Muita keski-ikäisiä, jotka ovat hiukan takapajuisia teknologian suhteen?
Minulla ei esim. ole mitään sovelluksia älypuhelimessa, ja älypuhelinkin minulla on ollut vasta vuoden. Kaipaan vielä vanhanaikaista kännykkää. Älypuhelinta käytän puhelimessa puhumiseen ja tekstareihin - joskus luen siitä uutiset.
En oikein osaa edes kertoa, missä kaikessa olen takapajuinen, varmaan melkein kaikessa. Olen hiukan yli nelikymppinen.
Kommentit (23)
Hep hep, täällä toinen fossiili! Mullakaan ei ole ollut älykänny kuin vajaa kaksi vuotta, sekin vain sentakia kun sain ilmaiseksi ja lähipiiri pakotti siirtymään jurakaudelta nykypäivään :D Tärkein ominaisuus on jotta puhelimella saa soitettua ja lähetettyä tekstareita. Tosin votsappi on kyllä kätevä. ja sillointällöin jotain sovelluksia käytän mutta tulisin toimeen ilmankin.
Hyvin oon elämässä pärjännyt näillä älyn (ja viitsimättömyyden) lahjoilla ihmeellisyyksiä kohtaan. Ikää on reilut viiskytä jos sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Hep hep, täällä toinen fossiili! Mullakaan ei ole ollut älykänny kuin vajaa kaksi vuotta, sekin vain sentakia kun sain ilmaiseksi ja lähipiiri pakotti siirtymään jurakaudelta nykypäivään :D Tärkein ominaisuus on jotta puhelimella saa soitettua ja lähetettyä tekstareita. Tosin votsappi on kyllä kätevä. ja sillointällöin jotain sovelluksia käytän mutta tulisin toimeen ilmankin.
Hyvin oon elämässä pärjännyt näillä älyn (ja viitsimättömyyden) lahjoilla ihmeellisyyksiä kohtaan. Ikää on reilut viiskytä jos sillä on merkitystä.
Minä en edes tiedä whatsupista mitään! ap
Ymmärrän, jos joku yli kuusikymppinen ei ole ihan perillä tekniikasta, mutta nelikymppiset on kyllä sitä ikäpolvea, jotka on kasvaneet tietotekniikan parissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan :D Se on WhatsApp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva whatsappin käyttäjä osaa/viitsii kirjoittaa kyseisen sovelluksen nimen oikein.. T. Eri
He eivät voi "ilmoittautua," koska he eivät osaa nettiin.
Itseäni ei yksinkertaisesti kiinnosta. Työpuhelin on äly sellainen ja on kyllä pelkkä tekstarien kirjoittaminen sillä yhtä räpeltämistä. Kolme viestiä kirjottaisin vanhalla Nokialla samassa ajassa. Mitää älyä en siitä puhelimesta ole löytänyt. Saa yhteyden nettiin. Wau.
Töissä uusitaan koko ajan järjestelmiä ja taas menee aikaa ennen kuin niiden käyttö on sujuvaa.
Minusta tekniikka on välttämätöntä ja siihen liittyvien taitojen hankkiminen ja ylläpito rasittavaa, mutta pakollista. Vähän niin kuin terveydestä huolehtiminen.
Kaverini isä kuoli ja teknisissä asioissa täysin kädetön äiti jäi yksin. Ei ollut edes pankkitunnuksia. Ihan hirveä homma äidillä opetella kaikki. Taitojen puute johtaa vaikeuksiin, eikä todellakaan pääse helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva whatsappin käyttäjä osaa/viitsii kirjoittaa kyseisen sovelluksen nimen oikein.. T. Eri
Sitten on näitä WAPista puhuvia nuoria, joilla ei taida olla WAPia puhelimessa, kun eipä sitä nykyiset tue ollenkaan (wireless application protocol). Tarkoittavat tietysti whatsappia. Tai sitten sitä cardi-B kappaletta (wap=märkätakapuolikisuli).
Vierailija kirjoitti:
Minusta tekniikka on välttämätöntä ja siihen liittyvien taitojen hankkiminen ja ylläpito rasittavaa, mutta pakollista. Vähän niin kuin terveydestä huolehtiminen.
Kaverini isä kuoli ja teknisissä asioissa täysin kädetön äiti jäi yksin. Ei ollut edes pankkitunnuksia. Ihan hirveä homma äidillä opetella kaikki. Taitojen puute johtaa vaikeuksiin, eikä todellakaan pääse helpommalla.
Nykyään aika monella vanhemmalla ihmisellä ei ole enää pääsyä terveystietoihinsa, resepteihinsä, verotietoihinsa yms., kun ei ole vahvaa tunnistautumista. Ei pääse omakantaan, suomi.fi, omaveroon tai muihin palveluihin. Aiemmin oli vielä helppoa, kun oli vanhuksen pankkitunnuksilla pääsy noihin, niin pystyi auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään aika monella vanhemmalla ihmisellä ei ole enää pääsyä terveystietoihinsa, resepteihinsä, verotietoihinsa yms., kun ei ole vahvaa tunnistautumista. Ei pääse omakantaan, suomi.fi, omaveroon tai muihin palveluihin. Aiemmin oli vielä helppoa, kun oli vanhuksen pankkitunnuksilla pääsy noihin, niin pystyi auttamaan.
Niinpä. Ja näiden juttujen opettelu 85-vuotiaana on paljon hankalampaa, kuin 45-vuotiaana. Siksi kannattaa yrittää pysyä kärryillä. Olen todella kiitollinen, että 80-vuotiaat vanhempani jaksavat yrittää. Viime vuonnakin vahvaa tunnistautumista tarvittiin mm. rokotusaikojen varaamisessa. Juu, tiedän, että voi myös soittaa puhelimella, mutta kaikkeen asiointiin EI anneta vaihtoehtoja.
Olen aikanaan itse rakennellut lähiverkkoja ja kasannut koneita. Olen ylläpitänyt 50:n koneen verkostoa vuoden it-tukena.
Minulla ei kuitenkaan ole puhelinta. Olen puhelin kammoinen. Joten olen niistä täysin pihalla.
Minä. Olen 58v eukko. Hoidan kyllä pankki yms. asiat puhelimella/ tabletilla, mutta whatsupit sun muut systeemit ovat munkkilatinaa. Teamsilläkään en saanut kuvayhteyttä, ääni vain kuului. 😂
Olen 45 ja aikoinani oli vähän kynnystä siirtyä älypuhelimeen, en kokenut sellaista tarvitsevani. Sitten kun se tuli, alkoi pikkuhiljaa tulla kaikenlaisia sovelluksiakin sinne. Aloin huomata miten ne helpottavat tai maustavat elämää. Olin kyllä tietokoneella hoitanut asiat mahdollisimman pitkälti verkossa jo pitkään, mutta jotenkin olin skeptinen puhelimen suhteen. En enää.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei yksinkertaisesti kiinnosta. Työpuhelin on äly sellainen ja on kyllä pelkkä tekstarien kirjoittaminen sillä yhtä räpeltämistä. Kolme viestiä kirjottaisin vanhalla Nokialla samassa ajassa. Mitää älyä en siitä puhelimesta ole löytänyt. Saa yhteyden nettiin. Wau.
Töissä uusitaan koko ajan järjestelmiä ja taas menee aikaa ennen kuin niiden käyttö on sujuvaa.
Ja just kun se alkaa olla sujuvaa (ja etenkin kaikki valuviat on korjattu) niin onkin aika vaihtaa/päivittää järjestelmää ja sama ruljanssi alkaa alusta.
Ei pienintäkään järkeä. Eikä älyä.
Joku kyllä todennäköisesti tienaa rutosti.
Pitääkö olla huolissaan kun ajattelen olevani keski-ikäinen ja oon 31?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, jos joku yli kuusikymppinen ei ole ihan perillä tekniikasta, mutta nelikymppiset on kyllä sitä ikäpolvea, jotka on kasvaneet tietotekniikan parissa..
No ei kyllä olla. Kännykät yleistyi vasta kun oltiin parikymppisiä ja tekstarit oli silloin ainoa "hienous". Eikä ollut nettiä saati että koulussa olisi käytetty tietokoneita. Ainakaan siis muualla kuin tietotekniikan tunneilla. Me ollaan maksettu laskuja maksuautomaateilla ja hoidettu asiat puhelimitse/paikanpäällä käymällä jne.
Itseasiassa me 40+ ollaan just sellainen väliinputoajien ryhmä jota vanhempien "kädettömyys" ymmärretään/hyväksytään ja nuoremmille kaikenlainen tietotekniikka on taasen ollut arkipäivää jo viimeistään teininä.
Me ehdittiin aikuisiksi ennen näitä ekojakin isoja kehitysaskeleita.
En omista älypuhelinta, koska muutaman vuoden päästä pitäisi kuitenkin ostaa uusi malli. Minua kyllästyttää tekniikan jatkuva (pakko)päivittäminen.
M38
Mulla ei ole edes älykännykkää. Tietokone on. Väliillä tökkii kaikki ns tekninen kehitys. Mutta taide ja hikihommat . Niitä ilman ei elämä suju.