Nelosluokkalainen pelkää opettajaa
Muutama viikko sitten nelkki oli unohtanut matikan kirjan kotiin ja opettaja oli lapsen mukaan huutanut hänelle. Samalla viikolla lapsi oli unohtanut ulkohousut reppuun ja opettaja lapsen mukaan taas huusi hänelle eikä ollut edes uskaltanut hakea housuja repusta. Oli muuten seuraavalla viikolla kipeänä... Viime viikolla oli ollut menossa tunnin jälkeen vessaan, mutta opettaja oli lapsen mukaan tullut vessoille huutamaan ja komentamaan ulos eikä lapsi ollut uskaltanut käydä vessassa. Tuon jälkeen lapsella on useampana iltana ollut "huono olo" ja pari kertaa on käynyt yökkimässä vessassa ja itkenyt siellä, että on varmaan kipeä. Ottaa myös hirveän helposti nykyään itseensä ja itkee paljon.
Open kanssa olen pari kertaa soittanut ja kerran laittanut wilmaviestiä asiasta. Ope sanoi, että hän ei ole ketään kieltänyt hakemasta luokasta tavaroita välitunnin alussa, mutta jotkut tekee mitä vain viivytelläkseen ulos menoa ja on sitä yrittänyt kitkeä pois. Kielsi huutaneensa mutta myönsi sanoneensa tiukasti ja pahoitteli, jos lapsi tulkinnut sen huutona. Tämä siis tuon ulkohousuepisodin jälkeen. Vessaepisodin jälkeen soitin uudestaan kun lapsi oli täällä mua itkuisena vastassa. Opettajan mukaan hän oli samana päivänä puhutellut jo pari luokan lasta vessaan piiloutumisesta ja sen takia oli saattanut huutaa. Ei ollut kuitenkaan tarkoittanut kieltää vessassa käymistä.
Vaikka yritän ymmärtää opeakin, niin vaikeaa on. Viimeksi tänään lapsi soitti mulle kaksi kertaa itkuisena töihin, että milloin tulen ja puoli tuntia istuttiin sylitysten eteisessä kun nähtiin. Ei ole ennen ollut tuollainen. Oma ope jäi äitiyslomalle jouluna ja sen jälkeen tämä alkoi. Toivottavasti kukaan ei tunnista itseään tai pahoita tästä mieltään.
Kommentit (23)
Yhteys rehtoriin, ja tee selväksi että jos tilanne ei muutu, viet asian eteenpäin. Tunnetko muita luokan vanhempia? Voisit kysyä onko heidän lapsillaan vastaavia kokemuksia tuosta sijaisesta. Jos on, niin voitte yhdessä lähteä ajamaan asiaa eteenpäin. Koulu on julkinen tilan, joten voit myös itse mennä seuraamaan mitä luokassa tapahtuu, ja minkälaista tuon opettajan ja lasten välinen vuorovaikutus on. Ilman muuta uskot lastasi ja pidät hänen puoliaan. Lapselle tulee turvallisempi olo kun kokee että ei jää yksin, eikä tämä ole asia jolle kukaan muka ei voi mitään. Yhdessä selviätte!
Samaa mieltä. Sitä omaa opea on ikävä ja se on ihan luonnollista. Siitäkin kannattaa jutella, että opet vaihtuu, ja kaikki opet on erilaisia, aivan kuten jokainen oppilas kin on omanlaisensa. Mutta kun oppii tuntemaan, voi tykätä siitä uudestakin ja sille kannattaa antaa tilaisuus. Ja voi kertoa, että opettajallakin on aina aluksi vähän hankalaa, kun ope tulee luokkaan uutena.