Järjetön sähkölasku
Mitä tehdä vuokralaisena, kun sähkölasku on aivan posketon? Asumme vuokralla sähkölämmitteisessä n. 100 m2 OKT:ssa ja sähkö maksetaan suoraan vuokranantajalle sähkömittarin lukemien mukaan (eli ei ole sidottu pörssisähköön). Talo on vanha puutalo, mutta kiinteistövälittäjän arvio oli, että n. 150 - 250 € / kk olisi sähkön hintalappu kuukaudessa ja tähän perustimme omat kuluarviomme.
No, nytpä laskut ovat olleetkin aivan eri luokkaa. Lämmityksen ollessa kokonaan pois päältä kesällä laskut olivat jo 300 € / kk ja syksyllä 350 / kk. Näitä jo toki ihmettelimme, ihan jo tuon välittäjän antamien alempien lukujen myötä. Tällöin ei vissiin sähkön hinnatkaan olleet vielä pompanneet?
No, mutta nyt tuli sitten talvipakkasten eka lasku, joka on KAHDELTA kuukaudelta (joulu-tammi) 1700 €.
Nytpä mietin, mitä tässä tilanteessa voi oikein tehdä. Jos asuntoilmoituksessa on arviona 150 - 250 € / kk ja nyt meillä on mennyt 300 - 850 (!) / kk, niin summat ovat enemmän kuin kaksinkertaisia.:/ Lisähuomiona mainittakoon, että meillä on vielä pidetty huoneet n. 18-asteisena, eli lämmityksellä ei todellakaan ole läträtty! Saunaa lämmitetään 2-4 krt / kk ja lämmintä vettä käytetään konservatiivisesti (lyhyet suihkukäynnit ym.). Eli en tiedä mistä enää nipistää?
Joka tapauksessa tuntuu, että asuntoilmoituksessa ei annettu oikeaa kuvaa sähkömenojen suuruudesta. Ja nyt täytyisi löytää rahat ensinnäkin tähän tulleeseen laskuun, että tod.näk. seuraava lasku helmi-maaliskuu olisi samanlainen ’lähes tonni kuussa’ -pommi. Mitä - vai voiko mitään - tässä kannattaa kysellä/selvitellä/tehdä? Onko tämä ylipäätänsä normaalia tämän kokoisessa, 18-asteisena pidettynä talossa, nykytilanteessa? Olemme ekaa kertaa omakotitalossa asumassa ja siksikin asia uusi ja kovat mietinnät, mistä tässä oikein on kyse.
Kommentit (106)
Asun itsekin vuokralla ja seurailen säännöllisesti vuokrailmoituksia. Toistuvasti silmiin pistää ne ilmoituksessa arvioina esitetyt sähkölämmityksen kuukausikulut, jotka on ilmoitettu TODELLA alakanttiin. Hyvä jos ovat 1/3 todellisesta kulutuksesta. Minulla kyllä hälytyskellot soi heti, mutta ilmeisesti te nyt menitte mukaan tuohon yllättävän yleiseen huijaukseen?
Moraalisesti oikein? Ei. Mutta näin välittäjät toimivat. Hyvinkin yleistä. Jos ne laittaisivat realistisen kuukausikulutusarvioinnin, niin kuka asunnon vuokraisi? Ja ainahan voi vedota siihen, että arviot on pelkkiä arvioita.
Vaatisin ehkä sähkölaskua erittelyineen nähtävilleni, sillä hommassa haiskahtaa joku. Olette ilmeisesti vain sähkömittarin lukemaa ilmoitelleet vuokranantajalle.
Siis miten pörssisähkö ja sähkömittari toisiinsa liittyvät???
Miten teillä voi olla KESÄLLÄ 300 e kk??? Jos vielä sähköt pois päältä? Käytättekö kuitenkin jotain vanhaa uunia lähes päivittäin vai miksi tuollainen lasku? Itse asun myös omakotitalossa, n. 70 neliön tosin, mutta itsellä ei sähköä mennyt kesällä kuin jotain 20-30 e
Apua mikä sähkölasku!!! :O ehdottomasti vaatisin sähkölaskua erittelyineen nähtäväksi!
Paljonko vuokrasopimuksessa oli sovittu sähkön laskutushinnaksi (senttiä per kilowattitunti)? Välittäjän suullisesti ilmoittama arvio ei ole sitova, eikä sillä välttämättä ole asioista mitään hajua, kuten ei suurimmalla osalla välittäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten pörssisähkö ja sähkömittari toisiinsa liittyvät???
Tämä mäkin ihmettelen...
Mut joo, aloittaisin varmaan siitä, että haluaisin nähdä ne sähkölaskut.
Joillain yhtiöillä on kuulemma nykyään myös sellaisia palveluita, joista näkee, mitä mikäkin kuluttaa. Yhdellä tutulla nousi joskus hulluna sähkölasku, kun kylppärin lattialämmityksessä oli jotain häikkää.
Pahoittelut avautumisesta etukäteen:
Miksi AINA sönkötetään että näin monta euroa meni sähköä, eikä ikinä kerrota että paljonko sitä meni. Kilowattitunneissa siis.
Ensiarviolta kuitenkin joku kusettaa, tai patterit lämmittää jotaki pihamaata.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä voi olla KESÄLLÄ 300 e kk??? Jos vielä sähköt pois päältä? Käytättekö kuitenkin jotain vanhaa uunia lähes päivittäin vai miksi tuollainen lasku? Itse asun myös omakotitalossa, n. 70 neliön tosin, mutta itsellä ei sähköä mennyt kesällä kuin jotain 20-30 e
Samaa kokoluokkaa ja ilmalämpöpumpulla lämmitän, uuni lämpiää harvoin. Nyt tuli ennätyslasku 150€/kk. Kesällä n.50€/kk. (jäähdytys vie helteillä)
Teidän on saatava tietoonne erittelyt ja ennen kaikkea paljonko te maksatte sähköstä kilowattitunnilta. Sähkön hinta vaihtelee tosi paljon sen mukaan millaisen sopimuksen kukakin on onnistunut tekemään. Jos sähkösopimus on vuokranantajan nimissä, hänellä voi ihan hyvin olla pörssisähkö käytössä. Tai muuten vain kannaltanne joku tosi kurja diili. Mä asun reilun sadan neliön vanhassa puutalossa. Kesällä on sähkölasku siirtoineen noin 50-60 e kuussa, talvella on vaihdellut noin parin sadan ja neljän sadan välillä siirtoineen kuukaudessa. Talossa on kylläkin ilmalämpöpumppu ja tulisija laskemassa kulutusta. Ei kannata ikinä uskoa etukäteisarvioita sähkönkuukausihinnoista euroina, jos on vanhasta talosta kyse. Kannattaa opetella seuraamaan kulutusta kilowattitunteina sekä kuukausi-/ että vuositasolla. Näissä asuminen voi tulla järkyttävän kalliiksi.
Toiset nyt vaan käyttää hulluna sähköä. Ite olen ihmetellyt palstalaisten ilmoittamia lukemia kun itse saadaan menemään 12000-13000kWh vuodessa sähkölämmitteisessä vanhassa talossa.
Mutta katso nyt mistä ne laskut koostuu ja että kulutuslukemat on ne ilmoittamasi.
Hinnat taitaa täsmätä pörssisähköön? Ihmetyttää vaan kun ei asukkaan omaa liittymää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio, aktiivinen hellan/uunin käyttö näkyy helposti sähkölaskussa.
Vierailija kirjoitti:
onko 300 siirtomaksuineen ja 20-30 sähkön käyttö. Sillon aikalailla tuo 30euroo sähköön ja 270 siirtomaksu tilanteessa olisitte samassa. Itsellä yksiö sähkön käyttö 12-15 euroa ja siirto 80-120 euroa
Vierailija kirjoitti:
Hinnat taitaa täsmätä pörssisähköön? Ihmetyttää vaan kun ei asukkaan omaa liittymää.
No eikö sen pörssisähkönkin nyt jossain vaiheessa pitäisi halvemmaksi tulla, ainakin jossain näin luvun 25% jonka verran pitkässä juoksussa tulisi muita sopimuksia edullisemmaksi.
Välittäjäkään ei pystynyt ennustamaan sitä, että sähkön hinta nousi voimakkaasti loppusyksystä. Mutta jos teillä oli jo kesällä ennen lämmityskautta sähkölasku 300 euroa kuukaudessa, niin joko tuhlaatte johonkin sähköä älyttömästi tai sitten jotain on selvästi vialla. Mikä teillä oli kulutus kilowattitunteina kesäkuukausina?
Sinänsä tuo välittäjän antama arvio tuntuu täysin realistiselta 100-neliöisestä omakotitalosta ennen viimeisiä sähkön hinnankorotuksia. Vertailun vuoksi voin kertoa, että meidän 180-neliöisessä 1980-luvulla rakennetussa sähkölämmitysomakotitalossa meni viime vuonna sähkölaskuihin keskimäärin 330 euroa kuukaudessa. Uudemmat talot ovat sitten selvästi energiatehokkaampia ja kuluttavat vähemmän.
Sähkönhinta nousi joulukuussa huimasti, varsinkin jos sähkölasku oli sidottu pörssihintaan. Pyydä laskut näytille, pyydä tarkka kulutuserittely. En suostuisi tuohon, että sähkölasku ei ole itsellä hallinnassa
Eikö vuokralainen yleensä tee itse omaa sähkösopimusta? Ainakin joissain ilmoituksissa lukee, että vuokralainen tekee itse oman sähkösopimuksen.
Jotakin outoa tuossa tapauksessa. Ostatteko siis sähkön vuokranantajalta?
Lukeeko vuokrasopimuksessa mitään sähköstä?
Kenen nimissä sähkösopimus ? (Pitäisi olla vuokralaisella)
Voitteko olla yhteydessä välittäjään tai velkaneuvojaan?