Järjetön sähkölasku
Mitä tehdä vuokralaisena, kun sähkölasku on aivan posketon? Asumme vuokralla sähkölämmitteisessä n. 100 m2 OKT:ssa ja sähkö maksetaan suoraan vuokranantajalle sähkömittarin lukemien mukaan (eli ei ole sidottu pörssisähköön). Talo on vanha puutalo, mutta kiinteistövälittäjän arvio oli, että n. 150 - 250 € / kk olisi sähkön hintalappu kuukaudessa ja tähän perustimme omat kuluarviomme.
No, nytpä laskut ovat olleetkin aivan eri luokkaa. Lämmityksen ollessa kokonaan pois päältä kesällä laskut olivat jo 300 € / kk ja syksyllä 350 / kk. Näitä jo toki ihmettelimme, ihan jo tuon välittäjän antamien alempien lukujen myötä. Tällöin ei vissiin sähkön hinnatkaan olleet vielä pompanneet?
No, mutta nyt tuli sitten talvipakkasten eka lasku, joka on KAHDELTA kuukaudelta (joulu-tammi) 1700 €.
Nytpä mietin, mitä tässä tilanteessa voi oikein tehdä. Jos asuntoilmoituksessa on arviona 150 - 250 € / kk ja nyt meillä on mennyt 300 - 850 (!) / kk, niin summat ovat enemmän kuin kaksinkertaisia.:/ Lisähuomiona mainittakoon, että meillä on vielä pidetty huoneet n. 18-asteisena, eli lämmityksellä ei todellakaan ole läträtty! Saunaa lämmitetään 2-4 krt / kk ja lämmintä vettä käytetään konservatiivisesti (lyhyet suihkukäynnit ym.). Eli en tiedä mistä enää nipistää?
Joka tapauksessa tuntuu, että asuntoilmoituksessa ei annettu oikeaa kuvaa sähkömenojen suuruudesta. Ja nyt täytyisi löytää rahat ensinnäkin tähän tulleeseen laskuun, että tod.näk. seuraava lasku helmi-maaliskuu olisi samanlainen ’lähes tonni kuussa’ -pommi. Mitä - vai voiko mitään - tässä kannattaa kysellä/selvitellä/tehdä? Onko tämä ylipäätänsä normaalia tämän kokoisessa, 18-asteisena pidettynä talossa, nykytilanteessa? Olemme ekaa kertaa omakotitalossa asumassa ja siksikin asia uusi ja kovat mietinnät, mistä tässä oikein on kyse.
Kommentit (106)
Viimeisin sähkölasku 16,03€.
Asuntona 35 neliön yksiä eikä ole tapana tuhlailla energiaa.
Skutsipöndet antoivat alapeukkua ;P ;P ;P
Siis vanha puutalo ja vain sähkölämmitys. Ette ole ensimmäisiä jotka tuohon miinaan menneet etenkin kun välittäjä ei kerro yleensä totuutta lähellekään todellisesta kulutuksesta. Teinä etsisin uuden asunnon mahdollisimman nopeasti.
37 neliön yksiö. Joku perusmaksu 3,70e sähkö 4,20, siirtomaksu muistaakseni 8e.
Tosi järkevää.
Onko pörssisähkö? Meillä on 150-neliöinen okt ja viimeisin sähkölasku oli 388 euroa. Lämpötila on 21 asteessa, kylppärissä, keittiössä, kodinhoitohuoneessa ja vessoissa lattialämmitykset sekä lämmintä varastotilaa. Ja vielä ladataan hybridiä. Kesällä lasku on noin 80 euroa. Tosin meillä ei ole pörssisähköä, vaan määräaikainen soppari tällä hetkellä erittäin edullisilla hinnoilla.
Aina saa pistää ainakin kolmanneksen enemmän hintaa näihin ilmoitettuihin "arvioihin". Ne ovat aina kakkapuhetta. Niin myynti- kuin vuokrailmoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko pörssisähkö? Meillä on 150-neliöinen okt ja viimeisin sähkölasku oli 388 euroa. Lämpötila on 21 asteessa, kylppärissä, keittiössä, kodinhoitohuoneessa ja vessoissa lattialämmitykset sekä lämmintä varastotilaa. Ja vielä ladataan hybridiä. Kesällä lasku on noin 80 euroa. Tosin meillä ei ole pörssisähköä, vaan määräaikainen soppari tällä hetkellä erittäin edullisilla hinnoilla.
No huhhei, tämä antaa kyllä hyvää vertailukohtaa. Onhan se hullua, että vielä värjötellään täällä 18 asteessa näillä hinnoilla.:/ On siis juu pörssisähkö, olin käsittänyt homman väärin tuossa aloitusviestiä sönkötessäni.
Kyllä tässä ainakin teidän kaikkien viesteistä viisastuu roppakaupalla. Tuntuu nyt tosiaan hölmöläisen hommalta, että pidettiin asuntoilmoituksen (eli välittäjän) tietoja sähkökuluista pätevinä.
AP tuossa yllä viestissä #48, siis.
Vuokranantaja saa vähentää verotuksessa jotenkin tuon sähkön osittain. Mut jotenki 30% (vai 70%) vaan, en muista tarkkaan. . Eli olisko tuossa ilmaa sen verran, jotta saa sen laskun itse maksettua verojen jälkeen ja vielä jonkin oman katetavoitteen täytettyä.. ?
Pörssisähkö on nyt ihan sairaan korkealla, on moni yrittäjäkin ongelmissa sähkölaskujen kanssa. Eikö se joku kurkkufarmari joutunut lopettamaan koko viljelyn sähkön hinnan nousun vuoksi..?
Mut johonkin tuota sähköä teillä nyt karkaa. Onko Led polttimot lampuissa? Sähkölaitteet irti verkosta, kun ette käytä? Pihavaloja, lattialämmitys?
Kirjastoista jossain vaiheessa sai lainaan töpseliin laitettavan mittarin, jolla voi yksittäisten laitteiden kulutusta mitata..Lie saatavilla ihan kaupasta. Onko vanhoja pakastimia, jääkaappi?
Vuotaako vesi jonnekin hukkaan ja lämmitys tohottaa varaajassa sen takia päällä koko ajan? Seuraa vesimittariakin!
Ohiksena:
Jos nyt vaikka ajattelee rivari tms vuokrakämppää.. Voi olla et taloyhtiö laittaa sähkö- ja vesilaskun osakkaalle.
Vuokratuloja (sis sähkö-ja vesimaksut) pitää tulla sen verran, että saa kuitattua laskut, vaikka verottaja käy kii heti tuloihin. Se, minkä saa kokonaan vähentää tulosta, on hoitovastike.
Muut menee jotenkin prosenttien kautta.
Jos pitää saada kuitattua lainaakin korkoineen ja jäädä jotain käteen, voi joutua pitämään kovaa vuokraa/ottaa kate noista lisäkuluista.
Vähän toki asian vierestä, mut ei useinkaan vuokranantajat rikastu. Toki kulut + laina kuittaantuu ja se on tärkeintä, mut jos asunto on esim muuttotappiokunnassa, voi tulla persnettoa topakasti, ku et saa edes myytyä ja arvo voi olla alle puolet ostohetkellä olleesta. Sit jos särkyy jääkaappi, liesi, wc-pönttö tai joku muu kiinteä, äkkiä on miinuksilla ja paljon.
Tai vuokralaiset jotka huvikseen hajottaa koko asunnon..
Ei oo herkkua. Olen seurannut sivusta tuttavan vuokranantajan "uraa". En ikinä itse alkais tuollaiseen hommaan. Äkkiä on oma talous nurin,vaikka tavoite olis ees vähä tienata.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Tosi hyviä kysymyksiä ja kommentteja monilla, kiitos paljon niistä. Monet kysyneet sitä, miten paljon sähköä on mennyt, niin:
- Nyt joulu-tammikuun laskussa n. 6 000 kWh ja 0,226 €/yks
- Vertailuna kesällä vajaa 4 000 kWh ja 0,14 €/yksMiltä nämä luvut vaikuttaa? Huomasin, että tuo kesän laskuväli oli pidempi ja korjaan, että tuolloin hinta n. 200 € / kk. Hintava kai sekin, kun lämmitys kokonaan pois päältä tuolloin. Ja siis tuo pörssisähkö on mahdollinen, olin ymmärtänyt väärin. Äh!
Hitto, että tässä on kyllä tullut selkeästi sahattua omaa jalkaa, kun ei olla selvitetty asioita kunnolla. No, tässä sitä nyt oppii kantapään kautta.😬
No niin, kuulostaa jo hieman vähemmän astronomiselta jos tuo 4000kWh oli 3,5 kuukauden (eli joku 1150kWh/kk), ja nyt talvella sitten 3000kWh/kk.
Liian suuri se silti on. Itsellä 70-luvun talo, kulutus on n. 13-15000kWh vuodessa (ilmalämpöpumpun kanssa). Kesäisin joku 700kWh/kk, talvisin joku 1200-2000kWh/kk, riippuen pakkasista. Pohjakulutus erittäin suuri (useampi pakastin, useampi tietokone 24/7 päällä).
Vähän hämmentävästi nuo teidän kulutukset ovat omaani verrattuna aika tarkkaan kaksinkertaiset... Ei ole kyseessä mikään paritalo/samassa pihapiirissä toinen rakennus?
Olisi kyllä hyvä, jos liittymä olisi omissa nimissä. Sitten pääsisitte sähköyhtiön online-palvelusta näkemään, että mihin se sähkö kuluu. Sieltä saa tuntikohtaisen käyrän ja pystyy paremmin hahmottamaan kulutustottumuksiaan. Itse huomaan omasta seurannastani selvästi esim. mihin aikaan olen herännyt eli laittanut kahvit tulemaan ja valot kämppään päälle, Puhumattakaan, että selvästi näkee, että missä vaiheessa tiskikone ja pesukone on illalla jauhaneet. Seuranta kyllä reagoi hyvin herkästi.
Hieman nyt teitä on koijattu, kun vuokranantaja pitää tämän tiedon itsellään.
Sähkö laskutetaan sähkömittarin kulutuksen mukaan. Siihen ei ole mitään vastaansanomista yhdelläkään ihmisellä.
Sen lisäksi sähkölaskussa on verot sun muut. Ja se sähkönsiirron hinta.
On vuokralaisen oma moka, mikäli hän ei ole lukenut vuokrasopimusta ja siihen liittyvää sähköä tarpeeksi hyvin.
Kun aikoinaan olin opiskeluaikoina vuokralaisena, erään omakotitalon yläkerrassa, jouduin itse tekemäään sähkösopimuksen erikseen sähkölaitoksen kanssa, koska olin vuokralainen talossa.
Alunperin minulle kuitenkaan vuokranantaja ei kertonut minulle, että he laittavat omakotitalossaan lämmityksen päälle vasta lokakuun 1. sykyisin.
Sattui niin, että juuri toisena talvena tuossa asunnossa asuesssa oli hyvin kylmä syksy, ja ensilumi tulikin jos syyskuun 20. päivä.
Kun mä valitin kylmästä vuokranantajalle, hän sanoi, että voin saada heiltä tai itse ostaa sähköpatterin, joka tuo lämpöä pieneen asuntooni.
Toki otin vuokranantajan tarjoaman sähköpatterin.
Vaan tietenkin itse maksoin sähkönhinnassa sen lämmön, mitä se sähköpatteri asuntooni tuotti.
Hölmö kun olin nuorena yliopisto-opiskelijana, en ollut lukenut vuokrasopimusta tarpeeksi tarkkaan.
Siinä oli mainittu tuo asia.
On paljon asioita, kuten luonto, sää, ja monet muut jutut, joita uusi ja kokematon vuokralainen ei osaa edes ottaa huomioon, kun solmii uuden vuokrasopimuksen.
Joten ap:n kannattaa palata myös vuokrasopimukseensa, ja lukea siitä, miten mistäkin asioista on sovittu.
Yleensä on kuitenkin on niin, että vuokralainen itse tekee oman sopimuksen sähkölaitoksen kanssa, omasta sähkön kulutuksestaan.
Ja vaikka ei tekisikään, niin sähkönkulutus mittareista, voi aina lukea, miten paljon vuokralainen on sähköä asunnossaan kuluttanut.
Toki sähkölaitoksella on aina se perustieto, miten paljon samaisessa asunnossa on aikaisemmin sähköä on kulutettu.
Kuin myös tieto siitä, miten paljon vuokranantaja itse on kuluttanut sähköä omassa asunnossaan.
Kommentillani tarkoitan vain sitä, ettei aina voi syyttää muita, korkeista vesi-sähkölaskuista.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko vuokrasopimuksessa oli sovittu sähkön laskutushinnaksi (senttiä per kilowattitunti)? Välittäjän suullisesti ilmoittama arvio ei ole sitova, eikä sillä välttämättä ole asioista mitään hajua, kuten ei suurimmalla osalla välittäjistä.
Yleensä vuokralainen itse tekee sähkösopimuksen vuokra-asunnon sähkön käytöstään.
Ja kaikissa tapauksissa muutoinkin, mikäli asia riitaututetaan, aina saa sähkölaitokselta kaikki sähkökulutuksen tarkat määrät, sekä asunnon omistajan että vuokralaisen kuluttamasta sähköstä.
Ja noita lukuja voidaan vertailla kaikkin entisiin sähkölaskuihin, niin asunnon omistajien kuin asunnossa aikaisemmin olevien vuokralaisten sähkölaskuihin.
Nämä ovat lähtökohdat, mikäli vuokralainen haluaa viedä omalta osaltaan oikeuteen.
Ja sähkön kulutus riippuu siitäkin, miten suuri perhe vuokralaisella on. Miten paljon ruokaa tehdään kotona. Miten paljon leivotaan. Miten paljon sähkösaunaa lämmitetetään, miten paljon vuokralaisella on eri sähkölaitteitta jotka sähköä kuluttavat. Miten paljon valaistusta eri asiohin käytetään ja niin edelleen.
Ja nuo kaikki asiat pitää olla vuokrasopimuksessa, se on ykkösjuttu, mikäli haluaa viedä asian oikeuteen siitä, että vuokranantaja on perinyt heiltä liian suuria määriä sähköstä.
Ei se niin selkeää ja yksinkertaista ole, että vuokranantaja olisi aina ja säännöllisesti väärässä.
Sillä sähkönkulutus voidaan aina selkeästi lukea sähkömittareista ja verrata sitä aikaisempiin kulutuksiin.
"Yleensä on niin, että vuokralainen itse tekee oman sopimuksen sähkölaitoksen kanssa, omasta sähkön kulutuksestaan."
Tämä on tosiaan pääsääntö. Harvemmin kai se vuokraan sisältyy?
Vanhat ok-talot ei enää oikein ole järkevä asuinmuoto näillä energian/sähkön hinnoilla ainakaan keskiverto palkansaajalle.
Itsekin olen siis tuon kokenut.
Muistan hyvin ne 200-500 eur/kk sähkölaskut talvikuukausina vanhassa 180m2 ok-talossa, tänä vuonna olisi ollut varmaankin jo lähempänä 1000 eur/kk. Lisäksi oli vielä kalliit autoilukulut kun kilometrejä kertyi jo työmatka ajoista aikalailla.
Nyt asun 50m2 1970-luvun kerrostalo asunnossa ja työmatkat kuljen julkisilla. Sähkölasku on ollut viime kuukausina 20-35 euroa /kk (tuo kallein kuukausi oli vieläpä pörssisähköllä) ja kuukausikortti julkisiin 40eur/kk.
Muuttakaa nyt hyvät ihmiset äkkiä pois sieltä. Energian hinta ei ole lähivuosina ainakaan halpenemaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin sähkölasku 16,03€.
Asuntona 35 neliön yksiä eikä ole tapana tuhlailla energiaa.
Istut varmaan pimeässä vaan jos sähköliittymän perusmaksuilla pärjäät.
Jos jäätte asumaan siihen, vaatikaa sähkölasku omiin nimiinne ja vaihtakaa sähköyhtiötä. Tuo hinta kertoo, että teillä on pörssisähkö. Tai vaatikaa vuokanantajaa vaihtamaan.
Itse vaihdoin kiireimmiten kun hinnat nousi, ja jouduin maksamaan vain yhden kuukauden korkeaa hintaa. Vaihtopäivästä kestää vielä 2 viikkoa, ennen kuin palveluntarjoaja tosiaan vaihtuu.
No ei tuo 4000 kilowatin kulutus kolmessa ja puolessa kuukaudessa ole mitenkään outo… mulla kuluu n 1000 kilowattia kesäkuukausina ja 2500-3000 talvikuukausina. Vanha lämminvesivaraaja jonka tilavuus järjettömän suuri kuluttaa meillä eniten. Talo 120 neliötä ja sähkölämmitys