan sähkölämmitteisestä talostakin katkaista, joku väitti ettei voi
Minusta aloittajan sähkölasku kuulostaa ihan normaalilta omakotitalon laskulta. Tietenkin ne kilowattitunnit on tärkeämpää tietää, kuin laskun summa, mutta kuten tässäkin ketjussa huomaa, ihmisillä menee sähköä valtavan paljon eri määriä.
Minulla on n.100 neliön rintamamiestalo, pohjois-suomessa. Talossa on suora sähkölämmitys, iso vesivaraaja, normaalit kodinkoneet, kolme makuuhuonetta. Sähköä menee n.12 000kwh/vuosi.
Se, mitä lasku on, riippuu sähkösopimuksen hinnasta. Tammikuussa sähköä meni 2700kwh, joulukuussa 2100kwh. Toisilla menee enemmän, toisilla vähemmän, minä pidän meidän kulutusta melko realistisena. Ei pihistellä mistään, lämpötila on sisällä n. 20-21 astetta. Lapsista sopiva, minua palelee aina, joten olen sisällä villapaita päällä ja kahdet villasukat jalassa. Mutta minua palelee myös vanhempieni luona, jossa muut tarkenevat t-paidassa.
Asuuko ap jossain piha/sivurakennuksessa, johon sähkö tulee päörakennuksesta?