Aloitteleva VHH/ketoilija kaipaa ystävällistä apua
En tiedä onko av:lla sitä ystävällistä apua tarjolla, haukkuja lähinnä taitaa aina tulla mutta kokeillaan nyt.
Olen ollut 16:8 dieetillä 3kk samalla joka päivä liikkuen (kävelyä tai juoksua n 45min joka pv) enkä laihtunut lainkaan. Siis laskin kalorit ja olin miinuskaloreilla, ei tippunut. Tämän palstan virallisesta 16:8 ketjusta sain ohjeen yhdistää pätkäpasto VHH:n ja tein niin - ja jo alkoi tapahtumaan! Nyy laihtuminen noin 0,5kg viikossa. Eli ihan hyvä tahti.
Olen lukenut eri nettisivuilta sallittuja aineita, makroja en ole vielä alkanut laskea (en tiedä miten pakollista se on ylipäätään) mutta on muutama tyhmä kysymys mihin en ole löytänyt vastausta. Jospa joku osaisi auttaa:
- saako syödä leipää? Siis esim siemenleipää jossa on vähemmän hiilihydraattia? Eli siis jos pysyy esim tavoitteet ”hiilarit alle 60g päivä” tavoitteessa?
- mikä on vehnäjauhon rooli tässä kuviossa? Huomaan että monet karppituotteet on gluteenittomia. Jos syö vaikka kylässä vehnäpullan niin ”katkaiseeko” se jotenkin koko laihtumisprosessin?
Tässä siis nyt 2,5 vkoa ollut tällä tyylillä, ja ainoa mitä kaipaan on leipä (söin sitä ennen valtavia määriä joka ehkä oli syy siihen ettei paino tippunut).
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan tuo ja sama mitä uskotte, mutta vuosien taistelun jälkeen pudotin 20 kiloa neljässä kuukaudessa ketolla. 80 -60. Ja olen keski-ikäinen nainen. Ylimääräiset hiilarit länsimaisen ihmisen ruokavaliossa ovat saatanasta.
Lihoitko siis pelkällä normisyömisillä hiilareineen? Vai söitkö ylimäärin niitä hiilareita vaikka suklaan, karkkien ja alkoholin myötä?
Lihoisin makaronin, perunan ja leivän ylettömällä puputtamiselle. Käytännössä korvasin nämä vihreällä. Sokeri pois, kuiva viini jäi. Syön kasviksia suositusten mukaan, samoin marjoja. Hedelmistä en piittaa. Punaista lihaa kaksi kertaa kuussa, noin muuten kalaa ja kanaa. Jos tähän painoon ja olotilaan saan valita hiilihydraatit tai sitten tämän ”rajoittamisen”, niin Rajoittaminen tänne - kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan tuo ja sama mitä uskotte, mutta vuosien taistelun jälkeen pudotin 20 kiloa neljässä kuukaudessa ketolla. 80 -60. Ja olen keski-ikäinen nainen. Ylimääräiset hiilarit länsimaisen ihmisen ruokavaliossa ovat saatanasta.
Lihoitko siis pelkällä normisyömisillä hiilareineen? Vai söitkö ylimäärin niitä hiilareita vaikka suklaan, karkkien ja alkoholin myötä?
En syönyt herkkuja vaan lihoin vaikeassa raskaudessa jossa oli kaikkea mahdollista komplikaatiota, puhkesi paha radi, kilpirauhanen riehui, rajut kortisonikuurit jne. Ennen tätä olin ollut koko ikäni hoikka. Tulin siis melko vanhana äidiksi eli se jotenkin sotki aineenvaihdunnan. Esim siis juuri siten että vaikka ennen söin paljon leipää olin laiha, nyt taas sitten leipä heittää painoa niin että ropisee.ap
Ei alkoholia tarvitse kokonaan jättää pois. Alkuperäisessä atkinsissakin käytettiin esim ruokajuomana kuivaa punaviiniä. Kohtuudella tietysti. Kaikki kirkkaathan ovat nollahiilarisia, oluista esim koff lite on alle 3g hh per 100g, kuivat viinit ovat myös vhh, siidereistäkin löytyy rutikuivia versioita esim crowmoore.
Tämä siis vain tietoiskuna niille, joiden suu ei ihan tuohesta ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholia tarvitse kokonaan jättää pois. Alkuperäisessä atkinsissakin käytettiin esim ruokajuomana kuivaa punaviiniä. Kohtuudella tietysti. Kaikki kirkkaathan ovat nollahiilarisia, oluista esim koff lite on alle 3g hh per 100g, kuivat viinit ovat myös vhh, siidereistäkin löytyy rutikuivia versioita esim crowmoore.
Tämä siis vain tietoiskuna niille, joiden suu ei ihan tuohesta ole.
Eikös se itse alkoholi muutu hiilariksi? Eli kirkkaat olisi siis ”hiilaripommeja”?
Tuo on jotenkin huvittavaa, että nämä VHH:ta demonisoivat sanovat sen olen huono, koska jos laihtuu jättämällä lihottavan ruoan pois, niin se on toimimaton, koska lihoo takaisin jos syö taas lihottavia ruokia 😂
Se vaan, että niitä ei tarvitse syödä.
Minä ja puolisoni ollaan saatu nyt itsemme VHH ruokavalion makuun ja paino putoaa eikä nälkää tarvitse nähdä, paino putoaa n. 1kg/vko vauhtia ilman lisättyä liikuntaa.
Pari viikkoa kirjasin syömiseni sulamoon, kun halusin nähdä makrojakauman, aikalailla 60g/vrk syön hiilareita, kaloreita päivässä on ollut n. 2500 mikä on todella paljon toimistotyötä tekevälle naiselle, kuten itse olen.
BMI aloitustilanteessa oli 28, nyt se on 25,9
Lautasmallin mukaan syöden en todellakaan olisi saanut syödä noin paljon kcal/vrk eikä paino ainakaan putoaisi 1kg/vko tahtia.
VHH on joka tavalla erinomainen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoisin makaronin, perunan ja leivän ylettömällä puputtamiselle. Käytännössä korvasin nämä vihreällä. Sokeri pois, kuiva viini jäi. Syön kasviksia suositusten mukaan, samoin marjoja. Hedelmistä en piittaa. Punaista lihaa kaksi kertaa kuussa, noin muuten kalaa ja kanaa. Jos tähän painoon ja olotilaan saan valita hiilihydraatit tai sitten tämän ”rajoittamisen”, niin Rajoittaminen tänne - kiitos!
Söit siis liikaa? Normaalit annokset eivät varmaan olisi lihottaneet ja olisit laihtunut myös jättämällä ne ylimääräiset syömiset pois.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi liikkuvansa niin paljon, että tarvitsee hiilareita. Ei kai hänellä sit ylipainoa ole?
Miksi yleensä kysyi ketoilusta, kun varmasti tietää, että siinä vältellään hiilareita.
No mitä ihmettä nyt taas, ei kai kukaan oikeasti enää kuvittele, että lihava=liikkumaton?! Minä tunnen monta punkeroa (itseni mukaan lukien), jotka liikkuu hyvinkin aktiivisesti. Ei liikunta laihduta, eikä kaikki lihavat ole sohvaperunoita.
Laihduin viime keväänä ja kesällä ketolla n. 17 kiloa. Sitten aloitin uudessa työpaikassa ja sorruin aamupalasämpylään kahviossa aamuvuoroisin ja automaattikahviin muissa vuoroissa, kun työntekijöillä ei ole mahdollisuutta keittää itse kahvia tehtaan taukotilassa. Sitten pikkuhiljaa mukana tuli kaikki herkut mitä ennen laihtumista söin ja nyt olen saanut kiloja puolessa vuodessa takaisin 10 😭 Pitäisi taas aloittaa keto tänä keväänä ja pysyä vhh ruuassa laihtumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo jotan syömishäiriötä, jos ei osaa syödä kohtuudella?
Vierailija kirjoitti:
Laihduin viime keväänä ja kesällä ketolla n. 17 kiloa. Sitten aloitin uudessa työpaikassa ja sorruin aamupalasämpylään kahviossa aamuvuoroisin ja automaattikahviin muissa vuoroissa, kun työntekijöillä ei ole mahdollisuutta keittää itse kahvia tehtaan taukotilassa. Sitten pikkuhiljaa mukana tuli kaikki herkut mitä ennen laihtumista söin ja nyt olen saanut kiloja puolessa vuodessa takaisin 10 😭 Pitäisi taas aloittaa keto tänä keväänä ja pysyä vhh ruuassa laihtumisen jälkeen.
Tarvitko mitään ketoa, jos vaan jätät ne herkut pois?
Vierailija kirjoitti:
Erittäin helppo muistisääntö noudatettavaksi: kaikki valkoinen pois ruokavaliosta. Sokeri, vehnäjauho, pasta, riisi. Muistisääntö 2. Hyviä rasvoja ei kannata pelätä vaan niitä kannattaa hyödyntää ruuanlaitossa: oliiviöljy ja voi sekä pähkinät. Ei missään nimessä margariineja eikä mitään kevyt- tai light-tuotteita.
Miksei esim lantattavaa light mehua jossa HH nolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo jotan syömishäiriötä, jos ei osaa syödä kohtuudella?
Tuo jolle vastaatte ei ole ap.
Keto on siitä hyvä (ja samalla ikävä) että mitään kivaa ei saa syödä. Ei sipsejä, suklata, karkkia, pullaa, leivonnaisia, pizzaa, limsaa. Elämästä tulee siis kurjaa. Mutta toisaalta kyllä laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitko mitään ketoa, jos vaan jätät ne herkut pois?
Minulla on sen verran ylipainoa, että kyllä ketosta olisi avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Keto on siitä hyvä (ja samalla ikävä) että mitään kivaa ei saa syödä. Ei sipsejä, suklata, karkkia, pullaa, leivonnaisia, pizzaa, limsaa. Elämästä tulee siis kurjaa. Mutta toisaalta kyllä laihtuu.
Kyllähän ketossa saa syödä ketopitsaa, joka tehdään juustoraasteesta, mantelijauhoista ja kananmunasta. Päälle mutti tomaattimurskaa jossa vähiten sokeria ja tonnikalaa tms. Keto hampurilaisiakin saa nykyään monesta paikasta, mutta ei niitäkään tietenkään joka päivä kannata syödä. Työkaverini joka on usein ketolla ja kehotti minuakin testaamaan juo kyllä zero cokista ja sokerittomia energiajuomia päivittäin. Tiedä sitten miten ne oikeasti vaikuttavat ketoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Viitsimiskysymys miten hyvää ruokaa haluaa laittaa tai ostaa.
HH alle 20/vrk ja 8/16 paasto ei tarkoita kurjuutta ellei sitä nimenomaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsimiskysymys miten hyvää ruokaa haluaa laittaa tai ostaa.
HH alle 20/vrk ja 8/16 paasto ei tarkoita kurjuutta ellei sitä nimenomaan halua.
Kyllä se monille tarkoittaa, esim mulle, olen surkea ruuanlaittaja ja nyt vhh:lla en osaa laittaa sitäkään vähää. En edes tiennyt että jotain vehnäjauhon korvikkeita saa käyttää. Onko jotain muuta jauhoa kuin mantelijuho? Josta voisi leipoa vaikka suolaisen piirakan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketoosit ym. makrodieetit aivan turhia. Kiloja ehkä, huom! EHKÄ, lähtee nopeammin, koska nesteet lähtee, joita juuri hiilarit sitoo kehoon mm. kuitujen mukana.
MUTTA, kun saat kiloja pois ja palaat tavalliseen perusruokarytmiin ja ruokiin, vaikka terveellisiinkin, paino nousee koska hiilareiden määrä nousee. Eli vietä koko loppuelämä ketodieetillä, jos aiot pitää niiden takaisin tulon pois!
Eikö ole parempi, että syöt muuten terveellisemmin ja vähitellen vuosien aikana pudotat liiat pois, kuin että saat elimistösi täysin sekaisin ketoilulla ym. turhilla dieeteillä?
Syö sinä niin kuin haluat ja suo se myös muille. Takaisin lihominen koskee ihan jokaista laihdutustapaa, jos laihtumisen jälkeen palaa entiseen.
No onpa jännä, että lihoo jos palaa siihen millä itsensä lihotti.
Olen ollut vhh:lla yli 10 vuotta enkä todellakaan aio palata entiseen. Tällä hyväksi havaitulla tyylillä nyt sitten loppuun asti. Ja kyllä sitä on ihan sitä läskiäkin sulanut. Vai meinaatko, että minussa oli 30kg:n edestä nestettä.