Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PIKAISTA apua!

Vierailija
25.09.2006 |

Olen työtön.

Työvoimatoimistosta sain tiedon, että erääseen työpaikkaan haetaan työntekijää. Soitin ja sovittiin että käyn siellä.

Nyt he haluaisivat palkata minut sinne, harjoittelijan palkalla, harjoittelijana.

Minulla on ammatti kyseiseen alaan, olen siis mielestäni AMMATTILAINEN, en HARJOITTELIJA!!!

Uhkasivat, että jos en ota työtä vastaan, he ilmoittavat työkkäriin ja minulle tulee karenssai.

Onko minun pakko ottaa ammattilaisena alaani vastaava työ vastaan, HARJOITTELIJAN palkalla??

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työkkärillä otsaa edes osoittaa työpaikka harjoittelijan pestillä jo pätevälle työntekijälle!

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
2/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis olin muuten vain käymässä työkkärissä ja kuulin vierkailijalta ohimennen paikasta, joka ei ollut yleisessä haussa ts. se ei ollut esillä netissä.

Virkailija työkkärissä ei tiennyt, että sinne palkataan harjoittelijan palkalla, vaan kehoitti minua hakemaan sinne ihan ammatti-ihmisenä ammattilaisen paikkaa.

Vasta soittaessani työnantajalle, kuulin, että hakevat harjoittelijaa. Tai siis ilmeisesti mieluiten ammattilaista työtöntä, jonka palkkaavat harjoittelijan palkalla.

Tämä oli siis lähtökohta koko jutulle.

Ei siinä mitään.. liitto on takanani, enkä enää murehdi. Tietty ketuttaa ihan simona jos joudun kamalaan paperisotaan nyt tämän takia. Mutta ylpeys se on minullakin, enkä todella edes harkitse lähteväni töihin HARJOITTELIJAKSI!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä ´haluaisi töihin harjoittelijaksi harjoittelijan palkalla, jos olisin jo pätevä kyseiseen työhön!

Vierailija
4/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne voi tolla tavalla uhkailla siellä työpaikassa. Kai meillä ihmisillä sentään jotain oikeuksia on!!!!! Onko sulla muuten ammatistasi jo työkokemusta?

Vierailija
5/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työnhakijana, niin ei luulis, että sun on pakko ottaa vastaan Harjoittelupaikka, josta saa harjoittelijapalkkaa...

Vierailija
6/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden ajalta. Nyt olen ollut 2 vuotta kotona (äippäloma, kotihoidontuki).

ap

Vierailija
7/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ensin yhteyttä työkkäriin ja kysy, missä tilanteissa sinun on mentävä harjoittelijana töihin. Jos tämä nyt sattuisi olemaan yksi niistä tilanteista, otat työn ja hommaat potkut jollakin konstilla. Tai pikapikaa hankit jonkun toisen, vaikka ei oman alan lyhyen pätkän, että voit sanoa, että sulla on työ, etkä voi tuohon mennä. IHAN TÖRKEÄÄ havitella ammattilaista harjoittelijan " palkalla" töihin, eipä kerro kovin hyvää tuosta firmastakaan...

Vierailija
8/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa omaan liittoosi ja kysy asiasta. Luulisin, että he aika innokkaasti puuttuisivat tälläisiin väärinkäytöksiin. Eihän tuo voi olla mahdollista! Ei saa olla ainakaan.

Vierailija
9/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen informoimaan myöhemmin.. Hoidan muutkin asiat tässä välissä..

Kiitos vastauksistanne, nyt huomaan, etten ole ainut joka pitää tätä jokseenkin vääränä!

ap

Vierailija
10/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä sanoivat, että työtön työnhakija ei periaatteessa voi kieltäytyä tarjoutusta työstä ilman karenssia.

Jos kieltäydyn, menee tapaukseni käsiteltäväksi johonkin neuvostoon.

Minulla on mahdollisuus tehdä kirjallinen selvitys, miksi en ota työtä vastaan. Jos perustelut ovat tarpeeksi hyvät, voidaan karenssi evätä.

Hyväksyttyjä syitä ovat esim. että palkka on pienempi kuin työttömyyspäivärahani, tai jos työstä aiheutuvat kulut ovat kohtuuttomat.

Eivät osanneet suorilta käsin sanoa, riittääkö syyksi se, etten suostu harjoittelijana olemaan, vaikka olen työhön pätevä ammattilainen.

Työttömällä ei siis ole työvoimatoimiston mielestä oikeutta kieltäytyä MISTÄÄN tarjotusta työstä.

Liitosta tuli ihan eri tekstiä.

Heidän mielestään kenenkään ammattitaidon omaavaa, omaa työtään arvostavaa ja osaavaa työtekijää ei voi laittaa harjoittelijaksi harjoittelijan paikalle.

Liitto siis seisoo takanani ja jos en saa työtä ammattilaisena, niin minun ei tarvitse harjoittelijaksi alentua.

Saan tarvittaessa liiton lakimiehen kirjallisen mielipiteen ja perustelut asiasta työvoimatoimiston lautakuntaa (joka käsittelee karenssiasiaa) varten.

ap