Miksi pitää tulla mökille ilmoittamatta?! Argh!
Mä vihaan ihmisiä, jotka vaan tulevat mökille mitään ilmoittamatta (mökki on mun oma). Sitten nämä vieraat odottavat tietysti ruokaa ja saunomista. Olen kaikille sanonut moneen kertaan, että SOITTAKAA jos olette tulossa käymään. Ei vaan mene jakeluun, v*ttu!
Kaikkein pahimpia ovat eräät sukulaiset, jotka tulevat aivan tyhjin käsin ja odottavat saavansa pihviä, makkaraa, salaattia, kahvia yms. Muutenkin inhoan yllätysvieraita, voi prkl! Sori, oli pakko avautua.
Kommentit (65)
Miten tuollaiseen aloittajan kuvailemaan tilanteeseen edes päädytään? Jos me ostamme mökin, sinne tullaan aivan samoin kuin kotiimmekin, eli edes hetkisen aiottua tuloajankohtaa aiemmin meille soitetaan tai viestitellään, ja se joko sopii tai ei sovi meille, ja jos se ei sovi meille, me sanomme että nyt ei sovi, nyt ette voi tulla. Selitellä ei tarvitse, vaikka tokihan siihen voi jonkun joko oikean tai sitten tekaistun syyn sanoa. Minä käännyttäisin ihan kylmästi pois tuollaiset tulijat. Sanoisin että ollaan kohta lähdössä jonnekin ja nyt ei sovi vierailu. Mutta me olemme itse asiassa jo aikoja sitten sopineet niin, ettemme edes aio mainostaa omaa mökkiämme kenellekään, sitten kunhan sellainen on hankittu. Rajat, rajat, rajat - ne voi ylittää niin monella tavalla pariin kertaan luvatta ja pahaa mieltä aiheuttaen, mutta ihmissuhde on sitten hyvin pitkälti taputeltu siinä kohdin.
Ei hitto, tästä ketjusta tuli mieleen yksi asia joka tapahtui pari vuotta sitten. Joku varmaan tunnistaa mut tunnistakoot :--D
Miehen vanhemmat oli ostaneet mökin jostain korvesta, ja siinä suvussa on paljon just niitä serkun kaimoja jotka tunkee kylään joka välissä. No, joku perhetuttu oli sitten kuullut että lähistöltä oli myyty joku mökki ja ok, ajattelivat että ne on tietysti ne minun mieheni vanhemmat sen ostaneet. Olivat sitten pölähtäneet yllätysvierailulle sisälle ja ihmetys oli suuri, kun keittiössä istuikin ihan tuntemattomia ihmisiä...
Mä tarjoaisin vain kahvia. Ja sanoisin että olisi kiva jos kysytään ensin voidaanko tulla.
Ei tuossa nyt oikeasti auta muu kun suoraan sanominen.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 18:48"]Ei hitto, tästä ketjusta tuli mieleen yksi asia joka tapahtui pari vuotta sitten. Joku varmaan tunnistaa mut tunnistakoot :--D
Miehen vanhemmat oli ostaneet mökin jostain korvesta, ja siinä suvussa on paljon just niitä serkun kaimoja jotka tunkee kylään joka välissä. No, joku perhetuttu oli sitten kuullut että lähistöltä oli myyty joku mökki ja ok, ajattelivat että ne on tietysti ne minun mieheni vanhemmat sen ostaneet. Olivat sitten pölähtäneet yllätysvierailulle sisälle ja ihmetys oli suuri, kun keittiössä istuikin ihan tuntemattomia ihmisiä...
[/quote]
Aika paha, tarjosivatko kuitenkin yllätysvieraille kahvit?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 18:51"]
Mä tarjoaisin vain kahvia. Ja sanoisin että olisi kiva jos kysytään ensin voidaanko tulla.
[/quote]
Miksi tarjoaisit mitään, jos tiluksillesi tullaan suorastaan luvatta ja pyytämättä. Miksi alat taipua toisen tahtoon, vaikket sitä halua tehdä. Mutta kai nämä ovat enempi joidenkin maalaispitäjien ihmisten ongelmia nykyäänkin, joten näin pysyvästi kaupungistuneena minun on enää vaikea päästä tuohon meininkiin sisään. Muistan kyllä omassa lapsuudessani maaseudulla, että meillekin tultiin tuosta noin vain että päivää taloon, mikä oli kyllä usein ihan mukavaakin, silloin, mutta omassa kodissani en ole milloinkaan sille linjalle lähtenyt. Enkä lähde. Myöskin muistan omilla vanhemmillani olleen samaa ongelmaa mökkinsä kanssa, eli sinne tuli välillä joitain tutuntuttuja heikon tekosyyn varjolla ja siellä sitten vihtyvät vähän liiankin hyvin, vanhempani työkuvioihin liittyviä esimerkiksi. Ei mökkiä, ei ongelmaa, vai kuinka.
Ainakin Itä-Suomessa ilmoittamatta kyläily on normaalia elämää, ei mikään töykeyden osoitus. Lännen ja etelän kireät ihmiset asia erikseen.
Ihme kireilyä tosiaan mökinomistajilla, ihan kuin odotettaisiin kesää että päästään haukkumaan mökkivieraita.
No kyllä. Miehen vanhempien kesämökki kyseessä, eivät juurikaan käy enää mökillä joten se on nyt meidän mökkimme ja ihana paikka onkin, mutta ne yllätysvieraat.. Pahin on miehen täti joka loukkaantuu joka kerta kun tarjolla on vain keksejä enkä ole noussut kuudelta leipomaan pullaa, on myös siivousfanaatikko ja alkaa riehua hysteerisenä rätin kanssa yhden leivänmurun havaittuaan.
Yksi sana: ystävienvalintakysymys.
Eksytä ne lenkillä metsään. "Kuka lähtis pikkasen lenkille? On niin kiva ilma!"
Meillä loppui kesämökin yllätysvierailut siihen, kun eräs sukulaisperhe marssi koputtamatta sisään, ja yllätti minut ja miehen sohvalla harrastamassa seksiä. Sillä hetkellä ei paljon naurattanut, mutta oppivatpa ilmoittamaan tulostaan etukäteen.
Meidän perhe ei koskaan ilmoita etukäteen mökkivierailustamme, koska emme halua aiheuttaa ylimääräistä stressiä ja vierasvaraostoja. Meille kelpaa ne samat ruuat ja juomat, joita isäntäperhekin nauttii. Esim. 3-4 päivän kyläily on niin lyhyt, ettei se vaadi heiltäkään mitään ylimääräsitä. Ja jos sataa niin voimme lähteä aikaisemmin ja tulla helteillä sitten uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 11:05"]
mitä jos koittaisit tyyliä: tarjolla vaan pelkkää (mustaa) kahvia, ei mitään syömistä ja "pahoittelua" kun en tiennyt mitään varata...
Näin mä tekisin. Ja lopun aikaa lukisin jotain kirjaa jossain aurinkotuolissa omissa oloissani.
En tarjoaisi edes kahvia.
Anoppi kitisee aina kun mökille tulee kutsumattomia vieraita, mutta sitten kun niitä tulee niin taikoo heti pöydän koreaksi. Neuvoin että älä tarjoa mitään, niin eivät tule enää, mutta ei voi kun se olisi epäkohteliasta, pitää olla hyvä emäntä. Siinäpä kärsii sitten.
Jos meidän perhe on kyseisellä mökillä, niin ei siellä kävijät kauon norkoile, kun tietävät että tarjoilu ei silloin pelaa.
No tätä mä luulen et ap:kin tekee. Todennäköisesti on vieraille mielinkielin, mut ei sano, ettei hänelle sovi tällainen yllättävä vierailu. On törkeää tuppautua sopimatta, mutta kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata avata suu ja asettaa rajat suoraan ja selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe ei koskaan ilmoita etukäteen mökkivierailustamme, koska emme halua aiheuttaa ylimääräistä stressiä ja vierasvaraostoja. Meille kelpaa ne samat ruuat ja juomat, joita isäntäperhekin nauttii. Esim. 3-4 päivän kyläily on niin lyhyt, ettei se vaadi heiltäkään mitään ylimääräsitä. Ja jos sataa niin voimme lähteä aikaisemmin ja tulla helteillä sitten uudestaan.
Haha... hyvä läppä!
Vierailija kirjoitti:
Ja jos isäntäväellä on omia suunnitelmia, juotte pikaiset kahvit, vaihdatte kuulumiset ja starttaatte kotiin jo tunnin päästä.
Teille on helppo sanoa, että olipa yllätys, olemme juuri lähdössä veneilemään. Heippa!
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: ystävienvalintakysymys.
Neljä sanaa: sukulaisiaan ei voi valita.
Kaikki lokit tulevat ensimmäisen kerran aina "yllättäen". Mikäli tällöin laitat pöydän koreaksi ja saunan lämpiämään, niin pelisi on menetetty. Aivan varmasti tulevat jatkossa aina uudestaan ja uudestaan, koska siellähänän on tarjolla lokille ruokaa/juomaa yms. palveluja.
No itse en yllätysvierailuja juuri harrasta, mutta vanhemmat sukulaiseni ja ilmeisesti myös miehen sukulaiset pitävät tapaa jotenkin nostalgisena muistutuksena ajasta, jolloin koko kylä oli yhtä suurta perhettä, ovet eivät koskaan olleet lukossa ja kaikki olivat niin hyviä tuttuja keskenään että ovi saattoi käydä milloin vain. Itse sanoin appiukolle että kai meidän pitäisi edes soittaa ennen kuin mennään sukulaisen mökillä käymään. Ei sitten menty käymään (olikohan kännykkä jäänyt jonnekin tai akku loppu) ja lopputuloksena tämä sukulainen oli hyvin loukkaantunut kun ei tultu ilmoittamatta käymään.