Aloitteleva VHH/ketoilija kaipaa ystävällistä apua
En tiedä onko av:lla sitä ystävällistä apua tarjolla, haukkuja lähinnä taitaa aina tulla mutta kokeillaan nyt.
Olen ollut 16:8 dieetillä 3kk samalla joka päivä liikkuen (kävelyä tai juoksua n 45min joka pv) enkä laihtunut lainkaan. Siis laskin kalorit ja olin miinuskaloreilla, ei tippunut. Tämän palstan virallisesta 16:8 ketjusta sain ohjeen yhdistää pätkäpasto VHH:n ja tein niin - ja jo alkoi tapahtumaan! Nyy laihtuminen noin 0,5kg viikossa. Eli ihan hyvä tahti.
Olen lukenut eri nettisivuilta sallittuja aineita, makroja en ole vielä alkanut laskea (en tiedä miten pakollista se on ylipäätään) mutta on muutama tyhmä kysymys mihin en ole löytänyt vastausta. Jospa joku osaisi auttaa:
- saako syödä leipää? Siis esim siemenleipää jossa on vähemmän hiilihydraattia? Eli siis jos pysyy esim tavoitteet ”hiilarit alle 60g päivä” tavoitteessa?
- mikä on vehnäjauhon rooli tässä kuviossa? Huomaan että monet karppituotteet on gluteenittomia. Jos syö vaikka kylässä vehnäpullan niin ”katkaiseeko” se jotenkin koko laihtumisprosessin?
Tässä siis nyt 2,5 vkoa ollut tällä tyylillä, ja ainoa mitä kaipaan on leipä (söin sitä ennen valtavia määriä joka ehkä oli syy siihen ettei paino tippunut).
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keto on siitä hyvä (ja samalla ikävä) että mitään kivaa ei saa syödä. Ei sipsejä, suklata, karkkia, pullaa, leivonnaisia, pizzaa, limsaa. Elämästä tulee siis kurjaa. Mutta toisaalta kyllä laihtuu.
Viitsimiskysymys miten hyvää ruokaa haluaa laittaa tai ostaa.
HH alle 20/vrk ja 8/16 paasto ei tarkoita kurjuutta ellei sitä nimenomaan halua.
Kyllä se monille tarkoittaa, esim mulle, olen surkea ruuanlaittaja ja nyt vhh:lla en osaa laittaa sitäkään vähää. En edes tiennyt että jotain vehnäjauhon korvikkeita saa käyttää. Onko jotain muuta jauhoa kuin mantelijuho? Josta voisi leipoa vaikka suolaisen piirakan.
Psylliumiin ja steviaan kannattaa myös tutustua.
Verkossa on paljon ihan hyviä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Keto on siitä hyvä (ja samalla ikävä) että mitään kivaa ei saa syödä. Ei sipsejä, suklata, karkkia, pullaa, leivonnaisia, pizzaa, limsaa. Elämästä tulee siis kurjaa. Mutta toisaalta kyllä laihtuu.
Saa syödä paljonkin kaikkea kivaa. Eikä ole kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsimiskysymys miten hyvää ruokaa haluaa laittaa tai ostaa.
HH alle 20/vrk ja 8/16 paasto ei tarkoita kurjuutta ellei sitä nimenomaan halua.
Kyllä se monille tarkoittaa, esim mulle, olen surkea ruuanlaittaja ja nyt vhh:lla en osaa laittaa sitäkään vähää. En edes tiennyt että jotain vehnäjauhon korvikkeita saa käyttää. Onko jotain muuta jauhoa kuin mantelijuho? Josta voisi leipoa vaikka suolaisen piirakan.
Kookosjauho, perunakuitu, muut jauhetut pähkinät/siemenet. Voi tarvita kaverikseen psylliumia tai ksantaania. Kaikkia löytyy ihan tavallisesta ruokakaupasta. Ja ohjeitakin löytyy netistä joka makuun.
Tumma (85%+) suklaa pieninä määrinä eli pala tai kaksi vrk tuskin tuhoaa ketoa.
Esimerkiksi 300g jogurttipurkki jossa 100g hh 4,8g (joista sokereita 3,8) vetääkin jo päivän satsin lähes tappiin. Siihen kourallinen pähkinöitä ja kahviin sekoitettavat maidot päälle niin 20g vrk paukkuu.
Toisaalta kanaa, kesäkurpitsaa, kananmunaa ja erilaisia juustoja jää heittämällä alle.
Suosittelen ketoilijoille airfryeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin helppo muistisääntö noudatettavaksi: kaikki valkoinen pois ruokavaliosta. Sokeri, vehnäjauho, pasta, riisi. Muistisääntö 2. Hyviä rasvoja ei kannata pelätä vaan niitä kannattaa hyödyntää ruuanlaitossa: oliiviöljy ja voi sekä pähkinät. Ei missään nimessä margariineja eikä mitään kevyt- tai light-tuotteita.
Miksei esim lantattavaa light mehua jossa HH nolla?
Tämä on hyvä kysymys. Liittyy kai jotenkin hormonitoimintaan tai lisäaineisiin. Tuo hormonitoiminta on ihan älyttömän tärkeä asia. Kai nuokin voi sisällyttää mutta ilmeisesti rasva ei pala samalla tavalla.
Nyt tähänkin ketjuun on tullut näitä ravintohifistelijöitä vaikka kuinka. Ei se Ap:n kaltaiselle tai muulekaan maallikolle ole helppoa kun heti lähdetään tarjoamaan kaikkea pitkän linjan ammattilaisten ratkaisuja ruoka-aineiden tai muiden gourmet ketoruokien muodossa.
Ihan yksinkertaistettuna: Leipä on myrkkyä, sokeri on myrkyistä pahin. Tulostaa sen diabetesliiton hiilihydraattitaulukon, sieltä näkee mitä ei saa syödä. Syö vain lihaa, kalaa, kanaa ja vihanneksia (vain tietyt) sekä pähkinöitä, kananmunia, juustoa ja leikkeleitä. Mitään tuon monimutkaisempaa sen ei tarvitse olla. Noin 4 päivän jälkeen huomaa että olo on ihan erilainen ja siitä vähän pidemmälle niin alkaa paino tippua kunnolla. Janohan ketoosin aikana on eli muistaa juoda paljon. Ruokaa voi syödä vaikka kuinka paljon, ihan varmasti ei liho vaan laihtuu kovasti kunhan elimistöstä lähtee se sokeri pois ja kroppa alkaa muuttamaan rasvan energiaksi.
Se, kuinka tiukkoja ruokavalioita kenenkin kannattaa/pitää noudattaa riippuu tosi monesta asiasta. valitettavasti se on niin, että jos oman kehon kanssa on paljonkin temppuillut ja laihdutellut, niin elimistö osaa sitä laihduttamista vastustaa ihan eri tavoin, kuin sellaisella ihmisellä, joka ei ole koskaan laihduttanut. Ja tämä on ihan tutkittua tietoa.
Samoin se vaikuttaa, kuinka paljon pudotettavaa on. VIimeiset kilot on paljon tiukemmassa kuin ensimmäiset, ja mitä lähempänä normaalipainoa on, sen vaikeampaa.
Itselläni on paljon pudotettavaa, ja onneksi olen löytänyt ihan mahtavan valmennuksen, jota ensin lähdin epäillen kokeilemaan, mutta kun kuukaudessa lähti 8kg, niin totesin että toimii. Samalla myös vointi, suolen toiminta ja unen laatu paranivat merkittävästi. Ja ei, ei ole Jutan tai Akin ja Ritan tarjoamaa kamaa.
Tämä dieetti on siis vähähiilarinen ja rasvaa polttava, mutta tässä ei mennä ketoosiin. Hiilareita tulee kasviksista ja kahdesta hedelmästä/marjoista päivittäin. Mulle tämä sopii tosi hyvin, en laske makroja, vaan syön samalla kaavalla kootut ateriat päivittäin, ja vaikka niissä varmasti on makrojen suhteen vaihteluita, kokonaisuus on riittävän hyvä, ja paino putoaa reippaasti. Mutta mä menen tässä kyllä se edellä, että haluan pitää tämän elämäntapana tästä eteenpäin. Joten teen itselleni HYVIÄ ruokia, en vain yritä täyttää jotain taulukoiden vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan tuo ja sama mitä uskotte, mutta vuosien taistelun jälkeen pudotin 20 kiloa neljässä kuukaudessa ketolla. 80 -60. Ja olen keski-ikäinen nainen. Ylimääräiset hiilarit länsimaisen ihmisen ruokavaliossa ovat saatanasta.
Kaikki eivät kuitenkaan ole ylipainoisia, vaikka söisivät hiilareita, joten turha puhua saatanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketoosit ym. makrodieetit aivan turhia. Kiloja ehkä, huom! EHKÄ, lähtee nopeammin, koska nesteet lähtee, joita juuri hiilarit sitoo kehoon mm. kuitujen mukana.
MUTTA, kun saat kiloja pois ja palaat tavalliseen perusruokarytmiin ja ruokiin, vaikka terveellisiinkin, paino nousee koska hiilareiden määrä nousee. Eli vietä koko loppuelämä ketodieetillä, jos aiot pitää niiden takaisin tulon pois!
Eikö ole parempi, että syöt muuten terveellisemmin ja vähitellen vuosien aikana pudotat liiat pois, kuin että saat elimistösi täysin sekaisin ketoilulla ym. turhilla dieeteillä?Keton avulla on helpompi pudottaa nimenomaan rasvaa kun keho käyttää omia rasvavarastojaan energiana tehokkaammin kuin silloin jos syö hiilareita kalorivajeella. Vaikka paino nousisikin kun taas keton jälkeen syö hiilareita, sillä ei ole väliä koska kuten sanoit, se on nestettä, mutta rasvaa on silti palanut eikä se tule takaisin millään ruokavaliolla ellei ala syödä taas liikaa.
Ketoosi on myös luonnollinen tila eikä se sekoita elimistöä. Kitudieetti sen sijaan voi sekoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin söin oikein kivaa ketoruokaa. Tein itse peanut butter cuppeja, marjarahkaa, ketopizzaa (pohjana juusto ja perunakuitu), pähkinäkookoskeksejä, ketojuustokakkua, join lightlimsaa... Lisäksi söin esimerkiksi kanansiipiä majoneesilla ja muutenkin rasvaista, hyvää ja täyttävää ruokaa siihen asti kun halusin ja jaksoin ja silti laihduin.
Silloin kun söin noita mainitsemiasi herkkuja, piti rajoittaa paljon enemmän jos ei halunnut lihoa ja täytyi laskea ettei tule liikaa kaloreita. Lisäksi oli nälkä ja herkut pyörivät koko ajan entistä enemmän mielessä.
Jos haluaa tehdä pelkkää "clean ketoa" niin se on oma juttunsa, mutta itse mieluummin sitten lisäisin myös hyviä hiilareita. Syy miksi joskus ketoilen on lähinnä rasvanpolttovaikutus ja se kuinka on paljon helpompaa pysyä kylläisenä vähemmillä kaloreilla kun syö rasvaa hiilareiden sijasta.
Vhh on ihan pätevä ja pysyvä tapa syödä, vaikka lopun ikää. Perusajatus siinä on välttää hiilareita kaikista muista lähteistä saatuna, paitsi kasviksista. Vhh-ruokavalio on myös siinä mielessä sallivampi kuin keto, sillä et voi "pudota" ketoosista, kun et ole siinä alunperinkään. Ongelmaksi voi muodostua liian niukka syöminen, ellei ruokavaliota koosta järkevästi. Toisaalta runsasrasvainen vhh + hiilariöverit (syön nyt vain tämän yhden sokerimunkin kahvin kanssa) on pahin yhdistelmä, ja se onkin monen vhh-syöjän kompastuskivi.
Laihduttajalle suosittelisin kuitenkin ketogeenistä ruokavaliota useastakin syystä. Ketogeenisessä pyritään ketoosiin, ja ruokavaliossa on 5% hh, 20-25 % prot ja 70-75 % rasvaa. Kaloreita syödään kulutuksen mukaan, 1500-2000 kuitenkin myös naisten kohdalla. Huomaa, että ketogeeninen ei ole proteiinidieetti! Suurin osa energiasta tulee (hyvistä) rasvoista.
Miksi ketogeeninen?
1. Ketoosi hillitsee nälkää ja makeanhimoa ja antaa virtaa älyttömästi (vertautuu paaston euforiaan). Pätkäpaasto + ketoosi on helppoa, kun nälän tulo kestää heittämällä paljon kauemmin.
2. Ketoosissa eli rasvanpoltossa keho käyttää omia rasvavarastoja energianlähteenä tehokkaammin kuin hiilariruokavaliossa. Yksinkertaistaen polttojärjestys kehossa on alkoholi -> hiilari = sokeri -> rasva. Jos ruokit kehoa sokerilla, se polttaa sen aina ensin ja käy vasta sitten rasvan kimppuun.
3. Ketoosissa ei yleensä tarvitse laskea kaloreita, sillä syödä voi ihan reilusti ja silti laihtuu.
4. Ketogeeninen toimii nopeasti, jolloin tavoite tulee saavutettua nopeammin ja tasapainotteluvaiheeseen pääsee pikemmin.
T. -25 kg, ketogeenisellä kohta 2 vuotta
Luulin että elämästä tulisi kurjaa kun lähdin vhh:lle ja "jouduin" jättämään nuo luettelemasi mätöt pois. Tajusin hyvin äkkiä, että juuri niiden syöminen teki olon kurjaksi. Oli helpottavaa huomata, että vhh:lla voi ja saa syödä oikeasti hyvää ja ravitsevaa ruokaa, eikä noita mättöjä enää ole ikävä.
Syön kyllä välillä suklaata, mutta se ei enää herätä sellaista himoa syödä koko levy vartissa, kuten ennen. Pari palaa kahvin kanssa jälkkäriksi. Mulla on nyt kaapissa neljä levyä suklaata, ennen ne olis tullut syötyä muutamassa päivässä, mutta nykyisellä tahdilla syön niitä vielä varmaan kesäkuussakin.
Vhh on auttanut tässä, että olen saanut syömiset balanssiin eikä itsekuria tarvita.